Jump to content

Gammel .22 ettskudds pistol, er vel langtfra antikk men..


Woff

Recommended Posts

Denne er ikke akkurat antikk regner jeg med, (vet ikke hvor jeg skal spørre)

men er det noen som vet hva dette er? Produsent? Formål? og ikke minst, har den noen verdi?

Den er etter det jeg forstår beregnet for .22 eikenøtt eller KANSKJE .22 short?

34zdoiv.jpg

2rc0opc.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har sett samme type pistol tidligere.

Om jeg ikke husker feil består "låseblokka/støtbunn" av ei plate som svinges til siden.

Stemmer?

 

Denne er nok laget for ei eikenøtt patron. Denne er kortere enn .22 short og inneholder ikke stort mer enn tennsatsen.

Om verdien så skal jeg ikke uttale meg bastant men mener at den er forholdsvis lav og at dette er mere som en kuriositet å regne.

Den er vel neppe antikk i lovens forstand, men ammunisjonstilgangen er ikke all verdens stor så jeg tror nok at OM den er registrert ikke vil være noe problem å skaffe dokumentasjon som tilsier at den ikke trenger å være i våpenregisteret.

Joda det ER gjort tidligere slike ting på grunn av VELDIG ukurant ammo på tross av forholdsvis ny børse

Link to comment
Share on other sites

:) Du har rett i at låseblokk svinges ut til venstre. I tillegg er det en plate med halve 'rim-en' som kan vippes bakover for å kaste ut hylsa.

Er veldig intresert i produsentland og hva denne er tenkt brukt som?

(i bukselinningen ved et pokerbord eller som del av en drakt ala bunadskniven?)

Regner den som ganske verdiløs da dette er å betrakte som et leketøy... (Farlig sådann!)

Men dette er tydlig et masseprodusert våpen (pga perfekte deler / skjefte i maskinert tre) og

det bør da finnes data på dette? Gøy at Kammeratene © ikke uten videre fant ut av denne da!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

:) Denne lignet veldig, men den jeg har er ikke så detaljert og fint laget i 'mekanismen'.

Den jeg har er akkurat nå hos en finsmed, da noen hadde sabotert tennåla og slagfjæra var vistnok blitt litt for svak.. Skal se om den er egnet til noe etter besøket hos smeden (våpensamler!)

Ellers blir den nok skrotet, da den tydligvis ikke har noe verdi...

Takk for svaret og bildet!!

Link to comment
Share on other sites

:) Det har du HELT rett i vingemutteren! Det var del en av en todelt plombering, del to hadde

vært en plugg i løpet, som nylig hadde blitt fjernet på en proff måte, men tennåla hadde vedkommende sikkert gitt opp. Det at pistolen nå 'settes istand' er muligens etter det du sier ulovlig, men det kan som sagt også hende at denne pistolen blir makulert / innlevert politiet. Får se hva som skjer...

(Uansett må jeg antaglig bare bruke .22 eikenøtt i den, og det HAR jeg ikke... (hjelp!) )

Link to comment
Share on other sites

Av en eller annen grunn dukker slike nokså ofte opp i bruktbutikker i Bergen. Oftest plombert men en og annen skarp også. Tviler på at de tåler noe mer enn Eikenøtt men jeg kommer nok til å handle en om det dukker opp en i pen stand.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...