Jump to content

Rypejakta 2010/2011


Ertshus93

Recommended Posts

  • Replies 314
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Heisan.

 

Var en tur i Vågsli/Haukeli i helga.

Flott vær, mye jegere og noe fugl....

 

Lørdag så jeg et kull på 7, et på 5 og 3-4 par og 3-4 single. (jaktfelt 2)

Snø om morgen. Fuglen satt høyt, over 1000m.

 

Søndag et kull på 7 og et par. (jaktfelt 1)

Enda bedre vær, satt noe lavere ca 850-900m.

 

Fasit: 5 ryper og mange fine fuglearbeider.

En noe sårbeint GS på sokker ble holdt litt igjen.

Er jo mer i igjen av jakta :D

 

728300.jpeg

Kaiser passer på double-fangsten :D

 

 

728301.jpeg

5 ryper på rygg, ikke hverdagskost for meg...

 

 

Terje

Link to comment
Share on other sites

Oppsummert jakta så langt:

 

nordland: store kull, veldig stor lokal variasjon. Det gikk fra "hønsegård" til svart hav på samme dag. I forhold til rapportene om bestanden i fjor så må jeg si at jeg er positivt overrasket.

romsdal: kun en kort dag på jakt så langt, men tok opp et bra kull med store fine kyllinger.

 

så langt har det meste av fugl trykket veldig bra (for oss med hund så er det bra vel og merke). Har opplevd å stå sammen med hunden midt inne i kull, og det har også så langt i jakta vært mye fugl inne i særdeles tette buskas og i krattskog. Så om jeg hadde vært støkkjeger hadde jeg nok sett noe mørkere på bestanden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jaktet fra 10. september fra familiens hytte i Verdal. Hadde egentlig ikke store forventninger om å vasse i ryper, selv om takseringsresultatene var noe bedre enn i fjor.

 

Jeg gikk opp tidlig torsdag 9. september. Planen var å bare slappe av og kose meg med fiske og kråkejakt om det dukket opp noen. Det ble i stedet ganske slitsomt etter hvert pga. hard vind. Fyrte opp bål og grillet pølser etter hvert.

IMG_1441.jpg

Hadde nesten skuddsjangse på 2 kråker utpå ettermiddagen. Rifla var med, og en kråke satte seg ca 100m fra hytta. Imens jeg ladet rifla lettet den igjen, og enda en kom til. Så kommer en ørn seilende over hytta, og kråkene begynte å jage denne og kom nærmere og nærmere, men snudde like utenfor haglehold.

 

Etter hvert kom de tre andre jegerne ruslende til hytta, og det ble slutt på å ha hagla stående ladd.

 

Første jaktdag så slik ut når sola sto opp. Det virket lovende, bortsett fra at det ikke hadde regnet på lange tider, så vitringen var forventet dårlig.

IMG_1443.jpg

 

Vi startet med en transportetappe, der hundeeierne slapp en hund om gangen. Etter en times tid, sto den ene unghunden på et kratt. Jeg irriterer meg over at jeg aldri tok bilder av noen av hundene i stand, men det koker litt når man aner ryper i mosen. Det var aldri skutt ryper for denne hunden, så eieren ville mer enn gjerne ha med meg fram. Når vi nærmet oss begynte irsksetteren å avansere litt for tidlig, men han gikk helt gjennom og til neste kratt. Og der ble han stående. De første rypene fløy ut til venstre. Jeg var oppe med hagla, men ombestemte meg pga. hunden. Skjøt isteden på de som lettet til høyre. To skudd etter samme rype. Så at jeg traff, men alle fløy videre. Fortvilet ruslet jeg etter hundejegerne, litt flau over å ha misbrukt tilliten mht. mine skyteferdigheter.

 

Ny hund ble sluppet. Etter noen hundre meter var den borte. Eieren gikk en runde for å lete. Og som forventet, så fant han den i stand. Jeg ble vinket på, og dirigert imot hunden som var ute av syne for meg. Til slutt sto vi begge klare like ved hunden, og prøvde å få den til å reise. Omsider glefset hunden over rypa som lå en halv meter foran gordonsettersnuten. Stein død, men fremdeles varm. Så hadde jeg ikke bommet likevel. En stor stegg på 650g. Da måtte jeg selvfølgelig ha et sånt klisjébilde. Ikke noe bra bilde forresten.

IMG_1444.jpg

Dette var den eneste rypa vårt jaktlag skjøt denne dagen. Like etterpå blåste det opp igjen, og forholdene ble håpløse for hundene.

