Jump to content

Kjøp av salongrifle


ScooterEngan

Recommended Posts

Hmmm..hva med å ta dette i flere omganger? Jeg har bestillt meg en Brno CZ455 Varmint i kal22lr. Denne ligger veil på 4600.-,du klarer muligens å få den til en litt lavere pris.

Så kjøp først rifla,så tar du kikkert og evnet løpskapping/demper med en senere annledning utifra andre brukeres ærfaring? Jeg vet dette blir åver ditt budsjett til slutt,men du har da en rifle med løpsbyttesystem slik at ekstra løp er en våpendel å ikke går utåver dine muligheter for max 6 våpen til jakt. Du har da kal.22lr,22mag og 17hmr :)

Dette skulle dekke alt fra mus til rev på lovlig vis :)

Jeg betalte 4200.- for min i kal 22lr..allså en CZ455.

Kun et lite tips med noen råd..

Link to comment
Share on other sites

Ekstra løp koster rundt 1600.- pr stk,men dette er jo ikke det viktigste.

Du sier du ikke vil bruke så mye penger på en salong? Jeg vill mye heller bruke ekstra penger på et fin kaliber slik at forhåpentligvis presisjonen er betraktelig bedre enn på en billigbørse. Husk at viltet er som regel ganske lite med salongjakt..å da er det surt at man skal bomme på noen skudd pga dårlig presisjon,eller i verste fall skadeskyting.

Min anbefaling er en CZ455 Varmint eller vanlig,så enkelt er det :)

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er presisjonen til CZ 452 standard i forhold til CZ 455 22lr, 22wmr og 17hmr?

det meste jeg bli å skyte på er vel kråker, kanskje ender, men har ikke sjekka så mye om det...

vet i hvertfall at det stedet jeg har tenkt å skyte kråker er på ganske lang avstand og de letter selv om jeg er veldig langt unna! (åpent jorde)

Er det noe ammunisjon som er bedre presisjon enn andre?

sorry for dumme spørsmål, kan ikke så mye om det, derfor jeg spørr.

Link to comment
Share on other sites

Generelt er alle CZ presise våpen, men presisjonen avhenger at en prøver ut litt forskjellig ammunisjon og finner det som går best i sitt våpen.

Har selv en CZ 452 style (svart syntetstokk og forniklet stål), og har hatt ett par andre CZ også tidligere- alle meget presise og pålitelige våpen.

Mye våpen for pengene- og har du litt is i magen dukker det jevnlig opp komplette våpen med kikkertsikte og demper på bruktmarkedet. Ofte til en svært fin pris.

Link to comment
Share on other sites

hmmmmmm, vil ikke gjøre deg forvirret men d skrev mest brukt til småvilt. hva med å satse på ei salong i 22wrm (22mag) den er noe sprekere men likevel meget presis i min cz 452 american lydsvak og rekylfri. du må ut med 2,10 pr skudd. men som sagt den gjør det lille ekstra eg håpa min salong skulle gjøre.da kan du jakte på hare,storfugl,rev,gås.skarv også. bare en tanke fra meg dette da! men gjør som du føler er riktig for deg.

Link to comment
Share on other sites

ScooterEngan: Børselars på Dal har stående en cz452 i 22wmr gjenget for demper, og med kikkert, denne er veldig lite brukt...

Holdt på å kjøpe denne selv, men det ble en Sako Quad i stedet, med flere løp.

Denne får du helt sikkert til en grei pris... :wink:

Link to comment
Share on other sites

tja, vet ikke om noe brukt i 22mag,men prisen er nokså lik i 22 og 22mag. kan bare annbefale den eg har erfaring med,og når det gjelder 22wrm så har eg cz452 american,og den er eg veldig fornøyd med. 452 er nå blitt avløst av 455 som man kan bytte løp til forskjellige kaliber i. det betyr at du muligens kan få en god pris på gamle modellen?? ta en tlf runde til forhandlere rundtomkring.

