Jump to content

Bergans vs Norrøna


tiurjegern

Recommended Posts

Har slitt ut den forrige jaktdressen min, og ser meg nødt til å handle nytt. Bruksområde er skogsfugljakt og hjortejakt, helst membran. I den forbindelse ville jeg gjerne hørt folkens erfaringer på følgende dresser:

 

Norrøna Finnskogen (En forhandler fortalte meg nylig at Norrøna ikke er det det engang var.. ?)

Bergans Pasvik II (Virker litt varm, svært fin passform på jakka, buksa litt lav i "sjitfallet").

 

I samme slengen vil jeg gjerne høre hvis dere har andre anbefalinger til dresser som funker fint til aktiv jakt (Les: Mye gåing).

 

Håper på gode svar.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kan trygt anbefale Norrønna Finnskogen. (testet fra sjøen i sør, skogene i øst, og været i nord, alt langturer)

Bedre skogsfugl og hjorte dress skal du lete lenge etter.

Hvis passformen på bergans jakken er såpass bra på deg, kjøp jakken. og kjøp en annen jakt bukse. (eks finnskogen)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun en dress, og det er Bergans Pasvik II (4år gammel). Dette er en god dress, men det er som du sier, den er varm. Helt perfekt for postering på hjort, men tidlig i jakta på rype eller skogsfugl sliter jeg med varmen. Har du tenkt å bruke den til mye aktiv jakting vil jeg si den er for varm.

 

Dressen jeg har er som sagt 4 år, og har blitt brukt ganske mye både på hjort, rypejakt, skogsfugljakt og andejakt, og nå er det blitt slikl at dressen trenger en impregnering i året for å holde skikkelig tett. Jeg vet ikke om det er vanlig at så dyre plagg skal trenge å impregneres men sånn ble det altså.

Link to comment
Share on other sites

Har samme problemet, skal kjøpe meg ny dress og ikkje sikker på ka eg skal gå for.. men har alvorlig vurdert dress UTEN membran! finnes det nokon membrandresser som holder tempen nede og svetten ute? skjønner alle fordelene med membran, men til min jakt (smygjakt på hjort) føler eg at membranen er ein plage! bruker nå chevalier dress med chevalite membran, makan til dårlige pusteegenskaper skal ein leite lenge etter!! kanskje gore tex er mykje bedre?

Link to comment
Share on other sites

finnes det nokon membrandresser som holder tempen nede og svetten ute?

Nei. Desverre. Det er åpenbart store forskjeller mellom forskjellige membraner, men det korte av det lange er at dersom du går mye og blir varm da strekker ikke vanntette membraner til ifht pusteegenskaper.

 

En ting som mange glemmer (eller ikke vet) er at membran er akkurat det - en membran. Brukeropplevelsen er derimot relatert til kombinasjonen av "ytre laminat-membran-indre laminat" (i noen få tilfeller slik som tidlig Gore paclite var det ikke noe indrelaminat, bare pålimte gummidotter som beskyttet membranen mot abrasjon). Valg av ytre og indre laminat spiller ENORM rolle for det samlede produktets egenskaper. I den sammenheng er det også verdt å merke seg at f.eks. GORE stiller meget spesifikke krav til hvilke materialer de tillater at de enkelte membraner lamineres til. Dermed er det f.eks. ikke altid mulig å produsere de ønskede kombinasjoner av pusteegenskaper, mykhet, slitestyrke og vanntetthet. Mao er det ikke alle valg som er produsentens "feil". Vil man jobbe med GORE må man finne seg i delvis å spille etter deres regler. På samme måte er det meget vanskelig (umulig...) å få lov å bruke Gore-Tex betegnelsen på hybridklær, dvs. f.eks. en bukse med Gore-Tex lengst ned ved ankelen, på kne og bak; men noe mer pustene og mindre vanntett ellers. Det ville vært et fantastisk produkt, men så lenge GORE har såpass markedsmakt (og det vil de nok ha en tid ennå så lenge de lager de beste membraner til en del applikasjoner) er det desverre noe forbrukerne må leve med.

 

Jeg er stor tilhenger av hybridbukser (liker å ha det tett bak og på kne; men vil ellers ha gode pusteegenskaper) og bruker aldrig membranjakke med mindre deg regner. Når det først regner mye/lenge er det ofte ikke så viktig med lydløse klær heller (samtidig som f.eks. de fleste Gore-Tex laminater bråker mye mindre når de er våte) så dersom jeg skulle ha kjøpt nye klær uten uendelig budsjett ville jeg køpt en bra komfortabel dress uten membran (dog gjerne "delvis/hybrid" i buksa) og heller en billigere vanntett dress å dra over når det virkelig er vått.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner jeg nesten fikk lyst til å kjøpe Finnskogen hybrid bukse, og Finnskogen Jakke. Tror det ville vært en optimal sammensetning til jakta mi. Skal stikke på XXL å prøve i morgen.

