Jump to content

Rypejakta 2010/2011


Ertshus93

Recommended Posts

  • Replies 314
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nå har jeg netopp kommet hjem fra jakta idag og fikk skutt min første rype noensinne, faktisk det første viltet jeg har skutt, er bare 14 år gammel. så 2 ryper men den første fikk jeg ikke sjangsen til å skyte på fordi jeg hadde børsa på ryggen da, så tok jeg den fram og gikk i en 5 min til fikk jeg skutt rypa, det var en ung stegg.

1ze8bbl.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer!

Kommet hjem fra 3 dagers jakt i Hol nå, HELT ELENDIG må man jo si.. Hadde oppe et par tre kull i løpet av dagene, men vi skjøt ingen og trente heller hundene, noe som også var vanskelig pga merkelige vitringsforhold. Bikkjene datt oppi kullene uten å klare å lukte dem på forhånd. Og vi snakker erfarne bikkjer. i tillegg fløy de mange km :shock: Tidligere år har de nøyd seg med 2-300m. Så endel rovfugl, kongeørn og revemøkk. Mye lemen, men også mye slåtte ryper.

 

Vi får håpe det ordner seg neste år.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke si annet enn at øst finnmark er meget dårlig om dagan.

 

Har jakta i 3 dager nå og sedt i overkant av 30 ryper totalt..

Jakter uten hund, men vanligvis så ser vi ca 60-80 ryper hver eneste dag.

 

Har skutt kvota alle 3 dagene det har jeg, men er mye mindre rype enn tidligere. Hørte også meget lite skudd fra andre jegere rundt om kring. Så nå trur jeg at jeg skal vente med rypejakta til midten av oktober før man igjen setter igang noen dagers jakt..

Link to comment
Share on other sites

Jakter litt lenger ned enn tana bru

 

 

...ja da lurer jeg på hva i alle dager er det slags ryper du skal jakte her?! Skybert-ryper??

 

huff, huff, huff.............

 

Håper det er fjellrypa du skal jakte på, for den mangler det ikke av. Men siden det er litt nedenfor Tanabru, så er det nok mest sannsynlig ikke de du er ute etter. Med mindre du mener Lievlan eller Álggasvárre, så er det ikke fjellrypeterreng litt nedenfor Tanabru.

 

 

Regner med at han mener fra Màskejohkka til Rusrefjelbma. Var endel jegere i det området i helga.

Men ja rett har du. Meget lite lirype her i kommunen nå om dagan. Er fullstendig enig med det du har anntydet tidligere at restriksjoner må til. Slik det er nå og vist det fortsetter slik i 2-3 år til så har vi ikke mere lirype igjen..

Dåg ser det litt bedre ut for fjellrypa da...

 

PS: Muitte atte iit muital gos mis lea ain veahas reivssat ja giironat..

Link to comment
Share on other sites

Var i Harstadområdet i helga på Skogsfugljakt.

Gikk i samme terreng som tidligere (der vi har sett en del skogsfugl) uten å se en eneste orrfugl!

Det som var litt spesielt var at vi gikk på et større og et mindre rypekull i terrenget med mye furu.

Har jaktet etter orr- og storfugl i dette terrenget de siste 3 årene uten å se en eneste rype.

Vi var de eneste jegerne i området, så de var ikke på noen måte skremt. Grunneierne sier til og med at de aldri har solgt kort til andre enn oss :P

 

Vet ikke helt hva jeg skal tro og mene etter å ha sett 20 ryper i storfuglterreng..

 

bilde0157.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dagsrapport fra 10.sept. 2010:

 

Jaktkammeraten og undertegnede vært på vårt iårevis leide terreng i Telemark (kan ikke være mer presis på geografien):

 

Gikk hver vår sløyfe, de to hundene fikk hver seg på vingene 34 og 18 ryper, felt 4 den dagen.

Dette er bedre en vår "normal" som kanskje er halvparten observert..

 

Ingen presis vitenskap, men vi er ikke engstlige for å felle noen flere på neste tur...

