Jump to content

Kjøp av salongrifle


ScooterEngan

Recommended Posts

Har tenkt å kjøpe meg salongrifle, dette blir da mitt første våpen og netopp har tatt jegerprøven, har ikke sendt inn søknad til politiet men er det noen som vet om det tar lang tid før den blir behandlet? og noen som vet om noen brukbare salingrifle pakker med sikte, kanskje lyddemper hvis du vet om det men det er ikke så nøye, og vil at det skal være bolt på rifla og sånn får å feste noe greier husker ikke hva det het, en sånn reim får å bære den, og så vil jeg helst ha en billig en, skal ikke ha noe super bra avanserte greier men brukbar rifle og kikkert.

Ellers vil jeg ha en rifle med god presisjon og som skyter bra på lange hold, og et annet spørsmål, finnes det ekspanderende kuler til salong?

Link to comment
Share on other sites

Min anbefaling er en CZ 452. Den får du i forskjellige varianter og alle er knallbra våpen. Jeg har selv "american" varianten og den skal jeg aldri kvitte meg med. Ta en titt på XXL sine sider, jeg mener de selger pakkeløsninger med kikkert og demper.

Det finnes ett stort utvalg i ekspanderende patroner i 22LR.

 

Når det gjelder behandlingstid på søknaden varierer dette svært mye, alt fra på dagen til flere uker.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det finnes ekspanderende kuler i 22lr. Disse kalles hulspiss, eller Hollow point (HP).

 

Du bør først og fremst se etter pakker med CZ452 American, eller Varmint i 22lr (Varmint er noe tyngre, men er letter å skyte fra anlegg med).

 

Jeg har en American i 22lr, og en Varmint i 17HMR.

Link to comment
Share on other sites

så at den riflen var litt dyr, også visst kikkert kommer i tillegg, har et xxl blad der det er en riflepakke som inneholder en Marlin 924r 22LR

og du kan velge sikte mellom BSA Sweet 22 eller Nikon Prostaff 4x3 eller Nikon fieldmaster 3-9x40, den siste der kosten 3499 med den rifla og kikkert, i beskrivelsen av den siste der så var kikkerten nitrogenfylt og støv å vanntett, så visst den rifla der ikke er så veldig dårlig så vurderer jeg den visst det ikke dukker opp noe bedre

Link to comment
Share on other sites

Klipp, klipp

Du bør først og fremst se etter pakker med CZ452 American, eller Varmint i 22lr (Varmint er noe tyngre, men er letter å skyte fra anlegg med).

 

+1

 

Selv har jeg en std. 452 med svineryggkolbe, angret på at jeg ikke tok American, ellers er den helt grei.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med det våpenet, men du kan jo se på en brukt CZ 452. En rifle i 22LR kan du ha hele livet, og med en CZ452 angrer du garantert ikke. Andre salongrifler er antageligvis bra nok, men CZ er den mest populære.

Link to comment
Share on other sites

Det ligger jevnlig 22LR konkuranserifler på finn.no til latterlig lave priser, feks http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=23498085 og http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=23334036 . Noen kroner til børsemaker for kapping og gjenging av løpet, en OK kikert og du skyter r...a av de fleste "salongrifler".

 

Noen synes det er en ulempe at de fleste av disse er enkeltskudd/uten magasin.

Link to comment
Share on other sites

Hva er det som gjør CZ til en så bra rifle? er vel kanskje mest opptatt av presjisjon på lange hold

 

CZ/Brno har produsert disse salongriflene mer eller mindre uforandret i 50 år. Grunnen til at det har vært så små forandringer på disse riflene er vel nettopp at de varer "evig", er meget presise og koster ikke all verden. Finnes nok mange fabrikker som lager like bra eller bedre salongrifler, men da er ofte prisen dobbel så høy eller mer. I utgangspunktet er ikke 22lr det mest presise kaliberet du kan få for penger og noe langholdskaliber er det ikke for jaktbruk i alle fall. Til jaktbruk på det vilt som er lovlig å bruke dette kaliberet på er vel presisjonen grei nok opp til kanskje 100m, lengre enn det kan man stort sett ikke strekke holdet før man har fare for skadeskyting rett og slett på grunn av egenspredning på våpen og ammo. Man skal være en stødig skytter og ha godt anlegg for å bedrive jakt med salongrifle på hold rundt 100m.

 

Jeg er tidligere skiskytter og hadde da et våpen til ca kr 30.000,- Min CZ 452 Varmint har like god presisjon på hold opp til 100m som skiskytterbørsa hadde, men kostet meg kun kr 3500,- med a-tec demper og en Nikon Monarch 3-9x40. CZ'en var da litt brukt, men som ny å se på.