 

Men ingen som har andre kandidater? Har vanskeligheter med å velge kjenner jeg, for en jaktdress til 5-6-7 høvdinger er noe jeg må bli fornøyd med med en gang.

 

Tidligere brukte jeg Härkila Hovden Gtx bukse, og var forsåvidt godt fornøyd med den, bortsett fra at den ble tidlig utett. Sammen med denne brukte jeg en Norrøna Dovre jakke, som jeg er ekstremt godt fornøyd med, men jeg kunne gjerne tenkt meg en litt mer lydløs jakke, da jeg hovedsaklig går på skogsjakt (hjort, rådyr og skogsfugl), samt gluggjakt på rev.

 

Håper på flere innbringende svar, for jeg vet det sitter mange på god kunnskap her.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Norrøna Recon dress som jeg er ekstremt fornøyd med. Stoffet puster bra, men er ikke lydløst. Jeg har hatt den i flere år, og spesielt buksen har jeg brukt MYE. Vi snakker da hver gang jeg er utendørs nesten... Jeg er rimelig sikker på at denne buksen kommer til å vare evig, og at jeg må skyte den dersom jeg vil ha en ny en.

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Kan slenge på min erfaring, som er med Norrøna Finnskogen.

Har hatt dressen i ti år. Brukt ca. 50 dager i året.

Utrolig slitesterk, kun litt slitt nederst på bena på innsiden av ankel. Borrelås-stramming nederst blir slitt, det gjelder jo alle som har slik stramming. Det løses med en runde rørleggertape på hvert bein....

 

Dressen kan bli varm i starten. Min dress har ikke utluftingsmuligheter, det savnes. De nyere dressene har det såvidt jeg har skjønt, og det øker nok komforten vesentlig.

 

Jeg bruker min dress nesten hele jakta. Svært lite klær under til å begynne med, og mye klær under på slutten. Jeg er veldig godt fornøyd, og kommer til å kjøpe Finnskogen neste gang.

 

Hybrid-buksa høres interessant ut, for kun bevegelig jakt. Jeg jakter også elg, rådyr og hare (stillesittende), og vil derfor ha gore-tex rundt hele....

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker to jakker på tur :) Når det er tørrvær så bruker jeg en Bergans Microlight jakke. Synes den er helt fantastisk. Veldig lett, puster bra og den holder vind og mygg borte, men den er langt i fra vanntett. Bruker den også på vinteren og når jeg trener. I tillegg så har jeg en Norrøna Trollveggen i sekken. Den har Gore-tex XCR-membran. Tar den på når det kommer regn eller sludd. Ingen av jakkene er lydløse, men har man behov for lydløse plagg kan man kanskje bruke en windstopper fleece i tillegg til en mer lydløs membranjakke?

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg bruker Finnskogen bukse og Forelhogna packlight jakke. Buksa revnet i sømmen ved borrelåslukkingen på beinet første året. Dette ble reparert på garanti av Norrøna. Nå har jeg hatt buksa i 4 år og den har fungert veldig bra. Jakka er veldig lett med gode luftemuligheter og god slitestyrke. Er veldig fornøyd med jakka. Begge plaggene har vært brukt mye på fritiden, på ca 4 uker bevegelig jakt i året, arbeid i viltnemda og 30 dager i Alaska som eneste ytterplagg. Husk på at disse plaggene ikke tåler gnister fra bål særlig bra. Det blir hull i ytterstoffet på buksa og små nedsmeltinger i overflaten på jakka. Dette gjelder sikkert de fleste plagg med "stille" overflate.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har hatt Finnskogen i en stund nå, og er veldig fornøyd.

Men vil ikke anbefale å bruke buksa på vinteren hvis du forventer å få snø på buksa over skoene. Jeg var ute 2 uker med denne dressen i vinter, og den blir fort våt på fleece/lydløse laget utenfor membranen. Den samler vann fort, og jeg fikk aldri tørket den ordentlig i teltet på natta. Tørr innvendig, men fuktigheten frøys til is utvendig og jeg ble fort kald.

Jeg skal kjøpe Recon buksa for vinterbruk. Den er ikke lydløs, men den samler ikke vann utenfor membranen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderte Norrøna Forelhogna (performance shell) bukse, Norrøna Finnskogen bukse og Chevalier outland action bukse. Bruken er særlig hjortejakt, herunder smygjakt.

