Jump to content

Atter en rifletråd - T3


Bjer

Recommended Posts

Har lest en del på forumet, men jeg finner ikke helt de svarene jeg leter etter, så jeg får beklage på forhånd dersom kommende spørsmål er besvart tidligere :wink:

 

Jeg er på leit etter ny rifle i kaliber 30-06. Rifla skal brukes til hjorte-, rådyr- og reinsdyrjakt. I utgangspunktet ønsker jeg en rifle med god presisjon, god kvalitet, men som ikke er for tung til en overkommelig pris.

 

Først var jeg veldig sikker på at Sako 75 Hunter var den rette rifla for meg! Men så fikk jeg låne den av en kompis som hadde påmontert A-TEC Maxim og Leupold 3,5-10x50, og jeg synes den ble for tung. Dermed var det ut på leiting etter alternativ..

 

Browning A- og X-Bolt har vært vurdert, men jeg havnet på nei-siden. Tikka T3 kan da virke som et godt alternativ, spesielt med tanke på vekt, presisjon og pris. Jeg har lest om rustproblemene til T3, men jeg er fortsatt overbevist om at det er en god rifle.

 

Da kommer vi til modellvalget. Jeg er ikke spesielt god i forhold til vedlikehold (spesielt når det gjelder reinsdyr- og bukkejakt), og har derfor sterkt vurdert T3 Lite Stainless. Men så har jeg lest om rustproblemene, og lurer på om det kan være like greit med en T3 Hunter (siden jeg liker utseendet på den mye bedre! :!: ).

 

Når det kommer til syntet- eller trestokk så lurer jeg på hvor reelt problemet i forhold til vridning av stokken er. Det er vel heller ikke alle som bedder trestokken sin, men beholder god presisjon uansett. Er det ingen tvil om at syntetisk stokk er best på T3, eller kan det diskuteres? Det kan jo tas med i betraktningen at jeg bor på vestlandet der regn er relativt vanlig – spesielt de dagene JEG går på jakt :lol:

 

Funker det greit å bruke magasinet med plass til fem patroner, eller er det best å bruke det som følger med i T3? I tillegg luerer jeg på om sikringen er lydløs og grei å håndtere?

 

Så kommer det siste jeg lurer på, nemlig hvordan balansen i våpenet er når det bæres på ryggen – med påmontert demper. Selvfølgelig så kommer dette an på type og tyngde demper, hvor mye løpet er kappet, og hvilket sikte man har på rifla. Jeg har lyst på en A-TEC Maxim på grunn av god demping og mulighet for justering i forhold til modulene. I tillegg så tenker jeg at jeg setter på en Zeiss 2,5-10x50. Er det noen som har erfaringer angående balansen? Jeg leste en tråd der rifla måtte bæres opp-ned, og dette er uaktuelt for meg!

 

Dersom noen har andre tilføyelser, alternativer eller erfaringer er det bare å komme med de :D

Link to comment
Share on other sites

t3 hunter er vel noen gram tyngre enn lite?? min T3 veier 3,2 kg med lyddemper, og schmidt & bender 2,5-10x56 oppå veid på kjøkkenvekta.. Den ble innkjøpt med tanke på å gå hele dagen. Løpet ble kappet til 50 cm når jeg monterte lyddemperen.

 

Hvordan er den på ryggen når du går med den? Glir den bakover? Jeg tenkte om det kanskje ble bedre å gå med hunteren med påmontert demper, nettopp siden den er litt tyngre.

Link to comment
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=23513437

 

Er det noe å lure på? Kjøp og vær glad. Balanse når du går med demper er ikke noe du får gjort så mye med hvis du skal ha en lett rifle. Kjøp en lettere demper enn A-tec Maxim, og du får det litt bedre. S&L Hardcore er fin og billig, og du kan ta av noen moduler når du skal på jakt. Kapp løpet til ca 50cm og du har det så bra som du får det.

 

Mer er det ikke å lure på. Kikkerten er bra.

Link to comment
Share on other sites

Visst du liker tikka så bare kjøp kommer ikkje til å angre, bedre presisjon og avtrekk får du ikkje til den prisen. 5 skudds magasin kan du kjøpe ekstra og bruke men stikker litt langt ut til jaktbruk 3 skudd holder vanligvis vil du ha flere tilgjengelig kan det settes på en patronholder på kolben, Går helt fint å åpne sluttstykke og kaste inn en patron og ladegrepp.

