Jump to content

Soting av hylser


tarlokar

Recommended Posts

COL er 70mm. Vet ikke helt hva kula heter, hadde en pose liggende å slenge uten navn...

Den er 145gr boat tail, med en krymperille. Har satt kulene med rilla rett over hylsemunning.

 

Kan dette skyldes for slapp ladning? Med et grain mere krutt fikk jeg faktisk trykktegn på hettene (krater). Skjøt bare tre skudd av den ladningen, men alle tre var like på hettene.

Link to comment
Share on other sites

jeg har brukt ganske mange fler grains N150 bak 146 grs fmjbt i 308w.

46 grs er helt fin feks (850 msek)

Å ja du har en slapp ladning med 43,5 grs N150 bak en 145 grs fmjbt kule. Om du får kratring av hettene på 44 grs vil jeg tippe det ikke kommer av høyt trykk men kansje for romt tennålshull?

Link to comment
Share on other sites

COL er 70mm.

 

Dette er et velkjent problem for 308 egentlig, og siden du måler COL så vet du ikke hvor langt ned du setter kula? Den gode gamle tommelfingerregelen om at den skal like langt ned i hylsa som kulas diameter er som regel grei å følge, og det vil også gi deg bedre kontroll enn kun å vite hva COL er.

 

Ladningen slapp? Jo, kanskje det - men jeg tror fortsatt hovedproblemet ditt ligger i at kula ikke er tilstrekkelig langt nede i hylsa. Mitt tips er også å forandre på én ting om gangen. Forandrer du på to, så står du igjen uten å vite hva som var den egentlige grunnen.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, om det er en RA FMJBT (lik NM60) så sitter ikke den mange mm ned i halsen om den er satt til krymperilla.

Å for ordens skyld, man snakker om den sylindriske delen av kula når man snakker om kulehold. Dvs boattailen teller ikke.

Sotinga kan komme av mange ting, men jeg tipper på en kombinasjon av dårlig kulehold (enden lite presset hals eller kula satt for lite nedi halsen) og lavt trykk.

Forresten er jeg ikke enig i at soting er et problem i 308w. Har ladet titusener og kan ikke huske sist jeg hadde en hylse som sota lengre ned enn halsen. (har hatt endel slappe ladninger og)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Har også problem med soting, men bare på hylse halsen, er det noen tiltak man kan gjøre for å endre på dette?

 

Lader 308w med:

Norma 11 45grain

145 grain partizan fmjbt/ eller 150grain accubond/balltip

cci hette

Col 70

 

Noen forslag? Skal prøve å sette kulen noe dypere!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...