Jump to content

I markedet etter rimelig rifle i .308, bistå meg kammerfolk!


Fredrik-

Recommended Posts

Jeg er i markedet for en rimelig rifle i .308win og hovedkriteriene er som følger;

 

- Lav pris! Jeg ser for meg noe rundt 2000-4000 kr. Absolutt max er 5000.

- Kaliber: .308Win

 

Ønskelige kriterier:

- Kort kasse!

- Ikke veldig tung. Gjerne medium/smålett vekt.

 

Jeg har surfet litt rundt på finn.no og er skrekkelig skuffet over annonsene som legges ut. Her er det både skrivefeil, latterlige uprofesjonelle bilder, manglende prisantydning, ingen kjøps eller brukshistorikk, deskripsjon av varen osv. Jeg er forbauset over hvor amatørmessige samtlige private selgere er :( Dette gir meg et inntrykk av useriøse og slurvete folk, og gjør det litt ekstra vannskelig å handle med disse.

 

Uansett, nok om det, tråden skal jo handle om rimelige (billige :lol:) rifler i .308! Kom gjerne med konkrete anbefalinger og linker.

 

Det ferdige oppsettet blir riflen + et rimelig kikkertsikte 1500-2000kr. Om noen har noen anbefalinger av greie kikkertsikter i den prisklassen er det knall.

Link to comment
Share on other sites

Surfet litt rundt etter brukte Remington 700's, fant et par og sent avgårde noen mailer.

 

Noen kommentarer til Weatherby Vanguard fra XXL? Dette virker som en grei rifle, og den har kort låskasse så vidt jeg kunne lese meg til fra utenlandske sider.

 

Vanguard 3000

Timney avtrekk 700 (røft estimert)

=

3700 for Weatherby Vanguard m/ godt avtrekk.

 

Da gjenstår fortsatt kikkertsikte.

 

Den eneste brukte Remington 700 jeg fant som var denne. Det er ikke nevnt hvilket kaliber eller hva slags kikkert som sitter på toppen. Prisen er jo fin, men er ikke helt fan av stokken.

 

Sånn kvalitet- og presisjonsmessig, er det store nok forskjeller at det er interessant å diskutere mellom Rem700 og Weatherby Vanguard?

Link to comment
Share on other sites

Den eneste brukte Remington 700 jeg fant som var denne. Det er ikke nevnt hvilket kaliber eller hva slags kikkert som sitter på toppen. Prisen er jo fin, men er ikke helt fan av stokken.
Det står 30 06 i annonsen.

 

Det ligger en brukt her:

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=10800&prodid=16967

 

Ellers er denne tråden en god start:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=35&t=27360

Link to comment
Share on other sites

Det går ikke ann å scrolle lengere ned, har testet dette på 2 forskjellige PCer akuratt nå.

Dette er merksnodig o_O

 

Kan dere ta et screenshot av skjermen (husk å redigere i paint så vi ikke ser alle de saftige bokmerkene :wink:) for jeg skjønner ingen ting.

 

Kanskje opplysningene var der allikevel? :wink::twisted:

Håper nesten ikke det, da jeg sitter på nyinstallert PC og har dobbeltsjekket med en laptop. Jeg venter i spenning på screenshot, nesten så jeg tror dere har en konspirasjon gående :lol:

 

Uansett, back on track; Så langt virker det som om Weatherby Vanguard i 308 med kort kasse fra XXL er den mest attraktive da den både er ny, billig og er en tilsynelatende god rifle i forhold til prisen skal jeg tro google.

Link to comment
Share on other sites

Ah, browser-relatert problem.

 

Brukte firefox på begge PCene, sjekket nå i IE og da vises siden korrekt.

 

Finn.no har da alltid fungert i firefox, litt utrolig at bare beskrivelsene i annonsene skulle utebli i visningen av siden. :roll:

 

På den positive siden har samtlige annonsører blitt langt mere profesjonelle :D

Link to comment
Share on other sites

Ah, the plot thickens;

 

Det var altså Adblock Plus (tillegg som blokkerer reklame) som blokkerte teksten.

 

Hva som har endret seg siden sist gang vet jeg ikke, men da er det vel nå slik. Adblock fjerner teksten fra finn.no annonser.

 

Da burde jeg nok gå gjennom annonsene igjen >_< Synd jeg allerede har sent så mange mailer der jeg spør om informasjon som da sannsynligvis står i annonsen :oops:

Link to comment
Share on other sites

prøv xxl tror de selger weatherbye for 3000 i .308

 

tror ikke dette er den beste billig rifla du får tak i. Snakket med en våpenhandler, og han frarådet meg å gå på XXL å kjøpe watherbye. Han hadde hatt flere slike inne til reperasjon rett etter kjøp, uten å være skutt et eneste skudd med det.

 

Snakker jo ikke av egen erfaring, men bare et "tips" fra en amatør :P

Skal selv kjøpe min første jaktrifle, og jeg går nok for en Remington 700 sps som en nevner lengre oppe :) har lest mye bra om denne..

 

Siden du sikter til en billig børse og kikkert vil jeg bare nevne at etter det folk har fortalt meg, bør du legge mer penger i en god kikkert enn i rifla.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal gi deg et litt mer utfyllende svar enn mitt forrige.

 

For det første så har du et meget lavt budsjett. Med busjett på 5000 kroner for rifle og kikkert kan du ikke forvente deg noe supert, men det er helt oppnåelig å finne noe som du kommer til å være fornøyd med, og som virker godt.

