Jump to content

Ny oppstart av bueskytterklubb i Arendals området på gang!


BowFreak84

Recommended Posts

Arendal har lenge vært uten bueskytterklubb, jeg og noen andre jobber med å få startet opp igjen klubben som var på Strengereid for noen år siden. Det nye bygget begynner å nærme seg klart til bruk etter det gamle brant ned, og da håper vi på aktivitet i bueskytter klubben igjen, er vi veldig heldige blir det allerede iløpet av høsten 2010.

 

Hvis vi som brenner for å få klubben igang igjen får det som vi vil, så vil vi ha noen klubbuer som man kan komme å skyte med og bruke på trening og evt stevner i noen måneder slik at man kan finne ut om det er en hobby/sport man vil satse på og invistere i egen bue, men dette er noe usikkert enda siden vi ikke helt vet hvordan økonomien er. De som allerede har egen bue er selvfølgelig også velkommen!

 

Vi håper på å kunne tilby noe annet enn ballsport til ungdom/voksne/handikappede i Arendals området og håper mange vil komme å prøve når klubben forhåpentligvis er oppe å går igjen! (Folk fra andre plasser enn Arendal er selvfølgelig velkommen!)

 

De som er interresert i dette og gjerne vil vite mer, å bli kontaktet via mail eller tlf når vi vet mer om når det blir oppstart, må gjerne kontakte meg på mail: johamork(at)online.no.

 

Jeg skal gjøre så godt jeg kan på å oppdatere denne tråden fortløpende når jeg vet mer!

 

Håper på noe positiv respons :)

 

Mvh

Johan

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå er det bestemt at klubben skal starte opp igjen, vi håper vi klarer og få begyndt i november, men dette avhenger av om utstyret rekker frem i tide.

 

Følg med på facebooksiden vår for nærmere informasjon!

 

http://www.facebook.com/pages/edit/?id=154311724599629&sk=basic#!/pages/Eydehavn-Norway/Strengereid-Bueskyttere/154311724599629

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nå nærmer det seg veldig til at klubben starter opp med treninger, vi regner med å være i full gang iløpet av januar/februar :)

 

Klubben har kjøpt inn utstyr slik at det vil bli mulighet for 3D skyting også, noe vi regner med mange jegere vil sette pris på! Vi har kjøpt inn klubbuer som skal passe de fleste nybegynner behov. Utstyret er av god kvalitet slik at ingen skal få en dårlig erfaring på trening! Hoyt buer, toxonics sikter ++

 

Av 3D dyr kan noen nevnes:

 

- Hjort, stående og liggende

- Bever

- Villsvin

- Kalkun

 

og et par til, til sammen 7 3D dyr :)

 

De som vil komme på trening å lurer på når det blir mulig kan sende meg en PM her eller send meg en mail: johamork(at)online.no

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Klubben er i vekst :)

 

Vi er nå ca 10 faste skyttere, noe vi syns er bra, men vi håper jo selvfølgelig på flere :)

 

Vi er med i NBF, så vi er ikke noen ren buejeger klubb, selv om vi har mange jakt interiserte medlemer. I år jobber vi med å få utvidet 3D løypa vår, og vi har 9 nye dyr på liste nå som vi mest sannsynlig får iløpet av sommeren, bl.a bjørn og gaupe.

 

3D løypa vår står oppe året rundt, noe som gjør at det lettere blir brukt.

 

Om noen i området vil komme og prøve hos oss er de hjertelig velkomene, vi har klubb buer av god kvalitet, men i 3D løypa må man ha hvertfall egne piler.

Link to comment
Share on other sites

Det er klart :) Vi holder til på Strengereid, det ligger mellom arendal og tvedestrand.

 

Link til hjemmeside: http://strengereidgrendehus.no/wordpress/?page_id=60

 

Vi er også på facebook: https://www.facebook.com/pages/Strengereid-Bueskyttere/154311724599629

 

Når vi har fått 3D løypa mer opp å gå vil vi invitere nærliggende klubber innimellom er planen, vi skal snakke med Kristiansand bueskytter bl.a. Det er noe vi egentlig har skullet gjøre en god stund, men ikke helt fått tid til enda...

 

Utover nå vil det mest sannsynlig bli treninger innendørs på onsdager og ute i 3D løypa på Søndager, vi har ikke satt opp faste treningstider på søndagene, så dette avtales på trening på onsdager om det blir skyting i 3D løypa på søndagen eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke si det er mye konkuranse prat, det er klart, vi vil jo på sikt være med i litt konkuranser også, og litt interne konkuranser har vi titt og stadig for morro skyld, men det er få blodseriøse av oss :) Det viktigste er å ha det morro!

 

Når det gjelder tilbudet til buejegerne og andre jakt interiserte er dette noe vi vil prøve å få så godt som mulig, vi håper som nevnt over at vi får en del fler dyr iløpet av sommeren, til sammen vil vi da ha en 15-16 dyr om alt går etter planen. På sikt håper vi på en 24 måls løype.