 

Konklusjon: :D

Link to comment
Share on other sites

Men vi må jo tenke på bestanden også

Det var derfor hun ikke drepte rypa, bare skjøt etter den :lol:

 

Det er vell kanskje litt ekkelt å ha med seg kamerateam på jakt, tror jeg hadde bomma mye da, tenkt for mye istedet for bare å gjøre som jeg vanligvis gjør... (Ikke at jeg alltid treffer altså :P )

Link to comment
Share on other sites

Noen som har vært på øyene utenfor Tromsø? Noe å rapportere? Hører flere terreng regelrett har stengt iår (Kattfjord m.fl.). Er det virkelig så svart? Hva med innlandet (Troms innland)? Dividalen? Skakter? Rostadalen? Hva med Senja? Var jo rapporetert om ok forhold i Svandalen. Er det noen som har fått syn for sagn? Takknemlig for alle tilbakemeldinger. -Palo

Link to comment
Share on other sites

@winmag - hvor har du vært hen? Hørte selv at Ånderdalen var bortimot dødt (arkeolog på feltarbeid, 1 fugl observert på 3 dagers trasking. Dette var riktignok sist i august og prima trykketid, men drøyt likevel), men tellingen i Svandalen var jo bedre enn på mange år. Har selv gode erfaringer fra Svandalen, særlig på mutus, Mikkelfjellet pleier heller ikke å være så aller verst...

Link to comment
Share on other sites

Trasket i 2 hele dager i fjellene og skogsterrenget rundt Svandalen. Tellingene er totalt misvisende. Vi så ett kull på 6 ryper på disse 2 dagene og snakket med 8 forskjellige jegere som alle hadde gått hele helga uten å se fugl. Samtidig som oss telte vi 20 biler langs vegen og så jegere overalt, så dersom det var et par ryper i området er de nok utryddet totalt nå.

Trist å se hvor elendig det står til med bestanden.

Link to comment
Share on other sites

Fin jaktdag i dag med MYE vind, gøy å se rypene i vinden, hadde en som fløy vekk fra meg men snudde pga vind og kom mot meg igjen ^^

 

I dag ble det 2 liryper og 5 fjellryper.

 

Hadde skuddsjangse på 2 harer også med gadd ikke da jeg måtte bære dem hele dagen. :)

 

Da sier jeg meg ferdig med rypejakta da jeg har 9 ryper i fryseren! Blir det flere turer så er det med salongrifla!

Link to comment
Share on other sites

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.7287978

 

Denne karen ser mørkt på årets sesong i Finnmark. Han regner med å "bare" skyte 50-60 ryper i årets sesong. På de 5 foregående årene har han skutt beskjedne 778 ryper, noe som ikke gir et større snitt på 155 pr. år. Ikke rart Finnmarkingene er irriterte over at søringene kommer oppover og skyter ned bestanden.....

 

Herregud, og enda klager han over nedgang i bestanden? Idiot!! Kort, enkelt og veldig god beskrivelse..........

Oppfordrer alle til å legge den saken ut på facebook med klar melding om hva dere synes... Fy faen... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ved en anledning kjeftet opp to jegere fra østlandet pga hodeløs jakting på ei øy i Vest-Finnmark. To jegere med vel 120 stk hare på to dager, før de innser at det har et stort problem: "Hvor skal vi gjøre av dem, og hvordan skal vi få dem med oss?"

 

Det finnes helt klart tilfeller og situasjoner hvor det er på sin plass med en pekefinger eller to, men man må tenke seg om før man buser ut. Jeg har lest den saken i NRK hvor det skrives at det er tatt 778 ryper på fem år. Jeg synes det er alt for lite fakta i saken her til at man bør reagere slik flere her inne gjør.

 

Jeg kan ikke se hvor mange jegere det dreier seg om, er de 10, 20...? Jeg kan heller ikke se av saken hvor mye det er jaktet, er det 5 jaktdager, 30, 50 ...? Jeg kan heller ikke se noe om hvor stort område dette dreier seg om, så for alt jeg vet så er det flere hundre kvadratkilometer. Hvordan er jaktpresset i dette området? For alt jeg vet så kan det være tilnærmet lik null til tross for de 778 rypene som er skutt...

 

Hvis det dreier seg om et lag med 10 jegere, som jakter en uke pr år, så tilsvarer dette vel 2 ryper pr jeger om dag.

 

Vi kan jo lage et annet regnestykke. En kompisgjeng på 4 jakter sammen en uke hvert år i et område med baglimit på 5 ryper pr dag. Hvis de greier å fylle baglimit, så blir dette 700 ryper på 5 år.

 

Jeg synes enkelte er litt for raske på avtrekkeren når de går hardt ut. Bruke hodet og kalkulatoren litt først. Kjenner vi alle fakta osv...

