Jump to content

Rypejakta 2010/2011


Ertshus93

Recommended Posts

  • Replies 314
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

På kråkejakt i dag så jeg mine første to ryper. Den ene letta like ved meg og ble borte, mens den andre letta litt etter og landa rett forran meg (2-3 meter). Grunnen er vel at jeg hadde X3M1-dress på meg. Den stod lenge bare å så på meg.

 

Skyter ikke ryper i år da bestanden er på bunn-nivå. Har vært på jakt i dette området 3 dager nå, og dette er de første rypene jeg ser.

Link to comment
Share on other sites

Jaktet i Sollia andre periode. Fra 15 september til 19 september.

 

Første dagen begynte bra. Etter en halv times gange fant vi ett fint kull. Dessverre var det tidlig på bikkja, og hun spredde dem for alle vinder i ren fryd..... :x

Etter en time til, markerte bikkja igjen. Nå var hun mer forsiktig, nesten litt vel forsiktig. Jeg måtte følge henne nedover, og til slutt stod vi i bjørkebeltet. Hun søkte stadig, og hadde tydelig noe i nesa. Men hun fant liksom ikke helt ut av det. Til tross for ganske fin vind. Til slutt gikk hun på ny ned i vind (men opp i terrenget), og plutselig stod hun. Dessverre litt nær viste det seg, for etter et par sekunder gikk hele kullet opp. Også dette ett brukbart kull. De kom mot meg, og førsteskuddet ble ren bom. Litt mer fokus på andre skuddet, og det resulterte i en fin rypekylling. Etter utredning og skryt på fallet, ble det en pause med innlagt fotografering:

724611.jpeg

 

Etter dette så vi ikke ei fjær resten av dagen. På veien ned møtte vi en kar som med to hunder hadde gått 7.5 timer i en annen del av terrenget uten å se noe. Neste dag så heller ikke vi noe som helst. Vi gikk høyt og lavt. I bjørk og mot blokkstein. I myr og på rabber. Men vi fant ikke fugl. Da bestemte vi oss for å gi opp, og la de to kullene få være der for oss. Ihvertfall i denne omgang.

 

Vi fant ikke enkelt fugler eller par. De eneste fuglene vi så, var i disse to kullene.

Det burde vært ett bra år, da kyllingoverlevelsen var bra. Men om det ikke er stamfugler, blir det heller ikke kyllinger... Tror Sollia fjellstyre bør revurdere forvaltningen sin en smule...

Derimot så vi flere rovfugler og korp.. :evil:

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hadde meg en tur med haglen på ulvik statsallmenning i forrige uke. Var elendig vær så ble dårlig med jakt og mye teltliv, men var generelt dårlig med rype. Støkket 2 på fredagen, men de lettet ganske langt unna så jeg holdt tilbake skudd. Snakket med andre jegere som ikke hadde sett noe på flere dagers vandring, så hardangervidda vest er ganske skrapt.

Link to comment
Share on other sites

Heihei. Eg er då frå Eidfjord, nabobygda til Ulvik, eg har høyrt det er litt dårleg med rype på Osafjellet i Ulvik. Men i Eidfjord er det veldig bra med ryper, i allefall på statsalmenning, men der er det freda. På privatterrenga er det veldig forskjellig, men rypebestanden tek seg opp, og akkurat no er det ganske bra. :)

Link to comment
Share on other sites

Har hatt noen fine dager i fjellet i Trøndelag nå.

Hunden fungerte ypperlig og det var bra med ryper.

Jeg fikk 7 ryper og en orrhøne, noe jeg kan si meg godt fornøyd med.

Det som var litt synd, var at bikkja fant to døde ryper på to dager. De var fremdeles litt varme, så de hadde nok blitt skadeskutt av andre jegere. Veldig tett noen steder, så det er vanskelig å drive med ettersøk uten hund der.

Ellers må jeg si at det var gledelig at skytinga satt skikkelig for en gangs skyld :)

Link to comment
Share on other sites

Hei. Har fått til 2 dager med rypejakt til nå, for jakter mest skogsfugl. Den første dagen ble det 3 store og fine lirryper, alle ble tatt i flukt. Den andre dagen ble det 4 fugl, der hvor en ble skadeskutt og heiv seg ned et over 100m langt stup. 3 fjellryper og ei lirrype.

 

Hadde en merkelig, men fantastisk opplevelse. Kompisen min som var med hadde aldri skutt fugl, hadde skutt 13 skudd til nå den dagen uten å være i nærheten av å treffe, så ser han en fugl på bakken som han prøver å skyte.. bommer, men fuggelen setter seg ved en annen fugl vell 50 meter unna, da fikk jeg assosasjoner til Call of duty. Jeg tar den til venstre og du den til høyre sa jeg, vi teller til 3. 3-2-1. PANG, den til venstre datt med ei gang, den til høyre fløy sin veg, haha :P

 

Kompisen min klarte å fange opp min siste fugl den dagen på film, helt rått, konge dag :D har skutt 11 fugler til nå i år, er kjempefornøyd, 80 % treffprosent :)

Link to comment
Share on other sites

Hmmm...det viste seg vanskeligere enn antatt å finne noe ledig rypeterreng denne helga i Sør Norge.

Elgjakta stenger jo for det meste, og er det ikke det, så er det ikke lov med hund.

Haukeli er visst utsolgt.

 

Er det noen som har forslag blir jeg takknemlig.

Ikke skogsfugljakt. Jeg orker ikke gå inni skogen. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei. Har fått til 2 dager med rypejakt til nå, for jakter mest skogsfugl. Den første dagen ble det 3 store og fine lirryper, alle ble tatt i flukt. Den andre dagen ble det 4 fugl, der hvor en ble skadeskutt og heiv seg ned et over 100m langt stup. 3 fjellryper og ei lirrype.

 

Hadde en merkelig, men fantastisk opplevelse. Kompisen min som var med hadde aldri skutt fugl, hadde skutt 13 skudd til nå den dagen uten å være i nærheten av å treffe, så ser han en fugl på bakken som han prøver å skyte.. bommer, men fuggelen setter seg ved en annen fugl vell 50 meter unna, da fikk jeg assosasjoner til Call of duty. Jeg tar den til venstre og du den til høyre sa jeg, vi teller til 3. 3-2-1. PANG, den til venstre datt med ei gang, den til høyre fløy sin veg, haha :P

 

Kompisen min klarte å fange opp min siste fugl den dagen på film, helt rått, konge dag :D har skutt 11 fugler til nå i år, er kjempefornøyd, 80 % treffprosent :)

 

Å skyte på rype på 50m er idioti. Forstår ikke at du gidder å skryte av slikt. Svært sannsynligvis var den som fløy skadeskutt. Umulig å gardere seg fullt ut mot skadeskyting, men fullstendig unødvendig å legge opp til det. Skjerp deg!

 

Lagt til: Om dere gikk nærmere før dere skjøt, håper jo det, så beklager jeg selvsagt! Da får utsagnet stå til de som driver med slikt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

50ca8844-f4ba-a271.jpg

 

50ca8844-f689-57d6.jpg

 

Liten test på om jeg får lasta opp bilde fra mobilen :) Forøvrig tatt i Nordland igår på rypejakt som ga null uttelling etter 3 dager:) så 5 ryper totalt, men holdet var i grenseland så valgte heller å holde skuddet:) fantastisk fint i Nordlands fjella da. Dette er fra Nystad fjellet med utsikt utover valnesfjord i Fauske kommune og fra Djupos fjelle.

Link to comment
Share on other sites

Jaktet i et lite terreng på Kvaløya på søn. Har vært et bra både fjell- og lirypeterreng tidligere år, så jeg var nokså spent på hva vi ville finne. Var sent avgårde, gikk ikke fra bilen før kl 9. Overskyet vær, med endel tåke på toppene, ikke vind. Vi hadde bestemt oss for å se etter fjellrype først, så vi gikk nokså strake vegen gjennom lirypeterrenget, myrer, rabber og glissen skog. Ikke livstegn på veien oppover. Vel oppe spradet vi rundt litt, tåken var nå nokså tett - og etter omlag 2 timer i mutus' rike skjer det: en kanonflokk farer over hodet på meg. Det må være snakk om en 30-40 fugl. :P Det er ikke noen av oss som har støkket dem, de er rett og slett ute og flyr. Og dette skal vi se flere ganger iløpet av dagen, store flokker som bare er ute og lufter vingene, ser det ut til, nyter livet, slik som vi. (Det _kan_ selvsagt være snakk om samme flokken, men jeg tror ikke det, jeg tror det er iallfall to forskjellige.)

Vi går en stund etter flokken(e), men de(n) letter på lange hold, som flokker gjerne gjør. En av oss tar så opp først en enslig slenger, så et par. Han fikler imidlertid med haglen og fuglene flyr. Samme mann ser rett etterpå tre fugler rett over hodet på meg og tredje mann. De sitter vistnok bare og kikker på oss, med halsen i spenn. Fine fuglen i tåken. :wink: Men vi ser dem ikke pga en skrent. I det han får signalisert oss flyr fuglen. Og det er uansett for bratt og glatt til å gå etter dem. Vi bestemmer oss så for å skille lag (vi er altså tre i følge), og jeg går etter slengeren og paret som har tatt veien ned mot skogen. Tåken er nå enda tettere. Etter en kort stund farer en lirypestegg ut i tåken, jeg tipper på 30-40 meter, mens den skvatrer og gebau'er. Den får fly. Kort etter det igjen, tar jeg imidlertid opp 2 fjellryper, sannsyneligvis paret fra tidligere. Og de må bøte med livet begge to. Årets første. Bilsykt deilig. :) Med halvtung sekk går jeg fornøyd videre, smiler og nynner for meg selv. Men det er ikke slutt med det. Snart tar jeg opp et kull med fjellryper, igjen helt nede i skogkanten, 5-6 fugl. Men jeg bommer og bommer igjen. Jeg beveger meg så oppover mot toppene, og snart ser jeg en enslig slenger på en stein i tåken. Og etter det et helt kull, noe lenger opp, 8-10 fugl. De lar meg komme svært nært før de flyr, og det er skuddet mitt som skremmer dem opp, ikke min fremferd.

Etter mat skal vi jakte oss ned til bilen igjen, og vi ser to relativt store kull med fjellryper på turen nedover, 6-8 fugl og 4-5, dessuten mamma-pappa-barn lirype helt nede i skogen. Vi lar lirypene være i fred. Om hvorfor, se nedenfor. Nå tror jeg at fuglen vi har sett iløpet av denne dagen sikkert er rimelig sprø pga været, men det er pussig og ikke så rent lite fascinerende at den virker så uaffisert av oss, og sitter så lenge før den tar vingene fatt. Vi har tilsammen 6 fugl i det vi ankommer startpunktet, etter en meget bra dag i fjellene. :wink:

Så, til alle som vil avlyse jakten fordi det er så lite fugl etc. (selv om det kanskje ikke er dere som er hyppigste gjester på dette forumet): jeg tror det er nødvendig å begynne å skille strengere mellom mutus og li- fremover. Har inntrykk at det ikke er problemer med fjellrypebestandene, både ut fra egen erfaring og ut fra rapporter. Dette gjelder de siste 4-5-6 årene. Iallfall. Men det er klart at alt av tellinger/ takseringer ser bare på lirypebestand - og kvotene settes ut ifra det. Det kan godt tenkes at det er god ide å stenge hele lirypeterreng (flere terreng på Kvaløya er f.eks. stengt iår) og la folk jakte fjellrype istedenfor. Slik at lirypebestandene får en sjanse til å ta seg opp.

Javel, nuvel, det var nå bare en tanke her på slutten. Hovedsaken var å rapportere om en fantastisk dag på Kvaløya sist søndag. Og imorgen bærer det til Ringvassøy... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Klarte ikke å dy meg i dag da jeg så at snøen hadde lagt seg på fjellene. Dro opp grytidlig i morgest med snøkanten i sikte.

 

Møtte en stor, flott hare med en gang jeg kom på snø. Den gikk i sekken.

Videre etter en halvtimes gange kom jeg over ett fjellrypekull der jeg virkelig måtte løpe for å komme på skuddhold :) Ikke faen om fuglene tok til vingene, nei de løp!

 

Rype løper fortere enn meg oppover bratt tereng

Da jeg endelig kom på skuddhold fikk jeg skutt en rype sittende og en på flukt.

 

Da var vinden blitt så kraftig at jeg bestemte meg for å snu, nede av fjellet halv 10 :)

 

26092010001.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei. Har fått til 2 dager med rypejakt til nå, for jakter mest skogsfugl. Den første dagen ble det 3 store og fine lirryper, alle ble tatt i flukt. Den andre dagen ble det 4 fugl, der hvor en ble skadeskutt og heiv seg ned et over 100m langt stup. 3 fjellryper og ei lirrype.

