Jump to content

Rypejakta 2010/2011


Ertshus93

Recommended Posts

  • Replies 314
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

skjerp dere da folkens.. hadde jo full kontroll. Slikt som skjer, viste han var der. Vi begge syntes at det hadde vært litt gøy om han hadde fått det på tapen! Jakt er en potensiell farlig hobby, og da er slike situasjoner uungåelig. Ser for meg at de fleste her er urbane sossejegere som ikke vet hva jakt egentlig handler om, selv om de er flinke til å skyte. Streng påstand, men føler det er mange som er slik!

Link to comment
Share on other sites

skjerp dere da folkens.. hadde jo full kontroll. Slikt som skjer, viste han var der. Vi begge syntes at det hadde vært litt gøy om han hadde fått det på tapen! Jakt er en potensiell farlig hobby, og da er slike situasjoner uungåelig. Ser for meg at de fleste her er urbane sossejegere som ikke vet hva jakt egentlig handler om, selv om de er flinke til å skyte. Streng påstand, men føler det er mange som er slik!

 

For en klovn du fremstiller deg selv som! Om du ikke kan unngå å sikte på de du jakter med bør du finne deg en annen hobby. Hvordan i alle dager er det uunngåelig å sikte på jaktkompisen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også blitt skutt med hagle, på ca 45-50 meters hold. Heldigvis skjøt den ulykkelige skytteren mot en hare, så de 3-4 haglene jeg ble truffet av traff fra låret og ned. Det er flere som nok har opplevd slike skumle situasjoner, og blant annet derfor skaper lempfeldig omtale av slik våpenhåndtering reaksjoner her inne. Bedre å ikke poste slikt, og ta lærdom av sine feil.

Link to comment
Share on other sites

hehe, hørt den før ja :) kan imidlertid fjerne all tvil om at dette kunne endt med skadeskyting av et stykke menneske. Spurte pappa etterpå om hva han tenkte om situasjonen, han sa at den var skummel men slikt skjer! han har imidlertid blitt skutt flere ganger før i ryggen, selvsagt fra lange hold! Enig i at måten jeg fremstilte situasjonen på var litt merkverdig, men var ikke det jeg prøvde å få frem, det artige var at pappa sto med kamera mens jeg stod med haglen :)

Link to comment
Share on other sites

dere vet ingenting om min holdning på skytevåpen! denne situasjonen forteller ingenting om den!! det skal jeg ikke ha på meg at jeg har DÅRLIG holdning med skytevåpen!!!

 

 

Det er greit, vet du. Jeg holdt på å kjøre på ett skjær med båten, men det er jo greit, det skjer jo iblant!

Link to comment
Share on other sites

ok... teskjemodus.. Det folk reagerer på Dalla(i hvertfall jeg) er at du tar så lett på at du med ladd våpen har sikta på ett annent menneske. Det at du har vært på jakt med en annen uten at du har vært sikker på hvor vedkommende har befunnet seg. Jeg vet ei hvordan det er "hos deg" men her jeg jakter så passer vi på at vi til enhver tid vet hvor den andre befinner seg i terrenget før vi hiver opp hagla og sette pekefingeren på avtrekker. Hadde jeg vært på jakt med en som hadde sikta på meg med ladd hagle, så hadde jeg dratt rett hjem og latt han sitte i skogen mutters alene, jeg hadde ikke godtatt det.

 

Når vi går på linje så avpasser vi farten til hverandre slik at den er lik, kommer vi bort bak hauger el. lignende så driter vi i evt. sjangser på oppflygende fugler, før vi vet hvor makker\makkere er. Det er ikke mange år siden ei jente ble skutt fordi at hun var ørlite granne lengre frem enn resten, og hun var usynlig fra der skytter sto. En haglesverm sprer seg nemlig.

 

Jeg synes dog det høres helt texas ut at din far synes dette var greit og at han har blitt skutt i ryggen opptil flere ganger. Høres ut som om flere i nærheten skulle gått ett form for sikkerhetskurs når det kommer til våpem..

 

K

Link to comment
Share on other sites

får komme med min rapport fra i år så langt med rypejakta.

har ikke fått noen ryper kun sett 1 kull men ikke fått smell på noen av dem men ifjor fekk i 2 ryper hvis jeg ikke husker feil,

men det at je er en urban sossejeger er noe jeg ikke er!

tror du er en urban sossejeger jeg dalla!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ser for meg at de fleste her er urbane sossejegere som ikke vet hva jakt egentlig handler om.

 

Vil egentlig bare takke for komplementet dalla.

