Jump to content

Hastighet og kulevekter i 6,5x55 Krag.


WinchesterM94

Recommended Posts

Hei godt folk.

 

Lurer da litt på hastigheter jeg kan nå uten å sprenge kragen min.

 

Med 9,3/9 grams kuler bør jeg ikke overstige 770m/s med krutt som passer kulevekta.

 

Men hva med kulevektene under dette?

 

Tenker på 6,5gram(100 grain) rekruttkuler. 7,8gram(120grain) Scenar/MK og andre. Samt andre lette kuler.

 

På Norma skytterlag boksene (N-11) står det en ladning med DL kula på 130grain. Startladningen her er ca 790m/s regner med den er trygg, men kan jeg gå opp i ladningen? Hva med N-15 hvor høyt kan jeg gå opp i hastighet med 130grains kule der? Startladningen der er 45,5grain som skal gi 790m/s med 74cm løp.

 

Takker for svar hvis noen kan hjelpe.

Link to comment
Share on other sites

Side 184 i Ladeboken

 

Ellers er det bare å søke på "lading krag" for eksempel, finnes masse info her inne. Står trykk på skytterlagskrutt

 

Lykke til :)

 

Hmm har jeg 6mm Norma Br i Kragen min jeg da?:mrgreen: Må nok til side 194 for å fine krag ladninger jeg. Men det er ikke med lettere kule enn 120grain. Og kun ca 830m/s.....Tåler ikke dette gamle norske kreasjonen mere? Og dette er med 71cm løp blir ikke stort mere enn 800m/s med min karabin pipe da.

 

For nøye meg med 800m/s med 6,5gram kuler og 7,8grams kuler da og 770m/s med 9 og 9,3 gramere.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hmm ble usikker nå....Jeg sto i skapet med krutt på jobben og det var noe å velge i....Spurte hva de andre ville ladet krag med og fikk beskjed om å bruke N-150 til 9/9,3 grams kuler og 770m/s dette er jo litt motsigende til det jeg er ambefalt her fra før. Skal jeg gå for N-150 eller ta med en boks eller fler med N-15?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...