 

:shock:

Sorry, men jeg kan ikke noe for det - må bare være usaklig overfor den karen som har tatt nesten 400 ryper på 5 år;

For en SUPERFJOTT! :evil:

 

Leita gjennom tråden her, men fant ikke referanse til denne i farta, men uansett. Hvor mange jaktdager pr år har denne jegeren, hvor stort område jakter han på, osv osv...? For alt jeg vet så kan det hende at han mer eller mindre bor ute i telt om høsten for å drive jakt og fangst, og således har 50 dager ute pr år. Det kan til og med hende at han spiser alle rypene selv mens han er ute på tur for å slippe unna sekk med 25kilo RealTurmat. Hva vet vel jeg (og kanskje du)?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du er helt på feil villspor Tourqemada, det går da helt klart fram at det er han og bikkja det er snakk om, altså en jeger og hans hund.

 

Om bestanden har tålt at han har skutt 778 ryper de siste 5 år er egentlig irrelevant for meg. Det er signaleffekten han sender ut som blir helt på trynet. Særlig siden Finnmarkinger i alle år har hatt en trang til å henge ut "søringer" som uansvarlige jegere.

 

Og jeg føler meg rimelig sikker på at han ikke er den eneste der oppe med en slik skytetrang, og da begynner det å påvirke bestanden også.

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig at jeg er helt på villspor, men saken er den at jeg ikke kjenner alle fakta, mulig du gjør det. For alt jeg vet så bor mannen i gamme ute i skogen sammen med hunden sin, og jakter for å skaffe seg mat. Det er også mulig at han er en umoralsk tulling som jakter ned hele bestanden til siste rype er vekk.Jeg vet ikke, for jeg kjenner ikke alle fakta, og da synes jeg det er vanskelig å være så kategorisk som enkelte er.

 

Skal man hisse seg opp over noe i Finnmark, så må det vel være reinsgjerdene som tar livet av 4 ryper pr uke for hver kilometer gjerde. Bare i Kautokeino går det med 2000 ryper pr uke som følge av gjerdene.

Link to comment
Share on other sites

Du er helt på feil villspor Tourqemada, det går da helt klart fram at det er han og bikkja det er snakk om, altså en jeger og hans hund.

 

Om bestanden har tålt at han har skutt 778 ryper de siste 5 år er egentlig irrelevant for meg. Det er signaleffekten han sender ut som blir helt på trynet. Særlig siden Finnmarkinger i alle år har hatt en trang til å henge ut "søringer" som uansvarlige jegere.

 

Og jeg føler meg rimelig sikker på at han ikke er den eneste der oppe med en slik skytetrang, og da begynner det å påvirke bestanden også.

 

på feil villspor? fins det riktig villspor? haha :lol:

Link to comment
Share on other sites

Skal man hisse seg opp over noe i Finnmark, så må det vel være reinsgjerdene som tar livet av 4 ryper pr uke for hver kilometer gjerde. Bare i Kautokeino går det med 2000 ryper pr uke som følge av gjerdene.

 

Hmm, kan dette stemme da?

Når bestanden er på topp innenfor et år (sommer) anslås vel rypebestanden til å være omtrent 10x av det som felles årlig (ifølge Johan B. Steen i boka Ryper)

 

I Kautokeino ble det i 2008/2009 felt i underkant av 5000 ryper ifølge SSB. Noe som skulle tilsi at bestanden den sommeren var 50.0000.

 

Hvis det du sier stemmer så skal altså 104.000 ryper bøte med livet årlig pga gjerder samme sted..

 

Det hørtes vel litt mye ut gjorde det ikke?

 

(Det kan jo hende jeg husker feil om 10% regelen, og det er sikkert slik at det er store mørketall på rapporterte fellinger, men likevel synes jeg tallet hørtes enormt ut)

Link to comment
Share on other sites

Den saken jeg refererte til er fra tidlig 1990-tall, og gjelder området rundt Kautokeino ser det ut til. Litt nyere forskning fra NINA viser at det hvert år dør ca. to ryper for hver kilometer reingjerde. Om dette gjelder hele Finnmark vet jeg ikke. Denne er omtalt i Aftenposten.

 

http://www.aftenposten.no/dyr/article3323091.ece

 

Bare kraftledninger alene tar livet av 50.000 ryper her i landet hvert år. Et argument for folk i Hardanger?

 

En del av reindriftssamene i Finnmark benekter selvfølgelig at reinsgjerdene er et problem.

 

" Reindriftsagronomen i Vest-Finnmark, Mikkel Ailo Gaup, har befart mange reingjerder i Finnmark. Han nekter for at han har sett noe til at ryper dør i reingjerder.- Jeg har undersøkt mange reingjerder. Og jeg har aldri sett ryper som har mistet livet på denne måten, sier Gaup."

