Jump to content

Enda en tråd om løpslengde på salongrifle.......


trosmo

Recommended Posts

Skal ut å kjøpe salong, og har lyst å kappe den kortest mulig og montere demper.

I den forbindelse leste jeg etterfølgende inlegg på forumet:

 

" Selv vill jeg unngå løp kortere enn 50cm i 22lr, da jeg er redd for at mye standard og noe sub amo skal gå over i overlyd hastighet når løpet blir kortere. Derfor er min CZ452 american ikke kortet under 50cm (det er vel ca 52cm), selv om jeg så gjerne skulle ha fått den ned til 40cm. "

 

Da jeg leste innlegget over ble jeg veldig i tvil om hvor langt ned det er smart å kappe. Jeg vil helst kappe så langt ned mot 40 som mulig, men er engstelig for at sub amo vil generere unødvendig lyd. Ser ellers fra en annen tråd at 16 tommer (ca 40 cm) gir høyest hastiget.

 

Noen som har erfaring eller tips her - hvor langt ned er det smart å gå og fremdeles ha en salong "uten" lyd?

 

Har vurdert en Marlin 925 med A-tec CMM-4 - noen som vet om dette er en "stille" kombinasjon?

Link to comment
Share on other sites

hadde et løp til 10/22'n min jadajada her skulle det stått noe annet ....smeller som tusan uten demper, men er meget stille med demper. bråker faktisk mindre enn standard løp

Samler omtrent som ei dårlig hagle. 10-15cm på 100m med cci sub

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om hagla samler 15 cm på hundre meter vil jeg ikke kalle den dårlig..

 

On topic: subsonic ammo skal ikke over lydmuren uansett løpslengde. Standard vil bryte lydmuren med mindre løpet er "for kort" eller "for langt".

Med en god demper og subsonic ammo vil rifla være så stille som mulig uansett lovlig løpslengde.

Skal du kappe, husk på kravet til totallengde også (84 cm minimum)

 

Til deg meg 30 cm, så regner jeg med du har hatt løpet siden før minstekravet kom, og da er det helt i orden naturligvis.

Men for ordens skyld kan det være greit å presisere.

Link to comment
Share on other sites

Med en god demper og subsonic ammo vil rifla være så stille som mulig uansett lovlig løpslengde.

Ikke riktig. En kan godt finne ammo med "subsonic" over hele eska som smetter over med ei og anna kule, og matchammo er så nære grensen at en ikke sjelden finner ammo som smeller i noen rifler og ikke i andre.

Jeg har ammo som smeller mindre i den langløpede Saueren enn i den dempede Anschutzen...

 

30cm

Kan godt være problemfritt, mange .22LR våpen er "backbored", for å få kort løpstid men beholde sikteradius og balanse. om da pipa er "hel ved" så kan selve løpet, dvs. hølet med rifler i, være så kort det vil.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...