Græbben Posted August 12, 2010 Share Posted August 12, 2010 Hallo folkens. Jeg var ute med en kamerat på bukkejakt i går. Kom en bukk på post, som han skjøt. Når han vomma ut av dyret, så fikk vi se en klump som satt på innsiden av bogen. Den satt fast på ribbena på en måte. Når vi skjærte i klumpen så kom det noe hvitt puss ut av den. Rådyret så ikke avmagret eller sykt ut på noen måte, å klumpen var på størrelse med en halv tennisball. Så spørsmålet mitter da, hva kan det være, å kan man spise dyret? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaktlykke Posted August 12, 2010 Share Posted August 12, 2010 Sikker på at det ikke var en vanlig kjertel/lymfeknute dere skar i da? De sitter i gjerne i lyske/armhuleområdet og er helt normale. Pass bare på å ikke skjære dem i stykker - det setter ekkel smak på kjøttet. De er mandelstore og harde og bevegelige og sitter rett under hinnene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Græbben Posted August 12, 2010 Author Share Posted August 12, 2010 nei det var ikke en sånn, det vet jeg hva er. Den satt på innsiden like ved siden av hjerte på en måte, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaktlykke Posted August 12, 2010 Share Posted August 12, 2010 OK. Da ville jeg kanskje spurt en veterinær om kjøttet er etandes.... men så lenge dyret virket friskt og det ikke lukter i området så hadde jeg nok tatt vare på kjøttet ja. Bare skjær godt vekk rundt svulsten og kast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Græbben Posted August 12, 2010 Author Share Posted August 12, 2010 Ok.. Noen andre her som vet hva det muligens kan være?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
knugen83 Posted August 12, 2010 Share Posted August 12, 2010 slenger meg på denne, fikk en liten spissbukk i går med en klump som du beskriver her. den satt på halsen mellom skinn og kjøtt. dyret virker ellers fint. lurer på hva dette kan være... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Græbben Posted August 12, 2010 Author Share Posted August 12, 2010 jeg snakket med en i mattilsynet nå, å han sa at siden det pusset som kom ut av klumpen var innkapslet, så trodde ikke han at det var farlig å spise den, men greit å være på den sikre siden da. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts