Jump to content

Rypejakta 2010/2011


Ertshus93

Recommended Posts

  • Replies 314
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Foreløbige observasjoner tyder på store kull. Ikke alle steder man får slippe hund enda, men taksering er straks igang for fullt. Har en bror som går takseringslinjer for fuglehundklubben, så jeg vil få endel oppdateringer etter hvert.

På en linje han gikk, så de ikke ryper i det heletatt, men det var mange blindstander. En annen som hadde gått der dagen før hadde sett mye ryper.

 

Jeg tror den strenge vinteren vi hadde er bra for både ryper og smågnagere, og ikke så bra for predatorene. Forholdsvis kald start på sommeren hadde vi også, og det tror jeg medfører mindre problemer mht. parasitter for kyllingene.

 

Hurra for drittværet!

Link to comment
Share on other sites

Dro ut en liten tur idag(Mauken). Så til sammen 3 ryper. Hadde håpet på å få se noen kull før jeg kom ned igjen, mulig det lå igjen et kull i noen busker når jeg gikk på de 2 første rypene. Nå gikk jeg ikke så veldig stort heller(ikke så langt unna skytebaner o.l), samtidig som dette er et nytt terreng for meg, så satser på at det finnes mer fugl lengre inn i terrenget.

 

Tok noen par bilder også:

2hnyjig.jpg

 

radbub.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også gått et par turer der jeg bruker og jakte, og har ikke sett mye rype.

Så et kull med 9 kyllinger + 2. Steggen fløy opp 2 m fra meg, og resten av kullet 3-4m unna, så det er ikke så rart jeg ikke har sett mere enna, når jeg nesten må tråkke på de :lol:

 

Ser ut som det er bra med smågnagere her så det ser bra ut sådan.

Men så er det mye kråke og ravn å da :?

Link to comment
Share on other sites

Her ser det bedre ut for skogsfuglen.Vært så lite Rype der jeg jakter,at det er mer jegere enn fugl!Men selge like mye kort som alltid,ja det må dem..kan ikke tape peng må vite!Jeg skyter kun et par om jeg treff på kull ned på skogsmyran,Rypa i snaufjellet skal få fred!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil være med å jakte skogsfugl Cameron, si ifra. Kan bytte likt, en dag med harejakt mot en dag med skogsfugljakt :)

Ha ha,jo takk,Harejakt kan du bli med på så mye du vil,men skogsfugl jakter jeg nok sjøl mer enn de fleste..(med skogsfugl hund,Gordons)

Link to comment
Share on other sites

tellingene å kvotene blir offentliggjort 1 septemper så er spent hva som kommer i år.

 

Men slik eg forstod det så var det lite fugl i 2009 så forventer ikke all verden med fugl i år heller.

 

Samtidlig så er det enormt med rev i området som plukker me kyllinger.

 

Men bare følg med på statskog sine sider,tellingene blir lagt ut der.

Link to comment
Share on other sites

Oi oi oi!!

Her ser det virkelig døtt ut :shock: Fjellstyret har bestemt å stenge jakta etter 1. oktober og dagskvoten er 2 fugler.

Sesongkvoten 4!! Og ettersom tiden fra 10. september til 1. oktober er delt i 3 perioder blir det da altså 1 ukes sesong

for jegere som har kjøpt kort hos Fjellstyrene i Stjørdal.

Takseringen i sommer viste sykt lite fugl, var med på 5 linjer selv og håper seriøst jeg har feil!!!

 

Var ute på det ene terrenget idag og så 1 hakkespett og 1 rev :roll: Verd hver en krone :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er vist elendig med fugl i indre troms og, begynner å bli mange år på rad nå med lite fugl der.

Tror ikke jakt trykket har mye å si heller, for har ikke vært mye jegere de siste årene, må være en kombinasjon av parasitter, lite smågnagere, og mye rovvilt, reven har jo kommet tilbeke for fuldt etter skabben herjet.

Link to comment
Share on other sites

Da er kvote og takseringsresultater fra Finmarkseiendomen klar:

http://www.fefo.no/index.asp?topExpand= ... id=1000127

 

2 liryper og 3 fjellryper pr dag. Takseringsresultater ned mot 3 liryper pr kvadratkilometer :cry:

Ingeting å juble for!

Noen som kjenner kvoter og takseringer for resten av landet?

 

 

Regner med at du er en kjenning av meg.

Her i østfinnmark er det meget lite. Men vet ikke om jeg kjøper fefo sin taksering her hos oss. I hele sommer har jeg sedt brukbare kull og atskillig mere kyllinger enn tidligere år. Samtidig skulle jeg ønske at FEFO satt inn tiltak for og minske antall turist jegere samt regulere antall hundejegere..

Link to comment
Share on other sites

Statskog legger ut sine dagskvoter og resultat fra takseringer i dag. De er enda ikke lagt ut, men avisa Nordlys melder at dagskvoten i Troms vil være 2 liryper + 3 fjellryper. Det ser altså ikke ut til å være allverden. Får bare håpe takseringsresultatene er bedre enn i Finnmark.

 

Noen som kjenner til private grunneiere/ grunneierlags takseringer og kvoter for Troms og Nordland?

 

@tobbe - ble usikker nå - jeg har knapt vært i Øst-Finnmark.

 

I tromsøområdet er det mange grunneierlag som ikke åpner for jaktkortsalg før første oktober. Det synes jeg er en grei måte å redusere både jaktuttak og tilreisende jegere.