Skulle gjerne vært en urban sossejeger. Da hadde jeg sluppet og få blod på hendene hver gang jeg skøyt en elg eller rådyr. For da hadde guiden min tatt seg av vommingen . I tillegg kunne jeg sittet i et bedre etablissement og spist en bedre middag, mens noen andre kjørte ut dyret og flådde det for meg. Det måtte vært toppen spør du meg.

Alltid gode terrenger og bra bikkje uansett hvordan jakt jeg reiste på.

Ingen ubrukelige unghunder og møkka bikkjer med dårlig søk.

Link to comment
Share on other sites

Vil på vegne av meg selv komme med en beklagelse for den debatten som utartet seg i negativ retning. Mitt første innlegg var ment som et positivt innlegg der jeg kom opp i en spesiell situasjon som jeg ville trekke frem og fortelle dere jaktkamerater om. Jeg for min del har en stor lidenskap med jakt, har vært endel av et jaktmiljø siden jeg kunne bruke beina mine, men er kanskje ikke den beste til å ordlegge meg, og derfor kan det godt hende at noen her oppfattet denne situasjonen litt annerledes enn den situasjonen som jeg var oppi og prøvde å beskrive. Må innrømme at det irriterte meg kraftig at folk her fokuserte og reagerte så intenst sterkt på den "skumle" situasjonen i stede for å komme med en positiv tilbakemelding om hvor kult det hadde vært å fått på bilde el, men istede flommet det inn negative reaksjoner. Var selvfølgelig galt av meg å reagere på den måten jeg gjorde, men min unnskyldning er at jeg er fryktelig skolelei og har øvd til prøve i flere timer, dermed er lunten litt kort.

- Beklager!

 

Ønsker å komme med en takk til Ranger som sendte meg en PM der han roet meg ned på en voksen måte og fikk høre situasjonen og så seg på en måte forståelsesfull, takk!

Link to comment
Share on other sites

Er helt ny innenfor rypejakt, men har rukket å være på tre turer i høst med lånt hagle. (liker svigerbrodern mer nå... :lol: )

Har gått sammen med en kompis som er i betraktelig bedre form, men dette gir mersmak så det kjennes i høyre pekefinger :)

 

Nå blir det sparing frem til neste sommer for å kjøpe hagle og å begynne å øve med den så man er klar til neste høsts jakt :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då er vinterjakta på rype godt i gang. Ha vore ein god del turar og det har resultert i masse flotte vinterkledde ryper :wink:

Klarte å kikre opp ei rype på ei tue, og sneik meg innpå med salongen min. Ein CZ 452 Varmint med kappa løp og a-tec cmm6 toppa me ein leupold vx-l 3,5-10x50. Skaut den med eley subsonic hollow extra og den slokna med ei einaste gong. Problemet er at den ammunisjonen ikkje er berre berre å få tak i. Men eg har ein ammunisjon som heiter eley biathlon sport, og den samlar eineståande bra i børsa mi. Men er det nokon som veit korleis det går om eg skyt rypa med den ammunisjonen som ikkje er holspiss? Har mykje meir lyst å bruke den ammoen :)

 

Her er den fyrste rypa eg skaut i vinter. Sist helg var eg og ein tur og då vart det 3stk. Var så forbanna kaldt at eg ikkje somla meg til å ta bilete. Mykje ryper i år!!

2e4c02r.jpg

Her viser treffpunktet med salongen på den eine rypa. Var veldig langt hold, så feilberegna og kula traff litt lågt.

iep0k8.jpg

 

Nedfrosne ryper.

bhgck8.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Heisann :)

 

Låner denne tråden litt.

 

Lurer på om dere har noen spesielt gode tips til en førstegangsjeger på fjellrype? Trenger ikke å ramse opp ditt og datt, men noen få tips hadde vore til fin hjelp! :)

 

- Noen spesielle plasser hvor de oftest sitter? Hvor skal jeg lete?

- Har temperaturen mye å si på atferden til rypa?

 

 

Stiansen

Link to comment
Share on other sites

Opplever ikke at temperaturen har så veldig mye å si, mens vinden gjør rypene lette på vingene. Er det stille og sol kan man finne ganske tammer ryper. Liker best å jakte første godværsdagene etter skikkelig uvær, da sitter som regel rypene i områder som gir ly for vinden. Bra beite er også et stikkord. Finner som regel rypene på ca. samme plass som om høsten, men de trekker som regel litt lengre ned. Dvs. at du ikke trenger å gå så langt :) Dessuten bør du bruke kikkert mer enn om høsten siden det er lettere å få øye på ryper om vinteren.

Link to comment
Share on other sites

skal du jakte på vinter eller høsten??

 

egen erfaring på høsten er at den sitter ofte på kanter, der det ofte er stup.