 

Norrøna buksene passet meg ikke, eller bråket for mye. Kjøpte derfor Chevalier buksa. I tillegg kjøpte jeg en Norrøna Dovre bukse til mer allround bruk (ikke hjortejakt). Så langt meget godt fornøyd. En passe tykk, nokså lydløs og ledig bukse (Chevalier buksa). Vurder den også som en mulig kandidat.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun en dress, og det er Bergans Pasvik II (4år gammel). Dette er en god dress, men det er som du sier, den er varm. Helt perfekt for postering på hjort, men tidlig i jakta på rype eller skogsfugl sliter jeg med varmen. Har du tenkt å bruke den til mye aktiv jakting vil jeg si den er for varm.

 

Dressen jeg har er som sagt 4 år, og har blitt brukt ganske mye både på hjort, rypejakt, skogsfugljakt og andejakt, og nå er det blitt slikl at dressen trenger en impregnering i året for å holde skikkelig tett. Jeg vet ikke om det er vanlig at så dyre plagg skal trenge å impregneres men sånn ble det altså.

 

Bergans-klær har Darmitex, å den skal ikke impregneres. Det fikk jeg beskjed om når jeg kjøpte min jaktdress. Vi har samme dress å jeg er storfornøyd med min. :D Har hatt den i ca4-5år.

Tidlig i jakta synes jeg den er litt for varm.

Link to comment
Share on other sites

Har et Norrøna Forelhogna sett som jeg er svært fornøyd med. Bråker litt for mye til at jeg ville brukt det til smygjakt på rådyr, men er slettes ikke ille. Opplevde at borrelåsen på anklene revnet, men Norrøna fikset dette på under ei uke. Veldig bra jobb hadde de gjort også. Synes det er like viktig at produsenten tar garanti seriøst, for slik jeg ser det så er det vel strengt tatt ingen som produserer jaktklær av den kvaliteten som man kunne få før :(

 

Personlig så synes jeg Norrøna sine klær er litt mer gjennomtenkt enn Bergans....men dette er litt subjektivt :)

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte min bukse hos XXL, i fysisk butikk.

 

Ikke den mest polstrede med ørten beskyttelseslag, men så var det heller ikke det jeg var interessert i. Jeg skulle ha en lett, ledig, lydløs, regntett/ "sitte i våt lyngen tett", pustende, lydløs bukse. Til sist ble da valget nokså enkelt, og er meget fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Har Bergans Pasvik bukse og Pasvik II jakke.

Bruker kun buksa og ei feltskjorte tidlig i skogsfugljakta, da det blir varmt når jeg går hele tiden.

Må nesten være minusgrader eller regn før jeg tar frem jakka.

Buksa har jeg hatt i mange år og er like vanntett enda.

Går du for Bergans så prøv dressen først. Jeg måtte gå ned en størrelse fra det jeg vanligvis bruker.

Link to comment
Share on other sites

Regner meg selv som nybegynner da jeg var på jakt for første gang i fjor. :-)

 

Jeg kjøpte meg en Bergans Pasvik II, både bukse og jakke. Har vært utrolig fornøyd med denne og jeg har vært tørr under hele jakten fra begynnelsen til slutt.

Eneste negative jeg kan komme på er at jeg kanskje kunne ha ønsket en radio lomme til på høyre side av jakken. Normalt benytter jeg XL, men måtte gå ned

en størrelse til L, men ser ikke på det som noe problem.

 

Bergans Pasvik anbefales hvertfall av meg.

Link to comment
Share on other sites

Etter nærmere telling har jeg hatt dressen min i 6-7år nå mener jeg, å den holder meg tørr i dårligt vær. Kansje pga jeg følger anbefalinger som er for produktet.

Härkila extreme bukse er noe å se på..

http://www.steggen.no/index.php?c_=Shop ... uctId=8351

http://www.steggen.no/index.php?c_=Shop ... uctId=8351

http://www.steggen.no/index.php?c_=Shop ... uctId=8351

For det første heter det vel strengt tatt Dermizax, for det andre spiller det ingen trille om den blir impregnert etter flere års bruk. Mulig den puster dårligere etter impregnering, men den holder deg tørr for utvendige vannkilder.

:shock:.. Regn-tøy er tingen for deg, siden puste-membran egenskapene ikke er så viktig for deg.

Link to comment
Share on other sites

Når en først er inne på impregnering, så har jeg sett meg nødt til å impregnere Passvik II dressen min ved 2 anledninger. Har brukt denne "vask inn" impregneringen fra nikwax som fås kjøpt over alt. Etter vask så går plagget en liten tur i tørketrommel. Skal jeg være ærlig så merker jeg ikke forskjell på pusteevnen til min dress før og etter impregnering. Det eneste jeg merker er at vann ikke trenger gjennom fra utsiden.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 2 weeks later...

