Jump to content

6 mm XC


Hedmarkingen

Recommended Posts

Riktignok skyter jeg ikke metallsiluett, men en viss erfaring med XC har jeg nå alikevel. Og en XC som samler 15 mm på 200 meter betinger at både låskasse og våpen generellt er bra bygd, kaliberet i seg selv er ikke så velgjørende selv om det er potent hva presisjon gjelder. Men jeg vet ikke om mange som har XC-løp som konsistent skyter <15mm på 200 meter hele veien. Det er også nok av de som sliter med kaliberet også, andre får det til å gå svært bra.

 

Nå vet jeg ikke helt hva som er meningen med XC for din del, men i mine øyne er denne patronen en tanke forvokst dersom man ikke skal begi seg ut på de virkelig lange holdene (type > 500 meter). Under det kan en vanlig 6BR i mine øyne henge godt med hva gjelder presisjonpotensiale (antagelig bedre), en imp'et utgave av 6BR vil absolutt slå hardt fra seg på avstandene, og i mine øyne være mer potent rent presisjonsmessig. Den ekstra farten du kan få med XC kan være hyggelig den, men å jage ut 105 gr kuler noe særlig kjappere enn 900 m/s er sjelden presisjonsfremmende etter min erfaring, og det kan en 6BR nesten klare selv, en imp'et utgave klarer det fint. Dersom målet er å skyte tyngre enn 105 gr kuler så begynner XC absolutt å bli intressant, men min rent personlige mening er at 115 gr 6mm kuler er bedre å bruke på avstander over 500 meter, ikke under - selv om det nok er moro det også.

 

Mine løse meninger om kalibret, for hva det måtte være verdt.

Link to comment
Share on other sites

Det nå ikke patroner som skyter godt, det er piper og kuler. Patronen er jo bare en gasstetning. Du må først finne ut hvilken kule du vil skyte, hvilken hastighet du trenger og deretter finne en patron som harmonerer. Større enn nødvendig er aldri bra. Og så skaffer du den beste pipa du klarer å finne, og kamrer med en ny og fin brotsj, helst en som tar kammer og hals i en operasjon.

Til 200m holder jeg med Nissen, 6BR er giftig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker 6,5Br, og selv om jeg aldri har forsøkt å skyte samlinger så er jeg godt fornøyd med resultatene på metallsilhuettbanen.

Jeg bruker riktignok kalibret i en Loppo, enkeltskudds pistol med bolt mekanisme.

Skulle jeg hatt en Encore, hadde sikkert vært morro, så ville jeg nok ha prøvd den også i 6,5Br hvis jeg kunne fått den i det kalibret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker 6 BR til den skytinga jeg bedriver. Jeg trenger ikke mer hastighet og større løpsslitasje enn det jeg har i dag. Skyter man mest 0-200m som meg, trenger man etter mitt syn ikke XC. Skyter man utelukkende 300m eller betraktelig lengre så kanksje man har bruk for den, tviler men mulig.

 

Har man LYST på 6 XC er det jo fullt lovlig ! Det er ikke alt innenfor denne hobbyen som skal baseres på fornuft og hva man trenger heller! Hadde det vært tilfelle så hadde jeg hatt 2 børser, ei til jakt og ei til jaktfelt :lol:

Link to comment
Share on other sites

I og med at dette er en MS tråd. Jeg hadde i mange år et 6BR løp i min Loppo, men har byttet dette til 6,5BR etter +5000 skudd. Synes jeg begynte å få noen uforklarlige slengere og mistenker at løpet var utslitt. 6BR er ei ganske intens patron og ikke mange som satt nevneverdig pris på å være ved siden på banen. Da å gå til 6XC for MS ville jeg ansett som helt utelukket. Subjektivt vil jeg så langt si at 6,5BR har litt dårligere velt på bukken, men jeg foretrekker nok den framfor 6BR uansett. At 6BR og helt sikkert ennå mer 6XC, kan skilte med svært bra balistikk, er nok så, men for oss, som faktisk bruker disse våpnene og ikke bare er sofa silhuett skyttere, synes det som fler og flere går for 6,5BR, spesielt da i produksjon. Jeg vurderte å skaffe et 6,5BR løp til min Encore(nå ja tankene var vist et 6BR løp i samme slengen :mrgreen: ) men jeg droppet det p.g.a. tungvint å skaffe.

Nå har metallsilhuett med håndvåpen blitt bedrevet siden 1976 og kom til Norge i 1978, så de kalibre, som har fornuftig potensiale, er forlengst utprøvd og dom avsagt. Kulediameter fra 6,5 - .30 og hylsevolum mellom TC/U og BR. I Fri2 (unlimited) er status litt annerledes, men flere går også der til medium hylsevolum, men noen fler i 6mm, ofte PPC.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...