Link to comment
Share on other sites

Er vist elendig med fugl i indre troms og, begynner å bli mange år på rad nå med lite fugl der.

Tror ikke jakt trykket har mye å si heller, for har ikke vært mye jegere de siste årene, må være en kombinasjon av parasitter, lite smågnagere, og mye rovvilt, reven har jo kommet tilbeke for fuldt etter skabben herjet.

 

Enig med deg i dette. Oppdaget dette med parasitter for ca 4 år siden under jakt i kautok.. Ca 25 % av rypene som jeg fikk var full av innvollsorm og tror nok dette er mye av årsaken.. Rypa blir kraftig svekket av dette og de vil mest sansynlig ikke overleve vintrene med dette..

Fikk rapport fra Tornetrask nå nettopp og dær var det helt elendig... I tillegg var det innvollsorm i rypa.. :(

Link to comment
Share on other sites

Leste for en stund siden at de i skottland legger ut gruss som det er et stoff som kværker parasitter på, vært

intresangt å prøve noe lignende her i landet. Noen som har tro på at noe slikt kan funke her i landet ?

 

hadde vært veldig spennende, men vi har større områder som er mindre produktive så prisen hadde vært formidabel =/

Link to comment
Share on other sites

Her er det en som har forsket på svigninger i rypebestanden.

http://www.nordlys.no/nyheter/article1162623.ece

 

Noen interresante moment her:

Mens jakttrykket økte, kunne bestanden ta seg kraftig opp
Forklaringen er enkel og henger sammen med parasittene. Tidlig vår og varm sommer gir gunstige klimatiske forhold og bra tilgang på mat for rypekylllingene. Men det samme godværet gir også maksimale forhold for parasittene. I varme somrer fødes rypekyllingene på en måte inn i et parasitt-mareritt.
Katastrofesommeren i nord i 1995, da det var bare et par dager sol i juli og august, utryddet nærmest parasittene. Resultatet ble en stor økning i rypebestanden på Kvaløya og andre steder i Troms.

 

Her i Nord-Trøndelag hadde vi en spreng-kald vinter nå sist. Det minte meg om vintrene på 80-tallet. Bra med snø i fjellet, som lå lenger enn vanlig. Mye drittvær på forsommeren. Fikk egentlig ikke noe særlig varme før midt ut i juli.

 

Tror den kalde, snørike(på fjellet) vinteren var bra for smågnagerne, og ikke så bra for predatorene. Drittværet i vår og tidlig sommer var ikke bra for parasittene. Og nå rapporteres det om store kull fra alle som har sett ryper.

 

Personlig så håper jeg på flere slike vintrer og kalde vårer. :D

Og det er håp: http://www.aftenbladet.no/energi/klima/ ... vente.html

Link to comment
Share on other sites

Tror det må forskes mere på dette med parasiter, tror det er mye av årsaken til at det er blit dårligere

med rype en det var før. Før så hadde vi kalde vintre med snø, mens det nå er mindre av det, tror den

kalde vinteren i år er positivt for rypa. Vert arti om de hadde hjort et forsøk med gruss tilsat middel for å

kværke parasiter i et område for å se om bestanden hadde økt i det området.

Link to comment
Share on other sites

Her i østfinnmark er det meget lite. (...) I hele sommer har jeg sedt brukbare kull og atskillig mere kyllinger enn tidligere år. Samtidig skulle jeg ønske at FEFO satt inn tiltak for og minske antall turist jegere samt regulere antall hundejegere..

 

Det er enorme bjørkeskogområder som er fullstendig ramponerte av lauvmakken.

 

Vet ikke om FeFo driver med taksering i disse områdene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du får virkelig unnskylde at jeg spør, men hvilken folkegruppe er høyest representert blant de som driver med tilrettelagt/guidet jakt i Finnmark ? Tror nok de uhøflige "søringan" legger igjen et bra ekstratilskudd i pengeskrinet til disse urinnvånerne.

 

Dessuten kan jeg ikke forstå problemet med at en jeger har flere hunder. De aller fleste som har mer enn en hund, våger jeg å påstå er genuint hundeinteressert, som Custer er inne på. Jeg har med meg tre hunder på vidda, men jeg bruker bare en i gangen. Jeg bryr meg fint lite om antallet i sekken, jeg er ute etter gode fuglearbeid oh hunder med høy kvalitet. Hundene går på rundgang gjennom dagen, og vi tar laaange pauser, og koser oss i den flotte Finnmarksnaturen. Vi jakter i samme område hvert år, og vi er forsiktig med uttaket, og kravet til kvalitet på fuglearbeidene gjør sitt til at vi oftere lar fuglene fly uforstyrret, enn å denge uhemmet løs på de. Man skal være forsiktig med å skjære alle over en kam, men jeg tror nok at mange av jegerne med en armada av hunder, oppfører seg på samme vis som oss. Rett og slett koser seg med opplevelsene, og prøver å få orden på bikkjene sine.

 

Vi har som sagt jaktet samme sted i flere år, og opplever at lokalbefolkningen og andre jegere er meget positive og hyggelige. Har aldri hørt noen si noe negativt om søringer og hunder som kommer og oppholder seg 1-2 uker i året.

 

Laget vårt på 5 mann, legger vel igjen anslagsvis 70-80 000 til lokalsamfunnet der oppe i løpet av en 10-dagers tur, og vi har slett ingen luksusjakt. Noen som tenker over dette ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...