Jump to content

Bra rifle kombinasjon??


Rolfsen

Recommended Posts

Hei, skal snart kjøpe den første jaktrifla, og tror jeg har kommet frem til en grei "pakkeløsning".

 

- Remington 700 sps 308 (rustfri/ikke rustfri)

- Trijicon AccuPoint 2,5-10x56 (billig i fra usa)

- Lyddemper: A-tec TMM4 eller Shultz&Larsen Hardcore

 

Selve rifla er jeg nokså sikker på, men vet ikke om det er nødvendig å legge inn de xtra pengene for rustfri? Og regner med at kikkerten er bra, etter det jeg selv har lest om den her inne. Men så står valget mellom ATec eller Hardcore lydddemperen.. Litt ulike i pris, men holdbarhet, vekt og kvatlitet på dempingen spiller jo også en rolle.

 

Noen som har noe å si på disse valgene? Evt. hvilken demper ville du valgt? helst noen som har prøvd begge deler :)

Takk på forhånd

Link to comment
Share on other sites

Trijicon AccuPoint 2,5-10x56
greit nok sikte det utena t jeg skal utale meg noe særlig på det.
Lyddemper: A-tec TMM4 eller Shultz&Larsen Hardcore

velg atec tmm4 pga det har vært en del tull med S&l Hardcore selv om den har blitt utbedret stoler jegh ikke helt på den enda.

kaliberet du har valgt på rifla er helt glimrende.

enest jeg sitter igjen som spørsmål er hva skal du jakte?

Link to comment
Share on other sites

Rustfri børse tåler nok mer enn de vanlige, men den er heller ikke vedlikeholdsfri. Det er jo mange deler som ikke er rustfrie! Bruk heller pengene på A-tec... Har ingen formening om hvor bra de er, de to, men A-tec vinner i hvert fall min stemme pga utseendet! Betaler heller 1 500,- ekstra bare for å slippe å se på S&L-demperen... :wink:

 

Remington SPS er sikkert grei den, men jeg har hørt folk klage på at stokken er for myk. Aner ikke sjøl. Kaliberet er kurant til alt mellom himmel og jord her på berget, og det koster ikke statsbudsjettet å trene med den.

 

Siktet har jeg ingen formening om.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt endel skudd med begge de demperne du nevner, og eneste forskjell jeg kan nevne er utseendet(og det er jo en smaksak). At det har vært trøbbel med endel S&L dempere tror jeg ikke du skal tenke så mye på. Disse er utbedret, og leser du tråder om dempere finner du ut at A-tec demperne også "flyr".

Link to comment
Share on other sites

Angående demperen så har jeg selv en S&L hardcore demper. Denne har jeg skutt noen hundre skudd med og er veldig fornøyd med den. I tillegg har det også komt en ny versjon av demperen som skrur fast demperen og modulene fremfor å løsne på dem (noe stort sett alle dempere gjør når du har skutt en stund). Og som enda en liten gulerot så koster den halvparten av de norske demperene.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg har det også komt en ny versjon av demperen som skrur fast demperen og modulene fremfor å løsne på dem (noe stort sett alle dempere gjør når du har skutt en stund).

Vet du om denne versjonen er merket på en bestemt måte, eller dette helt enkelt er integrert i demperen fra nå? Jeg kjøpte meg nemlig en ny S&L-demper for en uke siden (gjenget 14x1.5 og brukt på S&L-løp gjenget fra fabrikk) og opplever i hvert fall ikke at demperen løsner, snarere tvert om. Etter erfaringene fra første dags bruk der jeg sjekket den hver gang jeg byttet magasin (uten at den var løs) har jeg de siste dagene kun trukket den til akkurat slik at den sitter; men det har altid krevd godt med krefter å løsne den igjen.

Link to comment
Share on other sites

Det vet jeg dessverre ikke, men mener denne ligger på samme pris som den forrige modellen (altså 1500,-). Skal jeg synse litt så tipper jeg dette vil være integrert i alle de nye demperene fra S&L, men for å være sikker kan du jo sjekke med jaktdepotet. Jeg så de annonserte med denne demperen nå.

Link to comment
Share on other sites

...men for å være sikker kan du jo sjekke med jaktdepotet. Jeg så de annonserte med denne demperen nå.
Gjorde det akkurat; de fikk "twister"-versjonen inn i går. Det står tydelig "Hardcore Twister" på de iflg han jeg snakket med. Da er det mao ikke en slik jeg har. Kanskje jeg bare er heldig med gjengene da; ettersom løp og demper er gjenget samme sted bør det jo være bra pasning (ref diskusjon/krangel mellom diverse aktører i S&L-tråden m.m.).
Link to comment
Share on other sites

Ville valgt "rustfri" da det er mindre vedlikehold med slike børser. Tåler ofte mer vær og vind. Ville valgt kaliber 308 win, i denne børsen. I forhold til 306 win og 30-06 debatten, er det minimalt å hente ut i en 30-06 i forhold til 308 win hvis du kjøper ammo. ved hjemmeladning har man mulighet for å få i tungre kuler i en 30-06.

Dette kan delvis komenseres med å bruke "superkuler" TBBC, Swift A-Frame og S-II, Norma Oryx e.t.c. i 308win.

Du finner en test av denne på www.klikk.no mener eg.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg har oppfattet er "superkulene" til for å ødelegge minst mulig men samtidig legge dyret raskt. Jeg har hørt at superkulene er for "snille" med dyret og dermed kan det øke sjangsen for skade skyting. Jeg bruker norma nosler partition de skal gi godt skydd tegn. Jeg synes det er bedre å miste litt kjøtt enn å miste et dyr!! Da blir det sjau med hunder og full leteaksjon. Federal fusion hadde vert bra for deg :)

Link to comment
Share on other sites

Disse "superkulene" du nevner, er dette ammunition som "ødelegger" mye kjøtt? Har ikke satt meg inn i slikt så trenger vel litt hjelp og forslag til en god ammunition :D

 

Noen som har forslag? Til rådyr, hjort og elgjakt :)

 

Som tidligere sagt er "superkuler" ofte loddete kuler som holder godt sammen, splintre seg ikke opp, og gir god dybdevirkning, eventuell gjennomskytning av dyret. Har ofte høy restvekt hvis du finner kulen igjen (i forhold til oppsplintring).

 

Det finnes mange type kuler fra "superduper" kuler til gode og dårlige kuler.

Hva du trenger er avhengig av hva du jakter.

 

Jeg har tradisjonelt brukt Lapua Mega 12g eller 9,7g som fungerer godt til hjort, foretrekker 12g.

Brukte tidligere TBBC men syntes at prisen ble vel drøy etter en stund.

 

Til elg som er et større dyr ville eg nok kansje vurdert å brukt bedre kuler p.g.a dyrets størrelse, og for å få gjennomskytning.

 

Kjøp Remington 700 SPS Rustfri, i 308 win, bruk Normas Oryx ammo på jakt, det vil være en dødlig og god kombinasjon til alt norsk storvilt, hvis du treffer :wink: .

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...