Link to comment
Share on other sites

Det finnes helt klart tilfeller og situasjoner hvor det er på sin plass med en pekefinger eller to, men man må tenke seg om før man buser ut. Jeg har lest den saken i NRK hvor det skrives at det er tatt 778 ryper på fem år. Jeg synes det er alt for lite fakta i saken her til at man bør reagere slik flere her inne gjør.

 

For min del spiller det ingen rolle om han jakter hver dag hele året, ett uttak av nærmere 800 ryper på fem år, 778 eksakt, gir rett over 155 pr år. Når du deler dette ut over antall tillatte jaktdager, som er 10.09 - 15.03 så gir vel dette (ikke eksakt) rundt 170 jaktdager (kjapp telling i huet, minus noen helligdager). Så i forhold til antall TILLATTE dager, er ikke antallet enormt. Men når du ser på en bestand som har vært i "hardt vær" de siste årene (fjoråret var vel ikke akkurat noe toppår), så er ett uttak på en enkelt jegere pålydende 155 ryper på en sesong en alt for hard beskatning, uansett hvor mye eller lite den personen jakter.

 

Noen nevnte her at i Kautokeino var uttaket 5000 ryper en sesong. Husker ikke i farten om denne personen jaktet i det området, men 155 ryper av 5000 er vel omtrent 3%. På EN jeger...

 

Så, som Ranger sier: Signaleffekten her er jo totalt fraværende. Dette har ikke noe med høsting av overskuddet å gjøre, jeg vil kalle det håpløs, hodeløs avskytning av en allerede for hardt beskattet bestand.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Tilbake etter 6 dagers jakt i Njardarheim.

Det ble 9 liryper og 2 fjellryper.

Mange fine situasjoner.

Store lirype kull (10-12) med store avstander mellom....

Noen single og par.

Sett ca 150.

 

Fjellrypa i flokk, 15-25 i slengen.

Sett ca 100.

 

Mye vær.... og vann og vind....

Snø siste dagen.

 

Lirypa trykket bra når det var godvær, lett og skjær ellers.

Mye rovfugl og lemen.

 

722301.jpeg

 

 

Kaiser med 2 fjellryper som trykket!

 

Skal nok søke neste år også :D

 

Terje

Link to comment
Share on other sites

Artig å høre Terje. Kommet nylig hjem fra Njardarheim vi og. Skutt 23 li og 2 fjell ryper på 6 dagers jakt. Ikke mye å skryte av gitt, dårlig skyting samt noe problem med hagla hadde jeg. Ble dyre ryper hvis man deler på totalsummen :lol:

 

Grunnen til at vi skjøt så lite fjellryper var at vi hadde med oss to unghuder som vi ville trene. Resultatet hadde nok blitt bedre om vi også hadde gått mer på toppene. Prøvde oss på toppene en dag dog, og så utrolig med ryper, men dem letta på langt hold stort sett, sannsynligvis pga været som ikke var veldig fordelaktig for fjellrype jakt med mye regn og tåke.

 

Været var i det hele tatt veldig dårlig :( , var bare første dagen vi holdt oss tørre. Erfart som deg, mye lemmen og rovfugl. Lemmenen var utrolig irriterende for bikkjene som i starten bare inntereserte seg for dem, men så fort dem fikk fugl i nesa ble det noe annet.

 

Forøverig så kunne vi erfare at lirypene satt åpent og fint til i godvær, og i regnvær så dro dem seg inn i de værste kratta. En fin tur og ok med ryper, men tror nok ikke vi vender tilbake med det første. Måtte dra med oss båt innover, og langt å gå til hytta var det også. Terrenget var fint, men veldig tungt! og mye mer fjell og stein enn det vi var vandt med i fra sør.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemeld. Litt merkelig med så ulike erfaringer i Svandalen, men slik kan det vel være noen ganger. Har selv primært jaktet etter fjellrype i Svandalen, men har også gått tverrdalen østover (har glemt hva den heter, men ned mot den åpne buen) på leit etter li-. Men det var dårlig, gitt. Fjellet sør for denne dalen igjen, var imidlertid bra fjellrypeterreng for noen år siden. Har tenkt å prøve lykken på Kvaløya i helgen, det er et lite terreng der ute, og følgelig få jegere, som noen ganger er bra. Og helgen deretter bærer det til innlandet - det verste presset har vel gitt seg innen den tid, så da kan det bli kanon opplevelser i innlandsfjellene. Har hørt rykter om at dalen med det hemmelige navnet ( :wink: ) har bra med liryper iår, og mye bedre enn det tellingene indikerte. Så man får se...

