Jump to content

'Kaliberbegrensninger i jaktfelt?


pilAR

Recommended Posts

Jeg har lest en del, og klarer ikke helt å få klarhet i hva som er min/max kaliber begrensninger i jaktfelt med rifle.

Det eneste jeg har klart å finne er at alle våpen, kaliber og utstyr som er godkjent til jakt i Norge er godkjent i jaktfelt. Stemmer dette?

Etter hva jeg leser i forskjellige tråder her på forumet, så virker det det som om det er krav om anslagsenergi og min. 6.5mm diameter på kula? Hva er riktig info, og hvor finner jeg dette skriftlig?

 

Jeg har forsøkt å lese reglementet, og der stå det følgende:

8.2.1 Rifler

Alle våpen, kaliber og siktemidler som er tillatt brukt til jakt i Norge tillates brukt.

D1 skyttere kan benytte fritt våpen og kaliber.

 

Og dette stemmer da ikke i det hele tatt med hva jeg leser på diverse forum, tvert i mot så står det jo her at man kan stille med alt av våpen, KALIBER og siktemidler som er tillatt brukt til jakt!

Så jeg skal teoritisk kunne ta med meg alt i fra "laseren" 17HMR til .338LM på et jaktfelt stevne og få lov til å starte med disse?

Link to comment
Share on other sites

Hmm hvor mange klikk trenger man far 100 til 200meter med 22lr? Og hvor godt egnet er den på 200meter? I helt vindstille omgivelser duger den nok med god ammo men med 3 m/s side vind hvor ligger vi da? 20-30cm til siden eller noe?

 

Men ellers er alle kaliber fra 22lr om oppover tillatt på jaktfelt. Noen som vet hvor .17 mack 2 havner der? Over eller under 22lr? Eller likestilt?

Link to comment
Share on other sites

Nja, jeg er ikke helt sikker. Jeg tror .22LR er forbeholdt junior-klassene...

 

Men, kal .222 er helt sikkert tillatt. Selv skyter jeg med kal .223.

 

Det er Jaktfelt vi snakker om. Når det gjelder Elgbane og en del andre disipliner, er 6.5mm (altså "storvilt"-patron) et minimumskrav.

Link to comment
Share on other sites

Hmm hvor mange klikk trenger man far 100 til 200meter med 22lr? Og hvor godt egnet er den på 200meter? I helt vindstille omgivelser duger den nok med god ammo men med 3 m/s side vind hvor ligger vi da? 20-30cm til siden eller noe?

 

Men ellers er alle kaliber fra 22lr om oppover tillatt på jaktfelt. Noen som vet hvor .17 mack 2 havner der? Over eller under 22lr? Eller likestilt?

 

Tja, antall klikk spiller liten rolle når holdene er fra 23 til 86 meter! Var derfor jeg begynte å tenke litt på dette. Mitt første stevne var med ukjent kulebane, men hadde skutt inn våpen og laget en tabell basert på ren gjetning. Og tror du f... ikke lengste hold var ca der hvor jeg hadde første avstand på tabellen! :evil: Gikk som det måtte gå det.

 

Og .17 er mindre enn .22 i diameter, så da utgår det vel kanskje? Eller nei, i henhold til 8.2.1 så er det jo lov, så da blir det vel fler lasere å se i løypene kanskje? ;)

 

Nja, jeg er ikke helt sikker. Jeg tror .22LR er forbeholdt junior-klassene...

Tro holder ikke, her skal vi ha harde fakta på bordet! Og de ligger nå her, 22LR er lov! Det står ingenting om hvilke klasser.

:)

Link to comment
Share on other sites

Det står at .22LR er lov til jaktfelt, og i tillegg er alle kalibre som er lovlig til jakt lov. Hvorfor spesifisere .22LR, den er da lovlig til jakt? Hvilke kalibre er IKKE lov til jakt? .22 Long og .22 Short?

Kan det være at noen blander sammen med reglene fra BOJ-karusellen? Der er minste kaliber satt til 222. "...egnet våpen, dog ikke mindre kaliber enn 222." En kan jo alltids diskutere hva 222. måtte bety, men jeg regner med at hensikten er å unngå salongrifler i løypa, med dertil hørende trøbbel med anvisning. Det har vel blitt et mindre problem med åra, ettersom holdene blir kortere og kortere, og mer og mer politisk korrekte. Jeg har skutt på ihvertfall 280 m i jaktfelt, men det er noen år siden nå. Vind var det også, og snødrev. Under de forholdene var .22LR slettes ikke egnet!

Link to comment
Share on other sites

nei. Ikke lov med brems.

 

I Hadelandcupen er alle våpen i kaliber .222 eller større kaliber tillatt. Du kan bruke AG3 med munnigsbrems om du ønsker. Står ingen ting i regelverket som hindrer det.

 

Skal du dog gjøre det, så er det best å sørge for å få standplass nr 5 :)

 

UTSTYR/ BEKLEDNING:

 

Våpen: Klasse Jakt A, -B og-C:

· · Våpentype: Egnet våpen, dog ikke mindre enn kaliber 222.

 

· · Våpen m/siktemidler: Vekt ikke over 5 kg.

 

· Våpen skal veies komplett med alle deler på plass inkludert eventuell reim og med tomt magasin

 

· · Avtrekksvekt: Minimum 1,0 kg.

 

· · Kikkert: Max forstørrelse 12 x.

 

· · Aspiranter: cal 22. Jaktutstyr, våpen max 4,5 kg, kikkert max 9x.

Link to comment
Share on other sites

hehe.... Ja, rent teknisk har du rett.

De burde kanskje skrive .222 rem som minste tillate kaliber. Tror egentlig det ikke er så stort problem, for det er langt fra smart konkurransemessig å skyte med 22lr på hold opp til rundt 250 meter. Med litt vind så blir det jo enda lettere :roll::wink:

Link to comment
Share on other sites

Rekylbrems er ikke tillatt på jaktfeltstevner i NJFF regi, og jeg vil tro det er et tidsspørsmål før det er spesifisert i reglene til Hadelandscupen også. En slik bråkemaker har ingenting å gjøre på et slikt stevne spesielt med tanke på at en oppnår mye den samme effekten med en lyddemper også.

Link to comment
Share on other sites

Tror egentlig det ikke er så stort problem, for det er langt fra smart konkurransemessig å skyte med 22lr på hold opp til rundt 250 meter.

 

Tja, hva med når max hold er 86 meter da? 8)

Og avstander og vind var egentlig ikke spørsmålet heller, men rett og slett om det bar lov med kleinere kaliber :)

 

Og for oss som har skutt litt fieldtarget så er kanskje ikke litt vind så veldig stort problem med 22LR og tilsvarende? ;)

Link to comment
Share on other sites

En slik bråkemaker har ingenting å gjøre på et slikt stevne spesielt med tanke på at en oppnår mye den samme effekten med en lyddemper også.

 

Nei vel.......det kan det vel være flere meninger om. Personlig har jeg ingen ting imot å skyte ved siden av andre med munnigsbrems. Med 3 skudd på 2 min, så går det helt fint om det smeller litt ved siden av.

 

Tenk så kjedelig at vi alle sammen snart må skyte med 223 og lyddemper, for noe annet er jo unødvendig......Eller så kan vi jo innføre Sauer 200 båpud for alle skyttere. Det er det sikkert mange som hadde likt.

Link to comment
Share on other sites

Det er heller ikke tillatt med rekylbrems i jaktfeltstevner i regi av JFF, så dette er ikke noe eget for BOJ-cuppen akkurat. Jeg personlig er glad for at dette ikke er tillatt, da det ofte er trangt på standplass. Jeg er ikke noe lita pingle jeg, og tåler godt at det smeller rundt øra på meg, men å sitte en halvmeter unna en fyr som skyter med rekylbrems er jeg glad for at jeg slipper i konkurranse. Vil tro at lappene på skytterlua vil "blafre" noe mer enn det som er ønskelig for konsentrasjonen :)

Link to comment
Share on other sites

syns ikke at vi skal vurdere så mye ang kaliber,alle virke som er veldig opptatt av og holde kostnader nede og da kan vi ikke byne med noe rundt det på jaktfelten nå :P og om noen syns 22lr er bra så syns dem vel det en gang og så er vel det gått over. 22 er et veldig fint tiltak for rekruttskyting, 22lr er ikke noe jeg vil ha inn i ordinær felten slik at vi ender opp med max hold på 100m

Link to comment
Share on other sites

Pettern, jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår deg rett, men.. For min egen del så er det ikke snakk om økonomi, men heller det at jeg kjenner bedre kulebanen på 22LR enn jeg gjør på 308w, og det faktum at jeg har vært syk og ikke klarer å holde Mauser'n stabilt, og har en hvilepuls på rundt 150...