 

Vi håper på å ha ett uhøytidlig stevne iløpet av høsten :)

Link to comment
Share on other sites

Høres rett og slett nydelig ut! skal ikke se bort ifra at jeg tar turen engang når transport kommer på plass og hilser på dere!

har tenkt på og begynne med 3d en stund så medlemskap må vel på plass engang

men det må bli når transport ordner seg som sagt 8) tror jeg har mye og lære hos dere :wink:

Link to comment
Share on other sites

I kveld skal bestilling på 9 nye dyr sendes, så nå får vi 16 mål i 3D løypa vår. Nå håper vi at vi får grunneier tillatelse på ett sideliggende terreng til det vi allerede har, slik at vi kan legge opp løypa litt annerledes.

 

De dyra som skal bestilles i dag er:

 

- Stående bjørn

- Gaupe

- Villsvin unge

- Flyvende falk

- Stokkand

- Grå gås

- Rødrev

- Kråke

- Mår

 

De vi har fra før er:

 

- Stående og liggende hjort

- stort villsvin

- bever

- fox

- ekkorn/kanin

 

Vi gleder oss til de nye dyra kommer, forhåpentligvis før sommeren!

Link to comment
Share on other sites

Storhandel :) Kjøpte dere lokalt, er det så lang leveringstid på dette at du er i tvil om å få dem til sommeren? Bestilte en bukk sist uke, den regner jeg med ankommer om ett par uker. Forhandleren fikk den inn idag. Blir nok mer dyr her på bjerget og om aktiviteten tar seg opp, greit å vite hva man kan forvente av leveringstid da....

 

Lykke til med klubben, så langt er vi kun 3stk her men ett par til så er vi vell klar for å kalle oss klubb her og hehe :) Og da blir det søknad til kommunen om areal og peng til dyr ;)

Link to comment
Share on other sites

Takk for det :) Det ble en storhandel i dag ja ;) Vi bestilte fra Tradbow denne gangen, grunnen til noe usikker på leveringstiden er at det kom ann på om leverandøren dems hadde de inne eller ei, men normalt tok det 2-4 uker til tradbow har dem, så vi krysser fingrene for at dte ikke tar mer enn 1 mnd.

 

Lykke til med oppstarten! Håper kommunen vil gi dere areal og litt penger :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Å starte en buejeger klubb kan være vanskelig med tanke på midler. Man kommer ikke inn under norges idrettsforbund, og da minker det på plasser man kan få støtte fra.

 

Vi er en bueskytterklubb, derfor blir det litt skiveskyting og litt 3D, vi prøver å gjøre det slik at det iløpet av ett år blir ca lik mengde på begge deler.

 

Å stå å skyte skive er jo også veldig bra trening med tanke på 3D, man får terpet bedre på skyteteknikk på skive enn på 3D syns nå hvertfall jeg.

 

Merker at våre matter begynner å bli ganske utskytt nå, så vi skal handle noen nye til høsten, da kommer vi til og gå for skum istede for halm. Så flytter vi halmmattene våre ut når vi får utebane med 90 meter :)

Link to comment
Share on other sites

Klubben reiste Lørdag 19.5 på 3D stevne i Kvinesdal hos Lister buejegere, vi var 6 stk som reiste bort og totalt var det 10 deltagere på stevnet. Vi var med andre ord godt representert. Vi endte opp med disse plasseringene:

 

3. plass

4. plass

5. plass

7. plass

9. plass

10. plass

 

Vi er godt fornøyd med det og ser frem til neste 3D stevne som er i Drammen om snaue 2 uker :)

Link to comment
Share on other sites

og de har ikke noe tilbud til buejegere samt de har veldig svake matter så skikkelig trening kan vel bare glemmes

skyter man 60 så vil jeg tro pila går igjenom

Dette er nå tull Litago. KBS har en halv zillion Egerton-matter, både nye og gamle. Av økonomiske hensyn bruker man dem helt opp. Normalt flyttes de mest slitne til der ungene og de med svakest buer skyter. Det er alltid et par nyere matter ute. Om en skyter oppe i 2. etasje er det flere helt nye matter, og en hel vegg med steinharde skum-plater - de skyter du fan ikke gjennom... Det skytes med både 60 og 70# buer der, og det er da buejegere der, men det er ikke dravekt som er i fokus blant bueskyttere :wink:

Generelt gjøres en stor tabbe i mange bueklubber, og det er å skyte på senteret i halm-mattene, det tåler de ikke innendørs. Ute blir treffene mer spredt.

 

Det er riktig at det ikke er noen "program" for buejegere, men på trening skyter en det en vil, og vi har da også ute 3D dyra innimellom - men igjen, det er dyrt å skyte på 3D-dyr. De danske papir-dyra har vi også framme av og til, men det er ikke så mange igjen av dem. De ligger forresten her hos meg.

 

Nå starter vel uteseongen, og det blir skyting på Deponiet til Falconbridge/Xtrata - en liten sykkeltur ifra øya... http://www.kristiansandbue.org/. Hvordan materiellet er på utebanen vet jeg ikke, men det pleier å ta seg opp etterhvert.