Link to comment
Share on other sites

kommer akkurat no ned fra svandalen å har jaktet fjellrype på daumannsfjellet.Det ble ett skuffende resultat.0 sette fjellryper med støkka 6 liryper.

 

Men kan se i marka at det har vært MYE folk å gått der oppe.

 

Er selv opprinnelig fra brygghaug så er mine hjemtrakter dette med svandalen åog kapperdalen å i år er det lite fjellryper å se her oppe.

 

Har vært i ei hytte ved foten av Mikkelfjellet i 6 dager også i år, å der var det også ekstremt lite fjellryper å se så virker som dette gjenspeiler seg over heile øya i år.

Link to comment
Share on other sites

I dag ble jeg skikkelig varm i toppen :evil: Satt oppunder en fjelltopp på reinsjakt og observerte 2 støkkjegere som gikk etter fjellrypa. De gikk nær sagt rundt og rundt en liten knaus i synkende høyde. Det tar vel en drøy halvtime å gå rundt og når de gikk på et kull smalt det ikke mindre enn 11 (11) ganger.

Nå jakter jeg ikke fjellrype (og heller ikke lirype lenger da de er fraværende i "min" del av Rondane) men de kullene med fjellrype jeg har kommet over på reinsjakt må jeg nesten sparke unna for å komme videre. Hva i all verden er det som får "jegere" til å oppføre seg slik?

Link to comment
Share on other sites

Å løpe etter kull i en evighet til det ikke er fugl igjen er en uting.. Skal du renske fjellet bør man gå over til bærplukking!

 

Selv hadde jeg fire av seks ryper (kvoten) i sekken etter to dager. Kom over et kull på tre og skjøt en.. Hadde 100% sjans på en av de andre (satt på bakken og lurte på hva som skjedde..), men lot den og sistemann fly videre.

 

Håper de jegerne var ekstremt dårlige til å skyte og at rypene kom seg unna uten varige mèn..

Link to comment
Share on other sites

Nådde meg en liten ettermiddagstur i dag til en fin liten topp en halvtimes gange fra veien.. På tur opp går jeg på 3 ryper som er borte før jeg rekker å fiske hagla fra skuldra.. Trasker en liten stund til før det letter ett kull med 5-6 stk ca 30 meter fra meg, så når jeg er klar til å fyre av, så er de litt for langt unna til at jeg mener at det er forsvarlig å skyte, så skuddet blir holdt igjen.. Trasker ett kvarters tid før det letter ett kull på 6 rett foran meg, å jeg er kjapt oppe med hagla å skyter 2 av dem.. :) Min første double noensinne.. :D

Akkurat fått de 2 i sekken å går i 1 min før jeg ser 4 stk som sitter nesten rett foran meg, å jeg regner med at det er de 4 som er igjen av forrige kull, så jeg velger å la de få overleve dagen å kaster heller hagla på ryggen å går ned igjen å sier meg fornøyd med 2 ryper på en jakttur på ca 2 timer.. Det som var det artigste med hele turen var at jeg ikke hadde noen problemer med å trekke av selv om jeg har amputert pekefingeren rett bak neglen for 2 mnd siden.. :) Hadde fryktet at jeg skulle få problemer med avtrekk, men det merket jeg ingenting til i "kampens hete".. Alt i alt en super dag å en super jakttur.. :D

Link to comment
Share on other sites

har vore på 2 turar ette skolen så det har ikke vore det store enda.

dårli ver, bare regn å skodda :evil:

har fått 1 på begge turene.

første turen var ikke så kjekke, blei 2 skadeskytinger :|

brukte noen svarte bismuth, husker ikke navne men det likte jeg ikke!!

fant ingen av di jeg skadeskøyt, det var ikke så kjekt :?

skal jeg bruke bismuth må det vera alphamax eller ka det hette.

trenger større ladning på eley patrona så jeg jekk for inkjøp av SAGA MAXIUM tungsten :mrgreen:

andre turen ble det 1 rype, hadde bare en sjanse den turen.

det er allerede komt snø i toppene og rypene var lit sky.

det var meget surt, regn og vind er akkurat ikke så kjempe jaktver :shock:

 

begge turene har eg sett lit over 20, ikke det beste jaktterenge men det er en oppsving i år å me ryper :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...