Jump to content

Hjelp ved førstegangs kjøp av revolver

AFD

Recommended Posts

Er ein ganske ny pistolskytter som nett har fått godkjent søknad på 357. og skal gå til anskaffelse av min første revolver :D

Då eg er ganske grønn på revolversida lurer eg på kva folk anbefaler?

Har tenkt og bruke den på PPC og felt konkuranser. Så løpet må vel være 6" meiner eg.

Har sett litt på Finn, men ligg ikkje så mange revolvera der.

Ser det ligg ein S&W mod 28, kal. .357MAG., 6" løp der, er det noko ein kan anbefale?

Der ligg og ein Colt Trooper .357 mag. Korleis er denne kontra S&W.

Og er dette gode revolvere?

Hadde ikkje tenkt og brenne av så mykje penger på den, max 6 - 7 tusen ny. Men hadde håpt på ein billigare brukt.

Då eg skal og gå til anskaffelse av ein 9mm og.

Takker for alle svar.

Nå er jeg temmelig Colt-freak, men jeg er enig i at en S&W 686 er et veldig godt våpen.

Colt Trooper er en såkalt MKIII, dvs med en nyere mekanisme med bl. a. spiralfjærer istedetfor bladfjærer og denne er vanskeligere å trimme.

S&W feltvåpen finnes stort sett i tre rammestørrelser:

K-rammen er bl.a modellene 10,13,65 (faste sikter),14,15,19,64,66 (justerbare) i kalibrene .38 og 357 og det er den minste rammestørrelsen. Modellene med faste sikter er gode utgangspunkt for full ombygging. Børselars er en av kompaniene som kan gjøre dette.

L-ramme er 586 og 686. 586 er muligens ute av produksjon.

N-ramme er modellene 27, 627, 28, 57, 29 og 629 og er den største rammen. Modell 28 er en billigutgave av modell 27, som er top-of-the line med bl.a. kryssfilt topstrap. Begge er i .357. Noen av N-rammene er visst også gått ut av produksjon.

Rammestørrelsene K- og L går om hverandre når det gjelder grep og deler av innmaten. L-rammen er forstørret omkring sylinderen, og frembringer og (tror jeg) låsebolten er et par av de delene som ikke går om hverandre.

Jeg ville kjøpt en K-ramme (modell 14 i .38) hvis jeg skulle ha et begynnervåpen. En sånn revolver får du for 3000,-. Jeg har skutt revolver i noen år og jeg har forsøkt de fleste, men det er altså MIN mening. En N-ramme er for stor for meg og jeg tror heller ikke at man får trimmet mekanismen like godt.

Nå har jeg nevnt trimming noen ganger, og en ting du kan være oppmerksom på er at knapt noen av de som skyter revolverfelt benytter våpen rett ut av esken. Stort sett er det gjort mye med våpenet for at det skal passe skytteren. Og det er heller ikke gratis, så sett av noen penger til det.

Kanskje noen i klubben din har noe som du kan se på?

Siden han har en godkjent søknad på .357, så er vel en Mod 14 ute at søkelyset.

Det burde være mulig å oppdrive en brukt 686 til 4-5k. Landrø har en brukt på lista si til 4800, det er en Ruger GP-100 på Finn til 4500kr (hvis den ikke er solgt). En annen 686 6" til 5.9k

Øystein

Det er sikkert ikke noe problem å forandre et kaliber på søknaden - det er min erfaring.

Jeg fastholder at mitt valg ville vært en m14. Men OK, en modell 19 er jo omtrent lik og i det rette kaliberet.

Når det er sagt så kan jeg jo være enig i at en 686 er et godt alternativ.

Smith 586/686 er bra, men jeg liker GP100 bedre. I mine øyne er alt like bra eller bedre med unntak av avtrekk....sånn rett ut av esken. En liten jobb med avtrekk så er GP100 minst like bra som en Smith..... (og så har vi sikkert en diskusjon gående)

Hvorfor ikke gå for :

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=2495

ekstremt presise revolvere, blir desverre ikke produsert mer selv om det er rykter om at produksjonen skal starte opp igjen.

Vis den på linken er laget i Monson, Massachusetts så er det bare å løpe å kjøpe!

Disse revolverne dominerte metallsiluetten på 70 og 80 tallet.

Den som ligger på linken er nok en P-715.

Du finner mer info her:

http://www.danwessonforum.com/?page_id=31

http://www.danwessonforum.com/?page_id=166

Min skyter iallefall sånne samlinger som dette på en avstand på 100 meter:

DW_100M.jpg