Jump to content

Betydningen av "fargekode" på tennhetter


boomcar

Recommended Posts

Jeg fikk donert et par tusen tomhylser fra en kjenning i kaliber 3006 og 6,5

Jeg ser en del er omladet fra produsent (norma) og det har forskjellig farge på tennhettene, kvit, svart etc.

 

Er det noen som kan gi meg en oppklaring på hva disse fargekodene er??

 

Fra min tid i DSF snappet jeg opp noe om fargen var hvor mange ganger de har vært ladet om?

 

Ønsker svar pga mulig donasjon/salg av disse hylsene

Link to comment
Share on other sites

De svarte hettene ble ihvertfall brukt til de gamle "highspeed"-ladningene med 9,3 grams kule i 800 m/s, dvs. de som ikke skulle brukes i Krag.

De som kunne brukes i Krag var ladet til 770 m/s og hadde blanke eller gyldne hetter.

Nå er det en stund siden jeg brukte denslags, men jeg merer å huske at nye hylser hadde blanke hetter og gjenbrukte hadde gyldne, eller var det motsatt...?

Link to comment
Share on other sites

er de boxer eller berdan?

 

Om hetterne er farget kan det være hvasomhelst, jeg har endel fabrikkladd rano med svarte hetter (hispeed mauser ammo 800msek eller 835 msek)

I tillegg har jeg hatt endel omladd med hvite hetter (krag ammo) og svarte hetter (mauser ammo) men vet ikke hvem som har omladd disse. de er neppe omladd på fabrikk da etikettene var merka med handskrevet lot nr og bar preg av å være hjemelaget.

 

Fabrikkammo hadde gule og blanke hetter, bortsett fra hispeed ammo som hadde svarte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...