Jump to content

hvorfor er .222/.223 så populært?


steffen

Recommended Posts

for de som leser kammeret jevnlig, så har man fått med seg at .222/.223 er dårlig egnet til småvilt,særlig om man må bruke fabrikkammunisjon.

helmantel er for smått til rev, og blyspiss og til og med helmantel sprenger rypene.

 

jeg sitter også igjen med det inntrykket at dette er et svært vanlig kaliber rundt om i landet, men hvorfor?

greit nok at de er populære i USA hvor skadedyrskyting er mer utbredt, men her hjemme treffer jeg svært få som har en dedikert skadedyrsrifle, og da spesielt den eldre garde som måtte ha kjøpt .222 rifler for og etablere denne patronen her hjemme.

 

jeg får ikke dette regnestykket til å gå opp, er det kammerbrukerne som er for kresne eller hva?

noen som har noen tanker rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

:?:

For smått til rev? Vi skyter jo rev lovlig med 22wmr og 17hmr. Og 222/223 er jo heftigt mye kraftigere enn disse kalibrene.

 

Det som ofte er omtalt, er at det er lite fabrikk amo, som egner seg til matvilt. Da meste parten av fabrikk amoen, er beregnet til skadedyrs skyting. Så utfordringen ligger i å finne amo som er snill med spiselig småvilt, og som samtidog legger det dødt på stedet.

 

Man har noe av det samme problemet med t.d 6.5x55, der man ofte må lete opp amo med litt butt kule for å skyte smått matvilt som storfugl o.l. Uten å ødelegge all maten i de.

 

222/223 er perfekt til småvilt, enten man vil sprenge det. Eller spise det. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er et vanlig kaliber på grunn av billig ammunisjon, stor utvalg av ammunisjon og store bruksområder. Nesten alle rifler fåes i disse kaliberne også. Spesielt da .223.

Begge kaliberne er godkjent til og med rådyr. Vil vel egentlig ikke si det er uegnet til småvilt. Lader du selv kan du fint lage en ladning som er snill mot rype etc. Når det gjelder rev trenger man vel egentlig ikke være så snill med ammunisjonen med mindre man skal spise den :oops: eller spare på pelsen. Fine patroner til trening hvor det gjerne går en del skudd! ;)

Link to comment
Share on other sites

:?:

For smått til rev? Vi skyter jo rev lovlig med 22wmr og 17hmr. Og 222/223 er jo heftigt mye kraftigere enn disse kalibrene.

ved bruk av helmantel

 

---------------------------------------------------------------------

 

personlig er jeg av den oppfatning at 1 ladning per rifle er nok.

mens andre gjerne bruker ørten ladninger.

(dessuten tror jeg at jeg har lagt hjemmelading på hylla).

Link to comment
Share on other sites

personlig er jeg av den oppfatning at 1 ladning per rifle er nok.

mens andre gjerne bruker ørten ladninger.

 

Med dagens gode hurtigmontasjer er det lett å bytte ladning. Jeg bruker flere kikkerter til samme rifle, hvor kikkertene er skutt inn med ulik ammo. Skal jeg bytte fra trening til jaktammo så byttes kikkerten, og vips så er rifla klar til bruk med ny ammo.

 

Det er godt å slippe det strevet mange har med innskytning flere ganger i året......unødig stress :)

Link to comment
Share on other sites

så har man fått med seg at .222/.223 er dårlig egnet til småvilt

.223 og .222 er da helt ideelle småviltpatroner etter mitt syn, de fleste som er litt over middels interesserte lader selv. (kjenner kun et fåtall som skyter men ikke lader)

Da er dette overhodet ikke noe problem.

 

Den nesten fraværende rekylen og den korte løpstiden tilgir store deler av skytterens dårlige og ujevne rekylopptak, og den tilgir våpenprodusentens grove toleranser og assymetrier langt bedre enn grovere kaliber.

Resultatet er at så godt som de fleste .223 rifler er mer presise enn en kan få en gjennomsnitts Remchester i 6.5x55 til å bli.

