Jump to content

Stortiur


prohunter15

Recommended Posts

Skulle visst holdt kjeft om det her...

Nei nei.. Kult at sånt kommer litt frem, selv om det blir en skygge av mystikk rundt det. Så klart blir det mistrodd frem til det eventuelt kommer skikkelig dokumentasjon, iallefall når det er en så heftig fugl.

 

Syntes personlig ikke det ser ut som en manipulering. I såfall ganske imponert over hvor bra fuglen synker ned i laven, spesielt rundt beina. Og oppløsningen ser lik ut over det hele, såvidt jeg kan se.. Uten at jeg har foretatt en dypere analyse av saken. :roll:

 

I og med at jeg jakter i Rendalen selv så er det så klart artig å høre om dette og håper i det lengste det er sant selv om det høres veldig utrolig ut, og om det nå på et senere tidspunkt skulle vise seg å være tull så er det jo en artig sak uansett.

 

Jeg er glad du la det ut jeg, ko-stens!

Link to comment
Share on other sites

At det finnes tiur på 7,1kg stiller jeg meg sterkt tvilende til.

 

Det er din rett, men jeg velger nå å tro at denne tiuren har vært i lufta mange ganger i løpet av sitt lange liv. :D

Størrelse hos storfugl er jo kun snakk om genetikk og overlevelse. Hvis dette er ett resultat av en genfeil eller noe, som ikke stopper veksten f.eks. så er jo rundt 7 kg en helt grei vekt.

 

Synes det er synd at folk avfeier muligheten for såpass store fugler. Husk at det finnes områder med storfugl som ikke har veldig hardt jaktpress, og der kan nok kanskje tiuren bli enda litt større :)

 

Evig optimist :D

Link to comment
Share on other sites

Glad du la ut bildet jeg!!!

Håper bildet og historien er ekte, og at beistet (om den er over 7kg) blir veid og dokumentert.

Skytteren trenger ikke gå ut med navn, bilde og terreng, men både i jeger og forskningskretser er det stor interesse for slike sværinger.

Hvis jeg skulle finne noe mistenkelig med bildet er det kontrast og fargegjengivelse. Legg en mørk gjenstand på en lys flate, og den vil ofte fremstå som svart! Denne tiuren er jo nesten for perfekt med metallic skinn, mens setter og reinlav er bleke med dårlig gjengivelse. Kan være mobilkameraet som er så bra at kontrasten avgjøres av hva som er midt i bildet. Dessuten vil en engelsksetter bestandig se liten ut i forhold til en stor tiur på lengden.

Bildet under er ikke manipulert (hydr hydr :wink: ) men viser meg selv (177cm med jaktsko), en ES hanne på over 20kg og en "liten" tiur. Hvor stor? Den er jo mye lengre enn bikkja!

2zqbdx2.jpg

Tiuren ikke mer enn rundt 5,1kg...

Når jeg måler på bildet mitt (i photoshop, oupss :oops: ), viser det at tiuren på ca5,1kg utgjør 72% av min lengde, altså 127cm. Hva er lengden fra "rævhåll" til bøyd nakke på ei middels lita ES-tispe? Ikke mye.

Kan jo være at kompisene dine har dradd en jaktskrøne på deg (har du aldri gjort noe sånt?).

Jeg synes ikke den ser så forferdelig stor ut på bildet...

Men artig? JEPP!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom på en annen faktor som må taes med i beregningen her.

 

Det sto skrevet at fuglen ble veid med "to forskjellige fiskevekter som begge viste det samme."...

Nå vet jo de fleste hvor glade sportsfiskere er i å legge på litt når det gjelder både vekt og lengde, og da særlig på den fisken som glapp rett før den ble landet. :lol:

 

Kan det være at denne jaktkammeraten rett og slett har blitt påprakket et par "skrytevekter" beregnet på sportsfiskere? :P

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...