Jump to content

Rypejakta 2010/2011


Ertshus93

Recommended Posts

Jeg jakter for første gang i Finnmark i år, har vært en del rundt i terrenget rundt i Alta kommune. Har sett brukbart med fugl på steder langt unna de områdene med hardest jakt trykk.

Kan jo nevne at enkelte steder har jeg nermest vasset i fjellrype nå i høst så det lover godt :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 314
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har vel også det samme inntrykket av hundejegere som Funnsjødalen her beskriver.

De fleste fuglehundeiere jeg kjenner er mere interressert i hundearbeidet enn i å skyte ryper. Broren min er en sånn type. Han reiser rundt på hundeprøver hele året, men å bli med på skytebanen har han ikke tid til. Og i år ville han at vi skulle jakte i lag, slik at han kunne passe hunden og jeg kunne skyte. Slik vil han vise hunden at det blir felling hvis alt gjøres riktig.

 

Jeg selv er heller ikke den som må fylle fryseren, men jeg samler på gode skudd, og hater å kaste bort sjangsene. Om det blir 2 eller 5 ryper spiller ingen rolle, bare jeg ikke bommer. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også en slik en.... Jeg gleder meg mest over å se at bikkja jobber bra, at han gjør jobben han skal og at samarbeidet oss to imellom fungerer. Det dirrer mer i meg når jeg ser bikkja snu på hodet for å se etter meg, enn når rypa faller i bakken etterpå. Går nå inn i min tredje jaktsesong, og kanskje får jeg i år skutt min tredje fugl. :D Takseringene og terrengene ser nå ihvertfall nogenlunde ut. :D

Link to comment
Share on other sites

virker nok som om disse "hundehaterne" får ta seg en tur til enten rypeforskings studier, eller dra på jakt med flere hunder.... hvor mange ryper får ikke leve nettopp fordi at hunden støkker rypene godt utenfor skuddhold? det er ikke få! mens en støkkjeger hadde hatt rypa under føttan sine...

for så å nevne hvor mange ryper blir skutt etter av støkkjegerne som ligger skadet/døde rundt om i terrenget?

leste fra noe fangstatistikk at de blir løsnet ca lika mange skudd etter vilt men at de med hund har større sjanse for å finne igjen påskutt vilt...(derav flere i sekken...)

for ikke å nevne parasitt verden: hunder finner de rypene/kullene som har mest parasitter, mens dem som ikke har det lukter mindre og er som regel dem som blir støkket.

så en fjerner de svakeste individene mer målrettet enn f.eks støkkjegere.

 

sier ikke at det er positivt med drøssevis av hunder i terrengene, men dagen det blir innstramminger "overalt" så er det ikke noe vits å bo i dette landet. istedet for å åpne for innstraminger så bør det heller åpnes for flere jaktkort med hund, for en jevnere fordeling. Nå er det f.eks finnmark/troms/ og nordland som er de "letteste" stedene å jakte med hund. det forklarer godt hvorfor det er en over representasjon av "horder" der, enn lenger sør i landet.

er bare å se på inatur over "hund ikke tillatt"... eller 10, 15-20 hunde kort osv.

 

added;

for ikke å nevne snarefangsten.......

Link to comment
Share on other sites

Ser at flere og flere terreng forbyr bruk av hund, jeg jakter ikke med hund selv men syns det er synd

for de som driver med det. Har vært med å jakta med hund flere ganger og kan si med en gang at jeg skyter

flere fugl når jeg jakter alene uten hund, men det er vel kanskje tilfeldig. Men er enig i at å komme drasende med

en hel kennell med fugle hunder per mann kan virke provoserende på lokale jegere.

Link to comment
Share on other sites

I dag, på reinsjakt, tok jeg opp noe som jeg vil klassifisere som noe rart..... Det var for stort til å være ett kull, men så synes jeg det er litt tidlig for rypa å flokke seg også... Men ikke mindre en 30-35 ryper støkte jeg opp... I ett og samme kjerr!! :D

 

DET var ett syn for guder :)

Link to comment
Share on other sites

Folk med 2-3 fuglhunder er nok over snittet intrisert i fuglhund, er du det veit du at det er ingen fordel å slippe mer enn en hund av gangen, heller en ulempe.

 

...og mens én hund trenger litt pause og hvile, så er det ikke bare å sende en av de to andre hundene nei...? ...for ikke å si; en av de 8 andre hundene..?

 

For øvrig; i fjor høst, 12. september, kom to østlendinger innom gamma mi. De hadde én hund. De klarte seg utmerket, sa de.

 

Men det er nå også litt dette med respekt for lokal/samisk kultur og skikk, da. Man må jo skjønne at 6 til 9 hunder på et jaktlag på 3 jegere, virker provoserende og "invaderende" mot en lokalbefolkning som i utgangspunktet tradisjonelt ikke har drevet verken rypejakt med hund, ei eller jakt på rype som ikke er kvit(!). Er respekt for andre kulturer og lokale forhold så mye å forlange da?