Link to comment
Share on other sites

Nå synes jeg du roter litt vel mye trådstarter, om du vill ha en anbefaling, så må bruken være rimelig klar.

Budsjettet må være klart, og gjerne tanker for fremtiden.

 

1: Du snakker mye om lange hold (for 22lr). (det betyr at du er avhengig av anlegg og kanskje tofot).

2: Du har tydeligvis i likhet med resten av oss lite penger, men muligens enda mindre penger og erfaring med kostnader grunnet lav alder enn en del av oss "gamle" gubber. (brukte våpen burde være av stor interesse for deg)

3: Hva skal man då gi deg av råd? Hva jeg ville ha gjort etter å ha opparbeidet meg noen år med kostbar erfaring? Eller hva jeg tror du kan klare deg med?

 

Jeg skal gjøre ett nytt forsøk, og jeg skal holde meg til CZ sine salonggevær, siden det er det jeg har, og har brukt til både det ene og det andre opp gjennom årene.

Det betyr ikke at ikke andre merker er like gode eller bedre, bare at det erfaringsvis er lettest å få mest for pengene totalt sett med CZ sine salonggevær.

 

Først la oss konstatere at Brno m2/CZ452/CZ453/CZ455 er gode og ærlige salongrifler, som leverer presisjon på linje med det aller meste av det som finnes av salonggevær. Og det til en pris som folk flest kan leve med.

 

Felles for alle, er at de på enkelte områder kan være litt ”rå” i finishen.

Og at enkelte har en noe ”uferdig” avtrekkermekanisme (litt kryp og slikt). Dette kan enhver kompetent børsemaker med erfaring med disse geværene, fikse for 5-600kr med ett bryne, eller en kan kjøpe biter (kit) for ett par hundre kroner, og prøve selv. Eller kjøpe en dyr Timney avtrekker, som ikke blir bedre enn ett tunet originalavtrekk.

En annen sak er på grunn av at sluttstykke håndtaket må litt klaring i forhold til kikkertsiktet. Kan man ikke montere kikkertsikter så lavt man ønsker på disse riflene. Slik at stokk valget ofte er viktig for bruker opplevelsen med kikkertsikte.

Alle mekanismene er like, eller like med små variasjoner. Det vill si at alle CZ 452/453/og sannsynligvis 455, har samme forutsetning til presisjon.

Alle CZ452 har 11mm feste for kikkertsikte, unntatt de med American låsekassene. Eller American i navnet, de bruker 3/8” bredde på sporet..

 

11mm feste for kikkertsikte, unntatt de med American låsekassene ser ut til også gjelde for CZ453 og 455.

 

CZ453 er forskjellig fra CZ452 i og med en lignende, feste løsning av stokken som CZ452 American (d.v.s. bakre feste skrue, og ikke fremme på løpet). Samt at CZ453 har justerbar ”single set Trigger” (husker ikke hva det heter på norsk), avtrekkermekanismen er i hvert fall fullt ut justerbar på disse, selv om ikke alle er enige i om en godt justert CZ453 avtrekker, er like bra/bedre enn en godt tunet CZ452 avtrekker (smak og behag).

 

Kremen er nok uansett den nye CZS455, som har løpsbyttesystem. D.v.s. At samme rifle kan utstyres med flere løp (22lr, 22wmr, og 17hmr). I tillegg finnes disse løpene i forskjellige versjoner, med åpne sikter, uten åpne sikter, standard profil, og tykk profil (Varmint). Alle med 52.5cm lengde.

 

 

Anbefaling for fremtiden med tanke på jaktvåpengarderoben, og variert jakt på litt lange avstander. Kjøp en CZ455 i 22lr, American eller Varmint (Varmint kommer ut på ny året).

 

Anbefaling for liten lommebok, let etter brukt CZ452 i American eller Varmint utførende. Eventuelt kjøp en ny av denne typen. Let etter en som er gjenget for demper.

 

T.d. Har jeg en CZ452 American i 22lr, og ønsker meg en tyngre og lengre stokk på denne (jeg er lang, og går lite). Min har tunet avtrekk, og kortet løp med demper.

