Jump to content

Rizzini S2000, verdt å kjøpe??


SeaDogg

Recommended Posts

22 000? For å skyte leirduer? :shock::shock::shock::shock:

 

 

Jeg sjønner at noen synes 22.000,- er mye penger for et våpen, når jeg startet med skyting so lo jeg faktisk av alle med våpen over 10.000,-

fordi man fikk jo en 870 til 3500,- og den smalt jo også, så hva f..... var forsjellen?

 

Nå 5 år og X antall leirdueskudd har nivået økt og man etterstreber bedre "verktøy" samt komfort.

 

Jeg lo av folk som ville bruke mere enn 10.000,- men det har flyttet seg nå til over 70.000,- Beretta DT-10 (kunne vurdert og kjøpe denne :D )

Om få år har nok denne lista steget oppover ytteligere kansje. :shock:

 

En ting jeg alltid smiler litt av er at en god kompis av meg har jaktet med en våpengarderobe til under 10.000,- totalt og han har felt flere dyr enn jeg kommer til og gjøre de 5 neste årene jeg skal jakte.

Min lille digresjon her er at penger feller ikke vilt, men når ferdighetene krever det så kan man helt legitimt strekke ting litt lenger. :D

 

 

Og Rizzini S2000 er et nydelig våpen og holde i :wink:

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tørre å påstå at for en som driver med både jakt og konkurranseskyting så ville jeg lagt pengene i konkurransevåpnene, personlig er det i alle fall der jeg har mest bruk for presisjon, balanse, kvalitet osv.

Et jaktvåpen brukes sjeldnere og elgen dør uansett om rifla skyter 2 eller 4 cm samlinger og jeg har ikke samme krav til en jakthagle som en lerduehagle, jeg kunne sikkert klart meg med Baikal eller Lanber til jakt jeg også, men ikke til konkurranseskyting.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg tenker er at det er bedre å kjøpe en dyr hagle enn en billig en, for da får du solgt den lettere og med mindre verditap. Og da har du en god hagle på banen som holder mange skudd og er god å skyte med. Men har ikke prøvd den enda. Skal gjøre det mandag. Så får håpe den lever opp til forventningene:)

Link to comment
Share on other sites

Det er noen (f.eks) Italienske merker som når man kjøper de vet at kommer til å holde titusenvis av skudd, så har du en del andre merker typisk i 10000kronersklassen som for de aller fleste holder greit som jaktvåpen som skal skyte noen hundre skudd i året.

Når det gjelder hagler så får man stort sett det man betaler for.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig burde jeg holde kjeft, men klarer ikke å la være.... :lol:

 

Hagler har en usansynlig merkelig prising. Det er jo ikke sånn at en hagle til 70.000 gjør noe annet en en hagle til 15-20.000. Den er kansje penere å se på, men......

I rifleverden derimot er det litt annerledes. Skal man ha super presisjon må man som regel betale mer.

Dyre hagle er noe snobberi i mine øyne. (Ala drilling og H&H rifler)

 

Skulle jeg kjøpt ny hagle, hadde jeg tenkt slik jeg gjør med rifler; utseende, who gives a shit :lol:

Mekanisk funksjon, maskineringskvalitet på metall (og tre), slitstyrke (i lås og andre mekaniske deler), passform, yes :mrgreen: nå snakker vi om ting som er verdt penger i mine øyne.

 

Ergo:Det betyr kansje at jeg hadde ramlet i prisområde 10-20.000

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si meg enig med Vømmøl her ja.

Personelig skyter jeg 7-15000 skudd i året og ting blir da litt annerledes.

Jeg sjønner andres skepsis, men for oss som er inne i dette så er det ganske soleklart.

Alt dette har blitt litt off topic, så jeg beklager til trådstarter for dette.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

For en som konkurrerer mye, og skyter flere titusentalls treningsskudd i året, så er kanskje ikke en DT10 til 70.000.- bare snobberi.

 

vømmøl,

 

Hvis du kan forklare meg hvordan en DT10 til 70.000 gjør noe annet enn å forlenge penisen, så skal jeg holde kjeft.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg kan svare på dette Bly.

HOLDBARHET er det magiske ordet her,samt balangse og tilpassning.

Hvis dette høres rart ut så samelign dette med en BR børse. Mye penger i optikk,kasse,avtrekk,stokk og løp.

Hvis man er i toppskiktet og kjøper March kikkertsiktet og bygger hardt ut fra en Hansen kasse så er ikke dette gratis heller. :wink:

 

Perfeksjonisme koster må være fellesnevneren i denne diskusjonen.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Jeg har veldig lite tro på at en DT10 er noe mer holdbar enn en SKB eller Beretta til 15-20.000.

At balangsen kan være anderledes, greit. Men jeg hadde følt meg lurt hvis jeg måtte betale 50.000 for et annet balansepunkt. Tilpassning og balanse kan man nesten få til på en hvilken som helst hagle for litt ekstra penger (ikke 50.000).

 

Synes ikke det går an å sammenligne hagler og BR børser i det hele tatt. Må vedgi at enkelte rifleprodukter er kraftig overpriset, men det er en større sammenheng mellom presisjonen riflene leverer og pris.