 

Se etter en brukt CZ eller Brno og bli kjempefornøyd :D

 

Mange av de salongriflene som er litt billigere i innkjøp enn CZ/Brno har ofte en plaststokk som er vond og glatt å holde i. Presisjonen er ofte ikke like god som på CZ/Brno. Ladegrepet og avtrekket er som regel ikke i samme klasse som CZ/Brno. Har merket meg at avtrekket på de nyeste CZ modellene av en eller annen grunn har mer kryp enn de litt eldre Brno model 2 f. eks.

 

Lykke til med valg av salongrifle!

 

MVH

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 months later...
Enig med siste taler. Sats på bolt og da helst CZ. Styr unna halvauto. Klikk og forkiling etter 50 skudd

 

Skjønner at du aldri har vært borti Ruger 10/22 :D Den har også blitt produsert uten store endringer i snart 40 år. Og det er ikke uten grunn.

Link to comment
Share on other sites

 

Ikke så gæli. God børse. Kikkertsiktet er ikke av det råeste tenker jeg. Du vil nok savne variabel forstørrelse. Mange har ikke helt sansen for en slik stokk og vil heller ha en rett kolbe, som feks CZ 452 American. Dette er nok mest en smakssak.

 

Her er for øvrig et bedre tilbud på samme rifle, hos Jaktdepotet. Løp og kjøp!

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=25756446

Link to comment
Share on other sites

hei, og godt nyttår til deg. eg har hatt brno 22 lux for ca25 år siden, fin funksjon og presisjon solgte den pga et veldig krumt lavt skjefte. kjøpte siden ei toz17 funka like bra men var ikke like forseggjort men den hadde derimot punkt avtrekk noe jeg likte bedre. har nå ei cz amerikan og den går også veldig fint og presis.den har dir jaktavtrekk som er en smule hardt men har ikke gj noe med d ennå.den er forøvrig i 22wmr(22mag) så den er bedre egnet til mitt bruk som ren småvilt jaktrifle. eg tror flesteparten av salongene fra 5000,- og nedover gjør en hederlig jobb for folk flest. cz/brno har jo godt rykte og det har dei ikke fått uten grunn. men toz,marlin,remington,winchester,m flere er også oppegående. let etter et godt tilbud fra en av disse og du blir sannsyligvis fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Stikk innom, og snakk med de. De aller fleste våpenbutikker, er behjelplige med å skrive søknad og vente til den er innvilget (de vet også som regel om de kan forvente at den blir innvilget eller ei).

 

Jeg ville nok heller ha hatt en Varmint utgave, men dette er smak og behag. Liker du stokken, er det bare å peise på (tilbudet er godt).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

vi bor bare en times kjøring unna jaktdepoet, men så at det var kun 14 stk igjen, og visst jeg skal sende søknad noe som kan ta litt tid, så er det kanskje utsolgt når jeg har fått godkjent søknaden, tror du den pakken selges fort ut, eller hvordan gjør jeg det?

du kan jo spørja dei om dei kan legge til sides ei pakke til du har fått svar på søknaden

Link to comment
Share on other sites

Har en cz 452 med 41cm løp og demper. Blir grei totallengde på den. Lagde justerbar kolbe på den for å få bedre kinnkontakt. Det er en ting du kan vurdere å gjøre sjøl om du føler at du får behov for det. Kosta meg 2 timer og to karmskuer. Har i tillegg justert avtrekket hos børsemaker. Jeg synes at en eldre Brno mod 2 gir en bedre kvalitetsfølelse enn min cz. Fås brukt for 1500,- til 2000,- på finn i ny og ne. Synes forøvrig at tilbudet på jaktdepotet virker fornuftig.

Link to comment
Share on other sites

Den er helt "grei", (har en selv) men liker ikke kolben og balansen i den. Men for all del, den kan antakelig gå i arv til dine barn og fungere like godt.

Om du vil ha en, kan du kjøpe min. :mrgreen:

Den har i tillegg 3-9x kikkert og ekstra magasin, og er mye billigere.

Link to comment
Share on other sites

Ja mange som er fornøyd med CZ/Brno her, og jeg kan bare slutte meg til det! Jeg kjøpte min Brno mod 2 i -81, og det er ei stabil, kjempegod børse!

Jeg var tidligere ganske aktiv med kråkeskyting, med en 3-9x Kassnar wide-angle kikkert og CCI Stinger i kammeret er kråkene sjanseløse... Har og skutt en skabbrev på 80m hold med den, reven datt som en tomsekk.