Heisann godtfolk, er selv på utkikk etter en ny dress til samme bruk som trådstarter og lurte på om noen flere her har erfaringer med disse dressene? Har selv brukt en Jahti Jakt Premium til nå, men innser at jeg mest sannsynlig vil ha bedre utbytte av en dress med litt mer kvalitet og ikke minst med membran som kanskje holder ut noen regndråper. Valget står mellom Pasvik- og Finnskogendressene, men vil veldig gjerne ha noen flere argumenter for\mot valg av dress. Er f.eks. Dermizaxen i Bergansdressen dårligere enn velkjente GoreTex med høyere vannsøyle? Setter stor pris på erfaringer som deles! :)

Link to comment
Share on other sites

Har (hatt) både Pasvik-dressen til Bergans og Finnskogen-dressen til Norrøna. Skal jeg sammenligne de to dressene er Finnskogen-dressen og gore-tex kvalitetsmessig mye bedre enn Pasvik og dermizax. Bergans har i ettertid kommet med Pasvik II og den har jeg ikke brukt. Problemet mitt med både dermizax dressene til Bergans og Finnskogen-dressen (gore-tex'en) er at den tåler alt for lite til mitt bruk. Finnskogen og bål er en særdeles dårlig kombinasjon. Lappesett som Norrøna i hvert fall hadde tidligere, anbefales. I fjor ble Finnskogen-dressen lagt på hylla og Harkila Pro Hunter tatt i bruk. Til mitt bruk har denne fungert mye bedre enn de andre dressene jeg har hatt.

Kombinerer Harkila Pro Hunter bukse med Harkila Vindeln (fleece) tidlig i sesongen. Blir det nedbør har jeg en Harkila Wapiti jakke liggende i sekken (tar lite plass). Utover høsten så kommer Pro Hunter jakken på. Wapiti tåler også ikke røff bruk og bålgnister, men Pro Hunter dressen er meget solid og virker til å tåle mye!

 

Sjekke denne tråden;

viewtopic.php?f=35&t=46743&p=518973&hilit=prohunter#p518973

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

eg hadde vurdert harkila dress fram for norrøna og bergans dine dresser . var i samme sitvasjon som deg men vart anbefalt harkila dress for dei er veldig store på markedet i forhold til norrøna og bergans og når det gjelder hovden dressen til harkila så er den av samme kvalittet som norrøna finnskogen men dressen er jo 2000 kr billigere ,

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tar opp denne tråden igjen.

 

Er ute etter en jakke jeg kan bruke til jakt hele sesongen i all slags vær fra smygjakt i skogen til rypejakt i fjellet.

I og med at jeg er student vil det med tanke på økonomien være lurest å kun kjøpe en jakke.

Har tenkt litt på Forelhogna paclite og Dovre, men er litt usikker på om de er egnet for smygjakt?

Var nylig innom norrøna sine nettsider, og ser at Forelhogna paclite jakke/bukse ikke lenger er å finne, betyr dette at de kommer med noe nytt i løpet av året?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Gammel tråd, men måtte bare svare på siste innlegg. Finnskogen er etter min mening mer slitesterk enn Dovre-dressen. Jeg har byttet inn 2 bukser og en jakke av dovre-dressen da den har gått sund. Finnskogen er brukt på hjortejakt i vestlandslier der man er like mye på knærne som på beina - vanntett selv etter 10 år, tåler myyye juling. Dovre er brukt til rypejakt på høyfjellet. Rev sund den ene buksa i et kratt, den andre har fått en rift på leggen jeg ikke vet hvor kommer fra, og jakken revnet under albuen pga en gjerdestolpe.

 

Det skal dog sies at Norrøna ikke har vært/er vanskelige med å erstatte plagg som går sund. Har fått ny hver gang. Har inntrykk av at gamle serien av Dovre var bedre, kraftigere stoff, tålte mere.

 

Jeg er ikke istand til å bedømme meg selv angående det å være forsiktig med klærne i fjellet, men det kan tyde på at dresser som Dovre ikke tåler mitt bruk. Jeg tror jeg derfor neste gang kommer til å velge Härkila Pro Hunter. En i jaktlaget har slik, og er fryktelig fornøyd. Det er den buksa han blir minst klam i av de han har prøvd, og den er slitesterk som fy. Kjenn på stoffet, så forstår du at den ikke lett vil revne e.l. Lett og gå i var den også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...