På hagler er denne sammenhengen absurd......

Link to comment
Share on other sites

Må bare si dette Bly: rekorden i BR samling 500m eller 300 (husker ikke) ble skutt med en Rem 700 kasse som base.(koster under 5000,-)

OL eller NM blir ikke vunnet med Beretta 686 såvidt meg bekjent.

 

Jeg sjønner hva du vil frem til og jeg ser poenget ditt, men jeg tror ikke det er helt riktig.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Må bare si dette Bly: rekorden i BR samling 500m eller 300 (husker ikke) ble skutt med en Rem 700 kasse som base.(koster under 5000,-)

Tror nok ikke den Remington kassa kostet under 5000,- etter bluprinting. Men det er nok også slik i rifleverden at etter en hvis sum får du ikke mere presisjon for pengene. Også her kan man kjøpe en lengre penis hvis man vil. (Bare for å ha sagt det, så men jeg ikke at det er noe galt i det. Hver sin lyst.)

 

Men jeg kommer ikke utenom at jeg synes prissetting av hagler er absurd, og har vanskelig for å se verdien i ei svindyr hagle.

Link to comment
Share on other sites

For å svare på trådstarters spørsmål tror jeg både at den prisen du nevner er god og at dette er snakk om ei bra lerduebørse. S2000 er vel ikke den billigste modellen (som vel heter Premier?). Såvidt jeg har fått med meg er Rizzini blitt ganske så populært de siste årene, men er nok fortsatt ikke så lett å selge igjen for en god pris som f.eks Beretta. De Rizzini'ene jeg har "kjent" på har hatt et behagelig pistolgrep.

 

Jeg har ikke noen stor kjennskap til Rizzini, men som en annen nevnte kunne det kanskje være verdt å vurdere denne opp mot den nyere Vertex?

 

Når det kommer til diskusjonen om ei hagle (eller rifle for den saks skyld) er verdt pengene så vil det nok alltid være forskjellig syn på dette.... Det stemmer nok at man får bedre skyteegenskaper og kvalitet på ei dyrere hagle opp til en viss pris, deretter får man penere gravyre og oppgradert treverk. De dyreste haglene er håndlaget og er dermed fryktelig dyre, uten at det er sikkert at man skyter så mye bedre med de. Men folk må få lov å bruke penger på det de vil, og en del anser nok våpen mer som et smykke enn som en bruksting.

 

Det lønner seg ihvertfall å kjøpe pent brukte våpen av annerkjent kvalitet, kontra å kjøpe nytt. Ei hagle skal ikke ha gått mange skuddene før prisen omtrent er halvert (kanskje ikke så ille, men...). For å ta opp DT10 "diskusjonen", så kjøpte jeg for 1,5 år siden en 100% strøken (gått ca 1.000 skudd) DT10 for kr 36.000,-. I et slikt tilfelle sliter jeg med se hva man får mer ved å kjøpe en splitter ny en for kr 70.000,-.... Bortsett fra at den da er ny, og at man kan få en ny en med eksakte kolbemål (min hadde justerbar kam....). Men i mitt tilfelle ble jeg ikke komfortabel med med DT10'en, og skjøt bedre med en 682 Trap (1990 mod) til kr 12.000,- :oops: . Så det er ikke alltid at det dyreste er det beste.....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med Dt-10 J.C Guldbransen :D (knall kjøp)

Brukt er det beste når det kommer til økonomi, og jeg ser ingen grunn til og gjøre ting dyrere enn strengt tatt nødvendig.

Har et inntrykk av at folk enten er sjalu, eller uforstående til bruk/nytteverdien av våpen i et hvist segment ,men ALT er til syvende og sist en veldig personelig avgjørelse ang. hvor meget med midler som skal legges i en hobby?

 

Mange dyr i arken! Pleier min far og si og han har til tider rett :D

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med Dt-10 J.C Guldbransen :D

Takk for det, men som jeg skrev var det for et par sesonger siden. Og jeg ble ikke bekvem med den. Flott våpen, men jeg var sikkert ikke tålmodig nok. Akkurat DT10 kan ta litt tid å venne seg til. Har prøvd mange hagler i ettertid som jeg har funnet "lettere" å skyte bra med enn hva tilfellet var med DT10. Faktisk er det 3-4 hagler jeg har likt bedre enn både den og en Perazzi MX8B jeg har hatt de siste par årene. Så pris er ikke alt.... Den eneste hagla jeg har skutt 25 med på første forsøk (og 123 av de første 125 duene 8) ...) var en Gamba jeg var svært heldig å få kjøpt for kr 9.000,-! Jeg mener definitivt at man er tjent med å kjøpe ei bra lerduebørse, men man kan spare veldig mye på å kikke etter pent brukt.

Link to comment
Share on other sites

e har ikke prøvd dt10 en men har hatt fælt lyst til det :D men e har faktisk prøvd rizzini og det var knall børse det. personlig e det bare beretta som er for meg men det er jo som relgion detta med børser hehe.Men e regner med du blir fornøyd med rizzinen :)

Link to comment
Share on other sites

Har et inntrykk av at folk enten er sjalu, eller uforstående til bruk/nytteverdien av våpen i et hvist segment ,men ALT er til syvende og sist en veldig personelig avgjørelse ang. hvor meget med midler som skal legges i en hobby?

