Jump to content

.222 til storfugl.

sturla88

Recommended Posts

Skal bruke min .222 til toppjakt denne ses. og ønsker en god patron som ødelegger minst mulig kjøtt å har god rekkevidde. ( skyter opp mot 150 -170m en skjelden gang. )

Lader ikke selv, og kjøper dermed ferdig ammo.

Har brukt Hullspiss på .22 Hornet med knall & fall, finnes dette også i .222 ?

Har noen erfaring med dette, mottaes svar med takknemmelighet!

Her kan du lese litt!: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=25&t=89203

Har selv tenkt å bruke .222 på toppjakt til vinteren, om sjansen byr seg, og jeg lader selv. Kommer nok til å lade ned Norma fmj 50 grs til mer høvelig hastighet, eller bruke Lapua fmj 55 grs.

Bruk aldri noe annet enn helmantel, er råd fra svenskene, og de har ganske omfattende erfaring med dette kaliberet på fugl. Flere hevder også at det er greit på inntil 200 meters hold.

Norma har .222 jaktmatch som kan brukes, men noen synes den går for fort. Lapua har også ferdigrullet 55 grs fmj, men vet ikke om noen selger den her i landet.

Har enda til gode å finne fugl i topp på mine få turer, så noen erfaring med dem har jeg ikke, dessverre...

Bruk aldri noe annet enn helmantel, er råd fra svenskene,

Fra broderfolket hører man en del forskjellig. I feks 6.5 er Lapua Scenar mye brukt i lave(re) hastigheter med godt resultat. Noen bruker til og med ei skje og banker lett på hullspissen så denne blir mindre. Om det har noe for seg aner jeg ikke. Har enda ikke hatt med min 6.5 på fuglejakt, da jeg har en Sako Vixen i 222 som blir brukt til dette :D

Har brukt Normas ferdigrullede med greit resultat (i en kombi også), men bare kjelleren og laderommet blir i orden så skal jeg nok få ladet Normas 55grs (som erstatter 50 grs) til moderat hastighet og se om den stabiliserer i Sakoen. Burde gå da disse kulene er relativt korte. Mulig man også burde gi homogene kuler en sjanse? En Barnes TSX burde jo ikke ekspandere all verden på sin vei gjennom fuglen?

Sturla: Hva slags 222 har du? Vet du riflestigningen på løpet?

Heidu, har en zastava m-85 .

Riflestigning ogl. har jeg rimelig liten peiling på.

Tenke å få en kar til å hjelpe meg å lade laupa sin 3.6g fmj til 850m sek.

Børsa funker fint, felte en bukk for den nå nylig så er bruktbart fornøyd. samler godt!

• 2 weeks later...

Kjøpte inn en ny eske med norma jaktmatch i kal 222 her om dagen.

De har byttet kule i den, gått fra 50g til 55g kule, noen som har prøvd med den nye 55g kula?

Rifla mi er innskutt med 50g kula, så spent på om det er omtrent samme treffpunkt med 55g kula, eller om det blir mye skruing på kikkerten.

Hadde vært bra om den gikk sånn noen lunde likt, da jeg har igjen en del norma blyspiss 50g som gikk helt likt med helmantel kula i 50g.