Når det gjelder samer og jaktkultur så er vel ikke den all verden, kan nevne rypejakt med garn og vårjakt på ender...

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke lenge igjen til jaktstart på rypa! Noen erfarne jegere som kan dele noen tips/råd ?

 

Gå mye, gjerne før jakta. Tenk igjennom alt du ser og alle intrykk du har som kan være relevant for å finne rypa.

Finn ut hvilke deler av dagen rypa holder seg høyt i terrenget og hvilke tider den holder seg lavt.

Er du usikker på dettte kan det være lurt og variere høyde litt. Har opplevd å gå en hel dag lavt i fjellet og så plutselig var rypa over alt. så tror den trekker litt opp og ned i forbindelse med "beiting".

Ta deg god tid før du setter skuddet, ikke stress med å absolutt få til å skyte begge løpa. Da fattern hadde meg med på jakt som liten så fikk jeg bare en patron i børsa. Hadde vell litt med sikkerhet å gjøre, men han sa at hvis jeg hadde bare et skudd så kom jeg til å bruke det på en mer fornuftig måte en om jeg hadde to.

 

Alt i alt så skal det vell godt gjøres å ikke finne fugl i et ok terreng dersom du går mye.

 

Men det aller beste rådet jeg kan komme med er vell: Skaff deg skikkelige fjellsko og gå dem inn skikkelig.

 

Lykke til med jakta :D

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder samer og jaktkultur så er vel ikke den all verden, kan nevne rypejakt med garn og vårjakt på ender...

Siden du tydligvis sitter på så gode beviser for at samer har dårlig jaktmoral, at du stigmatiserer en hel folkegruppe på åpent forum, så synes jeg du skal ta med bevisene til politiet og anmelde sakene.

Link to comment
Share on other sites

Det er vell lite sansynlig at han gjør.

Tipper du og skjønner at han ikke nødvendigvis mener at alle gjør så, heller et fåtall eller så godt som ingen.

 

 

 

Nå gidder jeg ikke se at enda en tråd blir rota til av folk som skal krangle!

Ta dere ei brødskive og en høneblund :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg drar til fjells i morgen formiddag. Så skal jeg bare kose meg alene en stund, før resten av jaktlaget kommer utpå ettermiddagen/kvelden. Det meste av proviant og utstyr er bært opp fra før, så jeg skal gå forholdsvis lett på tur dit. Skal bære stort sett bare våpen og noe ferskmat.

 

Når det gjelder rypebestanden, så har jeg ingen store forhåpninger. Alle som har sett ryper har sett store kull, og noen har støkket store kull 100m fra hytta vår. På den annen side, så har min bror trenet hund uten å finne ryper enkelte dager. Så det er vanskelig å si noe sikkert.

 

Et annet sted i Verdal, hørte jeg at de måtte stoppe en jaktprøve pga. for mange ryper. Ble vist bare kaos.

Dagen før, hadde noen andre gått i nærheten uten å se en eneste rype, så det er ikke så godt å si hvor mye rype det er. Man kan jo tenke seg hvilke utslag det hadde gitt på dagskvoten om taksering hadde vært den ene eller den andre dagen.

 

Værmeldingen er upåklagelig, så det blir nok bål og kaffekoking hver dag.

Link to comment
Share on other sites

I følge kortselger var resultatet av takseringen 26 ryper pr kvadrat km der jeg skal gå også.. Eller det vil si at det var snittet på 4 områder, "mitt" område er vistnok det beste :D Tar det uansett med en klype salt, selv jeg må si at jeg gleder meg litt mer nå.

 

Lykke til alle sammen og vis måtehold hvis dere treffer på et kull eller to!

Link to comment
Share on other sites

Da gjenstår det bare og å få ned siste kaffekoppen før det bærer til fjells her.

Møtte endel "søringer" i går som sku jakte på ifjord eller på laksefjordvidda den første uken.

Virker som det er litt mindre folk i år enn det som var tilfellet i fjor.

 

Lykke til med årets jakt folkens.

Link to comment
Share on other sites

Stikker til Tana i morgen for en ukes jakt, kanskje vi sees i Kirkenes :)

 

kor du skal jakte? Har du årdna med transport evt?

 

Ja vi leier bil i kirkenes, har samma rutine hvert år. Er du lokal og kan ordne med transport kan vi sikkert få til en avtale alle vil være fornøyde med :) Jakter litt lenger ned enn tana bru

Link to comment
Share on other sites

Stikker til Tana i morgen for en ukes jakt, kanskje vi sees i Kirkenes :)

 

kor du skal jakte? Har du årdna med transport evt?

 

Ja vi leier bil i kirkenes, har samma rutine hvert år. Er du lokal og kan ordne med transport kan vi sikkert få til en avtale alle vil være fornøyde med :) Jakter litt lenger ned enn tana bru

 

Nei jeg var i kirkenes og hentet noen karer nå.. Var transport fra kirkenes til tana jeg mente. Transport av utstyr er det vel ikke mange som driver med regner jeg med? Samt at det må være åpne atv løyper i området for og kunne kjøre..

 

Dere skal vel opp maskejohka? eller ennå lenger ned dalen?

Link to comment
Share on other sites

Var ute 06:15, men til tross for dette så var det allerede noen andre som var gått nøyaktig der vi skulle (kunne se dem på toppene).. Fant for første gang ikke en eneste fjellrype, sikkert skremt vekk av jegerne før oss.. Hørte at det smalt litt overalt i hele dag.. Uansett, etter mye om og men fikk jeg den første rypa, før min søster fikk ei på tilbaketuren.. Ikke den kanonåpningen jeg hadde sett for meg første jaktdag (takk til dere som gikk før oss!!!). Men uansett greit med tanke på at det er lite fugl for tida.

 

Rypejakt%2010.09.10%20064.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har vært ute idag på en lang tur, har bare gått med hagle uten hund, dette var da min første jaktdag for meg, men jeg så ingen verdens ting :(

Så får jeg prøve imorgen da, der jeg var idag har jeg aldri vært før så var veldig usikker om det var noe der, men i morgen så vet jeg om plasser der det er ryper hver gang jeg går der, så håper di er der i morgen også!

Link to comment
Share on other sites

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/trom ... /1.7287978

 

Denne karen ser mørkt på årets sesong i Finnmark. Han regner med å "bare" skyte 50-60 ryper i årets sesong. På de 5 foregående årene har han skutt beskjedne 778 ryper, noe som ikke gir et større snitt på 155 pr. år. Ikke rart Finnmarkingene er irriterte over at søringene kommer oppover og skyter ned bestanden.....

Link to comment
Share on other sites

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.7287978

 

Denne karen ser mørkt på årets sesong i Finnmark. Han regner med å "bare" skyte 50-60 ryper i årets sesong. På de 5 foregående årene har han skutt beskjedne 778 ryper, noe som ikke gir et større snitt på 155 pr. år. Ikke rart Finnmarkingene er irriterte over at søringene kommer oppover og skyter ned bestanden.....

 

Herregud, og enda klager han over nedgang i bestanden? Idiot!! Kort, enkelt og veldig god beskrivelse..........

Link to comment
Share on other sites

Idiot!!

 

Meget treffende.. En god og korrekt beskrivelse. :)

 

Fyren er komplett idiot, og dette styrker bare oppfatningen som jeg alltid har hatt; de lokale jegerne i Finnmark er en minst like stor trussel mot bestanden som "søringene". I Finnmark er det dessverre en del ukultur om å skyte flest fugl (Ikke flertallet, men dessverre for mange). Det handler om å fylle sekken og så skryte av dette etterpå. Etter at baglimiten ble innført, ble det andre forhol, men nå gjelder det å "fylle kvoten" på hver tur. Jeg tror også at det drites mye i kvoten. Spesielt på fjellrypa, hvor folk går flere mil inn i fjellet, langt unna andre folk. Kontroll på om kvotene overholdes, finnes i realiteten ikke.

 

Når man ser slike amøber som denne Johansen, som til og med står frem på TV med svineriet sitt, mener jeg det bør vurderes å innføre årskvoter i tillegg til dagskvoter, og mye flere kontroller. Jeg anser meg for å være en gjennomsnittlig ivirig rypejeger, jakter stor sett etter fjellrype. Har jaktet i godt og vel 20 år, og jeg anslår at jeg har felt rundt 100-150 ryper på disse 20 årene. Og jeg er strålende fornøyd med det.

 

Jeg blir kvalm og uvel av slike som denne, og jeg har null respekt for ham som jeger.

Link to comment
Share on other sites

Meget enig :!:

 

Men problematikken rundt en årskvote er total. Helt klin smekk umulig å kontrollere, og man vil da bare oppnå masse feilrapportering ved jaktslutt. Men hadde det latt seg gjennomføre, ja bevares.

 

Jeg er mer for totalfredning av gitte områder fra år til år. Ikke totalfrede hele Norge, men ta små områder hvert eneste år og sirkulere disse områdene med andre områder. Da får jegere jaktet hvert år, og rypene får mulighet til å ta seg litt opp enkelte år. Tror dette ville vært den mest brukbare løsninga for alle.

 

Men dette blir litt OT dessverre..

 

Hvordan opplever folket jakta så langt? Noen som har vært i Lofoten å sett?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...