Jump to content

Hva er en ok samling?


fredrik

Recommended Posts

Hei

Var på skytebanen med rifla for første gang i dag.. Var riktig så gøy, og fikk skutt den skikkelig inn.. Brente av 50 skudd når jeg først var der..

 

Spørsmålet mitt er egentlig hvilken samling man kan si er ok mtp. småviltjakt?

 

Jeg skjøt på 100 meter, og den siste samlinga mi, hvor jeg faktisk konsentrerte meg ok viste at det værste sleivskudded var 21mm fra sentrum.. Skjøt 4 skudd, og de 3 andre var greit inn mot midten.. Jeg tenkte på dette mot en hare eller ei rype, så er jo det snakk om at man nesten kan velge om du skal skyte i hodet, mage, bryst osv..

 

Kan jeg si meg fornøyd med en slik samling?

(PS: skal tilbake om en ukes tid å trene litt til, var jo gøy)

Link to comment
Share on other sites

Så man skal ikke forvente stort bedre? Har ikke noe mål om å være med i NM eller noe, vil bare utøve human jakt jeg.. :)

 

Er heller ikke verdens beste ammunisjon jeg bruker.. Fiocchi 223 Rem FMJ 55g.. Billigste de hadde på xxl, men de lovte meg at det var en glimrende treningsammunisjon, og jeg har ikke noe å utsette på det i allefall..

Link to comment
Share on other sites

Jeg strekker holdet ut til ca 250 meter på sjøfugljakta med rifla. For å holde 5 cm presisjon på det holdet, må kula samle under ca 20mm på 100 meter.

 

Du nevner 21mm, så etter min mening er det mer enn bra nok. Du må dog huske at skyteforholdene i felten ofte er litt dårligere enn på skytebanen, så du bør være like sikker på egen presisjon skal du strekke holdene. Selv bruker jeg avstandsmåler og en verifisert klikktabell.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, tror ikke jeg skal begynne å tenke på slike hold med 223'n.. Eller? :)

 

Nei klart, med lengre hold må man ha økt presisjon, hvis ikke blir det bare tull..

 

Avstandsmåler skal kjøpes inn etterhvert.. Har bare vært litt mye handling i det siste. :)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, tror ikke jeg skal begynne å tenke på slike hold med 223'n.. Eller? :)

 

Det er det kun du og egen erfaring/skyteferdigheter som kan svare på.

Jeg ville kanskje brukt en noe bedre kule om jeg skulle brukt rifla til jakt på hold over 150 meter. Eksempelvis Nosler CC 69 grain. Den 55 grain kula er veldig sårbar for vind.

 

Selv bruker jeg den kjedelige 9 gram Scenar kula i 6.5mm med en passe mengde 160 krutt. Kjedelig ja, men dødens treffsikker. Bokstavelig talt :)

Link to comment
Share on other sites

høy twist

Om riflestigningen er for langsom (1:12" er langsommere en 1:7") kan du ikke skyte lange kuler - vekta har utrolig lite å si, av to like lange kuler er den tyngste mest stabil.

Men tunge kuler er oftest lengre enn lette.

 

Om du skjøt på DFS skiva så er jo 21mm fra sentrum godt utafor innertieren. Om det er godt eller dårlig avhenger av flere ting, du sier ikke hvordan du skjøt

- er du dreven i faget og skyter fra tofot med .223 er det ikke mye å skryte av, sønnen min på 6 kan finne på å skyte 10ere på 200m med 6.5mm...

- for en nybegynner er det vel "OK"

- liggende med reim er det OK, for en dreven skytter, men ingen blir noengang fornøyde på liggende i fritt tempo

- er du nybegynner er det bra

- skyter du på frihånd er det veldig bra,

- er det knestående er det veldig bra, og bedre enn de fleste

- er det stående så er det vel knapt troverdig

 

Hehe, tror ikke jeg skal begynne å tenke på slike hold med 223'n.. Eller?

Tenk på det når du føler for det og føler du vet hva du driver med. Uten å starte jaktmoraldebatten igjen så er det faktisk veldig mye vanskeligere å skyte 30mm samlinger på 300m (det er faktisk §$¤&"3£"#- vanskelig, minst), enn 10mm på 100m, og svært få rifler holder til konsekvent 50mm samlinger @300m (og selv 250). Men umulig er det ikke.

 

Her ser du hva de store gutta kan få til

weberrecord04.jpg

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

21mm fra senter gir en diameter på 42mm. Det er vel omtrent "snuseske presisjon".

Det er sikkert OK, men neppe mer enn det om det er skutt liggende med støtte.

Ellers som M67 sier, spørs litt hvordan det er skutt.

 

 

 

 

 

Liggende med reim hadde jeg nesten trengt terapi, eller i det minste en kopp kaffe for å tenke over ting, om 42mm på 100m var det beste jeg fikk til med sauern min ;)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar folkens :)

 

Blir helt klart en god porsjon trening framover, så får vi se hva jeg får til.. Dette var altså de aller første skudd skutt med rifle for mitt vedkommende.. :)

 

Har skutt en bråte med skudd med AG3, HK416, MG, Glock, MP5 osv, men blir liksom ikke helt det samme.. :)

Link to comment
Share on other sites

aller første skudd skutt med rifle

Både AG3, HK416 og MP5 er da rifler i mine øyne, høres ut som du vet akkurat hva du driver med, men ikke helt er klar over det?

 

Rifler fungerer akkurat likt i det sivile som i det militære.

De fungerer og skal skytes som alle andre rifler og samme teknikk er i bruk(dvs. når en sikter før en skyter), dette gjelder både grep, stilling, støtte, pust, avtrekk, siktebilde - alt!

Det jeg har skutt med AG3 og MP5 så er det også presisjonsmessig tilsvarende det en finner i mange jaktrifler, og en god AG3 er jammen mer presis enn mange jaktrifler

 

K

Link to comment
Share on other sites

Joa, men jeg følte at det var temmelig ulikt å skyte med en rifle og kikkertsikte, kontra en AG3 med kun diopter (er diopter det bakre sikte på ag3 heter?)

 

Men helt rett som du sier det med stilling, pusteteknikk osv..

 

Anyways, skal bli bedre..

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt i mitt innlegg ovenfor er at du må se på selve samlingen, ikke hvor langt du er fra senter på blinken. Dette henger for så vidt sammen gitt at rifla er innskutt med 0 i midten av blinken. Samtidig kan vind/ vær/ temperatur den aktuelle dagen gi avvik som gjør at alle kulene havner til høyre, venstre, over, under sentrum av blinken. Mål derfor samlingen når du skal vurdere egne skyteferdigheter og riflas presisjon.

 

Samlingen måles lettest med et skyvelær. Mål fra ytterste del av kulehullene på de to treffene som er lengst fra hverandre. Trekk så fra diameteren på kula = samling senter - senter. Skyt eksempelvis 3- skudds eller 5 skudds - grupper.

 

Kulediameteren på 6,5 = .264 tommer

 

308win = 7,62 mm

 

osv.

 

Forsøk litt forskjellige kuler/ patronfabrikater. Nokså tilfeldig hva akkurat ditt våpen liker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...