Denne kan jeg skyte dagen lang, uten at lommeboka bryr seg. Jeg burde ha kjøpt Varminten, grunnet mye skyting fra benk.

 

Jeg har også en CZ452 Varmint i 17hmr, og denne er god som den er. Den har også tunet avtrekk, og har demper.

Denne brukes kun til jakt, hvert skudd koster såpass att jeg helst ser ei kråke eller lignende ramle for kronene. Trening utover innskyting og nødvendig verifisering av kulefall/vindavdrift på lange avstander, forekommer omtrent ikke.

Kaliberet (i likhet med 22wmr) egner seg ikke til mengde trening på skyting med.

Min dom er at man bør ha en rifle i 22lr i tillegg til slik bruk.

 

Hva jeg ville ha gjort i dine sko?

Enten gått for den rimeligste CZ452 American eller Varmint i 22lr jeg kunne finne (brukt eller ny, helst brukt). Og dette er det jeg mener er det beste valget for deg akkurat nå.

 

Eller kjøpt meg en CZ455 i 22lr, slik at jeg hadde hatt muligheten til å kjøpe meg ett 17hmr løp senere om jeg så ønsket.

 

 

 

 

Litt om hva som er hva.

 

CZ452 standard og lux (og Brno model2):

Verdt å vite, er at løpslengde 63cm. Vekt 3.0kg.

 

For: Åpne sikter for den som ønsker dette, og en stokk som passer for skyting med åpne sikter. Standard kommer normalt ferdig gjenget for demper.

 

I mot: Åpne sikter, og en stokk som passer for skyting med åpne sikter. Noe som gjør bruk av kikkertsikte vanskeligere, grunnet manglende kinnkontakt. Samt at man får dårligere plass til kikkertsiktet, grunnet at det åpne baksiktet kan komme i veien.

I tillegg egner disse stokkene seg dårlig til bruk med tofot, da forskjeftet er såpass tynt at det ofte legges press på pipa (løpet) når tofot brukes (og treffpunktet kan da variere mye).

 

 

CZ452 American:

Verdt å vite, er at løpslengde 57cm. Vekt 2.77kg

 

For: Rett stokk, som er lett og smekker. Passer meget godt til bruk med kikkertsikte (og det må en ha siden der ikke er åpne sikter på denne).

Nydelig dyp blånering på låsekasse og løp, generelt smykket i CZ forsamlingen.

Egner seg meget godt til bevegelig jakt og bæring over lange distanser.

I tillegg er det en positiv forskjell i forhold til alle andre 452 låsekasser, og det er at fremre skjefte skrue er flyttet bak på tangen av låsekassa (fordel presisjonsmessig).

Egner seg godt til bruk med tofot.

 

 

I mot: Jeg finner stokken litt kort for lange karer, og siden forskjeftet er rundet av. Egner den seg ikke så godt til skyting fra benk.

 

 

CZ452 Varmint:

Verdt å vite, er at 17hmr utgaven kommer med American sin låsekasse (ikke finish, men innfestings metode for skjefte). Løpslengde 53cm. Vekt 3.17kg

 

For: Rett stokk, kraftig forskjefte, tyngre/tykkere løp. Passer meget godt til bruk med kikkertsikte (og det må en ha siden der ikke er åpne sikter på denne).

Forskjeftet er kraftigere enn på en American, og er flatt under.

Egner seg godt til skyting fra benk, og om den har den tykke gummi bakkappen. Passer den også bedre til lengre skyttere. Egner seg også godt til bruk med tofot. For den som ønsker at salongen skal ligne mest mulig på storviltrifla, er den ekstra tyngden ett pluss.

 

I mot: Tyngre enn de andre utgavene, grunnet tykt/tungt løp. Ikke så velegnet til de lange jaktturene etter rype og lignende.

 

Der finnes noen andre versjoner av CZ452, som Scout (kort med grove åpne sikter for barn og ungdoms trening). Silhouette (vekt og lengde omtrent som American, men med plaststokk). Style (som Silhouette, men med forniklet løp og låskasse).

