Jump to content

Saywer Permethrin, Brukbart flåttmiddel.


seawolf

Recommended Posts

Har i to år benyttet Saywer Premium Clothing Insect Repellant Permethrin på jaktklærne mot flått.

Stoffet leveres på pumpesprayflasker av forskjellig størrelse, og sprayes på klærne.

Det ser ut til å virke da jeg ikke har hatt flått på meg under råbukk og hjortejakt siden jeg startet å bruke det.

Det virker også avskrekkende på mygg og knott når det sprayes på ansiktsmaske, hatt, lue og hansker.

 

Typen som heter Military Style Soak System ble benyttet på bomullsbukser, sokker og skjorter som ble brukt under siste safari i Sør Afrika i 2008.

Også der var jeg "insektfri" de åtte dagene jeg kravlet og krøp i vegetasjonen langs Limpopo River.

 

Jeg kan ikke garantere noe som helst og har ingen økonomisk interesse av dette, men tenkte å dele mine erfaringer med dere.

 

Leverandør som sender internasjonalt og tar betaling via pay pal er: http://www.adventuresafetyproducts.com/ ... Categories

Link to comment
Share on other sites

Men hvis det virker, slik det sikkert gjør, betyr ikke det at stoffet lukter en del?

Jeg tenkte bare at det blir i så fall litt meningsløst å rote rundt i skauen med et remedie på kroppen som jager alt av insekter, hvis det samtidig jager unna alt annet også.

Link to comment
Share on other sites

Du Truls, det spiller minimal rolle om man påfører seg slike stoffer på jakt. Man jakter ikke i medvind uansett, det pleier å gå særdeles dårlig. Om du lukter permetrin i tillegg til kroppsodøren, og kanskje den fjerten du slapp nedi bakken på vei opp til post, så tror jeg ikke dyra merker den helt store forskjellen :wink:

 

Viktigere er det å slippe å bevege seg pga den forj.... myggen som stakk akkurat i en nervetråd i ansiktet, eller ende opp med sprekken full av flått...

 

Militære uniformer behandles med Permetrin, så dette er velprøvd og fungerer.

 

Vi bruker også Permetrin på spray i fjøs for å slå ut flue-bestanden. Det er ingen god løsning, men reduserer plagen noe om det har blitt veldig mange fluer. (Den gode løsningen er å ha et godt renhold så de ikke har får så mange stedene å legge egg...).

På flasken advares det mot innånding og opphold i rommet de nærmeste timene, så noe helseprodukt er det imidlertid ikke.

Borelia er heller ikke styrkende for helsen, så dette produktet skal jeg ha meg!

Link to comment
Share on other sites

Nei, det går sikkert greit å bruke. Men selv er jeg opptatt av å avsette så lite lukt som mulig når jeg jakter. Ellers gir jeg selvsagt blanke. Jeg praktiserer faktisk fortsatt av og til metoden jeg lærte av gamlekara for 30 år siden når jeg skal på smygjakt: Ullklær som jeg lar henge ute og kroppsvask uten såpe. Det er jo ikke alltid det er motvind å oppdrive, heller. OM det hjelper, vet jeg ikke. Men det er mye kraft i troen.

 

Men uansett - Felleskjøpet selger Permetrin på sprayboks, og den lukter en del. Men den Sawyer-greia er kanskje noe annet for alt jeg vet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...