 

Hadde en merkelig, men fantastisk opplevelse. Kompisen min som var med hadde aldri skutt fugl, hadde skutt 13 skudd til nå den dagen uten å være i nærheten av å treffe, så ser han en fugl på bakken som han prøver å skyte.. bommer, men fuggelen setter seg ved en annen fugl vell 50 meter unna, da fikk jeg assosasjoner til Call of duty. Jeg tar den til venstre og du den til høyre sa jeg, vi teller til 3. 3-2-1. PANG, den til venstre datt med ei gang, den til høyre fløy sin veg, haha :P

 

Kompisen min klarte å fange opp min siste fugl den dagen på film, helt rått, konge dag :D har skutt 11 fugler til nå i år, er kjempefornøyd, 80 % treffprosent :)

 

Å skyte på rype på 50m er idioti. Forstår ikke at du gidder å skryte av slikt. Svært sannsynligvis var den som fløy skadeskutt. Umulig å gardere seg fullt ut mot skadeskyting, men fullstendig unødvendig å legge opp til det. Skjerp deg!

 

Lagt til: Om dere gikk nærmere før dere skjøt, håper jo det, så beklager jeg selvsagt! Da får utsagnet stå til de som driver med slikt.

 

vi snek oss vell 12 meter nærmere, når de sitter stille på bakken kan man dra skuddlengden betraktelig lengre enn i flukt, om du sikter over dem!

Link to comment
Share on other sites

Det hørtes bedre ut! Er ellers litt uenig i at man kan drøye skuddholda mer på sittende fugl. Lettere å treffe ja, men fuglen blir mer hardskutt når vingene dekker kroppen. Dekninga, som vel er hovedproblemet på en såpass liten fugl, blir vel heller ikke bedre om fuglen sitter!

Link to comment
Share on other sites

kan skrive under på at de tåler mere når de sitter.

 

Fikk en fin situasjon for en liten uke siden da eg kom over 3 fjellryper som satt på et lite berg.

 

Holdet var ca 25 meter så eg la over til trangboringa,for eg skulle være sikker på at fuglen datt i skuddet.

 

Siktet meg inn på bakerste rype å skudde gikk,fjærfokket sto av rypa å var bombesikker på at den falt...

 

Til min Store forbauselse så tok rypa til vingene å eg sendte avgårde skudd nr.2 som ble bom.

Rypa fløy 3-400 meter å slapp seg utfor ett stup.Siden eg sto litt oppfor dem så hadde eg øye på dem under hele flukten.

I det den skulle svinge seg inn mot fjellet igjen så eg at den ble ustabil i flygingen å til slutt klappet vingene sammen på å den falt ca 300 meter utfor stupet,hadde ingen sjangs på å få tak i den fuglen.

 

Til dere som mener at det er greit å skyte rypa på 50 meter på sitta så tenk dere om hvertfall 3 ganger før dere gjør det.

Tenk no at rypa skal lide minst mulig å siden holdet er så langt så er sjangsen for skadeskyting meget stor.

 

Ammoen en brukte var ELEY RYPE BISMUTH FOREST NR.5.

Link to comment
Share on other sites

jaja så er eley bismuth forest rype ikke så veldig bra da :shock:

men når det ikke dør på 25m kan du jo egentli ikke skyte i det hele tatt?

det er jo perfekt hold, vis ikke rypa dør på det holde bør du sjekke at ammoen går bra i våpene ditt eller at det var dårli sikting.

 

hadde bimsuth i starten av jakta, ble en rype jeg måtte springe etter for å få og 2 skadeskutt...

ikke mye gøy å bare skadeskyte så jeg gikk for investeringa i tungsten.

etter det har det ikke vore en skadeskyting! 8)

 

I dag startet jeg, far og bror min å gå 06.15 :mrgreen:

det va måneskin så vi for av sted i mørke, det tar ca en time å gå før vi starter å jakter.

vi skulle prøve etter fjellryper, jeg og bror min hadde hagle mens far bar på salongen.

Det blei ikke skikkelig skytelys før vi var oppe å kunne legge patroner i.

etter en liten stund letta det 2 fjellryper, kremsjanse men to kjappe skudd å rypene føyk like fint :oops:

gikk vi noen minutter til letta det ett lirypekull på ca 14 stk, eg kaster opp men bom igjen..........

ikke den beste skytinga menne rype såg vi. Broren min såg bare ett fjellrypekull på 11stk som var skjærre. så gikk vi kansje 5 minnutter til, far gikk bak me salongen.

plutseli sto jeg me tryne på en fjellrype på ca 5m, der sto vi å kjikka på hverandre.

jeg kunne ikke skyte for da ville det blit saus. far sto bak meg å angra på at han ikke tok i magisne i salongen, KJEMPE smart :lol:

etter noen sekunder letta rypa, men det var ikke bare fjellrypa som letta.

