Jump to content

kan noen hjelpe en fersk riflekjøper med kaliber?


Berny

Recommended Posts

Er ganske fersk når det gjelder rifler.. Kan noen forklare meg forskjellen på 6,5 30-06 og 308??

Jeg vet at 6,5 er det minste som er lov og bruke på storvilt, men er det stor forskjell fra 6,5 til 30-06 osv?

Har tenkt og jakte hjort, rev og gås med riflen.

Håper på gode svar :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, kula og rekylen er større i 30-06 enn 6.5x55.

Når du er så i nybegynnerfasen så bør du lese så mye du kan om dette. Skal man svare deg på alle momentene blir denne tråden like lang som en bok eller to, pluss all kranglingen om hva som er best.

 

Desverre er det mange som mener at det finnes noe bedre enn 6.5x55 :roll:8):lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er mye mere rekyl i en 30-06, og da skyter en fort mye dårligere.. tvil ikke 6,5X55 er det du skal ha.

 

Det er det kaliberet det er mest av. det vil si at det ligger tomhylser OVER alt, hvis du vil lade sjøl en gang..

Jeg syntes det ligger mere 6,5X55 hylser en det ligger av de to andre kaliberene..

 

Ja, det finnes mye som er bedre en 6,5X55, men til det bruket han har spurt etter og da med disse 3 valga så er jo denne best..

Nå KAN tråden bli lang nå..

må bare si dette er MIN personlig meneing..

Link to comment
Share on other sites

ok.. takker for svar;)

Jeg får lese og lese og se om jeg finner ut hva det blir.

Har mest lyst på en 6,5 med demper og en kikkert som fungerer godt i skumringa til en ikke alfor dyr peng.

Må bare komme med tips visst dere har noen:)

Link to comment
Share on other sites

Skomringskikkert. da kjøper du en Meopta meostar R1 7X56 med lys. denne får du for ca 6000kr. det er nok det beste valget i forhold til pris og lystyrke.. helt rå i forholt til ALLE variable jeg har testa i mot.

men jeg har enda ikke gort en god og utfyldene test, som jeg faktisk har lovt en her på kammeret..

Men den kommer Amatør. :roll::roll:

Link to comment
Share on other sites

ja, kom på det da jeg trykket ok... det var visst også en del slike 7.92 i omløp.

 

Da bør normalt hverken 308 eller 3006 skremme deg :)

 

edit:

30-06'n min synes jeg sparket godt, men med en ny kolbekappe (limb saver) og en større/tyngere kikkert, ble det ok

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

om det er en gammel "HV-mauser" så er vel det 30-06?

Svarte heller Mauserene kom da originalt i 8mm, likevel klarte jeg knapt å få fyren til å skrive 8mm på lappen etter oppskytinga :roll:

"8x57" - "ja-men er det kort eller lang 308", " jada, de kjem i kort og lang 308 de Heimevernsmauserane.." så jeg tok kulepennen og skrev 8mm Mauser på kortet.

 

Men det er en umulig patron for folk som ikke lader ja, så på jakt-ammo idag, aldri sett kjøpeammo i 8mm før, 40kr for smellen :shock:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Da MÅ han jo ikke ha flere sånne 7,92 da..

 

OXO kikkertene MÅ du styre unna..

det er ikke vert bryet med og se gjennom de en gang..

 

og som tidligere nevnt, det er PROFFISJONELLE selgere som klarer og pakke på noen noe sånt..

ville da MYE heller har kjøpt en billig Bushnell kikket en og tusta med en OXO kikkert..

 

NÅ er du advart..

Link to comment
Share on other sites

Har ikke testet disse kikkertene selv, men de er skam billige og ikke kina produserte! men det er sikkert fortsatt noe dritt

 

http://www.oxo-optik.se/norge/main_s.htm

Hvor tror du de er produsert?

 

Egentlig er det litt synd på kineserene. Kineserene kan også lage bra ting, men det er bare det som dyktige kremmere klarer å kjøpe råbillig, og selge med enorme marginer, som havner hos oss. Jeg lar meg ikke lure av at de har de beste garantiene. Det koster dem ingenting å gi deg et nytt produkt.

 

 

Hjort, rev, gås - 6,5x55. Uten tvil!
Helt enig, om det er de tre artene.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...