DERFOR vil jeg prøve meg med 22'n og se hvordan det da går. :-)

Ok, jeg må innrømme at jeg er sylfersk på denne konkurranse formen, men jeg vet at jeg kan prestere bedre enn jeg gjorde på mitt første jaktfelt stevne! :-)

Link to comment
Share on other sites

Pr i dag er det IKKE forbudt med rekylbrems i Hadelandscupen, men det er etter min mening bare en glipp. Jeg er absolutt tilhenger av forskjellig utstyr i jaktklassen, men å montere på utstyr som direkte saboterer for naboene er ikke noe annet enn ufint. Veldig mange skyter jaktfelt mest for morro skyld, uten intensjon om å skulle hevde seg. Dette er helt topp, jeg er vel faktisk en av disse selv. Men, det kan jo hende en dag at en står ved siden av en som faktisk har potensiale og evne til å kunne hevde seg. Da er det lite trivelig for vedkomne ved siden av om en skyter med f.eks 300 win mag med brems som er bakovervent. Da vil begge naboene få blåsten midt i ansiktet og dette vil selvfølgelig være til kraftig sjenanse. Derfor bør ingen få lov til å bruke brems i konkurranse innenfor ordinær felt/jaktfelt skyting. En helt annen ting blir det når en snakker om f.eks langhold/benkskyting, der det er en del som benytter seg av svært kraftige patroner. Med disse vil det i flere tilfeller ikke være mulig å levere gode skudd uten brems. Å tolke dette dit hen at en bare ønsker 223 i Sauer 200STR innenfor jaktfelt er tull.

Link to comment
Share on other sites

Du har et godt poeng Kammerherren.

Det er dog ikke et problem i dag, derfor bør man heller ikke forby det. Skulle det komme noen med munnigsbrems så er det bare å si ifra, så kan man bli plassert på en av standplassene på siden. Med nettpåmelding er det jo bare å velge en standplass på siden.

 

Vi trenger ikke å forby ting før det egentlig er et problem. Noe av sjarmen er jo at folk har ulikt utstyr.

Link to comment
Share on other sites

rekylbrems er ikke noe som er bra i en konkuranse med skyttere på siden av deg, det er ikke mulighet og plass på standplassene rundt om og få plass nok så det ikke blir til sjenanse for oss andre. derimot om noe vil melde på et eget lag med versting kaliber og brems så synes jeg det bare er topp.men ikke forvent at jeg blir fornøyd med og sitte siden av en kanon. og den som sier at han ikke merker det,eller bryr seg om smellen og trøkken har ganske enkelt ikke peiling på hva han driver med. har selv skutt jaktfelt med 300winmag og remington med dårlig utragerklo, og det var munnlader prinsippet den dagen hehe,ble da mye fliring og smell. resultatet ble jeg heller ikke flau over heller, så alt går ann. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Er 17HMR lov på jaktfelt?

Ja/Nei svar foretrekkes.

Et helt lastebil lass med kanskje svar er ubrukelig :!:

 

Har selv lyst å prøve 17m2. Er lov som bare det.

 

Utdrag fra reglement.

8.2.1 Rifler

Alle våpen, kaliber og siktemidler som er tillatt brukt til jakt i Norge tillates brukt.

D1 skyttere kan benytte fritt våpen og kaliber.

(Se ellers spesielle regler for hver enkelt øvelse). Ingen anmerkninger i forhold til kaliber på jaktfelt.

 

Les hele regelleksa i linken til Grimm.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har hørt med NJFF? De har vel laget reglene...

Sikkert greit å ha med en utskift av mailen til påmeldinga også. Har alltid hørt at 222 Rem er minste lovlige kaliber. Om det er lov, komme jeg til å bruke 17 HMR til neste år.

 

Er akkuratt det jeg frykter med NJFF! :evil:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 300 wby mag på jaktfelt. Plasseringene mine har stort sett vært ræva, men det er ikke kaliberets feil.

hehe det er da smell i den da.har vært inne på noen diskusjoner ang at det burde gått over til 22salong på jaktfelt pga kostnader,kan jo skjønne at det koster penger når du skyter med noe spes kaliber,men at alle skal over til salong det er og ødelegge jaktfelten. jaktfelten skal ha jaktrelaterte hold og den vanslighetsgrad som er pr dato synes jeg.di fleste som er med her og som kan si at dem skyter flere stevner dem bruker stort sett 6,5 og kosten der er da ikke så aller værst. kaliber 17 så er det heller ikke tolke sett til,men med litt godt syn så går vel det og

Link to comment
Share on other sites

Er ingen som har protestert på at 22 LR er lovlig til jaktfelt, men det er ikke mange som bruker det på den vanlige feltrunden. Dette kommer jo sikkert av at man ikke er konkuransedyktig i de fleste vanlige løyper med 22 LR. Om man tilrettelegger spesielt for bruk av 22LR i den vanlige jaktfeltløpa vil dette føre til ødelagte løyper med mange korte hold. Da er det bedre med rekruttløyper med hold på rundt 50 m, er nå min mening.

 

Vet det er noen her inne som skyter på 100-vis av meter med 22 LR og det er vel greit til sitt bruk det, men til jaktfelt blir dette lite konkurransedyktig på 200m ift. "standardkalibrene".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...