Jump to content

Ny rifle til Rådyr og mindre. Hvilket kaliber?


Oddgeir

Recommended Posts

Da er det på tide å sende inn nye våpensøknader og siden man kan søke så mange våpen man vil på et gebyr så får man vell gjøre det og da.

 

Rifla skal brukes til småvilt og rådyr.

 

Det som vil være utslagsgivende for valg av kaliber er:

 

Pris på ammo

Kulebane

God tilgang på ammunisjon i butikk, ettersom jeg ikke lader selv.

 

 

 

Hvilken riflestigning bør man velge?

Tenker det blir kapping av løp og montering av demper etterhvert.

 

 

Tenker på kaliber som 223. 222. 22-250 osv

 

Har rifle i 308win fra før av...

Link to comment
Share on other sites

Er vel rundt om et par hundre tråder om dette fra før.

 

Jeg har lest så godt som alle, da jeg hadde samme valget å gjøre for noen uker siden. Jeg endte opp med det de fleste her inne anbefaler: en Howa 1500 Hogue i 223REM. Siden du har 308 fra før, så ser jeg ikke vitsen med å kjøpe 6,5x55..?

 

Jeg vil i allefall virkelig anbefale Howaen, nydelig sak. Ikke fall for fristelsen å kjøpe møkka-optikk nå :)

 

Howaen har riflestigning på 1:12, noe som ikke er helt bra, så om du har tenkt å skyte kuler over 55gr, så må du nesten finne en annen..

 

Har et spørsmål til dette: er det ikke mulig å bytte løpet til et løp med f.eks 1:9 riflestigning?

Link to comment
Share on other sites

Er jo hundre tråder om dette temaet og alle konkluderer med det samme som posten over..

 

Gjør et søk og du vil finne en rikdom av informasjon om det du lurer på!

 

 

 

Men nå postet jeg en tråd der jeg forklarte at jeg hadde en 308win. fra før av.

Så jeg trenger ingen 6,5x55, tror selv at en 223 f.eks er billigere og har bedre egenskaper til jakt på gås f.eks.

 

 

Har lite kjennskap til det med kulevekt og slikt.

Har man behov for kuler over 55gr? Hva er det som selges i butikker da? Er det mest ammo over 55gr eller?

 

 

Skal ta en titt på Howa 1500 Hogue ja, men først må jeg finne ut av kaliberet jeg skal søke om :)

Link to comment
Share on other sites

Skal ta en titt på Howa 1500 Hogue ja, men først må jeg finne ut av kaliberet jeg skal søke om :)

 

Jeg ville tatt en titt på Weatherby Vanguard hos XXL. Det er samme rifle som Howa 1500, men etter sigende skal kassene være håndplukket og av bedre kvalitet. Prisen i katalogen er også hyggelig: 3.990,-.

 

Om du trenger tyngre kuler enn 55 gr? Den forrige .223' en jeg hadde ville ikke stabilisere noe tyngre enn 55 grs kuler med sin 1:12 stigning. Til "småtteri" som ravn, kråke og lignende på ut til 150 meter fungerte dette ypperlig -forutsatt rolige vindforhold. I min neste .223 vil jeg antagelig ha 1:9 stigning eller brattere slik at jeg kan stabilisere tyngre kuler og dermed ha et større kulevalg.

 

Ellers kan du jo kjøpe deg en rimelig bøylerifle i .30-30 og være rustet for all slags mindre vilt (inklusive rådyr)ut til 150 meter. Jeg registrerer at det ligger et par- tre stykker på finn til rundt 3.000,-. Jeg har en Marlin 336 XLR i dette kalibere og den leverer presisjon som er langt bedre enn det som har vært tilfelle med enkelte boltrifler jeg har eid.

 

.30-30 Win er stort sett tilgjengelig hos de fleste forhandlere, men kommer best til sin rett for den som lader selv.

Link to comment
Share on other sites

Skal ta en titt på Howa 1500 Hogue ja, men først må jeg finne ut av kaliberet jeg skal søke om :)

 

Jeg ville tatt en titt på Weatherby Vanguard hos XXL. Det er samme rifle som Howa 1500, men etter sigende skal kassene være håndplukket og av bedre kvalitet. :)

 

Nå vet jeg med sikkerhet at dette er tullprat av første klasse. Wby kassene er med de gamle sikringene, ikke låst hevarm med sikringen på, det gamle avtrekket osv osv. Når en i tillegg kjenner Wby økonomiske situasjon og vet de måtte si fra seg endel av produksjonskapasiteten hos produsent fordi de ikke hadde salg nok og heller ingen penger å betale for varene de allerede hadde fått - er det naturlig å anta at de ikke akkurat står først i køen og får plukke det de vil :lol:

 

Om du har litt penger på bok Malle er Wby til salgs og har vært det i snart 18 mnd. Jeg har personlige venner som har vært i forhandlinger med dem i snart 1 år :wink:

 

Når det gjelder spørsmålsstillingen - kalibervalget bør være lett. Lader du ikke selv, det er småvilt og opp til rådyr er jo 223 helt uten sammenligning det beste kaliberet. Ammo fra ca 3,5 kroner stk som går helt ok. Stort utvalg i god ammo til rådyr og er i tillegg et av de absolutt best egnede kaliberne til rev og annet skadevilt i tillegg til stort utvalg av ammo fra mange fabrikat tilpasset forskjellig bruk.

