Jump to content

Arv av våpen er gratis


heandaerke

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jeg arvet en Krag (fra far), gammel og original, skal ha den registrert på meg etterhvert, men saksbehandler mener at den bør plomberes, eventuelt, så mener han at jeg bør ta opp aktiv skyting igjen.... Da skal det nok gå greit (Jeg har vel strengt nok det jeg trenger av jernskrammel...). Men å plombere en OriginalKrag (18 noen og nitti)får en jo til å tenke religionsfundamentalistiske tanker, så jeg er bare i tvil om hvilket DFS lag det blir jeg kontakter... tiden, den er litt tight i hverdagen. bor jo i Kristiansand, der er det jo både i byen og i bygdene utenfor.

 

Vel, skal sjekke opp det med avgift/ gratis, etterhvert, er litt bekymret for å vise nebbet mitt nede på kontoret før jeg kan skryte på meg et medlemsskap i noe annet enn Njff... Langkrag er vel fremdeles lov til felt.. :shock: ?

 

Jeg trodde egentlig at Arv gikk utenfor den 6 våpens regelen, der har vel jeg tatt feil, altså?

Link to comment
Share on other sites

Etter det jeg forstår av å lese i rundskrivet så må far din vere død eller alvorlig syk for å få arve våpen som går utenfor våpengarderoben. Ellers ville det vært svært enkelt å få fra din til å kjøpe jaktvåpen til deg for å så omregistrere de gratis og dermed ungått våpengarderoben.

Link to comment
Share on other sites

Ikke plomber Kragen! Helligbrøde som må straffes med quartering (gammel engelsk avstraffelse hvor man først blir hengt nesten til døde før man blir kastrert, sprettet opp og innvoller tatt ut for steking mens man må se på. Deretter, når man omsider har åndet ut, blir man delt i fire deler som deretter igjen blir spredd rundt til skrekk og advarsel!)!

 

Søk om våpenet som affeksjonsvåpen. Da har jeg hørt man slipper unna plombering. I tillegg kommer den utenfor våpengarderoben. Det dumme er jo at man ikke får lov å skyte med den. Men mener også å ha hørt at man senere kan få den omregistrert til bruksvåpen. Det forutsetter selvsagt at man ikke lenger har maks lovlig antall våpen.

Link to comment
Share on other sites

LoD; Far er død, så den lovmessige biten der er nok dessverre oppfylt.

 

ko-stens; Å plombere bjønnebørsa, er ikke en aktuell problemstilling... Da er salg til en som ønsker å ta vare på slikt et bedre alternativ. Men det jeg har mest lyst på; å fyre opp Kragen på en bane engangiblant... Miljøet er jo normalt noe en trives med, og på stevner så har det som regel dukket opp vaffler og kaffe, luner godt i kalde tær...

 

Men åpne sikter er jo et handikap da såklart... På 70 tallet så begynte jeg å samle sammen deler for å bygge den om, men så dukket det opp en ferdig ombygd Krag til låns, senere en M67.... Så da ble det bare med litt lufting en sjelden gang med gamlekragen.

Link to comment
Share on other sites

Som Ko-stens sier har man overhode ikke lov å bruke et arvet "affeksjonsvåpen" så man sliter i teorien om man blir stoppet med et slikt i bilen påvei til jakt eller skytebanen.

 

Jeg jobber selv i en overbyråkratisert bransje ( offentlig forvaltning) men jeg lurer virkelig på om de har røyka sokkene sine de som har laget den nye våpenforskriften...

Link to comment
Share on other sites

Som Ko-stens sier har man overhode ikke lov å bruke et arvet "affeksjonsvåpen" så man sliter i teorien om man blir stoppet med et slikt i bilen påvei til jakt eller skytebanen.

 

Slik jeg også har forstått det, men det må kunne luftes problemfritt, mener jeg, så da må det nok bli litt bane, dersom jeg får presset det inn i hverdagen/ helgene... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Angående gebyr, så er det i utgangspunktet gratis for arv i rett nedadgående linje. Arv fra søsken, tanter, onkler osv skal det i utgangspunktet betales gebyr for.

Men! Så kommer det jo ann på personen som skal godkjenne søknaden, det er samme person som avgjør om det skal betales eller ikke. Har vært veldig heldig med de to som har behandlet mine søknader opp gjennom årene, de har overhodet ikke hatt en firkantet paragrafrytter-holdning. Tvert imot :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...