Tikka lite er 2.8 kg og blir selvfølgelig fremtung med demper, mer til tyngre demper er.

3006 trenger lengde på løpet for å yte opptimalt visst det er snakk om å kappe løp hvorfor ikkje vurdere 308?

Rust problemet er ikkje større en på andre våpen med et minimum av vedlikehold ( ss modellen).

Vil anbefale å åpne sluttstykket å smøre fjæren en gang i året,grei bruksanvisning ligge med.

Rekylklakken ville eg byttet til rustfritt stål i 3006 visst det blir mye skyting blir merke i aluklakken etter 2-300 skudd får kjøpt ny klakk i prisklasse 60-400 kr. enkelt å bytte og et tips for få stokken riktig på plass etter demontering er å holde våpenet oppned og montere stokken på våpenet,lettere føle sporet da.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har en T3 30.06 med lamitastokk og er helt enig i vurderingen til tools. Bedre avtrekk og presisjon i prisklassen finner du ikke og 5 skuddsmagasinene er helt problemfritt for meg. Jeg har også kappet løpet til 49cm og montert en a-tec tmm4. Skuddene går da 15 knepp lavere uten demper så noe hastighetstap blir det.

En venn og meget habil skytter byttet sin T3 30.06 mot Sauer 202 outback i fjor, hver gang vi er på skytebanen mumler han at han savner Tikka'n :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Browning a-bolt i rustfri-utgaven har rykte på seg til å være ganske værbestandig. I tillegg så har plaststokken en litt "seig" overflate som gjør at den er mye bedre å holde i enn tikka t3 lite. Jeg har en a-bolt i blånert utgave i 308win som er ganske hendig med 49 cm løp og demper.

 

Kan jeg få spørre hvorfor A-bolt havnet på "nei-siden" hos deg?

Link to comment
Share on other sites

Tools, du må ha tusen takk for gode tips! Det er alltid greit å få vite om slike småting! 308 er vurdert, men har 6,5x55 fra før, og da kan jeg NESTEN like godt gå for en til i 6,5. Er ute etter en rifle med litt mer futt, der det også er rikelig med kuler å velge i :wink:

 

Jeg har også kappet løpet til 49cm og montert en a-tec tmm4. Skuddene går da 15 knepp lavere uten demper så noe hastighetstap blir det.

 

Har du målt hastighetstapet? Dette er vel strengt tatt ikke noe problem, siden det er langt ned til energikravene. Hvordan er det å gå med den rifla på skuldera da? Henger den bakover?

 

Browning a-bolt i rustfri-utgaven har rykte på seg til å være ganske værbestandig. I tillegg så har plaststokken en litt "seig" overflate som gjør at den er mye bedre å holde i enn tikka t3 lite. Jeg har en a-bolt i blånert utgave i 308win som er ganske hendig med 49 cm løp og demper.

 

Kan jeg få spørre hvorfor A-bolt havnet på "nei-siden" hos deg?

 

Svigerfar han en ristfri a-bolt med syntetstokk. Det er helt klart en funksjonell rifle som egentlig dekker mine behov. Men når jeg skyter med den så føler jeg at det kun er et arbeidsjern. Ingen sjel, ingen sjarm.. Jeg liker da bedre x-bolt sitt utseende! Men for all del så ser det ut for å være en god rifle! :D

Link to comment
Share on other sites

Det høres bra ut! Det værste som finnes er å gå bak en med demper der du ser rett inn i løpet.. Jeg har faktisk opplevd dette, men ba ham korrigere flere ganger. Kammeret i rifla hans var tomt, men for meg spillte det liten rolle :evil: Han la ikke merke til at rifla gled bakover. Derfor er jeg opptatt av dette med balansen på rifla :D

Link to comment
Share on other sites

At børsa tipper bakover når du bærer denne med demper er ikke til å unngå. Det kan være ille nok med stor kikkert. Alle mine børser med demper har fått nye remfester forran som stikker ut rett under pipa og dette hjelper en del.

Ellers støtter jeg vel forslaget ang T3. Helt ok våpen rett fra esken som går godt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...