Jump to content

Alfa falk et ok valg?

HyprJinta
 Share

Recommended Posts

Jeg har en stund vurder nye jaktstøvler. Lettere, litt lavere, med god støtte, ikke glatt såle, og gjerne litt varm.

Uten at jeg va om noe forslag foreslo en bekjent at jeg burde se nærmere på alfa falk støvel. Den har nylig blitt hardtestet, med gode egenskaper. Men når jeg spør andre forhandlere etter disse sier de at jeg ikke bør gå for denne skoen. Heller kjøpe lær.

Jeg ser poenget med at lær er mer holdbart osv, men en ting er at jeg har lærstøvler fra før, en annen ting er at jeg er usedvanlig dårlig til å pusse sko.

Bruken for disse skoene vil være mild. Harejakt i utgangspunktet.

Er det noen som har kjennskaper til alfa falk?

Har brukt et par med Alfa Falk til fisketurer midtsommers et par år nå, og vil si de kvalifiserer godt til småturer. Lette, forholdsvis brede, og et kompakt preg. Når det er sagt, duger de slettes ikke til lange jaktturer (2 mil eller mer). Brukte de på en 10 timers rypejakttur i fjellet i fjor, og det resulterte i stygge blemmer, samt belastningssmerter.

Skal du ha en allsidig sko, som duger til det meste, ville jeg heller valgt forholdsvis stive lærstøvler, og der kan jeg trygt anbefale Meindl Dovre Extreme. Jeg tror XXL forhandler dem ennå. Skrev litt om dem i posten; "Jaktstøvler til bratt terreng", så du kan lese litt mer om dem der.

Her selger de den i alle fall : http://vandreskoen.no/id213.htm

Edited by Guest

Jeg har 2 par med Alfa "fjellstøvler". Det ene heter Alfa Walk king, og dem andre vet jeg ikke hva heter, men dem ser like ut som Walk kingen, bare lengre skaft(mulig det er Falk?). Alfa har de aller beste skoa å ha på føttene etter min mening. Bare en stor bak del med Alfa, og det er at det er alt for mye sømmer, og særlig på innsiden :( , så etter en sesong eller to er dem raknet i sømmene å oppbrukt. Nå har jeg Crispi Besseggen og La Sportiva Trango, og det er rå solide sko. Disse Besseggen skoa er like gode som Alfa sine, men mer solide med ingen sømmer lavt(i slitesonen nede) både på utside og inn side.Litt glatte er stortsett alle fjellsko med Vibram såler. Det er fordi sålene er harde og skal tåle mange års bruk. Hadde de ikke vært sånn hadde sålene vært utslitt etter et år eller to i bruk. Men skal du gå i terreng uten for mye stein og sånn, er sikker Alfa skoa greie nok. Rart ikke Alfa gjør som andre produsenter, og lager sko uten for mange sømmer. Har hatt endel par med Alfa, men alle har vart bare en sesong eller to.

Aha da vet jeg det. Da er jeg ikke sikker på hva de lange Alfa "pælene" mine heter. Så "tøy fjellsko" har jeg ikke så mye erfaring med da. Dem virker mer til lettere bruk og mykere med mindre støtte. For jaktbruk vil jeg holde en knapp på lær støvler. Er selv ikke den flittigste med vedlikehold, men tar litt lærbalsam på hånden å gnir inn av og til. Bruker toppen 1 min på begge skoa.

Er det noen som har kjennskaper til alfa falk?

Ja,de er gode sko. Lette,utrolig slitesterke, faktisk imponerende slitesterke.. og tørker en smule fortere enn lærstøvler. Med mye bæring av tung sekk i bratt terreng så finnes det mer egnet skotøy. Vanlig tursekk + børse er ikke noe problem.

Innleggsålen kan jo med fordel byttes ut, den som står i syntes vi her i huset var litt hard, men det er vel litt individuelt.

De er et par år gamle, men det er jo antall kilometer eller timer i bruk som er interessant :) Men det vet jeg ikke..Det eneste jeg vet er at de er brukt både på jobb og på fritid.