 

Om du skal ha mer puff er 22-250 et bedre valg, men mangelen på rimelig kjøpeammo er en stor bakdel for deg som ikke lader selv.

 

Om rådyr var hovedsaken og annet småvilt var mindre viktig er 243 et supert valg. Et bedre og mer tilpasset rådyrkaliber skal du lete lenge etter. Men igjen du bør være hjemmelader for å utnytte patronens potensiale, men romslig lommebok løser jo det problemet.

 

Så noen nevnte at Savage ikke hadde korte kasser - det er snart 20 år siden de kun hadde 1 låskasselengde. Idag bygger de 223 på 308 kasse lengde, som Remington,Howa og de aller fleste andre også gjør. Savage leverer piper .224" med 1-9" som std og 1-7" i spesielle modeller.

 

Jeg selv har lurt fælt på en ny 22-250 og en Savage Low Profile Varnminter med 1-9" snurr er nok giftig på reven

Link to comment
Share on other sites

Tror nok ikke det blir bøylerifle i 30-30 med det første. Om jeg ladet selv hadde jeg vurdert saken:)

Har absolutt ingen kjennskap til bøylerifler, har ikke sedt en før heller (Bortsett fra bilder og slikt) .

 

Da skrives det 223 i våpensøknaden tenker jeg:)

Det blir nok mest skadevilt og muligens rådyr etterhvert. Må få lært meg litt om rådyrjakt først. Har ingen erfaring med det og vil ikke kjøpe kort til 1000 lappen uten å vite hva jeg skal gjøre med dyret engang etter det er skutt, for ikke å snakke om hva jeg skal gjøre for å finne det :P

 

Jeg har en tikka t3 lite fra før av i kal 308win.

Synes denne er kort i kolben for meg, får ikke til noe godt avtrekk, dette vil jeg unngå ved kjøp av den nye riflen.

Så er åpen for alle gode forslag. Det som er avgjørende for meg er nok prisen... Brukt er et godt alternativ og.

Link to comment
Share on other sites

Ender nok opp med det ja:)

 

Skal bli morsomt å få prøvd seg på reven med 223. Har til nå kunn brukt 626 på reven (626 som i mazda 626) men det blir dyrt i lengden fant jeg ut etter besøk på verksted:)

 

Noen som har en slags oversikt over kulebanen til 223 da? Vet at det er forskell fra hvordan man lader, men tenker sånn generelt om kaliberet...

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 :twisted:

 

Hvorfor inne i mørkeste granskogen skulle han ha behov for det? Han har jo 308 fra før.

 

 

Nei kjøp deg en god 223 du så blir det nok bra :wink:

 

 

Hvorfor ikke? Jeg har da både 308 og 6.5 i tillegg til 223'en. Plager meg ikke nevneverdig :D

 

Personlig valgte jeg 223 til bruket som er skissert og er godt fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Men prisen på ammo kommer også inn i bildet. hvordan kommer 222 ut i forhold til 223 der da?

 

 

Generelt sett er det litt billigere å skyte med .223. Hvor mye du vil spare, avhenger av hvor mye du skyter. Treningspatroner til .223 (fortrinnsvis helmantel) ligger fra samme pris til ca 4,- mindre pr skudd.

 

Det store men'et her er jo om butikken faktisk har de billigste patronene. Om de går bra i børsa bør en også tenke på. Jeg kjøper heller skudd til 8,- pr stk og får 20 mm samlinger enn skudd til 4,- pr stk som gir 50 mm.

 

Blyspisspatroner ligger såpass likt i pris, og det skyter man såpass lite med, om man ikke velger å bruke jaktpatroner som treningspatroner og, at besparelsen knapt er merkbar.

 

Utvalget av patroner er noe større i .223, men hva din lokale ammodealer har er en annen sak. Slike ting blir vel ikke uten videre sendt i en konvolutt. Reis rundt og spør og sammenlign priser.

 

Vet ikke hvor mye du planlegger å skyte i året, men om du skyter 200 skudd, sparer du ca 800,- på det meste på trening, forutsatt at du får tak i de billigste i .223 uten å måtte kjøre land og strand rundt for å få tak i dem.

Link to comment
Share on other sites

Lader du ikke selv, er svaret gitt av seg selv.... :arrow: 223 Rem. Bør ha min 1:9 for å skyte kuler over 55 grain.
Tja, og hvor bugner det av jakt ammo med diverse kuler i 60-70grs?

 

Har 1:9 selv, og kunne nok blitt like fornøyd med 1:12. 1:9'en min har kun levert god presisjon med hjemmeladde Nosler CC 69grs, fabrikk og hjemme ladde 55grs ikke videre bra, likeså Swift Scirocco 75grs, den krever riktig nok 1:8 står det på esken, men håpte det kunne fungere med litt fart siden 55grs ikke akkurat var tingen.

 

En bekjent kjøpe en Vanguard i våres, den fungerer fint med fabrikk 55grs og vi fikk bra resultater med Barnes X 53grs fra en gammel eske på hylla, etter kun et par test ladninger. Trodde at den kanskje var for lang for 1:12, men det var den vist ikke.

 

Hvis man absolutt skal bruke tunge kuler, må etter mitt syn en 243W være bedre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...