der letta vis lirypeflokken igjen, eg sikta å fekk en men bomma på andre skuddet :mrgreen:

fjellryper å liryper sammen i en flokk har ikke så veldi vanli vel ??

utøver dagen gjikk vi fugl hele dagen menne det var ikke så mange sjanser.

far gikk bak meg i starten, men så bytta han å gjikk bak bror min.

da satt det selfølgeli rype etter rype på 50 m :evil:

far bomma på 1 sittende, det var en del vind fra høyre men da han skulle "tenke" smart å sikte lit ekstra til høyre for vinden tenkte han feil å sikta lit esktra til venstre :lol: det ble milt sagt klin bom!!

etter å sett ryper akkurat for langt hold spratt det fram en hare, den datt i skuddet 8)

etter jeg hadde skutt haren skulle vi møtes på toppen, nesten på toppen fekk de andre 2 en sitende.

på toppen tok vi en liten matpause å slakta haren.

etter det svingte vi en liten runde, kull etter kull letta på 40-50 uten skuddsjanse :evil:

en del vind jore det lit vanskeli men plutseli letta det en på siå av meg.

For en reaksjon og for et skudd!!! da var jeg stolt :mrgreen:

rypa spratt opp i vinden men jeg som var fortere en skyggen tok den elegant før den kasta seg ut øver stupet. når vi vendte snuten hjem igjen såg vi bare 3 til men ingen skuddsjanse.

var tilbake til bilen 14.00 :mrgreen:

 

Resultate ble 1 lirype, 1 fjellrype og 1 hare på meg.

Brorsan fekk 1 fjellrype.

lit bomming men lit skjærre ryper!

 

bilde kommer kansje senere :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Ny i forumet og relativt fersk med jakt. Var idag på min første rypejakt idag på haukeli sammen med 2 kamerater med samme forutsetninger.

 

Vi viste egentlig ikke noe om hvor denne fuglen kunne dukke opp, men siden det heter fjellrype så valgte vi gå oppover:) etter en times tid begynte det flate ut litt mellom de høyeste toppene... Etter relativt kort tid fløy det opp 3 stk rett forann meg... Jeg var totalt ukonsentrert og med knekt hagle. Fikk fyrt av 2 skudd men bommet totalt:) kom litt bort fra kameratene mine en periode og når vi traff hverandre igjen sto vi pratet litt... Etter 5 min med prating fløy det plutselig en rype opp seriøst 5 meter fra oss... Hadde konge skudd hold rett bak på under 10 meter... Men faens sikkringa:) så den kom seg rundt en stein. Gikk kanskje i 30 min til og jeg hørte 2 skudd fra kompisene mine over en stein rygg.. Hadde flydd opp hele 12 fugl forann dem.. Noe langt hold. Jeg gikk mot de for å se o, de hadde truffet noe... Når jeg nærmet meg fløy det ut en fra bak en stein som gaula som bare det når den stakk. Jeg traff så det sang og det var deeeilig:)

 

Så det opplevde vi på ca 4 timers tid med gåing opp å ned fra fjellet. Kjempe morro, spesielt siden jeg fikk med en hjem også.

 

Det følger noen spørsmål:

 

1. Så vi bra med fugl?

2. Om vi så mye, er det lurt ta samme turen imorgen, eller bør vi prøve et nytt sted?

 

Takker for svar...

Link to comment
Share on other sites

Ja, virker som dere har sett bra/greit med fugl. Hvis det er samme værforhold vil nok fuglen være i samme området og det sikreste er nok å gå der man vet det er fugl. Men......man vet jo aldri hva som finnes andre steder og det er jo fint å bli kjent flere steder i terrenget. Vær i alle fall oppmerksom på i hvilken biotop (leveområde) rypen trives og prøv å finn tilsvarende steder. På fjellrypejakt er beste måten å finne fugl å gå bevisst og langt. Dvs hele tiden oppsøke gode biotoper i terrenget og aldri unne seg mer enn fem minutter pause:)

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

jaja så er eley bismuth forest rype ikke så veldig bra da :shock:

men når det ikke dør på 25m kan du jo egentli ikke skyte i det hele tatt?

det er jo perfekt hold, vis ikke rypa dør på det holde bør du sjekke at ammoen går bra i våpene ditt eller at det var dårli sikting.

 

Har ellers en treffprosent på 70%,har 19 ryper å brukt 27 skudd å alle de er felt med eley,de fleste på flukt men noen andre på sitta,men kortere hold.

