Jump to content

Fornuftig val av førstepistol ?


Lindy

Recommended Posts

Det å skyte er moro, og snart skal eg gå til anskaffelse av første pistol. Eg ser nok dessverre at eg ikkje vert OL-mester , så målsettinga er å skyte best mogleg. Eg vil byrje med .22, men etterkvart gå over til å beherske 9 mm og mogleg .45.

 

Dei fleste råd er jo å skaffe seg ein god matchpistol, som i hovudtrekk skil seg frå dei andre med anatomisk grep og låg rekyllinje (og PRIS :-) )

 

Om målsettinga er å beherske større kaliber etterkvart er det betre å td kjøpe noko med høgre rekyllinje i .22 først som sist ?

Link to comment
Share on other sites

kjøp det du selv har mest lyst på mener nå jeg, skal jo være morro.

om du ikke har ambisjoner om å konkurere så veldig hardt, trenger du vel ikke noe match pistol skulle en tro:p

første til meg var nå en smith 629 i 44. Å det var bare morro, å er fortsatt like morro.. kanskje enda mere morro faktisk.

Link to comment
Share on other sites

Ta deg først noen turer på banen og spør om å få holde i og gjerne prøveskyte mest mulig forskjellig, da danner du deg et bilde av hva du liker og hva som passer deg. Deretter, hvis den faller i smak, vil jeg si at en Cz 9mm med .22 konverteringssett bør være en nærliggende tanke - da skyter du begge kalibre med samme grep og avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Som nybegynner trenger du egentlig to ting:

 

Du trenger å skyte mye og du trenger noe som fungerer.

 

Kjøp deg en brukt Walther GSP i .22lr

Den går sånn høvelig bra med det meste av ammo, klikker (nesten) aldri og du får solgt den for det samme som du kjøpte den for etter at du er blitt sugen på noe bedre.

Link to comment
Share on other sites

Men ikke kjøp GSP'en før du har prøvd flest mulig .22-pistoler slik at du vet at en GSP passer DIN hand med tanke på ting som skjeftevinkel og balanse. Det er du som (forhåpentligvis) skal skyte flere titusener skudd med våpenet. og ikke de som gir deg råd.

Link to comment
Share on other sites

Sitter med samme tanker som trådstarter. Trur eg utsetter matchpistol kjøpet og går for ein Ruger Mark III til å begynne med. For min sin del så har eg då muligheten til å montere ein demper for å ta unna litt trening på heimabøen.

 

Skal og seiast at eg fikk holde ein morini cm22 for ei stund sia og den passa meg skammelig godt, men dog ikkje prisen.

Link to comment
Share on other sites

Men ikke kjøp GSP'en før du har prøvd flest mulig .22-pistoler slik at du vet at en GSP passer DIN hand med tanke på ting som skjeftevinkel og balanse. Det er du som (forhåpentligvis) skal skyte flere titusener skudd med våpenet. og ikke de som gir deg råd.

 

Enig med Domino om at våpenet bør passe deg, men det finnes et stort utvalg av orginale og uorginale skjefter til GSP da den har vært på markedet i over 40 år. Viktig å prøve våpen for å finne ut hva som fungerer for deg, men det finner du ikke ut ved å prøve et våpen noen få skudd. Eller finnes det mye fint i matrialer for å bygge på eller endre grepet.

 

Til de som tenker på Ruger MKIII, jeg vil påstå at dette ikke er et våpen med sportskytingsegenskaper på linje med esk: Walter/Pardini/Hammerli/Morini osv. Det du utvilsomt vil merke er at hvis du trener gjevnlig og rett vil du fort vokse fra en Ruger MK III. Spørsmålet er hva slags ambisjoner du har? Er tanken å bli best og slå alle vil du sannsynligvis ikke komme til å gjøre det med en Ruger MKIII. Ruger MKIII er forøvrig et ypperlig våpen for de aller minste pga. vekt og opprativsystem. En ny Ruger MKIII koster dobbelt så mye som en brukt GSP, sannsynligvis er det også dobbelt så mye våpen hvis du skal dvrive med konkurranser innen NSF.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har byttet endel .22 pistoler opp igjennom min "skytekarriere". Det første jeg vil si til deg er at så lenge du kjøper våpen som ikke er totalt ukjent for markedet så er alle pistoler fullt mulig å selge igjen til en god pris hvis du ikke skulle være fornøyd. Kjøpet ditt er faktisk en liten "investering" og du vil ikke tape så veldig mye penger på å faktisk eie forskjellige pistoler. Men det må være noen som ønsker å kjøpe pistolen din igjen og da er det greit å ha noe som noen iallefall har hørt om.

 

Jeg for min del har hatt Browning buckmark og var veldig fornøyd med den faktisk. Hadde en en Sig Mosquito som er det værste søppelet jeg har hatt med meg på en skytebane. Mk3 var grei nok men fikk ikke noen wow følelse av den heller.

Av match pistoler har jeg hatt en benelli mp90s, det var en meget god pistol. Har nå en Pardini sp ny som jeg har satt karl nill grep på da jeg heller ikke har noe særlig godt å si om pardini sitt originalgrep. Kombien sp ny med nill grep er bare helt nydelig-for meg iallefall!

Men match pistoler har da sin begrensning de også, er liksom ikke en vanlig pistol og derfor er jeg nå iferd med å kjøpe meg en hammerli xesse som jeg skal ha i tillegg til pardinien.

 

Mitt råd er, som andres, å prøve så mye du kommer over. Jeg ville styrt unna tjenestevåpenlignede pistoler som mosquito etc. Så får du finne ut av om du kommer til å stille på organiserte klubbtreninger og kanskje også konkurrere litt (om ikke annet enn mot deg selv) da ville jeg gått rett på match våpen, eller om du er litt mer plinker typen som kan

kose deg glugg ihjel med en buckmark, mk3, xesse, etc etc, noe som faktisk er mulig.

Link to comment
Share on other sites

Xesse har eg absolutt tenkt på, men den koster fortsatt det dobbelte av mk3n. Brukt er jo såklart eit alternativ, men nytt er jo kjekt det og.

 

Skyter jo felt i sommerhalvåret, er ikkje mk3 grei til det då? Så kan eg heller kjøpe ein matchpistol når eg har fått prøvd meg litt.

Er det noko presisjonsmessig fordel med xesse? Bedre avtrekk?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil påstå att både presisjon og avtrekk er langt bedre på x-esse. En ulempe er driftsikkerheten, min x-esse må holdes ren for å virke. Etter ca300 skudd må jeg minst ta en kammerpuss for å unngå klikk.

Den går bra med CCI standard men det er også den eneste patronen jeg har fått til å fungere 100%.

Mk3 derimot er jo kjent for å være veldig driftsikker.

 

Det er ingenting i veien for å kjøpe en mk3(eller mk2 for den del), de er billige og brukbare. Du kan alltids selge den når du føler du trenger noe bedre, eller du finner ut att du vil kutte ut hele sporten.

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med å kjøpe brukt er at man stort sett får igjen pengene sine når (hvis) man selger våpenet. Det vil aldri skje dersom man kjøper nytt. Dessuten vil man alltid få et bedre bruktvåpen for samme beløpet som man må betale for en ny "plinker". Nesten som å kjøpe en brukt Mercedes/Audi/BMW i stedet for en ny Kia.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...