Jump to content

Snart bjørnejakt i Luster


Truls

Recommended Posts

Det er oppdaget bjørnespor i Jostedal, og dermed bryter det ut skjevletokter blant folk i småfeproduksjon og de lokale landbruksmyndigheter. Det varsles samtidig at bjørnen jaggu er på vei mot de samme områdene der det skal ha blitt slått en del sau i fjor.

 

Like sikkert som hodepine i mai, vil det snart bli innledet lisensjakt på seriemorderen i pels. Jostedal er et flott område som åpner for minnerverdige jaktdager for den som sørger for å løse lisens og avtale med grunneierne. 8)

Link to comment
Share on other sites

En bjørn er vel ikke noe å prate så voldsomt om.

I fjor hadde jeg fire forskjellige bamser innen 150 m fra døra mi.

Bjørnen er stort sett grei nok den. Egentlig veldig imponerende hvordan den klarer å komme seg rundt i terrenget uten å bli sett.

Det er ikke uvanlig iløpet av sommeren at jeg lukter den, hører den og vet at den er innen 30 meter fra meg .. men ser den er ikke ofte man gjør.

Så nyt besøket dersom dere kan, De fleste bamsene er stort sett fredelige.

Link to comment
Share on other sites

Var det ikke der borte at en kar varslet at han hadde ment at han hadde sett en bjørn, og NRKs lokale helt lagde en svær sak av det - og så hadde det bare vært ei bikkje han hadde sett?

 

Eller tar jeg feil?

 

Kanskje landbrukssjefen har sett spora av en newfoundlender :wink:

Link to comment
Share on other sites

var dette han som var ute og jogget og fant ein elg uten hode det er snakk om? Jogget opp ein bakke hørte noe på bakketoppen og når han kom opp fant han ein elg uten hode og bjørnespor i veikanten.

stod å så på elgen før han tenkte over at han nettopp hadde jaget ein sulten bjørn fra matfatet før han "rolig" jogget hjemmover igjenn :D

Hørte noe om dette på p4 mens eg var på jobb i dag.

 

http://www.p4.no/story.aspx?id=271961

Link to comment
Share on other sites

Eg trur ikkje dei venta med å gi tillatelse før dei var sikre på at bjørnen var ute av området. Bjørnejakt i dette området er uhyre vanskeleg så det skal ein stor porsjon flaks til for å få has på den der. I begynnelsen var folk ivrige etter å vera med,men då lite skjedde så dabba interessen av. Til slutt var dei berre i beredskap viss det duka opp nye funn. Å leite etter bjørnen var ikkje lett. og når dei fann kadaver var dei gjerne fleire dagar gamle og bjørnen kanskje langt vekk. Store jaktlag som nærmast går manngard trur eg KAN vera med på å gjera jakta vanskelegare spesiellt i dette ulendte terrenget.

 

Eg snakka med nokon som hadde vore med, dei fortalte at det hadde vore prøvd med trent bjørnehund,men at den fekk problem på grunn av den store hjortestamma i området noko som øydela for hunden.

 

Eg hugsar eit intervju med Herman Sotkajærvi der han fortalte at han vart tilkalt ein plass for å skyte bjørn. Til alles forferdelse forlanga han å få jakta åleine, då han trudde mange jegerar kunne skremma bjørnen vekk. Til slutt gjekk dei med på det. Og etter mange dagars venting og jakt så klarte han faktisk å ta den.

Link to comment
Share on other sites

Såvidt eg hugsar var det ein kar som tok med seg ein gamal Krag med diopter og reiste ut om natta for å sjå etter bjørn, han ville visst "hjelpa" til. Ikkje hadde han jaktlisens eller våpenløyve. Han skaut mot nokon som kom mot han i halvmørket, han meinte det var bjørn. Ingenting tyda på at han traff og det er heller ingen ting tyder på at det var bjørn han såg utover at han sa det sjølv. Det var brukt ettersøkshundar som var trent på bjørn,men den markerte visst ingen ting på skotplass. No skal det leggast til at forholda for ettersøk ikkje var heilt ideelle då det hadde regna ein del. Eg trur det enda med at skyttaren fekk ei bot.

No er dette 2år sida så det er mulig eg kan rote litt med detaljane.

 

Den historien med elghovudet kan eg ikkje hugse å ha hørt.

Link to comment
Share on other sites

Eg hugsar eit intervju med Herman Sotkajærvi der han fortalte at han vart tilkalt ein plass for å skyte bjørn. Til alles forferdelse forlanga han å få jakta åleine, då han trudde mange jegerar kunne skremma bjørnen vekk. Til slutt gjekk dei med på det. Og etter mange dagars venting og jakt så klarte han faktisk å ta den.

 

Pappa har nok rett der. Han har skutt flere bjørn der han har jaktet aleina. Store jaktlag virker nok mot sin hensikt di fleste ganger. Bjørnen har en utruli evne til å merke ka som skjer i terrenget å ta sine forhåndsregler etter det. Å han VET at mange jegere skremmer bjørnen.

Link to comment
Share on other sites

Har dere tilgang til en god hund som fungerer som løshund har dere gode muligheter til og ta denne om det skulle bli jakt .

Bamsen var tidlig ute i mine trakter i år og faktisk mens det enda var en meter med snø men det var en periode med mye sol og varme så det var nok det som lokket.

Gikk en del etter etter den men fikk da til slutt et kort møte. Ellers var det nok 3 forskjellige jeg registrerte spor etter . :D

Link to comment
Share on other sites

var dette han som var ute og jogget og fant ein elg uten hode det er snakk om? Jogget opp ein bakke hørte noe på bakketoppen og når han kom opp fant han ein elg uten hode og bjørnespor i veikanten.

stod å så på elgen før han tenkte over at han nettopp hadde jaget ein sulten bjørn fra matfatet før han "rolig" jogget hjemmover igjenn :D

Hørte noe om dette på p4 mens eg var på jobb i dag.

 

http://www.p4.no/story.aspx?id=271961

 

Dette var i Østerdalen, ikke langt fra der det blei skutt bjørn i fjor høst...

Link to comment
Share on other sites

Eg hugsar eit intervju med Herman Sotkajærvi der han fortalte at han vart tilkalt ein plass for å skyte bjørn. Til alles forferdelse forlanga han å få jakta åleine, då han trudde mange jegerar kunne skremma bjørnen vekk. Til slutt gjekk dei med på det. Og etter mange dagars venting og jakt så klarte han faktisk å ta den.

 

Pappa har nok rett der. Han har skutt flere bjørn der han har jaktet aleina. Store jaktlag virker nok mot sin hensikt di fleste ganger. Bjørnen har en utruli evne til å merke ka som skjer i terrenget å ta sine forhåndsregler etter det. Å han VET at mange jegere skremmer bjørnen.

 

Er du sønnen til Herman Sotkajærvi?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...