 

Lørdag var like tørr og vindfull som første dag. Lite ryper å finne, men vi hadde bestemt oss for å jakte der det var sett en masse ryper dagen før, uten at de hadde fått løsnet skudd. Vi delte oss i 2 grupper for å få med litt terreng på tur dit. Jeg hadde en 100%-sjanse på en enkeltrype, men ettersom det var irsksetteren som støkket den, så holdt til og med jeg igjen. Midt på dagen hadde alle omtrent gitt opp, og vi bestemte oss for å traske hjemover og prøve på ettermiddagen i stedet. Vi spredte oss, for å ikke trampe i hælene på hverandre. Jeg og min bror gikk sammen på lesiden av fjellet. Der fikk brorens gordonsetter stand på 2 enkeltryper som ble med hjem. En på hver. Den siste skjøt vi på samtidig, og bruttern fikk den uten diskusjon. Han hadde tross alt ikke rype fra før.

 

Tilbake til hytta oppdaget boren min at telefonen var borte. En mobillomme på buksa med borrelås, er ikke det smarteste patentet jeg har sett. Etter litt veiing for og imot bestemte han seg for å stå opp tidlig og gå samme rute dagen etter, istedenfor å bruke 3. dagen som hviledag. Jeg syntes det var for jævlig at han skulle gå alene å lete etter telefonen, så jeg bestemte meg for å bli med, men sa ikke noe i tilfelle jeg ikke klarte å stå opp. Jeg var derimot den eneste som klarte å våkne tidlig neste dag, og vekket bruttern 05:45 etter å ha kokt kaffe til gjengen.

Turen frem til første rasteplass ble unnagjort med hunden koblet. Ingen telefon der. Hunden ble sluppet, og vi jaktet oss over området der de to andre hadde sett flere store kull første dagen, men de var søkk borte. Etter en times tid var vi ved forrige dags hovedrast, og i lyngen låg det en svart fuktig telefon. Klokka var bare 9, og vi hadde allerede gått langt, så hundene fikk mat, og vi kokte kaffe på bål og koste oss i sola.

IMG_1454.jpg

 

Denne tassen var også med, men fikk jakte kun når gordonsetteren ble sliten. Artig å se på der ha sprang tulling rundt omkring og tok stand på alt fra fluer til lemen.

IMG_1456.jpg

 

Etter som mobilen var funnet, bestemte vi oss for å gå på toppen av fjellet som vi gikk langs foten på dagen før. Der oppe hadde en av de andre hatt opp flere rypekull dagen før, og skutt to. Hard oppstigning for mine kontorbein, men kjempefint terreng på toppen. De første rypene vi så ble støkket av oss selv. Bruttern slengte i veg en salve, mens jeg mente holdet var for langt.

Etter 200 meter til fant gordonsetteren ryper. De satt helt til vi var på hver side av hunden. Et kull på ca 8 ryper lettet på 5m, og prøvde å komme seg over kanten og ned i lia. Jeg tok en på første skudd, og fyrte av etter en til. Forsto heller ikke nå at det skulle være bom, men den fløy nå videre.

Etter at vi hadde plukket opp rypene, latt hundene få lukte og slikke, satte vi oss i lyngen og pakket rypene ned i sekken. Da står hunden på nytt. 30m fra oss i den retningen rypene forsvant. Helt på kanten av platået. Begge ladet børsa og gikk fram, men hunden klarte ikke å reise denne. Jeg skjønte at det var den siste jeg skjøt etter som ikke var flygedyktig. Dessverre vil ikke gordonsetteren apportere, så jeg måtte brøyte meg veg i nesten ugjennomtrengelig kratt i bratt terreng. Ikke kunne jeg skyte når jeg så rypa heller, for hunden var alltid over den, og rypa løp når jeg nærmet meg. Men jeg er utrolig rast i nedoverbakker.

Vel oppe igjen, ble det masse skryt på hunden som hadde funnet både kullet og en vingeskutt rype. Jeg syntes da det var på sin plass med et bilde av meg, årets double og hunden som berget jakta. Prøvde å se uanstrengt ut etter den strabasiøse turen opp med rypa, men tror ikke jeg lurte fotografen. Bildet viser tydelig en knekt mann.

IMG_1458.jpg

Hunden fungerte bra og klarte å spikre enda et kull der oppe. Jeg tok en rype og bruttern skjøt 2 skudd og bannet.

 

Sånn så hytteveggen ut etter 3 dager jakt. 13 ryper på 4 mann.