 

Det blir mere moro å skyte, så er det mindre rekyl og mindre smell, og bråk og elendighet, og mindre slitsomt å skyte - rifla kan være mindre, haugen med tomhylser på kjøkkenbordet blir mindre, 1000 kuler veier 3-4kg og ikke 9 eller 12, alt er bedre og enklere og billigere, mye mindre drit å pusse ut er det og

 

- var det lov hadde jeg brukt den på elgjakta også! Blir som tyrefekterens stikk.

 

K

 

PS: Hallelujah - Amen!

Link to comment
Share on other sites

.222 og .223 kom til Norge frå USA på 60-70-talet og var der borte eit kaliber dediket varminting, altså skadedyskyting.

 

Norske jegrar famna om dette som det det såg ut som; eit perfekt kaliber for stort småvil, og då spesielt rådyr. Kalibra var godt egna, men det nordiske markedet brukte tid på å utvikle ei kule tilpassa formålet her på berget.

 

Nå når det fins godt egna kuler til ulike typer småvilt, er desse kalibra meget godt egna til både stort og smått. Dette, og minimal rekyl og billig ammunisjon/komponentar er nok grunnen til at det er populært. Dessutan viser majoriteten av .222 og .223-våpen god presisjon, noko som er viktig mtp bruksområdet.

 

Altså:

 

1. ideellt til småvilt med dertil egna kule

2. billig i bruk

3. minimal rekyl

4. generelt god presisjon

5. relativt flattskytande

Link to comment
Share on other sites

Hobbyer skal koste vet du :)

 

er vel ingen som driver med dette for det er en billig hobby.. det har i allefall ikke jeg lagt merke til..

 

Det viser seg att denne hobbyen aldri blir billigre. Om noe koster mindre kjøper vi bare mer av andre ting. Når vi starter med hjemmeladning for å spare penger blir det ikke billigere, vi skyter bare mer :lol: . Beklager OT.

Link to comment
Share on other sites

Den nesten fraværende rekylen og den korte løpstiden tilgir store deler av skytterens dårlige og ujevne rekylopptak

 

Har du noengang regnet på hvor stor forskjell det er på løpstid mellom feks ei 50grs 222-kule og ei 100/140grs 6.5?

I "alle år" har jeg skutt med 222, både på jakt og konkurranse. Har vært godt fornøyd med kalibret til mitt bruk, da jeg ikke har bedrevet storviltjakt.

 

Så for et par år siden bestemte jeg meg for å la elgjakta og løpende elg konkurranse få en sjanse, og kjøpte meg en 6.5 (Sauer 202).

Det jeg har merket etter dette er at høla i pappen gjerne blir litt utenfor innertreffet i jaktfelt (siden jeg valgte å bruke saueren dette også), i stedet for innenfor streken slik det var med 222. Saueren er tung (5 kg) og har demper så rekyl finnes knapt.

Jeg blir straffet mye hardere med 6.5 dersom avtrekket er litt dårlig eller jeg er på vei ut av innertreffsona, i forhold til det jeg var vant med.

 

La oss si at 222-kula har en utgangshastighet på 950ms og 6.5-kula har ca 800m/s. Hvor mye mer rekker man å flytte løpet ut av siktelinja på 6.5 etter at man har trukket av (eller røsket av..) og før kula forlater løpet? Utgjør dette noen målbar forskjell på 100-meteren? Det avhenger selvfølgelig hvor mye løpet er i bevegelse i det man trekker av, men la oss si 5mm/s (et dårlig avtrekk?).

 

Blir litt teoretisk dette, men kan vel være artig som et rent tankeeksperiment.

 

Og forøvrig: Enig i M67s lovprising. Har flere våpen i 222 selv.

Link to comment
Share on other sites

Sammenligner noen ladninger i QL

 

- 6.5x55, 65cm løp, 140gr SMK, 47.5gr MRP, 850m/s, 1.387ms

- 6.5x55, 55cm løp, 140gr SMK, 42gr N550, 800m/s, 1.270ms

- .223Rem, 50cm løp, 55gr Berger FB, 26gr N530, 960m/s, 0.885 (denne har jeg ikke testet)

- .223Rem, 55cm løp, 62gr Berger FB, 29gr N550, 915m/s, 1.000ms

- .223Rem, 55cm løp, 80gr Amax, 26gr N550, 850m/s, 1.105ms

 

En ser at løpstiden tildels er 30% mindre, siden rifla er under akselerasjon i hele løpstiden vil den bevegelsen den rekker å gjennomføre bli redusert med mer enn 30%, trolig mye mer uten at jeg gidder å regne på det. Må være flere enn meg med videregående skole her?

