Jump to content

Usammenhengende tanker om ideel rifle til mitt bruk


Desert-Beagle

Recommended Posts

Jeg jakta i en del år med med en Sako Hunter 338 Win.mag med en nokså klein kikkert med fast 4 x 40. Flott børse. Jeg innrømmer at det var ubehagelig å trene med den, selv om det lille jeg skaut på jakt gikk veldig greit. For ca 6 år siden kjøpte jeg en brukt Tikka Master Pro i 6,5 x 55. Tanken var å trene med den den og jakte med Sakoen, men etter at jeg fikk Tikkaen har jeg snaut tatt i Sakoen. Jeg er veldig fornøyd med rifla og kaliberet. Hvis jeg skal finne noe negativt må det være tyngda. Kan også glatt erkjenne at den ikke er noe smykke å se på, men det betyr ikke noe særlig lenger. (Før la jeg mye vekt på utseende, dvs at idealrifla var en smekker liten sak med klassisk stokk i fint tre.) I dag ser jeg på rifla som et verktøy som jeg skal skyte best mulig med under alle forhold.

Bruksområdet er hovedsakelig elg og rådyr på Sørlandet, dvs sjelden lange hold, men også en sjelden gang rein og bever.

 

Drømmerifla pr i dag er på mange måter en S&L, Sauer, Sako 75/85 eller forsåvidt Tikka T3 med KKC stokk, demper og selvsagt god kikkert. KKC stokk og demper fordi jeg er overbevist om at alle skyter best med best mulig tilpassa stokk og minst mulig rekyl. Jeg er også rimelig sikker på at en jeger som skyter 1000 skudd med ei heilt ordinær rifle, skyter bedre enn en jeger som skyter 35 skudd med det som etter mine begreper er drømmerifla.

 

Jeg fikk i dag påmontert en A-tec Maxim på Tikkaen. Kjøkkenvekta viste 4630 gram med tomt magasin. Det er mye, men småfeit som jeg er tenker jeg at det å drasse på den ikke gjør så mye. Det er heller ikke noe problem om nødvendig å stå en del sekunder i anleggstilling. Hvis jeg prøer å være fornuftig tenker jeg at Tikkaen min, med justerbar kolbekam og demper er mer enn godt nok. Gleder meg til å prøve den med demper.

 

Et av spørsmålene jeg ønsker svar på er hvilke(n) ev praktisk forskjell jeg vil merke ved å erstatte Tikkaen med ei "drømmerifle"

Hovedspørsmål: Hva er den idelle rifla for mitt bruk?

Link to comment
Share on other sites

Man skal ha ei drømmerifle om en kan. Jeg har også en nokså rælete Mauser som gjør akkurat samme jobben som drømmerifla, men det blir ikke det samme.

 

Faktum er at jeg har omtrent rifla du spør etter, og om du bor i nærheten av Kristiansand kan du godt få prøve den for å se om den er det du vil ha? Den har et customlaget løp (matchkammer) i 6.5-284, og er gjenget.

For si det rett ut så kan jeg finne på å selge den, da jeg er lut lei av KKC stokken -jeg mener igrunnen akkurat nå at den er noe faens dritt. Men så er jeg egentlig nokså fortapt i M97 kassa, og igrunnen alt som er av stål på den så jeg klarer nok aldri å selge den likevel :roll:

Dessuten skyter den helt OK.

I tillegg skulle jeg hatt en .338...

 

Var jeg deg (ville seff prøvd 6.5-284en også, så jeg kan få prøve .338en, men...) ville jeg montert en skikkelig kikkert på 338en, og ei skikkelig kolbekappe, og evt lagt inn litt bly i stokken for både å perfeksjonere balansen og det du vet.

Så ville jeg kjøpt Leons munningsbrems, og laget en gjengebeskytter som gjør gjengingen usynlig når bremsen ikke er på, trent med brems og 3 lag hørselvern tapet på hodet og jaktet med demper eller ren tut.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan vel ikke si annet enn at en S&L Victory (og derved en 97 tenker jeg), med A-Tec TMM4 demper, 48cm løp (308w) KKC stokk (Det nye laminatet), og ett relavtiv lett Fontaine 4-12x50 kikkertsikte. Veier inn på 4564g tom.