 

Kan bare oppfordre alle bueskyttere/jegere til å komme innom KBS, om det nå er sånn at det er mer hensiktsmessig å starte en egen klubb, så er det uansett greit å møtes et sted.

 

Men nå skal jeg skyte litt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Klubben reiste Lørdag 19.5 på 3D stevne i Kvinesdal hos Lister buejegere, vi var 6 stk som reiste bort og totalt var det 10 deltagere på stevnet. Vi var med andre ord godt representert. Vi endte opp med disse plasseringene:

 

3. plass

4. plass

5. plass

7. plass

9. plass

10. plass

 

Vi er godt fornøyd med det og ser frem til neste 3D stevne som er i Drammen om snaue 2 uker :)

 

Gode resultater ser jeg. Gleder meg til og bli med i klubben deres. Skal bli artig og prøve litt 3D i løypa deres. Det har jeg ikke gjort siden 97.

 

Er selv gammel bueskytter fra Øyestad Bueskyttere :) Klubben hadde sin storhetstid på 90-tallet. Selv ga jeg meg som aktiv i 97.

Hadde et blaff for en 5-6 år siden og er nå altså i gang igjen. :)

Har kjøpt en PSE Dream Season Evo med alt utstyr fra Huntersfriend.eu.

Skyter en del hjemme i hagen om dagen og har etterhvert fått godfølelsen tilbake. Utstyret fungerer bra og føler at resten står på meg. Så da er jeg fornøyd.

Ellers så har jeg meldt meg på dansk buejegerprøve i august. Kurs den 18. og oppskyting den 24 august.

Driver og ordner med og få til jakt i oktober/november i Jylland. Dette blir min første jakterfaring med bue og kan si at forventningene er store.

Link to comment
Share on other sites

Hei YngveS

hyggelig å se at du fremdelse er aktiv med bue. Gøy også at det blåses liv i bueskyttermiljøet i Arendalstraktene igjen. Du får stikke innom og besøke meg når du kommer til Danmark. Jeg bor her nede nå. Hvis du er den jeg tror at du er, så tok vi vel IBEP-serterfikatet sammen i Grimstad, som noen av de første i Norge.

 

 

Hvem jeg egentlig er, sier du...? Vel, hvis du husker ett spesielt 3D-stevne som ble arrangert i Farsund i 2001, der ett av målene var at vi sto i en ustøddig aluminiumsbåt og skjøt på ei and på andre bredden, så vet du nok hvem jeg er. Jeg og naboen min arrangerte stevnet og du overnatta på høyloftet på låven min. Hvis jeg da ikke tar fullstedig feil, men fornavnet ditt samt initialene på etternavnet ditt stemmer.

Beste hilsener

T :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skal si det skjer mye den helgen der, vi har fått invitasjon til et annet stevne også, men vet ikke hvor mange som evt kan :/ Personlig har jeg ikke mulighet til noen av stevnene denne helgen :( Men har du en link til mer info om stevnet? kan jo hende noen andre kunne tenkt seg dit :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da var vi igang igjen etter ferien, og oppmøte var helt fenomenalt! Mange unge lovende skyttere som vi håper vil fortsette, de virket hvertfall godt fornøyd og relativt gira når de gikk :) YngveS kom også og imponerte stort! Fantastisk morro å se på gode skyttere i aksjon. Holder dette seg kan det se ut til å bli en god sesong.

 

Unertegnede spredte som ei middels hagle i dag, men det tok seg heldigvis opp mot slutten :) Man merker at det har vært null skyting de siste 2 mnd.... Men det kan vel hvertfall bare gå en vei i det minste ;)

Link to comment
Share on other sites

Sist søndag var vi et knippe i skogen på Strengereid for og teste 3D løypa. Dette var min første tur i løypa og kan bare si at det var både utfordrende og varierte mål. 15 i tallet. Gleder meg til neste anledning byr seg.

Neste gang blir det langbukse og innsektmiddel fra topp til tå. 4 flått og 10 myggstikk minner meg fortsatt på turen :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 4 weeks later...

Jeg så ikke denne tråden før nå! Gøbb på 22 år her. Jeg kjøpte meg en Hoyt Excel Recurve bue med det meste av ekstrautstyr som bare har vært oppe av veska noen få ganger. Jeg kjenner ingen som skyter med buei det hele tatt... Hadde det vært mulig å få hjelp til detta og evt. kanskje fått litt hjelp hos dere? Bor i grimstad :) Fattern var forresten skytter på den forrige klubben ^^

Link to comment
Share on other sites

Hei! Vi har pr i dag ingen recurve skyttere hos oss, men vi håper jo noen vil begynne, slik at vi får litt mer mangfold. Noen har litt greie på recurve, så det er mulig vi kan hjelpe litt hvertfall :-) Du må bare ta en tur på en trening å se om du kan trives hos oss :-)

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...