Når så rekylimpulsen er ca det halve i tillegg... Riflene er ikke halve vekta?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Må være flere enn meg med videregående skole her?

 

Forsåvidt, men når årene siden den gang har gått med til å løse (ikke-matematiske) utfordringer ved hjelp av bits&bytes eller ute i skogen, så er det utrolig hva man glemmer :oops:

 

Skal gruble litt mer over dette i morra. Akkurat fått slengt meg ned i sofaen etter forberedelse til stevne førstkommende helg...

Link to comment
Share on other sites

Heller ikke glem hva forskjellen i lukketid mellom børsene kan utgjøre...

 

 

@Wadcutter - Såfremt du ikke har tre toppkikkerter, ville jeg heller brukt budsjettet for alle tre på EN GOD kikkert, som jeg hadde stolt på klikkene på, aller helst med nullstillbare justeringstårn. 0 går midt i med treningsammo, da den brukes mest, mens x-knapp i gitte retninger gir treff i null eller med ønsket overtreff med jaktammo. Jeg stoler like mye på klikkene på tysk kvalitet, som jeg gjør på en hver hurtigmontasje.

Link to comment
Share on other sites

@Wadcutter - Såfremt du ikke har tre toppkikkerter, ville jeg heller brukt budsjettet for alle tre på EN GOD kikkert, som jeg hadde stolt på klikkene på, aller helst med nullstillbare justeringstårn. 0 går midt i med treningsammo, da den brukes mest, mens x-knapp i gitte retninger gir treff i null eller med ønsket overtreff med jaktammo.

 

Det er også en løsning, men da må man vite hvor mange klikk man skal stille mellom bytte av ammo. Det fungerer nok det, men da må man huske det. En annen ting med å ha flere ulike kikkerter er at klikktabellen kan festes på hver enkelt kikkert, og det gjør det også lettere. Med løsningen jeg bruker er det bare å bytte kikkert, uten noe om og men.

 

Det er dessuten ikke allt man trenger en veldig god kikkert til. Eksempelvis jaktfeltskyting, som alltid foregår på dagtid og på relativt kjente figurer. Optisk sett klarer jeg meg fint med kikkerter i mellomklassen. Den dagen synet krever det, og lommeboka tillater det, ja da skal det innvesteres i førsteklasses optikk.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm...

 

Hvorfor .222/.223 er populært...?

 

Enkelt svar! Det er jo salongrifler for mannfolk! :lol:

 

Ellers:

Ypperlig småviltkaliber, om man lader selv i hvert fall. Artig å skyte med, for man slipper den ford... rekylen. Jeg liker ikke rekyl og koser meg med .222'en min. Billig å lade i alle mulige varianter. Små kuler og nesten ikke krutt i hylsa (ok, en skal vel ikke akkurat tenke på kostnadene til dette, men lell...).

 

For meg har Fox'en min blitt mitt lille leketøy, med lyddemper og en liten "fæl" kikkert (5-20x)! Jeg kan bruke den til alt fra å sprenge dvergspissmus til å velte rådyr. Lader de lille, nusselige patronene selv i kjelleren og kommer stadig frem med noe som må prøves. Det er jo dette som gjør voksne mannfolk til guttunger igjen!

 

Har også en Sako Forester .308 som skinner nesten ubrukt i skapet, men jeg føler det blir overkill på koseskyting og småvilt. Dessuten smeller den så fælt... Også får jeg vondt i skuldra mi! :oops: Tror faktisk ikke jeg ville fått samme gleden å lade og prøve ut nye og spennende kuler og krutt med dette kaliberet. .308 er litt... ehhh... kjedelig... (rifla har jeg arvet, ikke kjøpt bare så det er sagt!)

 

Joda, har også en salongrifle i skapet, men .222'en er mye morsommere å leke med! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke 223, men 222 og 22-250. Og for alle tre (og sikkert for andre 22-ere) gjelder at de er godt egnet til matvilt, med skikkelige kuler. Lite smell, omtrent ingen rekyl (med varmint-løp på 22-250'en) og flat kulebane er flott! Minuset i forhold til grøvere skyts er vindavdrift - er det frisk sidevind og langt hold, velger jeg noe grovere.