 

 

CZ453 er omtrent som CZ452, men med American sitt system for å skru fast stokken. Og med en i utgangspunktet bedre avtrekker.

 

CZ455 er omtrent som CZ452 (CZ452 American låsekasse som basis), men med utbyttbare løp, og forskjellige magasin typer. Samt normale 11mm festespor for kikkertsikte, på alle unntatt American modellen.

 

For: Løpsbyttesystem, som muligjør 1 plass i jaktvåpengarderoben selv med tre kaliber på samme børsa. Rimelige ekstra løp.

 

I mot: Løpsbyttesystem av vanlig type, noe som medfører at man må skyte inn rifla hver gang man tar av ett løp. I hvert fall inntil man har testet om den har omtrent samme avvik hver gang (noe som er fult mulig om man skrur til alle skruer identisk fra gang til gang).

Link to comment
Share on other sites

er forsovet enig m vingemutteren egogså.det er jo viktig å ha bestemt seg før man kan gå i dybden på div fabrikat og pakketilbud. men det var dette med jakt og litt avstander eg såg føre meg når eg snakka om 22wrm. 22 er jo et ypperlig mengdetrenings våpen men i jaktsammenheng og litt avstander så er det jo greit å ha ei finkaliber med noe mer sprut,og som er lovlig på litt større småvilt. er og enig i ammoprisen er høyere i 22wrm,men likevel ikke så gæli dyrt tross alt. selv bruker eg rifla til småvilt og trening. men når jeg og min 16 år gamle sønn treneskyter så bruker eg ofte luftgeværet også, den kan eg bruke i låven,garasjen ute,etc etc. og vi kan skyte uten å tenke på ammopriser. kansje trådstarteren kan bidra med oppklaring hva han ser føre seg hva børsa EGENTLIG skal brukes til? :?:

Link to comment
Share on other sites

Hva det skal brukes til:

-Mest kråkeskyting på lange avstander (ca 50-150m)

-Ender har jeg tenkt å jakte litt på(avstanden der har jeg ikke peiling på, bare en venn som så jeg burde prøve å jakte på det)

-Rev og gås vil jeg jakte på, ikke så mye som på kråker men litt, og 22lr er vel for svak og er ulovlig på både gås og rev, ikke sant?(de gangene jeg har møtt rev er korte avstander, ca 30-50 meter)

Ser jeg en mår så skyter jeg den også hvis jeg får sjangsen også, jakter ikke på noe spesielt, bare går ut og skyter det som er lovlig og går ann å skyte, men hovedsakelig det som står over.

 

Budsjett:

Maks 5000kr med kikkert (demper er bare en bonus hvis det er med i rifla)

Link to comment
Share on other sites

Det ser i hvert fall ut som om du skal ha deg noe kraftigere enn .22 lr. En salongifle blir altfor upresis når avstandene går over 100 meter. Da blir den veldig lett påvirket av vind, og kulebanen er ikke akkurat flat. I tillegg er det, som du sier, ikke lov å jakte gås og rev med det. Reglene sier jo at salongrifle er lov på vilt opp til hares størrelse, men ikke hare.

 

Det betyr at du må opp i .22 Wmr, evt .22 Hornet. Er usikker på om .17 Hmr er godkjent til bla rev, men om den er det, er også det absolutt verdt en titt. Har skremmende lyst på .17 selv, til koseskyting... :wink:

 

Skal du øke på, bør du nok se etter .222 evt .223, men da ser vi også helt andre ammopriser. .22 Hornet har vel heller ikke lave priser (aner absolutt ingenting annet enn det jeg har lest på Wikipedia om denne!)

