Jump to content

forsteking av kjøtt?


Ole_Netland

Recommended Posts

litt spørsmål til kammerets kokker...

 

vi skal ha en del gjester til lørdag og for å spar tid lurte jeg på å forsteke kjøttet i ovenen ( lang tid og lav temp) for så å la det kjøle og gi det siste del av stekingen på grllen.

 

kjøttet er oksekjøtt, svinekjøtt og kalkun filet. tanken var å forsteke det på fredag eller natt til lørdag og så la det hvile til lørdag ettermiddag og grille det da. ovnen skal brukes til annet på dagen på lørdag så kan ikke forstek da.

 

Dette var en tanke som slo meg i dag om det kanskje var mulig og ville gi bra resultat, vet ikke hva dere tenker?

 

Den opprinnelige planen var å sette av noen timer ved grillen i forkant av at gjestene skal komme og bare grille det.

 

Tar gjerne i mot tips her.

Link to comment
Share on other sites

Store kjøttstykker kan med fordel stekest en dag eller to føre servering,men ver da nøye med steketempraturer og riktig ned kjøling.

Men vær litt forsiktig med evetuelle sterke krydder/marinader da dei kan ta smaken vekk fra det kjøttet du serverer(spesielt hvitt kjøtt),kjedelig å servere entrecote og det smaker kun krydder og olje.

Ellers er det bare å grille det fostekte kjøttet på medium eller svak varme til rett tempratur er oppnådd.

Kommer alt an på hvor mye du skal/vil kose dere ved grillen. :mrgreen:

Bon apetite.

Link to comment
Share on other sites

Rett avkjøling er kaldt og luftig 5 min etter du tar kjøttet ut av ovnen.Kjøleskap eller kjølerom gjør susen.

Glemte ein ting,når du tar kjøttet ut av kjøleskapet så ta det ut en time før grilling slik at det blir romtemperet.Du fåt et bedre sluttresultat da.

Rett marinade kan gjøre smak opplevelsen perfekt.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...