IMG_1467.jpg

 

Hyttelivet er både kummerlig og hardt. (Særlig når broren min er utdannet kokk.) Her må man spise sin enkle kost fra pappservise. (Elg indrefilet, reinsdyr ytrefilet, mandelpoteter, soppsaus og grønnsaker)

IMG_1465.jpg

 

 

Mandag var siste feriedag for meg, så jeg ble med en annen av jegerne på en liten runde på morgenkvisten, men ga meg etter 2 timer uten å ha sett ryper.

De rypene som lever fremdeles, skal få leve til neste år for min del.

Link to comment
Share on other sites

Blei ingen ryper i Stordalen i går, men et kjempe vær og 20 ryper sett.

 

728898.jpeg

 

728899.jpeg

 

728900.jpeg

 

728901.jpeg

 

Som dere ser på bildene så var et helt utroligt vær. Vi gikk i 11 timer. Såg 19 ryper på veg opp Rusti, også såg vi 1 rype helt inne med Store Fjellvatnet. Fetteren min fikk en mulighet på den siste rypen vi såg, men det vart desverre bare hull i luften

Link to comment
Share on other sites

ble 2 ryper på meg i dag :D bra med fugl men dama ville hjem så fangsten ble dårlig. rypa var begynt å bli nokså hvit så den var litt sky. ble ei med haglen og ei med rifla :D

håper vinteren blir kald og fin i år også så tror jeg rypestammen her kommer seg betraktelig, i år syns jeg den har kommet seg:D

Link to comment
Share on other sites

Da var sekken pakka og alt er klart til en lang dag i fjellet i morgen :)

Må bare koke litt kaffe og egg så er vi klar for en langdag i Lofot-fjella. Sett værmeldingen og håper vinden holder seg slik som nå, slik at rypa er på rettsia av fjellet :)

 

Kommer oppdatering i morgen hvis det blir fangst:)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært på rypejakt igjen for første gang på 3 år.

Fjellsjuken ble rett og slett for stor, etter at hjortejakta har hatt førsteprioritet de siste åra.

Jeg måtte nesten blåse støv av hagla, siden denne ikke har vært brukt på en stund. Og jeg tenkte at jeg kommer nokk aldri til å treffe noen ryper uten trening.

Men heldigvis var ikke gamle kunster helt glemt, og 5 ryper ble med hjem i sekken, etter en 12 timers tur i vossefjellene.

Rypene var uvanlig sky i det fine været. Dette skyldes nokk vinden som blåste friskt på toppene.

Jeg så totalt mellom 50-60 fjellryper og 4 liryper. Jeg kunne nokk ha skutt flere om jeg hadde gått etter flokkene når jeg først hadde funnet de. Men med dårlig sammvitighet over de rypene som ligger i frysen førte til at turløypen ble fulgt som planlagt.

Det ser ut som det er et middels godt rypeår her vest. Det var litt forskjell på størrelsen på årsfuglene, det tyder på at det har vært litt ulik klekking.

Link to comment
Share on other sites

Her er noen bilder fra den ene jaktturen jeg og fadern var på.

Starta litt tregt, men jakta tok seg opp utover dagen. Var den turen som ga minst uttelling og lettest sekk. Men var den fineste turen fordet.

 

Når lyset kom fram og vi hadde kommet oss litt opp i terrenget så var det på tide med litt frokost

Fadern som er på bildet her.

 

frokost.jpg

 

Så var det igjenn på tide med lunsj/middag, til nå har vi kunn sett hare, ørn og ravn. Ikke lovende med andre ord.

Haren fikk hoppe videre, ble ikke løsnet skudd engang. Skulle tross alt gå i 8-10timer til og da hadde det blidt vell mye vekt på skuldrene :D

 

Lunsj.jpg

 

Så ble det slutt på knipsinga med kameraet og hagla ble mer flittig brukt.

Her er den dagens resultat sammen med bikkja som gjorde en kjempejobb både med å finne fugl og å apportere hare:)

 

Resultatet.jpg

 

 

 

Her er bilder av terrenget vi gikk i i.

Vi gikk opp og rundt fjellet over til neste fjell og jaktet over det hele. Lirypa trykte så mye at vi fikk dem ikke opp på vingene, gikk sikkert forbi drøssevis av dem på tur ned lia og tilbake til bilen.