 

Det å kjøpe nytt ville jeg ha utelukket, for de fleste våpen er lite brukt rent skytemessig. Eksempelvis så er riflen du viser til i Finn annonen sikkert god teknisk, det er finishen som er slitt. Hva med å gi den en skikkelig makeover :) ?

Det viktigste er egentlig at løpet er fritt for rust, og riflens generelle stand er god. En annet moment ved bruktkjøp er at verdien holder seg nesten uendret. Vil du ha noe nytt om et par år kan du sikkert få solgt rifle til samme pris du ga for den.

 

Når det kommer til optikk så ville jeg ha styrt unna billige kina kopier. Det er garantert et dårlig kjøp, uansett om siktet koster 500 eller 1500 kroner. Har du ikke noe annet valg, så kan du faktisk kjøpe bare en rifle, og lære deg å skyte uten kikkertsikte med det første. Det er faktisk mulig å gå på jakt uten kikkertsikte, selv om man skulle tro noe annet i dag. Vil du ha et sikte som er ok, men i lavere prissortimentet så er Bushnell kikkertene helt ok. En god busjettkikkert ser du her.

 

Hvor god kikkerten du trenger avhenger også av alder og ditt syn. Etter hvert som alderen øker, øker også behovet for bedre kikkerter. Man trenger faktisk 1% mer lys for hvert år man blir eldre.

 

Remington 700 og Winchester modell 70 er begge svært gode rifler, og til førstnevnte så har du et hav av muligheter når det kommer til tilbehør og eventuelle oppgraderinger.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde som Wadcutter beskriver når jeg skulle kjøpe ny, var i nesten samme prisklasse som deg og hadde nesten samme krav.

 

Jeg ville ihvertfall ha .308 for å få en snillere rekyl og smell.

 

Men jeg endte opp med en godt brukt Mauser M98 i .30-06 med en Bushnell Legend 3-9x50 og en VMAC3 lyddemper på istedet. Dette kom totalt på så vidt over 7500,-

 

Var litt skeptisk til å kjøpe en gammel mauser, men etter å ha prøvd den en kveld på skytebanen har jeg ikke veldig mye anger i kroppen. Den går som ei kule og vil nok gjøre det i mange år til. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

henta den nye Weatherby Vanguard 308(Synt pakka) hos XXL på onsdag.Skrudde på kikkerten jeg hadde på den gamle mausern.Den som satt på kan jeg bruke på en salong rifle med tida.Hadde bestilt med A-Tec demper.Rett på banen,bare å få brekt den inn så var det de første 15 obligatoriske skudda.Litt små justering på kikkerten,og alt gikk dønn midt i. Er veldig fornøyd så langt.Deilig med demper.Mi første rifle med det på.Syns jeg slapp billig unna for ei bra børse.

Link to comment
Share on other sites

Vanguard 3000

Timney avtrekk 700 (røft estimert)

=

3700 for Weatherby Vanguard m/ godt avtrekk.

Hva i allverden skal du med nytt avtrekk, har jo solgt hauger med Vanguard, har hatt fra strålende til helt greit avtrekk alle sammen. Det er jo også justerbart.

Link to comment
Share on other sites

Hva med Howa da? Det er, ihvertfall slik jeg har forstått det, billige og bra rifler!

 

Send en e-post til Jaktdepotet eller Interarms og be om en pakkepris. Mulig du må litt over med 5000 men det er vel overkommelig :)

 

E-post til Jaktdepotet: kontor@jaktdepotet.no, fant ikke noe e-post til Interarms, men tlf nr: 35554037

Link to comment
Share on other sites

Hva med Howa da? Det er, ihvertfall slik jeg har forstått det, billige og bra rifler!

 

Send en e-post til Jaktdepotet eller Interarms og be om en pakkepris. Mulig du må litt over med 5000 men det er vel overkommelig :)

 

E-post til Jaktdepotet: kontor@jaktdepotet.no, fant ikke noe e-post til Interarms, men tlf nr: 35554037

 

Weatherby vanguard er produsert av Howa. Ettersom jeg har skjønt så er det i bunn og grunn en Howa 1500.

Link to comment
Share on other sites

Var i går på oppskyting til elgprøven med en Weatherby Vanguard fra XXL. Kosta 2990 pluss noen kroner i porto, kjøpte en 3-9x40 Leupold vxII fra en kar her på forumet. Totalpris på hele rasket ca 5500kr med montasjen.

Har ALDRI likt plastikkgevær, den børsa har like mye sjel som ei cola flaske!

Vi var flere som testa den børsa med Norma sin golden target ammo - den samla MEGET godt. Den samla like godt, og om ikke bedre enn flere andre og MYE dyrere våpen. Det var overhode ingen problem å skyte opp med den. Skaut også flere serier med +-45 poeng på poengskive - at det ikke blei mer skyldes nok mer skyttern enn børsa. :roll:

Jeg jakter vanligvis med en Heym 6,5x55, men trur nok tuppevare-børsa får bli med i skogen på jakt og ikke bare stå i våpenskapet som reservevåpen. Billig og helt greit bruksvåpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

KJøpte selv denne

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=20943555

Dog med Atec Maxim demper istedet for 800 i tillegg.

Der er det med tofot, koffert, pussesett etc som du kanskje ikke trenger?

Du får sikkert en bra pris på bare rifle og kikkerten og. Tør jeg gjette på ca 7000 eller noe.

Hvertfall veldig fornøyd med den som startpakke selv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...