Jump to content

Varmintammunisjon


Lassewan

Recommended Posts

Joda det finnes da noe fabrikk varmint ammo i disse kaliber.

 

Selv vil jeg ambefale:

 

6,5x55. Norma Nosler BT på 120 Grains. Superpresis og god kulebane.

 

243 win. Winchester Suprime(tror jeg den het) Med 95grains Nosler BT Silvertipp. Denne har jeg brukt selv på rev og kråke og super efekt og presisjon i mi rifle pluss den fikk bra presisjon i bladet jakt da den ble testet der.

 

Minuset med å bruke disse er prisen i norge. Lader du de selv kommer du på ca 1/4 av prisen. Så skal du skyte mye vil ett ladesett fort lønne seg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Knallbra, hvordan oppfatter du den Winchesterkula når det gjelder gjennomskyting og ødeleggelse etc, det jeg er ute etter er en kule som ikke river i stykker rev med vinterpels..

Bruker Federal Fusion i øyeblikket, da den er knallfin på rådyr, men har skutt ett par rever nå med den - og det ødelegger mye iallefall på ungrev i sommerpels :(

Link to comment
Share on other sites

Både Federal og remington leverer mye bra her.

 

243 - har Federal både 55 og 70 grs Bal Tip - Jaktdepotet har

243 Remington - 75grs V-Max - Jakt og Friluft hadde ihvertfall tidligere i år

 

6,5x55 må du lade selv om du ikek skal bruke den overnevnte Norma ladningen.

 

Alle disse ødelegge rev - skal du spare på pelsen må du ned i kaliber og kulevekt. 30-35grs i kal .224" er hete tips

Link to comment
Share on other sites

Ballistic tip i 6,5-kaliber er ei "hunting"-kule, ikke varmint. 95 gr Ballistic Silvertip er heller ikke ei varmintkule. Disse er laget for mindre hjortevilt, og gjennomskyting på rev må du regne med. Tipper det blir et stort høl også! :)

Rekruttammunisjon i 6,5x55 kan muligens funke. Hvis den fremdeles har den korte butte 100 gr Sierrakula?

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode svar og tips!

Jeg heller mot at Norma Jaktmatch kanskje kan være rett medisin. Nå er jo helmantel lov på rev ettersom jeg forstår, men som seriøs jeger - så blir uansett hovedfokuset at reven dør i smellen - helst. En rev som ruser ut lungeskutt med relativt liten sårkanal er ikke ønskelig, men Norma Jaktmatch er vel fullblods jaktammunisjon når det gjelder rev???

Link to comment
Share on other sites

Jeg heller mot at Norma Jaktmatch kanskje kan være rett medisin. Nå er jo helmantel lov på rev ettersom jeg forstår, men som seriøs jeger - så blir uansett hovedfokuset at reven dør i smellen - helst. En rev som ruser ut lungeskutt med relativt liten sårkanal er ikke ønskelig, men Norma Jaktmatch er vel fullblods jaktammunisjon når det gjelder rev???

Nå har jeg aldrig skutt annet enn elektronikk med Jaktmatch; men i 6,5x55 kommer den både i 120gr helmantel (elektron/fågel) og 100gr hullspiss. Selv om ikke hullspissen er noen egentlig jaktkule burde vel den ekspandere noe (har for meg at det finnes noen tråder herinne der hullspiss på jakt diskuteres) og kanskje få ned reven fortere? Hva det gjør med skinnet derimot har jeg så absolutt ingen peiling på.

Link to comment
Share on other sites

jeg ville nok tro at hullspissen har lettere for å ekspandere, men rent sideskudd mot rev på åte gir jo uansett ikke mye motstand slik at ekspansjon vil kunne måles mot butt kule..

Ett annet aspekt er jo under lokkejakt - hvor kanskje 8 av 10 rever blir offer for rene frontskudd, som er mine erfaringer iallefall..

tror man bare må prøve seg frem, sunn jegerfornuft sier at hullspiss er mer effektiv og human kanskje, men om den river i stykker en rev - så er ikke det ønskelig heller...

Kommer mange gode tips her - setter pris på alle innspill!

Link to comment
Share on other sites

Aha ser du ønsker å beholde pelsen ja...da er ikke mine overnevnte særlig egnet.

 

I 6,5x55 blir da valget en helmantel, ville valgt lapua sin pga butt kulefasong. Tror kanskje sako også leverer noe men vet ikke hva slags kulefasong de har valgt. Eller en solid jaktkule. Lapua Naturalis kanskje?

 

I 243win så kommer som nevnt federal med ball tipp i 55grains utgave den er nok bedre valg enn ei 70-75grains kule.

 

Eventuelt ei solid jaktkule her også om det er noen som leverer med det?

 

Selv skyter jeg rev som skal dø ikke noe mere...Om den ser helt most ut eller like lite hull ut som inn eller ikke noe hull ut er ikke noe jeg bryr meg om. Bare den dør raskt og humant.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...