 

Så er ikke problem med skytinga...

Link to comment
Share on other sites

ja det så er at eley'en er dårli lada.

bismuth er ikke så tung så bly derfor dreper den ikke så godt på lit "lengre" hold.

trur ikke det er skytinga, men at ammoen ikke av det beste!

vis jeg skal kjøpe bimsuth så blir det alphamax i tilfelle.

Holder meg til tungsten så lenge økonomien ikke går helt i knas :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Eley Bismuth Forest 32 g har funka bra for meg, merker ikke forskjell til bly. Husk at ammoen som gir fine skuddbilder i en hagle nødvendigvis ikke behøver å gjøre det i en annen hagle. Det eneste jeg har i mot den patronen er prisen :( Men, man må vel venne seg til å bli robba hver gang en eller annen politiker skal redde verden.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Ny i forumet og relativt fersk med jakt. Var idag på min første rypejakt idag på haukeli sammen med 2 kamerater med samme forutsetninger.

 

Vi viste egentlig ikke noe om hvor denne fuglen kunne dukke opp, men siden det heter fjellrype så valgte vi gå oppover:) etter en times tid begynte det flate ut litt mellom de høyeste toppene... Etter relativt kort tid fløy det opp 3 stk rett forann meg... Jeg var totalt ukonsentrert og med knekt hagle. Fikk fyrt av 2 skudd men bommet totalt:) kom litt bort fra kameratene mine en periode og når vi traff hverandre igjen sto vi pratet litt... Etter 5 min med prating fløy det plutselig en rype opp seriøst 5 meter fra oss... Hadde konge skudd hold rett bak på under 10 meter... Men faens sikkringa:) så den kom seg rundt en stein. Gikk kanskje i 30 min til og jeg hørte 2 skudd fra kompisene mine over en stein rygg.. Hadde flydd opp hele 12 fugl forann dem.. Noe langt hold. Jeg gikk mot de for å se o, de hadde truffet noe... Når jeg nærmet meg fløy det ut en fra bak en stein som gaula som bare det når den stakk. Jeg traff så det sang og det var deeeilig:)

 

Så det opplevde vi på ca 4 timers tid med gåing opp å ned fra fjellet. Kjempe morro, spesielt siden jeg fikk med en hjem også.

 

Det følger noen spørsmål:

 

1. Så vi bra med fugl?

2. Om vi så mye, er det lurt ta samme turen imorgen, eller bør vi prøve et nytt sted?

 

Takker for svar...

 

På en 4-timerstur vil jeg si dere har sett bra med fugl. Og veldig artig å få med en hjem da! Prøv gjerne samme området igjen. Og legg merke til typen plasser fuglen var på. Satt den f.eks. ved urer, så oppsøk flere urer i området.

Et par tips til:10 meters hold er ikke kongeskuddhold. Ofte blir det helbom, men treffer du blir rypa kjøttdeig. Bra å vente til den er litt lengre unna! 15-25m funker bra. Det er fristende å skyte på langt hold, men prøv å hold igjen skudda når holdet blir 30+. Øv gjerne litt på å bedømme avstand så finner dere fort ut av det og unngår unødvendig skadeskyting.

Når dere står å prater er det god skikk å knekke hagla. Når en fugl brått flyr opp like ved en gjeng som står å prater og har hagla klar til skudd er det fare for vådeskudd. De fuglene som flyr opp under pausene får heller fly.

Link to comment
Share on other sites

Må si meg helt enig med Knutis. Jeg reagerte litt på at dere tok en pause og hadde hagla klar til skudd, det er da uhell skjer.

 

 

 

Va på jakt en tur i går og så mye fjellrype. Vi gikk i 12-13 timer tilsammens.

Og når vi hadde middagspause så kom det flokk på flokk med ryper flygende rett over hodet vårt, viste seg at vi hadde satt oss midt på trekket til rypa, eller så kjente rypa lukta av mat :)

Så jeg fikk beskjed av fattern at jeg skulle sette meg på et berg med hagla klar, vi ble enige om skytesoner og hagla ble ladet.

Satt vell nesten 5 minutter før det kom en flokk på 25-30fugl, jeg skjøt på den bakerste av dem og dem datt i smellen, fyrte av neste og en til datt. Og så ser vi på at flokken flakser skremt avgårde og da detter det plutselig en til, hadde vist fått 2-3 dødelige hagl i seg den og. Den fløy nesten 150m før den datt, bikkja gjorde sitt og henta den for meg. Alt i alt en formidabel jaktdag :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...