Link to comment
Share on other sites

Hva det skal brukes til:

-Mest kråkeskyting på lange avstander (ca 50-150m)

-Ender har jeg tenkt å jakte litt på(avstanden der har jeg ikke peiling på, bare en venn som så jeg burde prøve å jakte på det)

-Rev og gås vil jeg jakte på, ikke så mye som på kråker men litt, og 22lr er vel for svak og er ulovlig på både gås og rev, ikke sant?(de gangene jeg har møtt rev er korte avstander, ca 30-50 meter)

Ser jeg en mår så skyter jeg den også hvis jeg får sjangsen også, jakter ikke på noe spesielt, bare går ut og skyter det som er lovlig og går ann å skyte, men hovedsakelig det som står over.

 

Budsjett:

Maks 5000kr med kikkert (demper er bare en bonus hvis det er med i rifla)

 

Altså, ikke for å strø salt i såret, men om du skal jakte på forholdsvis små mål på 150m hold med .22lr, så vær klar over at det er ekstremsport. Jeg har jaktet masse med .22lr, og skyter svært sjelden på vilt på mer enn 70-80m. Jeg anbefaler deg å prøveskyte på 150m med ulike vindforhold i feltmessige posisjoner, og du vil nok bli ganske overrasket. Om du ikke samler skuddene rundt 50mm, da bør du heller ikke løsne skudd mot vilt. Kjøp deg en .22lr til trening, og bruk heller mer penger på en .223 evt. 6,5 til jakt. Det kommer du aldri til å angre på. Om du allikevel skal jakte "langhold" med salongen, er avstandsmåler og en klikktabell ikke til å komme utenom. Da blir det ikke så billig allikevel.

Link to comment
Share on other sites

ja da trenger du ei cz 22 mag. cci tnt på vilt som ikke sk spises, meeget flattskytende og veldig human avliving for å si det forsiktig. matvilt cci 40gr hp,eller cci 40 gr gamepoint. det trenger ikke være mer komplisert enn dette. du har fått mange gode svar fra mange her i forumet nå. alle har kommet med fornuftige meninger. du nok ta valget selv til syvende og sist.....

Link to comment
Share on other sites

Hvis man tenker på mengde trening er ikke 17HMR eller 22WMR tingen.

Hvis man skal bruke børsa på jakt er 17HMR og 22WMR tingen.

Hvis du skal kjøpe deg 22LR, så bør du kjøpe deg et system våpen. Du finner nok fort ut at du skulle hatt noe som er litt kvassere :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

er det noen som på en oversiktlig måte kan fortelle meg forskjellen på CZ 455 og 452, samt modellene; standard, american og varmint?

Ser etter ny salongrifle, og har funnet ut at det blir ei cz rifle, men jeg vil gjerne vite hvilke modeller jeg har å velge mellom og hva som kan passe meg og ikke.,,

Link to comment
Share on other sites

Standard: Denne versjonen har en litt bøyd kolbe som peker litt nedover (du kan se det på bildet) og har åpne sikter, det går sikkert fint å bruke kikkertsikte på standard men er ikke beregnet til det, samme gjelder også Lux versjonen.

 

American og Varmint: Disse har rett kolbe uten åpne sikter og der må man bruke kikkertsikte, forskjellen på american og varmint er at varmint er veldig tung mens american er veldig lett, varminten har tykkere løp og kolbe tror jeg.

 

Det som er spesielt med CZ 455 er at man kan bytte løp på den i foskjellig kalier, for eksempel 17 hmr, 22 mag, 22lr osv....

 

Både CZ 455 og CZ 452 har disse modellene som står over her og har like egenskaper, men du finner et mye bedre innlegg på side 2 tror jeg en plass, et langt innlegg fra vingemutteren, der står det mye info!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei

har en winchester 22Lr halvautomat som jeg kjøpte brukt for 20 år siden :D har skutt det meste som er lov å skyte med salong, å har aldrig hatt forkilinger eller feil med denne. En viktig sak å huske på når det kommer til halvautomat er å pusse den ofte. Setter seg utrolig mye kruttetslam fast i mekanismen, å dette fører til klikk å forkiling om det ikke fjernes.

Ellers så er det en utrolig fin børse som man kan ha mye moro med. Går 15 skudd i magasinet som du lett knaller ut på noen sekunder når du leker deg :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...