 

Og så er de jo så nusselige å lade - særlig 222'en!

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp fått innvilga tillatelse til erverv av en Ruger Mini-14 Tactical rifle i .223 rem, og tanken var å benytte denne til rådyr.

Jeg ser jo at "mange " bruker denne patronen til rådyr, og at dette skal fungere helt fint, men blir jo litt skeptisk når jeg titter på den lille knerten av ei kule foran på for eks en 55gr Norma Oryx patron.

Har forøvrig drevet å rotet litt rundt med diverse programmer og tabeller, og har vel funnet ut at med den 40 cm lange pipa på Tactical'en, så kan jeg egentlig bare hoppe og drite i Oryx; må gå for 62 gr (for eks Federal Fusion eller tilsvarende) for å få nok Joule på 100 meter...litt for kort pipe til å få full trøkk fra 55 gr Oryx... :oops:

Når det er sagt, jeg skal investere i en krono og sjekke når børsa faktisk foreligger...kan jo ha flaks.

Uansett, noen erfaringer med .223rem til rådyr?

Link to comment
Share on other sites

Minuset i forhold til grøvere skyts er vindavdrift - er det frisk sidevind og langt hold, velger jeg noe grovere.

Det kan du si, men på "normale" jakthold er forskjellen udramatisk, de fleste .223 kuler driver omtrent som en Oryx i 6.5x55. Har du begge riflene og skal skyte noe hvor det gjør en forskjell å treffe med ei diger kule kontra lita - OG det blåser hunder, så tar vel de færreste den lille rifla?

Uansett, det som er å si er bruk de rette kulene.

 

På mere ekstreme hold vil det være erfarne og interesserte folk som bruker den uansett, og da flyr 90gr Berger med hvilken som helst 6.5x55 ladning på alle interessante hold, Med 80gr Amax vil .223 ha ballistikk som .308Win.

Den økte presisjonen gjør at det blir enda bedre.

Som sagt 67ggr før har jeg ei lita "jakt" rifle i .223, og det er KUN Saueren (200STR) i mitt skap som kan hamle opp med denne - ut til ihvertfall 800m - under 300m, og på 300m skyter jeg bedre med .223en enn med banesaueren.

Hvis det er opp til meg så så skal jeg ha den første STRen som kommer i .223

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hmm, har allerede en 30-06, men den begynner å bli ensom i våpenskapet. Har tenkt å kjøpe en til, men er ikke helt sikker på om jeg skal gå OPP eller NED i kaliber.... Er jo ikke noe jeg MÅ ha men, mye vil ha mer..

 

Det er vel ingen ting i Norge som er så stort at 30-06 ikke holder ??

Link to comment
Share on other sites

I hinne hårde dager jaktet undertegnede og en god venn MASSE rådyr med 222.

 

Ammoen var hjemmeladd Nosler Solid Base 60 grs foran en passe dose Norma 202. MV = 910m/s. Av skudd i normale vinkler fant vi aldri igjen en eneste kule. Har funnet igjen en på en bukk som ble skudd rett forfra på litt avstand. Kula satt igjen i låret bak.

 

Om noen mener 6,5/260 osv er brukbare til elg er 22 WMR et propert rådyrkaliber. Sammenligner en størrelsen på viltet er 222/223 i 375/416 klassen om en skal lage direkte overføring.

 

Med normale skudd kommer du aldri til å miste ett eneste dyr, ikke kommer de til å gå langt heller.

 

Heteste kandidatene i min verden er for øyeblikket 50grs Rhino Soft, 55grs Oryx, 60grs Nosler Partition. Barnes hadde tidligere enn 50 grs kule som stabiliserte godt i 222 som oftest har 1-14" stigning. I 223 med 1-12" er det ikke noe problem å kjøre 53 grs TSX så sant hastigheten er rundt 900m/s.

Link to comment
Share on other sites

Det er treffpunkt som er alt!

 

W.D.M. Bell skjøt visstnok over 1000 elefanter med 7x57 og 6.5 Mannlicher-Scoenauer.

Hva tror du elgen gjør om den får en 80gr Amax fra en .223 i ribbeina?

