Jump to content

Hvorfor er montasje så viktig?


fredrik

Recommended Posts

Hei

Sitter å leser om langholdsjakt med stor glede :D og ser at det "viktigste" er en god montasje (ref: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=21&t=30451)

 

Så lurer jeg på hva som definerer en god montasje, og hvorfor det er så viktig?

 

Jeg f.eks har en Picatiny base med Leupold ringer.. Ikke det dyreste akkurat, med andre ord..

 

Hvor mange kronasjer legger stor-gutta i montasjer?

 

Før jeg leste meg litt opp på alt dette så trodde jeg da virkelig at selve rifla og optikken var helt klart viktigere enn hva montasjen var....

Link to comment
Share on other sites

No er ikkje er nokon langholdsekspert, men når det gjelder kombinasjonen rifle - montasje - optikk, so er det sånn som med det meste anna. Totalen vert ikkje betre enn det svakaste leddet. Er det svakaste leddet ein billeg montasje av middelmådig kvalitet, er det ikkje hjelp i kor god rifle eller optikk du har. Montasjen vil vere begrensinga.

 

Montasjen bør vere solid og stabil. Rekylkreftene i rifla kan vere sterke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg f.eks har en Picatiny base med Leupold ringer.

Dersom basen er i stål og du har QRW-ringer er du vel greid skodd tipper jeg.

 

Problemet her er vel at montasje er "lite sexy" slik at mange med stramt budsjett og en drøm om en bestemt rifle eller kikkertsikte sa fristes til å kjøpe den billigste montasjen; tross alt er det rifle og sikte som synes... Det er vel primært et problem i de aller billigste pakkene skulle jeg tro; dersom du stykker sammen noe i en grei butikk håper jeg at selgeren har såpass peiling og ærlighet at de forklarere dette og anbefaler en bra stålmontasje.

 

Slik som jeg oppfatter det er en av grunnene til de meget dyre langholdmontasjene at noen av de foretrukne kikkerter (f.eks. S&B PMII) har 34mm mellomrør; og da er du allerede i en del av markedet som ikke er SÅ stort lenger (jmf f.eks. 1" eller 30mm Leopold QR som selges i bøtter og spann). Desuten; det har sikkert også noe å gjøre med å ha "troen". Dersom du uansett betaler 15-20.000 for et dedikert langholdssikte; da er det nok fristende å kjøpe noe du VET er bra, selv om det sikkert i mange tilfeller ville vært godt mulig å slippe unna med mindre penger og likevel få en bra montasje.

Link to comment
Share on other sites

Oppklarende :)

 

Er bare så kjedelig om man har kjøpt sikte til 6-7000,- og så gjør montasjen at man ikke får utnyttet det..

 

Regner sterkt med at ringene er av stål i allefall.. Kjøpte de på xxl, og kosta 8-900,- Fant ut like etter at man kunne kjøpe samme ringene for et par hundre fra statene, men slik er det vel med alt..

Link to comment
Share on other sites

Hei Fredrik.

Hvs du vil ha virkelig god montasje så gå for NightForce eller Badger.

Nightforce er min personelige favoritt men Badger er mere "tøfft"

Ringer og skinne fra Nf koster 1700,- for 20" Moa skinne og "1" ringer i titan. fra USA

Jaktfall selger samme pakka for litt over 5000,-

Lepold er rubuste saker det også så det er ikke og undervurdere.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Men er det noen her inne som har sett at alu. ringer ikke holder?

 

På våpen brukt aktivt i skogen, ja. Proporsjonalt økende med brukerens manglende evne til varsom behandling av våpenet, og gjerne kombinert med kikkertsikter av ymse kvalitet. Men jeg har opplevd flere tilfeller der den eneste logiske forklaringen på treffpunktsendring var montasjen. Selvopplevd også (arkivert i minnet som "min siste alu-montasje...")

 

Men så er det vel neppe slik at en kan slå en ring rundt alt av montasjer lagd av alu, da...Men er det noen grunn til å bruke alu-montasjer når bedre alternativer finnes til en ikke alt for kostbar penge?

Link to comment
Share on other sites

Hei, fredrik

 

Kan si litt om mine erfaringer med montasjer. Jeg har stått noen timer som skyteleder og sett mye rart. Når en kikkert ramler av børsja er det nesten alltid skruene til basen som blir klipt av. De fleste picatiny basene er festet med 4 stk 6-48 skruer, siden det ser ut til å være standard på de fleste riflene i dag. Dette er i mine øyne det svakeste leddet i en montasje. Det virker ikke som om det er særlig fokus på akkurat dette punktet. En oppgradering er å bruke 8-40 skruer og/eller rekylpinner/klakker. Personlig limer jeg bestandig fast picatinyskinnen på mine rifler. Jeg bruker alltid stålbaser, da stål er et letter materiale å lime enn aluminium. Jeg sandblåser og avfetter alltid flatene som skal limes. Når du limer har du også muligheten til å "justere/kompensere" for en eventuel skjevhet i låsekassa, som ellers ved bare å skru skinna fast, vil medføre at basen også blir skjev.

 

Når det gjelder merket på ringer og skinne tror jeg det er mange som lager mye bra. Noen er ganske heftig overpriset etter min mening ,og kansje ikke verdt pengen. Selv har jeg landet på Ken Farrell sine produkter i stål. Ringer koster ca. 1400,- og skinna litt under 1000,-. Grunnen til at jeg bruker Ken Farrell er litt fordi de er relativt rimelig, de er også lett og importere (lite tull, og går ofte veldig raskt), men hovedgrunnen er at jeg liker finessen med selvlåsende skruer på ringene.