 

Og ja, jeg skyter utrolig mye bedre med denne stokken. Så mye bedre at det er påfallende, men da skal en huske at jeg i utgangspunktet suger som rifle skytter. Men forskjellen er gås til frokost, og ikke gås til frokost for min del. Jeg går ikke tilbake til standard stokker, som ikke passer meg.

 

Når det er sagt, så så jeg på en Mossberg med plastikk stokk på bana her en dag. Der eieren, hadde bygget opp pistolgrepet og fingerfeste på høyre side av forskjeftet med Tec 7. Billigt, stygt som F, funksjonibel så det ryker. Det funker det også (godt gikk den også). Lett nok var den og.

 

Jeg har drømme rifla mi, men den er ikke uten bakdeler den heller. Selv om det ligger mer i system rifle problematikken, enn noe annet.

Link to comment
Share on other sites

men den er ikke uten bakdeler den heller. Selv om det ligger mer i system rifle problematikken, enn noe annet

Hvilke bakdeler tenker du på? Hadde en fått en vettug glassfiberstokk til M97en (ville nok hatt en HTG eller tilsvarende) så kan jeg ikke komme på en eneste ting faktisk. Bare vent til kolbekammen begynner å falle av når været skifter eller du må ha noe igjennom løpet i felt og sluttstykkefaen ikke går ut... Gå med umbrako i lomma, til de IKEA skruene :roll:

Men som sagt, M97kassa, oh yeah - sluttstykkegang som... - 3skuddsmagasienet er ypperlig (5 skudds glemmer vi litt), solid, tight, kan lades brennhardt uten å vise "trykktegn", avtrekket er iallefall mye bedre enn det opphausede Jewell-avtrekket på den custombygde Hansen-rifla, blant de bedre som fins er det. sikringen er bra, osv. Kan få (nesten) alle kaliber du vil, kan bytte på 2 minutter, nesten uten treffpunktsendring

 

En Sauer 200STR kan akkurat det samme, men er ikke pen, ikke så smooth, magasinet og sluttstykket hindrer kaliberutvalg, MEN en kan få en skikkelig stokk. Det er mer et bruksjern enn ei "drømmerifle".

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hva er det du M67 ikke liker med KKC stokken? Jeg har bare holdt i noen børser med slik stokk i butikk og det kjennes utrolig riktig ut. Etter at jeg kjøpte den nevnte tikkaen med justerbar kolbekam, syns jeg at jeg ikke har konktakt mellom kinn og kolbe i det hele tatt. Vi får se hva det blir til. Får opprette en langsiktig sparekonto til ny drømmerifle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet jo at KKC var en designoppgave i sin begynnelse, men hvis den hadde kommet i synt, med en kolbeforhøyer som fungerer bedre hadde de solgt vesentlig bedre. De fleste er enige om at stokken er meget bra (i design) , men mangler litt på materialsiden. Laminat er mykt, og lever (kan bevege seg uavhengig av kasse/løp) Det å lage en hurtigløsning på kolbekappa burde være en smal sak i grunn.

Link to comment
Share on other sites

Ehem, dette med mykt laminat er en saga blott. Det var det gamle laminatet (som faktisk ble produsert ikke langt fra meg), som var mykt.

 

Jeg hadde først det gamle laminatet, og har nå det nye laminatet på min KKC stokk.

 

Det nye laminatet, er det samme som t.d Remington og "nesten" alle andre på verdensbasis bruker i sine stokker.

 

Det er hardt og stivt, spesielt om man sammenligner med det gamle myke og svampete laminatet.

 

P.s Hva er problemet med å ha med seg to unbrako nøkler (løp/underbeslag, og justerbar kolbe og bakkappe).

Samt en torx nøkkel til S&L montasjene? (den siste kan forøvrig elimineres med fastmonterte hurtig hendler om man ønsker)

Man drar jo med seg kniv og gudene vet hva annet, uansett.

 

Jeg liker torx og unbrako, de er som skapt for momentnøkkel bruk.

 

Skulle jeg ønsket meg noen endringer på KKC stokken, ville det ha vært hurtig justering av kolbehøyde, og ditto for bakkappe, Men først og fremst en bedre bakkappe hadde vært topp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...