Der sitter dem ofte å kaster seg utforbi, men det er ikke alltid sån.

En aen ting som går igjen uten om stup er daler med en liten steinur og fellknauster. fjellrypene har en tedens til å holde seg til der det er oversiktlig og lett å ta av.

Di sitter ofte lit oppe i dalen så den kaster seg utføre, derfor liker og å komme ovante.

 

Kommer du utføre stup/dal, trenger ikke være så høge med noen hyller nedover er det lurt å stoppe.

Kikke nye og hørre, for så å gå videre for så å stoppa igjen. Når du stopper møster rypa på en måten tolmodigheten og tar til vingene. Fjellrypa sitter ofte og "skratter" så vis det er noenlunde vindstille kan du hørre den og da er det bare til å følle lyden.

Link to comment
Share on other sites

jeg opplever fjellrypene "dummere" enn lirrypene, av den grunn at de kan av og til sitte midt på et berg uten å rikke seg uansett hvor nærme du nærmer deg( ikke alt for nærme da ;)) de flyr veldig sjeldent langt så det er ofte lurt å følge etter. Pass på rikosjetter om du bruker stål el. kan være skummelt når man jakter på bart fjell.

 

Skitt jakt :)

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg opplever at fjellrypenes humør varierer mye mer enn lirypenes. Fjellrypa kan noen ganger være helt umulig å gå på skuddhold, selv med en supergod Sako Vixen, mens andre ganger kan de være tamme. Har jakta fjellrype på vinteren i over 20 år og har svært sjeldent opplevd å kunne skyte flere ryper på samme plass. Og noen ganger flyr de kilometervis.

Link to comment
Share on other sites

Unnskyld at æ ødelegger idyllen dokkers her på forumet og i den hær tråden, menneh.........

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/trom ... /1.7477669" target="_blank" target="_blank

 

...for øvrig skrevet på dialekt i retorisk øyemed :)

 

 

 

Likefullt så blir diverse samer oppi der intervjuet over hvor dårlig rypejakta er blitt siden de bare har skutt 3-400 ryper i året mot 8-900 tidligere år.

Det blir for dumt og for enkelt å skylde på folk sørfra, men det er vel gjerne det samene gjør ved enhver anledning. Kanskje Sverige og Finland kan overta denne landsdelen

Link to comment
Share on other sites

Var på rypejakt i tromsø området idag.

Været var bra, litt skyer men mye vind.

Ble en kjempefin tur med flere ryper og se som var meget greie.

Resultatet ble 1 Lirype og 2 Fjellryper, kunne nok ha skutt flere med slaongen men ble for enkelt da de trippet

rundt i steinura 10 meter ifra meg. Tok 2 fjellryper med 22lr med lyddemper fra flokken og sa meg fornøyd med det.

Kunne sikkert felt enda flere uten problemer. Så rundt 40 ryper idag fordelt på noen enkeltfugler og fugler i flokk på rundt 5-20 stk.

Var en drømmedag i fjellheimen og satser på fint jaktvær neste helg for dette var morsomt!

Link to comment
Share on other sites

Var på rypejakt i tromsø området idag.

Været var bra, litt skyer men mye vind.

Ble en kjempefin tur med flere ryper og se som var meget greie.

Resultatet ble 1 Lirype og 2 Fjellryper, kunne nok ha skutt flere med slaongen men ble for enkelt da de trippet

rundt i steinura 10 meter ifra meg. Tok 2 fjellryper med 22lr med lyddemper fra flokken og sa meg fornøyd med det.

Kunne sikkert felt enda flere uten problemer. Så rundt 40 ryper idag fordelt på noen enkeltfugler og fugler i flokk på rundt 5-20 stk.

Var en drømmedag i fjellheimen og satser på fint jaktvær neste helg for dette var morsomt!

 

Kudos for å spare noen ryper til neste anledning :D

Link to comment
Share on other sites

Hatt en knalldag på rypejakt i dag, kun årets 2 dag etter rypa for min del. Blir nok tur de neste dagene også, meldt knallvær og skikkelig vinterlig :D Har slutta helt å jakte med hagle, da riflejakt etter rypa gir det hele en annen dimensjons og hyggefaktor. Mindre stress med rifla på sekken og å gå bruke kikkerten rolig og behagelig hele dagen isteden, + at det får klare seg med piping på ett øre.

 

Ble 3 fugler i dag, knallvær, vindstille, 12 minus og silkeføre. Utsikten kan man ikke klage på....... :D

 

828451.jpeg

 

Galdhøpiggen i bakgrunnen...

828465.jpeg

Redskapen er Sako Vixen, 222 rem. 55grains Lapua S382.

 

 

 

Ny tur i morgen..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...