 

Må også legge til at jeg lapper eller bedder ringene til kikkerten for absolutt spenningsfri montering, men er nok som oftest ikke nødvendig, da jeg aldri har opplevd store skjevheter (kansje noen tunsendeler). Min erfaring er at når dette er gjort riktig, kan du skyte et skudd, demontere rubbel og bit, skru det sammen igjen, skyte et nytt skudd og treffe i nesten samme hull.

 

Er alt riktig utført tror jeg kikkerten dør lenge før montasjen. Kan si at jeg har prøvd mange forskjellige montasjesystemer opp gjennom tiden, og har ei hel eske med diversiteter som jeg aldri ble fornøyd eller fortrolig med. Etter å ha byttet til Ken Farrell på alle riflene mine har jeg aldri hatt problemer relatert til montasjen. Før sjekket jeg alltid om jeg var innskutt om rifla fikk seg en kakk. I dag er dette ikke noe jeg tenker på lengre. :D

 

Håper du finner et system som passer for deg, og som du slipper å plages med.

Lykke til med valg av montasjer :D

Link to comment
Share on other sites

Takk bly :D

 

Har sett litt på Ken Farrell, og er ikke umulig det blir en slik montasje neste gang.. Har og sett at disse ser kurant ut å importere, noe som er greit.

 

Men jeg fikk et godt kvalitetsinntrykk av de Leupold-ringene jeg monterte, men bevares, hva vet vel jeg.. :)

 

Er nok ikke så alt for lenge før neste rifle blir kjøpt inn, kjenner jeg meg selv rett... Har kun hagle og ei 223-rifle nå, og må vel ha noe grovere med tiden.. Da føler jeg at jeg har hele "spektret" for mitt bruk.. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Leupold ringer og skinne i stål på 458-en min, og den har vært brukt til elgjakt i 6-7 år med et par tryninger i trær og myrer, men har aldri hatt noen treffpunktsendring. Har ikke gjort annet enn å skru den på første gangen, siden har montasjen stått urørt.

Link to comment
Share on other sites

Problemet her er vel at montasje er "lite sexy" slik at mange med stramt budsjett og en drøm om en bestemt rifle eller kikkertsikte sa fristes til å kjøpe den billigste montasjen; tross alt er det rifle og sikte som synes...
Det er noen som legger merke til montasjer også. Når jeg velger montasjer, er også utseende noe jeg tar hensyn til.
Link to comment
Share on other sites

Det er noen som legger merke til montasjer også. Når jeg velger montasjer, er også utseende noe jeg tar hensyn til.
Det er jeg fullt klar over; men som jeg har oppfattet trådstarter er han en fyr med en nyinnkjøpt Howa1500 som første rifle og en Meopta (ikke at det er noe galt med de akkurat) som lurer på om det han har fungerer (generelt) samt for evt. å prøve seg på litt lenger hold; ikke en som bygger prosjekt i spesialklassen. Til trådstarters bruk har jeg meget vanskelig å tro at ikke QRW-ringer og en grei picatinny-skinne i stål holder fint mål.
Link to comment
Share on other sites

Må forresten legge til at jeg har lest mye på langholdskyting de siste dagene, samt sett en bråte med videoer.. Og det er ikke utenkelig at jeg vil etterhvert kjøpe meg en rifle for å bygge opp til en langholdsrifle, og da kan vi nok snakke noe dyrere montasje enn hva jeg har i dag.

 

Men på en Howa 1500 223 kan jeg ikke se for meg at jeg trenger noe bedre..

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarters bruk har jeg meget vanskelig å tro at ikke QRW-ringer og en grei picatinny-skinne i stål holder fint mål.
Det tror jeg også. Det var påstanden om at montasjer var "usexy" jeg kommenterte.

 

Nå trodde jeg først tråden handlet om viktigheten av montasjer generelt, og ikke montasjer til langholdsskyting spesielt.

Link to comment
Share on other sites

Må vel bare si at til normalt/fint bruk spiller det vel egentlig liten rolle hvilken montasje man velger uansett om man skal skyte langt eller kort.

Problemet oppstår ikke får man begynner å behandle rifla litt røft, eller at man har en avsindig patron i ei superlett børsje i kombinasjon med en altfor tung kikkert.

Som dere sikkert skjønner bruker jeg riflene mine rimelig hardt, og det er hovedgrunnen til at jeg kjøper tunge robuste dyre montasjer, som jeg i tillegg til å skru også limer fast.

Jeg kom til et punkt hvor jeg ble fryktelig lei av å lure på om jeg var innskutt etter at kikkerten hadde fått seg en smell. Og det ble nok altfor mange testskudd i tide og utide for å være helt sikker på at kikkerten pekte i riktig rettning, ofte med god grunn. Ingenting er så kjiiipt :? som å bomme fordi treffpunktet har flyttet seg.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo også se på TPS sine montasjer. Stort sett like som "alle" andre i det segmentet. Liker de bedre enn Farrell sine siden skinna til Farrell er høyere enn vanlig. Har TPS skinne og ringer på min 700 og er godt fornøyd med det. Prisen er også bra i forhold til feks Badger.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke kjøpe montasje, ville bare vite hvorfor det er så viktig.

 

Fikk egentlig bekreftet det jeg trodde, at dette er mest aktuelt for de som driver med tungt skyts i lette våpen, samt de som har våpen som blir behandlet røfft..

 

Det siste her kan jeg si at kan skje i mitt tilfelle og, og håper da at Leupold-ringene og Picatinny-skinna holder mål...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...