Heteste kandidatene i min verden er for øyeblikket

Eller en 75gr Amax

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Ka anbefaler folk her inne av mini 14 og en boltrifle? Har lest litt om minien og folk sier den ikkje er så hakkanes den blir nok aldri like presis som en boltrifle men er det store forskjellen? Noen som har en formening?

Minien er jo en lekker liten sak :)

Link to comment
Share on other sites

for de som leser kammeret jevnlig, så har man fått med seg at .222/.223 er dårlig egnet til småvilt,særlig om man må bruke fabrikkammunisjon.

helmantel er for smått til rev, og blyspiss og til og med helmantel sprenger rypene.

 

 

Jeg leser også kammeret jevnlig, og har ikke fått med meg disse påstandene..

Link to comment
Share on other sites

M67 : Kjøpte min første rifle i .222 denne høsten for å bruke på bukk/toppjakt, å det fungerer aldeles utmerket.

Både bukk å tiur ramler i smellen, nå kan ikke jeg å lade selv, så har brukt norma sin oryx å en helmantel laddet til 950ms og 850ms..

Skyter fuglen litt høyt ( over kvitflekken ) å det er pene sår, å ikke noe sprengt fugl.

Så alle som sier .222 etc ødelegger kjøttet å foretrekker grovere kaliber, stemmer ialefall ikke etter min erfaring.

Med demper på et så lite kaliber hører du nesten ikke smellen, å det er et leketøy rett å slett :)

Link to comment
Share on other sites

Har god erfaring med 222 rem og 50g Norma jaktmatch, nå har de byttet kule til 55g og har kjøpt inn en eske av denne, som skal testes på ryper nå snart.

Av hver 25-30 rype med denne ammoen (50g) så opplever man at ca en i snitt blir mishandlet av kula, men har med om man treffet bein som snur kula eller noe....kan sikkert skje uansett kaliber.

Link to comment
Share on other sites

At helmantel i 222 ikke er bra nok til rev er bare tull. Helmantel i 222 tar livet av det meste som rører seg bare du treffer der du skal. Velger du fabrikkammo helmantel standardfart i 222 rem og avstanden er under hundre meter må du være nøye med hvor du plasserer kula. Holder du deg unna alt som heter vingeben/knoke på fugl blir resultatet bra også på dette holdet. Hvis du skyter rev gjør du motsatt og lar kula gå gjennom bogen slik at du er sikker på at hullet blir stort nok:).

Som hjemmelader synes jeg 222 er et ideelt småviltkaliber. Jeg kan lade ned fmj til 650-700m/s til tidlig skogsfugljakt,og jasse opp farta til 900-1000 m/s hvis det skulle være behov. Har du patroner av begge slag,og vet hvor mange knepp du må stille på kikkertsiktet,så har du "medisin"for det meste.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Det er uvitenhet som skriver slikt tull om 222 !

Det er nesten det samme hvor du treffer reven om du benytter vmax . Vi holder oss for gode til å benytte helmantel til jakt på firbeinte. Bruker du vmax får du ikke gjennomskyting og ansees som perfekt. De revene jeg har skutt opp til 200 meter ble liggende der de sto. Om du trenger litt ladedata send meg en mail.

Link to comment
Share on other sites

Det er uvitenhet som skriver slikt tull om 222 !

Det er nesten det samme hvor du treffer reven om du benytter vmax . Vi holder oss for gode til å benytte helmantel til jakt på firbeinte. Bruker du vmax får du ikke gjennomskyting og ansees som perfekt. De revene jeg har skutt opp til 200 meter ble liggende der de sto. Om du trenger litt ladedata send meg en mail.

"Det er neste det sammen hvor du treffer reven om du benytter vmax" :shock: "vi holder oss for gode til å benytte helmantel " :shock:

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg aldrig jaktet med 222 eller 223 men med take på att 5,56x45 er en av de mest brukte kalibrene militært i flere tiår kan det vel neppe vare dårlig på att drepe dyr som er mindre enn mennesker?

 

 

Det er på ingen måte dårlig på å drepe dyr det er "ment" til å drepe.

 

Erfaringen min er at det er mer knall og fall med .223 enn med .308 (rev/rådyr)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...