Jump to content

8 gram Scenar, ladevekt Moly VS blank


kjetil_338

Recommended Posts

Ser at både DFS sier at dersom man bruker svarte sierra-kuler, så må ladevekt økes med ca 0,6 grain. Dette gjelder vel også Norma DL/GT. Dette er det ikke tatt høyde for hos Lapua. Med silver jacket belegg så gir 40,4 grs N150 834m/s, mens 41,6 grs N150 gir 819 m/s med blanke kuler. Noen som har tanker rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

Høres fornuftig ut i mine ører, selv om variasjonen her kanskje er i ytterste ende av det man kan forvente.

Jo nyere pipe, jo større forskjell. Og som alltid, det vil også variere fra pipe til pipe, uavhengig av hvor mye den er skutt med.

 

De tallene du har her, er det faktiske målinger? Evt i hvilket våpen, pipelengde, alder osv?

Link to comment
Share on other sites

Tja, det er jo bare den erfaringa om at man får endel msek mindre med kule som har belegg som gjør at norma sier at man må øke for å få samme hastighet. Vihtavuori sine data er vel også litt snillere enn norma skytterlag og skytterkontoret sine data ?

 

Same shit. But different ways to look at it.

Link to comment
Share on other sites

Moly senker tempen i forbrenningen av kruttet tildels betydelig (noen hundre F uten at jeg husker nøyaktig) og følgelig går trykket og således farten ned. Det er jo ikke gitt at Lapua's Silver jacket belegg har akkurat samme effekt? (jeg vet ikke nøyaktig hva deres belegg består av)

Link to comment
Share on other sites

Tempen blir senket ved at moly'n oksideres når temperaturen øker(jeg var kanskje litt upresis ved å si at kruttets forbrenningstemp senkes), men poenget mitt var at makstempen blir lavere slik at trykket også blir lavere ved bruk av moly, følgelig kan man øke mengden krutt. Dette er blant annet beskrevet av Harold R. Vaughn i hans bok Rifle Accuracy Facts. Jeg husker i farten ikke hvor mye den senkes, men har for meg at det er 400 F (men ta det tallet med en klype salt, jeg har ikke boka liggende på jobben).

Link to comment
Share on other sites

Mulig, men han beskriver selv han klarte å måle et temperaturfall basert på sine eksperimenter - og skriver forholdsvis rett frem at påstanden du (blant mange flere) sikter til er "en gammel myte". Et fall på 400 F er jo signifikant målbart i mine øyne og vil jo gi et trykkfall. Jeg skal dog være enig i at jeg ikke har sett andre kilder på dette, men jeg har ikke lett veldig hardt heller.

Link to comment
Share on other sites

Poenget er Nissen, og forsåvidt Per S..

 

At moly senker friksjonen, da blir trykket mindre og temperaturen mindre, og hastigheten lavere. For å få samme hastighet må en fylle på mere krutt.

 

Nå skulle jeg avvise oksidasjonsteorien blankt som tøv - men var litt usikker, og diktet opp en sammensetning for krutt(NC) og lot HSC 6.1 kose seg med det, fort og gæli.

Likevekt: MoS2 forsvinner ved omtrent 1300°C og erstattes av MoO2 og SO2, ved 17-1800°C erstattes MoO2 av elementært Mo - det er jo å forvente uansett da CO2 (eneste troverdige oksidasjonsmiddel her) blir mindre stabilt ved høy temperatur

Dette VIL senke temperaturen, først og fremst på løpsveggen hvor MoS2 blir smurt på, og kanskje kommer der effekten med lengre løpslevetid til tross for mere krutt for hastighet? Siden det er svært lite MoS2 tilstede vil ikke bulktemperaturen senkes nevneverdig, så det er fremdeles den reduserte friksjonen som senker hastigheten.

 

 

Til vår tidligere diskusjon om kruttgassens sammensetning: CO, vanndamp, CO2 og N2. I ca. forhold 4, 2.5, 2, 1.

 

"Silver Jacket", "Diamond Line" og "Moly" er Molybden disulfid alt sammen, mulig det er forskjeller i kornstørrelse og fordeling, eller i voksen dent påføres med?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Indirekte senker vel mollyen varmen ved å føre til lavere friksjon?

(jeg har en prektisk tilnærming til det, lavere friksjon-lavere trykk-lavere hastighet-lavere temperatur-avere løpsslitasje. Det blir lavere alt sammen med samme ladning pga Molly??)

Dirty Molly, man blir skitten på fingrene ;)

Link to comment
Share on other sites

Den kan være Høggern, at det blir mindre varmt når det er lavere friksjon - dvs. mellom løp og kule blir det jo det, men hva kruttgassen gjør avhenger vel også av kruttets forbrenningshastighet ved like trykk og slike ting?

Grisete, svart, dyrere, mere krutt, ingen fordeler som jeg kan oppdage - lever løpet virkelig lenger?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Løpet varer nok lengre, men når de sier på sin hjemmeside at et løp skutt med DL bane varer 10.000 skudd, kontra et med blanke kuler varer 4000(4500-5000 etter min erfaring) så er det veldig vanskelig å tro på. Er det noen som er nøytrale som har en mening om dette?

Link to comment
Share on other sites

Nå begynte det å bli litt fart her.

M67, jeg tror vi er enige her, som jeg skrev innledningsvis så er det mindre forseringsmotstand som gir effekten, ikke oksydasjon av MO2. Når kulen glir lettere blir effekten som om løpet er slitt, og det må mer krutt til for å opprettholde trykket.

Når kula glir lettere akselrerer den lettere, og ekspansjonen gjør at gasstrykket blir lavere, og at temperaturen synker raskere og blir lavere.

 

Når du gjorde beregningene, fikk du ut en energibalanse med enthalpiforskjeller og reaksjonshastigheter? Da ser en hvor mye energi som er involvert.

 

MO2 er jo i kontakt med løpet eller kula, og temperaturen i overflateskiktet er mye lavere enn teoretisk forbrenningstemperatur. Temperaturen er også høyest inne i hylsa der kruttet forbrenner. Anta ca 2600 C forbrenningstemperatur, da er det i forbrenningssonen, og når gassen ekspanderer synker temperaturen.

Mengde på hver kule er liten, anta 0,05 g. Noen få % av det vil bli forstøvet og kunne reagert om forholdene er optimale.

 

Men, hovedgrunnen til at MO2 ikke influerer på kruttets forbrenningstemperatur er en helt annen, det kan være en oppgave å finne ut hvorfor.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg fikk endelig rotet på loftet idag og fant nevnte bok. Vaughn hevder ganske så hardnakket min påstand. Han gjorde også et forsøk med å ta tilsvarende mengde moly på toppen (0,15 grain) av kruttet og skjøt blanke kuler. Han observerte da samme fall i fart og temperatur som om moly satt på kula. Skulle ikke dette bety at reduksjonen i friksjon således er svært liten og ikke hovedårsaken?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...