Jump to content

dreie ned løp


Morty

Recommended Posts

Jeg har en weatherby vanguard 223, har sett på denne tråden http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=29222 og har hatt samme problemer (bruker også tofot) men istede for å file ned stokken kunne jeg dreie ned løpet. jeg har mulighet til å få tak i en dreiebenk. Jeg kunne også tenke meg å kutte løpet og gjenge det for lyd demper. men lurer på: hvor kort kan jeg kappe løpet men forsatt gjøre den accurate?

Link to comment
Share on other sites

Det er bare børemakere med gode kunnskaper og en spesiell dreiebenk som hydrailisk styrer belastnin gen på dreiingen. Slik at løpet ikke vrir eller bøyer seg når det blir skutt med og varmt Dette koster fort nesten det samme som å kjøpe et nytt tynnere løp. Hørte det av Børsemaker Sandnes på Åndalsnes, som jeg vet kan det han snakker om. Hadde tenkt å gjøre det med et tykt Mauser løp jeg hadde.

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vært børsemaker så hadde jeg vel sagt det samme for å få nok jobber.

 

Men spesiell dreibenk? Hydraulikk som styrer belastningen på dreiingen? Skjønner ikke helt hva du mener. Er det en dreibenk med hydraulisk choke som du kan stille trykket på presset på bakkene med? Isåfall er ikke de så spesiell i 2010.

 

Mating i kombinasjon med omdr. bestemmer "belastningen" på dreiingen, hvis jeg har forstått deg rett. En maskinarbeider med noen timer i dreibenk, og som gjerne har peiling på våpen er i stand til å kappe og gjenge opp et rifleløp. Med det riktige utstyret vel å merke.

Link to comment
Share on other sites

Hørte det av Børsemaker Sandnes på Åndalsnes, som jeg vet kan det han snakker om.
En børsemaker som ikke er ydmyk nok til å innse at det finnes andre enn børsemakere som kan bruke en dreiebenk, ville jeg aldri ha betrodd noen jobb til.

 

Men det han sikkert sa, er at man trenger en hydrauliskfølgebrille for å unngå sperring.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg kan ha misforstått dette?. Men skulle trådstarter dreie ned tykkelsen på hele løpet fra tuppen og helt inn til gjengene ved kammeret?. Det var det jeg skulle med det tykke Kongsbergløpet engang. Det var da jeg hørte at for å beholde presisjonen i løpet måtte dreie ned i en spesiell hyd styrt dreiebenk, for å beholde presisjonen i løpet etterpå. Rart at han ikke vet bedre som har holdt på i bransjen så lenge. Men jeg har ihvertfall ikke så mye greie på det, var bare det jeg fikk fortalt når jeg lurte på å gjøre det med mitt løp.

Link to comment
Share on other sites

Har dreid ned 2 sauerløp til 200 STR selv, kappet, kronet og gjenget her i garasjen min. Ingen problemer det så lenge du kan bruke en dreiebenk. Presisjonen er upåklagelig med tanke på at løpe er kappet 20 cm. Skyter fortsatt 50 på 100 meter.

Løpene mine er dreid ned fra 22 mm til 16 mm.

 

Stian

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir ikke lenger overrasket over børsemakere som greier å lire av seg slikt....

 

Har sagt det før og sier det igjen, en erfaren/dyktig maskinarbeider (og da mener jeg ikke en cnc operatør!) er noe av det beste du kan finne til å skille spon fra våpendeler.

 

Edit: Til trådstarter, hvorfor gjøre det enkelt når man kan gjøre det vanskelig ;):lol:

Link to comment
Share on other sites

takk, takk :) men hvordan blir presisjonen med så kort rifle?

 

Kommer ann på skytter og ammoen men under 10mm bør da kunne gå. Jeg har en Remington med 40cm løp den er riktignok hele 90cm lang. Men den skyter godt under 20mm med 30.06 på hundre meter. Jeg skal nok kappe litt på kragen min og kappe løpet til ca 41cm pga totallengde over 84cm og jeg skal nok kappe flere løp.

Link to comment
Share on other sites

Det er bare børemakere med gode kunnskaper og en spesiell dreiebenk som hydrailisk styrer belastnin gen på dreiingen. Slik at løpet ikke vrir eller bøyer seg når det blir skutt med og varmt Dette koster fort nesten det samme som å kjøpe et nytt tynnere løp. Hørte det av Børsemaker Sandnes på Åndalsnes, som jeg vet kan det han snakker om. Hadde tenkt å gjøre det med et tykt Mauser løp jeg hadde.

 

Har dreid ned og profilert mange piper jeg gjennom åra jeg, på eldgamle reimdrevne dreiebenker,og alle har levert utmerket presisjon. Slikt sprøyt som Mr. Sandnes lirer av seg, er det ingen maskinarbeider med litt erfaring som tar alvorlig.

 

kammerlader

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...