Jump to content

Trijicon 2,5-10x56 vs zeiss classic 2,5-10x50 med lys


myrnissen

Recommended Posts

har også trijicon 2,5-10x56! helt klart en god kikkert, eneste minuset jeg merker er at 1 knepp utgjør 7mm på 100 meter og ikke 1 cm :( og et stort pluss er at man slipper batteri for å ha lys dot. jeg valgte å kjøpe den med mil-dot noe jeg ikke har angret på :D korset er tynnt som et hårstrå og sylskarpt, til og med i mørket ser man lett både kors og den opplyste doten i mitten. har brukt den når det er nesten helt mørt og blir aldrig blinnet av lyset og det justerer seg selv etter hvor lyst/mørt det er!

justerer også en del knepp opp og ned å kommer alltid tilbake til samme plass!

 

zeiss classic 2,5-10x50 har jeg aldrig rørt men har sett gjennom andre zeiss uten å bli noe særlig imponert sammenlignet med trijicon, virker å være nokså likt til og med i mørket!

Link to comment
Share on other sites

zeiss classic 2,5-10x50 har jeg aldrig rørt men har sett gjennom andre zeiss uten å bli noe særlig imponert sammenlignet med trijicon, virker å være nokså likt til og med i mørket!

Har aldrig sett (i) en Trijicon, men jeg lå ute i går kveld til 22.30 med en Classic 2,5-10 på Østlandet. Min vanlige håndkikkert (10x42 i klassen rett under Zeiss/Swaro) var ubrukelig lenge før, og selv på ca 40m så jeg knapt med blotte øyet da jeg ga meg. Ga meg for at jeg ikke så UTEN riflekikkert og ikke vil bruke den som "speidekikkert" - samt for at jeg sikkert aldrig ville ha klart å finne et dødt dyr dersom det ikke lå rett på plassen. Desuten slet jeg seriøst med å komme meg ned fra posten min i mørket. Veldig fornøyd med den kikkerten!

 

Jeg har modellen uten lys. Er p.t. godt fornøyd med å ha spart de pengene; ikke noe problem å se retikkelet på 6-7 ganger forstørring selv om jeg knapt så noe med blotte øyet.

 

Konklusjonen fra å går blir at jeg må låne meg en mer lyssterk handkikkert eller helt enkelt gå hjem tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan fungerer løsningen med opplyst retikkel uten bruk av batteri :?:

Jeg er selv Zeiss tilhenger, og har/ (har hatt) mangen zeiss kikkerter, men jeg må si at jeg er blitt en smule innteresert i Trijicon kikkertene. N/F kikkertene virker også bra men er for dyr i mine øyne til å bli en utfordrer til zeissen.

Finnes det noen tester på skumringsegenskapene til Trijicon.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på at det er mulig å kjøpe noen Trijicon modeller til rundt 4500-5000 kr, virker dette som et godt kjøp.

Den ene testen sier de ikke når helt opp til toppsiktene optisk sett, men testen er fra 2004 så det er mulig at det er forbedringer på nyere modeller.

uansett tror jeg dette er et solid godt sikte, som gjør jobben i de fleste situasjoner og som er vell verd pengene på samme måte som zeiss classic siktene.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan fungerer løsningen med opplyst retikkel uten bruk av batteri :?:

Jeg er selv Zeiss tilhenger, og har/ (har hatt) mangen zeiss kikkerter, men jeg må si at jeg er blitt en smule innteresert i Trijicon kikkertene. N/F kikkertene virker også bra men er for dyr i mine øyne til å bli en utfordrer til zeissen.

Finnes det noen tester på skumringsegenskapene til Trijicon.

 

Siden eg er lat og pedagogisk utfordret, en liten link; http://www.trijicon.com/specialties/hunting.cfm

Skal ikkje blande meg inn i ein diskusjon om optisk kvalitet når det gjelder Trijicon vs. Zeiss, men vil si at basert på egne erfaringer (Trijicon Accupoint 2,5-10x56) så vil mitt neste sikte (og siktet etter det igjen..) være et Trijicon. Mitt råd til deg er å prøve et.. :)

Link to comment
Share on other sites

Argumentet at man slipper batteri er syyyyyltynt, spør dere meg. Har hatt en Swaro PV-N siden 2004 nå. Batteriet er like bra enda. I tillegg har jeg jo et reservebatteri i det lokket som justerer sideveis.

 

Hva er så igjen av argumenter for å kjøpe Trijicon vs. f.eks Zeiss? Nada.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Men legg til en tusing og få noe man vil leve lykkelig med.

(Hvorfor gidder jeg egentlig å argumentere. De som har Trijicon vil nødig høre noe negativt. Omtrent som at jeg er overbevist om at kikkertene jeg har er det beste.)

 

Så kjøp heller "verdens mest avanserte kikkertsikte". Vedder en tier på at europeerne slår de optisk, selv om det er x56 på Trijiconen.

Link to comment
Share on other sites

søk på Trijicon her på forumet, så finner du linker som opplyser om utsalgsteder med gode priser.

 

Jeg tror ikke du får zeissen uten å gå opp minst 2000 kr i pris.

At den er litt bedre kan være, men jeg tror dette er et lurt kjøp.

For ordens skyld, det står zeiss victory på mine børser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...