Jump to content

Kongsberg Banemauser i DFS


viper_block_50

Recommended Posts

I disse LS tider så har jeg ristet litt støv av banemausern.

 

Jeg fikk tilbud om å kjøpe en Kongsberg banemauser for et år siden som nesten ikke er brukt, den har kun gått et par serier før forrige eier fant ut at DFS skyting ikke funka for han.

 

Det kunne vært moro og vært med på litt DFS skyting og men vil ikke legge så mye penger i det som en Sauer koster når jeg har denne rifla men er det helt på jordet å stille opp med denne rifla? Er det noen av disse rundt på DFS stevner lenger?

Link to comment
Share on other sites

Det er få Mausere å se. Jeg tror det er mer et tegn på at folk har penger, enn på at den er ubrukelig. Og på at kostnaden med å skyte mer er ammo og tid, enn rifle.

Banemauserene er så godt som like presise som Sauerene, men det mere rufsete ladegrepet gjør at de ikke er like "bra" på de raske seriene - men for en hobbyskytter er ikke forskjellen stor. Sauerens haug med løse magasiner er en stor fordel på feltskyting, med Mauser må du rasle med løse patroner, eller lite på 70 år gamle klips som forsvinner i snøen.

JEg har sett slike gå for alt mellom 1500,- og 4000,- de siste par årene. JEg ville kviet meg for å selge en for 1500,- og ville ikke betalt 4, knapt nok 3, så du får vel minst 3 om ikke 4 for en Sauer

 

K

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarters formål er en mauser mer enn god nok - til å komme i gang, og kjenne skyteglede. De fleste mauserne samler godt innenfor sentrumstiern på ei DFS-skive. Finn deg en feltjakke eller ei brukt skytejakke, og hiv deg med i klasse 1. Da skyter du kun liggende. Treningsskudd til jakta får du også gjennomført.

 

Siden du skriver at du sokner til Ringerike, kan jeg anbefale mitt gamle skytterlag Tyristrand. Der er det mange skyttere som også er jegere. Det samme gjelder vel også Ådal skytterlag.

 

Tvi tvi, satser på å se deg på et stevne i nær fremtid! :)

Link to comment
Share on other sites

Banemauserene er så godt som like presise som Sauerene, men det mere rufsete ladegrepet gjør at de ikke er like "bra" på de raske seriene - men for en hobbyskytter er ikke forskjellen stor.

 

Dette ble jeg også fortalt i 1990 da jeg kjøpte en ny M67. Et år senere gikk jeg den lange veien en gang til å bestilte en 200 STR og alt av rekorder falt forholdsvis raskt.

 

Kortere slagtid og stivere kasse gjør nok at M67 ikke er så godt som like presis som en Sauer. Det er klart at slagtid alene bidrar kan man kanskje skrive på kontoen for skyteteknikk, men i praktisk sammenheng så er det potensiellt et betydelig element.

 

Det som mer er et tegn på at folk har penger er at det er mange i dag som har TO Sauere liggende, en til felt og en til bane ... I 1991 var ikke penger nødvendigvis den store avveiningen om man skulle kjøpe eller ikke, det var om man skulle være konkurransedyktig.

Link to comment
Share on other sites

For treningsskyting og litt DFS i klasse 1 holder M67 lenge for meg. Hadde eg invistert i en STR måtte eg kansje begynt å trene aktivt DFS, og ikke bare ligge og kose meg med Mauseren.

Tror det førs e noe å hente på å kjøpe en STR hvis en har noen konkeranse ambisjoner.

Det eg ser med den største ulempen med M67 i forhold til STR 200 er når en skal skyte 10 skudd på 90 sekunder, da er det en klar fordel med Sauerens magasin.

 

Vil anbefale alle å kjøpe seg en M67 og koseskyte i DFS klasse 1 for jegere.

Klaret i å skyte opp (i år og) til Gull på "Dugleigsmerket" Klasse 1.

 

Som tidligere sagt er godkjennes DFS treningskudd i forhold til treningsskudd til Storviltprøven

 

Dessuten er M67 et meget godt utgangspunt til å bygge om til en sniper/varmit rifle, hvis du går lei, eller kjøper den en STR.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale alle å kjøpe seg en M67 og koseskyte i DFS klasse 1 for jegere.

 

Bare litt pirking. Klasse 1 er ikke for jegere. Klasse 1 er for de som ikke har noen klasseførte resultater fra de siste sesonger å vise til, og som skal skyte med våpen godkjent for baneskyting i DFS. Jegere finner du i samtlige klasser fra eldre rekrutt og oppover. Jeg skyter i klasse 5, og er jeger. Jegerbegrepet har ingenting med klasseinndelingen å gjøre, på et DFS-stevne er alle baneskyttere.

 

I klasse JEGER derimot, finner man ofte jegere med jaktvåpen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kortere slagtid og stivere kasse gjør nok at M67 ikke er så godt som like presis som en Sauer. Det er klart at slagtid alene bidrar kan man kanskje skrive på kontoen for skyteteknikk, men i praktisk sammenheng så er det potensiellt et betydelig element.

 

Det som mer er et tegn på at folk har penger er at det er mange i dag som har TO Sauere liggende, en til felt og en til bane ... I 1991 var ikke penger nødvendigvis den store avveiningen om man skulle kjøpe eller ikke, det var om man skulle være konkurransedyktig.

Om en M67 er bra nok kommer nok an på mange ting. Om du har tenkt trene masse og bli god kan du likegjerne kjøpe deg e 200STR med en gang. For det vil du kjøpe etterhvert uansett.

En 200STR er bedre å skyte med, jevnt over mer presis og et bedre våpen til baneskyting.

Om du derimot skal slenge deg med på 2 stevner i året og koseskyte litt vil jeg tro en M67 vil være bra nok.

Jeg har en M67 jeg skyter 50 serier liggende med som perler på en snor. Så for en fersk skytter som ikke blir revet med av utstyrshysteri vil en M67 kunne duge fint.

 

For ordens skyld, jeg har minst et par sauer 200str, så min M67 nyter en pensjonisttilværelse og blir med på banen noen gang i året å viser at den fortsatt kan skyte 50 ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...