Det eneste jeg kan si er at de er overraskende slitesterke sammenlignet med lærsko, ikke begynte de å ta inn vann heller før tilsvarende lærsko.. og da har begge deler fått svært lite vedlikehold.

De tøy skoene vi har her i huset ( alfa falk og marka) har kun fått vasket av seg skit i siste bekken på tur hjem, aldri noe mer vedlikehold.

Hei!

Etter min mening/erfaring blir man "lurt" av det meste av fottøy med membran.

Har enda ikke hatt noen typer av membran sko som har holdt meg tørr på beina en hel dag i elgjaktterreng. Myr/fjell/lyng etc. Alltid våt ila.dagen. Kjøpte nye Alfa falk i fjor. Våt første dag. Har også mitt andre par Alfa bever pro grip +. Våt i begge par.

Holder meg faktisk lengre tørr i godt smurte Lundhags. Komfortmessig ligger nok Alfaskoene et hakk over.

Gode sko,bare du ikke forventer å holde deg helt tørr under krevende forhold.

Hmm, sitter litt med inntrykket av at de som har skoene

er fornøyd, og de som ikke har dem argumenterer for lærstøvel.

Somskrevet i første innlegg har jeg lærstøvel fra før, og det er i utgangspunktet ikke hva jeg er ute etter nå. Ønsker en lett og god sko, som gir mest mulig og krever minst mulig ift vedlikehold. I bløtt terreng bruker jeg muckboots eller lærstøvel. Formålet er harejakt og et par sko til bruk når joggesko blir for lite.

Har brukt Alfa lenge. Har hatt tre par bever pro. De har alltid vært varme og vanntette. Kun midt på varmeste sommeren at det har vært drygt. Det jeg har mislikt med pro er foringen. Den som holder deg varm og egentlig tørr. Før eller siden blir skoen våt. Enten ved "plumping" eller ved mange nok dager i myra. Da tar det alt for lang tid å tørke de. Er du på lang markatur og ikke har gode tørkemuligheter må du da leve med fuktige støvler en god stund.

Jeg slet litt med søm på ene skoen i fjor og leverte den inn igjen. 2 år gamle ble de erstattet med nye! Da gikk jeg over til forsvarets versjon, betalte noen kroner ekstra og fikk Alfa Jeger. De er verdt hver krone. De er litt lettere, og har ikke foringen innvendig slik at de faktisk tørker når fuktig. De har også gore tex slik at du holder deg tørr fra myra etc. De er også polstret godt over tåen slik at læret ikke blir ødelagt.

http://alfa.no/uniform/milit-r/576-510-111-jegerst-vel

Jeg synes at Falk virker som å være en noe mere "urban" støvel og kanskje egentlig mere hensiktsmessig i fjelltur sammenheng, stier, steinrøyser og på tørt høyfjell.

For en harrajeger som sikkert snsuer i noen myrer til tider og blir stående på post akkurat der du må og det kanskje ikke alltid er tørt, ville jeg gått for en lær støvel. Og da hvis alfa er merket ville valgt jegerstøvelen.

Minuset med den er at den er noe dyrere.

Uansett er alfa en sikker skoprodusent. Skal nok mye til at man blir direkte misfornøyd uansett skovalg.

Lykke til med valget av sko!

Jeg har i utgangspunktet bestemt meg for å prøve falk. Lærstøvler har jeg i samlinga, så for meg handler det i grunnen om at det blir handel hvis skoen passer og er noe å bruke, ellers blir det ingen handel...

Snakket med flere på de nordiske jakt- og fiskedager i helga, og de som kjenner skoen sier det er en kjempesko!

Har et par Alfa Falk jeg også. Kjøpte forrige modell på tilbud til 999,- på Magasinet for 1,5 år siden. Lette, fine og gode å gå i. Var veldig vanntette ei stund men så begynte de å lekke rundt "knekken" ved tåa. Reklamerte og fikk den nye modellen av Falk for ca ett år siden. Disse har fungert bra frem til nå, men jeg begynner å mistenke at de også har begynt å få dårlig vanntetthet i "knekken" ved tåa. Ulempen med "tøysko" er at om membranen begynner å bli dårlig så kan en ikke smøre på med fett og annet lurium for å opprettholde vanntetthet