 

Terrenget.jpg

 

terr.jpg

 

terr1.jpg

 

terr2.jpg

 

terr3.jpg

 

 

 

Alle bildene er "Klikkbare"

Link to comment
Share on other sites

Vi har spist den:)

Haregryte nesten hver dag, noen har havnet i frysern i vente på jula skal komme:)

Men tror ikke harehund har noe for seg der vi jaktet ihvertfall, Vorstehn min satt seg fast i steinura enkelte plasser til og med. Men man trenger ikke å gå over og rundt fjellet heller.

Link to comment
Share on other sites

I dag he vi vøre på rypejakt. Det var enormt mykje fugl i fjelle. Vi såg flokka på 100 rype. oss såg ca. 200 rype totalt på heile dagen. :mrgreen: Resultate blei 11 rype og 2 av dei var skarv. Bra morgens økt det for ein liten gjeng me 16 åringa. :D

Bilde av rypene kjem når ej he fått lagt dei inn på datan.

Link to comment
Share on other sites

Var på jakt denne helgen som var. Ble ingen fangst. Elendigt vær og hagl. Så rypene var borte vekk. Men ettersamlere på sau som gikk tideleg om morningen hadde sett over hundre ca kl. 9 om morningen. Så rette sorten er det der :D

 

Var sauesankerne grunneiere ?

 

Nei, grunneigeren er bestefaren min.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det snart helg, men det blir nok ingen jakting i helga; trasig værmelding. Oktober er for meg "rypemåneden", og denne uken har jeg hatt tre nydelige jaktturer på fjellene i kyststrøkene i Finnmark. Gps`n har stoppet på 52 km og det har blitt noene turer opp og ned i bratteste ura. Og en ting er sikkert, skaperen har ikke ofret støkkjegerne noen tanker mht.terrenget mann ferdes i. :lol: Fjellrypa er nå 95% hvit og uten snø på toppene er den rimelig synlig for både vingbårne jegere og oss tobeinte.

 

Har i disse dagene på fjellet vært innom forskjellige terreng og det er bra med liv i rypeheimen, har sikkert sett 170+ med fugler. Det har vært nydelig høstvær, nesten for "fint" til å jakte. Rypeflokkene har sittet i skyggesiden i bratta, men allikevel har vi(4 mann) hver dag klart å tatt kvota og er fornøyd med det.

 

Jeg ønsker nå litt snø, altså bare LITT på toppene...for flekkjakt er jo utrulig gøy:))

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Greit utbytte så langt i år. 18 ryper.

Fine turer, brukbart vær, og ikke så vært med fugl på førsteukas jakt.

Har vel jaktet 11-12 jaktdager til nå.

Veldig lite rype på regionfelt østlandet på Rena(observerte vel 4 orrer, en hare og tja, 8 ryper på to dager) , og marginalt bedre på Gausdal Vestfjell kan jeg rapportere (observerte 1 orre og ca 25 ryper på to dager).

I Aurland var det også lite rype, store ryper og ok kullstørrelse de jeg så, men meget langt mellom fuglene.(observerte 12 ryper og en hare på en dags jakt/tur).

 

Nå er snøen på vei, så helga er kanskje siste sjans på beina. Snøen har en tendens til å legge seg når den kommer nå så seint.

Tempen holder seg rimelig lav, og sola er ikke oppe lenge nok til å smelte så mye.

Link to comment
Share on other sites

Igår var jeg på fjellrypejakt, nærmere bestemt i tromsø.

Var bare et par timer på fjellet, må si meg meget overasket.

Det var fult av fjellryper / liryper ilag.

Spor ved hver busk og rapende stegger overalt.

Hadde kun 6 skudd med meg og resultatet ble 3 fjellryper og en lirype.

Er nok et området jeg besøker igjen, er kun en 30 min marsj fra huset der jeg bor.

 

746035.jpeg

 

746036.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

dette var i slutten av oktober, men er en litt artig situasjon så må fortelle det likevel! :)

 

pappa går på toppen av en skråning, jeg går 10-15 meter lenger ned i lia. Vi viste at det satt en fugl minst 50 meter lenger fremme så vi gikk tett for å øke sjansen. Etter hvert mister pappa håpet og tar frem kamera(helt hekta på fine bilder). Og plutselig letter det ei rype 20 meter fremfor oss, jeg fulgte den med korne, fikk riktig foranhold, skulle akkurat til å trekke av... og der står pappa midt i skuddlinja og tar bilde.. holdt heldigvis igjen skuddet da :P Hadde vært et epic bilde om han hadde fått med munnigsflammen, rypedun som spruter av rypa, og alt det rett fremfor han, haha :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...