 

Klarer dessverre fortsatt ikke å holde kjeft :(

 

Kan ikke si at jeg er spesielt sjalu på folk som tar seg rå å bruker 70.000 på ei hagle. Hadde det vært jakt derimot, da begynner vi å snakke.....

 

Uforstående til bruk/nytteverdien av slik våpen er jeg i aller høyeste grad. Dersom jeg skulle spandert mye penger på ei hagle hadde jeg kjøpt et system (hagle) ala SKB, som er bombesikker. Revet vekk treverket for å få laget et syntetisk skjefte ala macmillan som passer til bruksområdet og meg. Resten kunne fått et lag med duracoat eller cerakote :mrgreen:

 

Må bare beklage at det skinner igjennom at jeg ikke har peiling på hagler. Jeg bruker heller mye penger på rifler i stede, som jeg ikke har problemer med å rettferdigjøre for lommeboka. Her synes jeg at jeg får noe igjen for pengen, og at det er samsvar mellom pris og ytelser. Når det gjelder ei hagle til 70.000 klarer jeg ikke å se at det er noe annet enn et jålete smykke. (Passer vel best for damer, tenker jeg :lol: ) Hvis folk er interressert i brukskunst, greit, da er det en annen sak.

 

Og ja, det er mange rare dyr i ARKEN........ :shock:

Link to comment
Share on other sites

Må bare beklage at det skinner igjennom at jeg ikke har peiling på hagler. Jeg bruker heller mye penger på rifler i stede, som jeg ikke har problemer med å rettferdigjøre for lommeboka.

 

Da bør du kanskje vurdere å gi deg i denne diskusjonen. Er litt rart å komme med bastante påstander etterfulgt av den uttalelsen her.

Link to comment
Share on other sites

hostesaft,

 

Jeg skal legge inn årene. Var mest interressert i om noen kunne gi meg noen fornuftige argumenter for hvorfor en hagle til 70.000 kan være verdt pengene utenom; den er fin å se på, og at jeg bare har lyst på en.

 

Jeg er ikke overbevist, men så er det vel ikke meg som skal overbevises. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det kan vel ikke være så vanskelig å forstå dette her vel, det blir jo nesten som å velge om man vil kjøre en gammel Skoda eller en ny Königsegg.

Driver man med Lerdueskyting som hobby på høyt nivå så blir det mer en livsstil og da legger man gjerne 70 000 eller 350 000 i et skikkelig konkurransevåpen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er til dels enig med Bly, men så klart ikke på ett slikt nivå.

Jeg har forståelse for at noen har penger å bruke på slikt, og at de også kan forsvare det ved å skyte 10-15-20 000 skudd i året.

Ved å kjøpe en dyr hagle så får man jo ikke BARE ett våpen som er pent å se på, man får også ett driftsikkert våpen som faktisk tåler å skyte så mange skudd som noen aktive leirdueskyttere gjør.

 

Lykke til med ett godt våpen, håper du trives med det! :)

Link to comment
Share on other sites

Må bare ta et siste åretak.

 

Hvorfor er det ikke sånn at de som kjøper en dyr hagle argumenterer med f.eks:

 

-Pipa er hardforkrommet med en tykkelse som gjør at den kan ligge i sjøen i 10 år uten å ta skade av det.

-Avtrekket er det reneste og krispeste som finnes og kan sammenlignes med Anschutz.

-Lukketiden er helt fantastisk (ala speedlock).

-Alle innvendige mekaniske deler er presisjonslipt/maskinert til en toleranse på 1 tusenededel.

-Alle avtreksdeler/mekanikk er nitrert og QPQ behandlet.

 

Osv....osv... :?::?:

 

Jeg bare spør :roll:

Link to comment
Share on other sites

Bly!

Nei, nei nei og atter nei.

Dette her er i mine øyne en farse av dimensjoner og det gagner verken trådstarter eller tråden i sin helhet i mine øyne.

 

Jeg vil på det sterkeste anmode deg om og starte en egen tråd, siden du ønsker sterkt og belyse visse spørsmål.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Önsker deg til lykke med kjøpet av ny hagle på lørdag.--Rizzini er pene hagler, iallefall utvendig.-Du spurte om den er verdt pengene!--SVAR, vet egenlig ikke.- Når det gjeller o/u hagler fra Beretta el.Browning, så har disse bevist sin kvalitet/slitestyrke over lang tid, de tåler flere hundre tusen skudd uten nemnverdige problemer (kanskje bytte av en tennål el.lign.) Denne SLITESTYRKEN over lengre tid, mener jeg Rizzini ikke kan oppvise.-- Må nok desverre si at mitt inntrykk av de jeg har sett i bruk, ikke bare har vært positivt m.h.t.funktion/kvalitet. Jeg er som du forstår litt skeptisk, men ønsker deg likevel til lykke med ditt valg.- Mvh bobby 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...