 

Ei brukt børse kan jo og være et godt alternativ til ei ny, du sliter ikke ut ei sånn børse. Bare sjekk at den ikke er rusten!

 

Jeg har og ei Sako salong som jeg har arva, den er virkelig lekker, men kosbar....

Link to comment
Share on other sites

Noen kommer til å kommentere den reven ganske kjapt... 8)

 

Det var en meget hardt angrepet skabbrev. Den var veldig avmagret, så den var "lettskutt". Det var ikke mye som skulle til for å gjøre slutt på pinslene. Et velrettet Stinger-skudd er meget effektivt, og var nok i massevis. Stingeren med høy hastighet og lett hullspisskule kan ikke sammenlignes med vanlig .22lr.

Det var på landet, men i nærheten av bebyggelse og traffikert vei, så å bruke kraftigere skyts vurderte jeg som unødvendig og uforsvarlig.

 

Poenget var å avlive en sjuk rev, det var ikke revejakt på friske, spreke dyr. Da hadde jeg brukt 6,5x55 med noen nette 5 grams kuler, 6mmREM børsa eller sønn min si .222.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er litt redd for at den pakken de har på jaktdepoet er utsolgt, det stod kun 14 stk igjen og det var 2 desember, men hvis de er utsolgte bestiller de inn nye pakker, eller det som er i pakken da, eller er det et tilbud så langt lageret rekker så er det ikke no mer tilbud når det er tomt?

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om de bestiller inn nye pakker. Det kan jo være at de ikke skal lagerføre akkurat denne modellen lenger. Uansett kan du kjøpe deg en brukt brno/cz gjerne med et ok kikkertsikte på. Og få en børsjemaker til å kappe og gjenge pipa for deg. Vil tro du kan få det og en avtrekksjobb til samme prisen som denne pakka. Jeg dreit meg ut når jeg kjøpte salong. Kunne fått en brukt brno 2, 1000 kr billigere enn cz 452 som jeg kjøpte. Begge var til salgs hos jaktdepotet. Var litt skeptisk til brukt og den nye hadde ferdig gjenga pipe. Men den blei så lang med demper montert at jeg seinere fikk kappa og gjenga pipa på nytt. Vil absolutt anbefale pipelengde ned mot 40 cm hvis du tenker å bruke demper hele tiden. Og det er ingengrunn til å ikke bruke det. Lykke til med handel. PS. Hvis du vil vite hvordan jeg lagde forhøyd kolbekam på en billig og grei måte kan du sende mg en pm, for beskrivelse.

Link to comment
Share on other sites

Scooter... Så vidt jeg vet har jaktdepotet en mail, hvorfor ikke bare sende dem en mail og høre om de har flere igjen i stedet for å "ta sorgene på forskudd"? Du minner meg litt om den pessimistiske bestemoren min:-P

 

post@jaktdepotet.no

 

Jeg bestillte akkurat den samme pakka derfra rundt den 16.desember, hadde ikke innvilget våpensøknad på tidspunktet så de holder av en for meg mot et depositum. Jeg vil ikke tro at de er tomme hvis annonsen fortsatt ligger ute..

Har personlig fått veldig god oppfølging på mail og når jeg var innom butikken.

Link to comment
Share on other sites

Nå sier ikke jeg at cz452 er en dårlig børse, for tvert imot, den er veldig bra! Men den har (for meg) status som salongriflenes Volvo 240. Alle har, har hatt eller vært borti en. Den er rett og slett blitt jævlig vanlig. Noen har sikkert ikke noe problem med det, men jeg vil helst ikke han en slik børse. Kall meg gjerne sær!

Vet at jaktdepoet selger Kimber salongrifler, de skal være gode. Stenvaag og Landrø selger Anschutz' jaktrifler, de ER gode, Sako Quad finner du ganske mange steder, de er også gode! Ellers er vel også Landrø forhandler av Weihrauch, som er en god del dyrere enn CZ, men alle jeg har sett skrevet om de gir de fordelaktig kritikk ift. CZ'en

Link to comment
Share on other sites

Alle riflene som blir nevnt i svaret over her er tildels betydelig dyrere, ofte mange ganger prisen, i forhold til en 452. Det er dette faktum som har sørget for at alle har eid eller vært bortpå en 452 eller mod. 2.

 

Det spesielle med CZ`n er at den leverer presisjon som ikke står tilbake for noen av de andre nevnte børsene. Jeg har pr. nå en 452 varmint og en Kimber .22lr. CZ`n skyter ikke noe dårligere enn Kimber`n, men når det kommer til finish, gange og generell eyecandy er det stor forskjell. Kimber`n er et smykke, CZ`n er rå og uferdig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...