Jump to content

Krieghoff drilling.


Blaser

Recommended Posts

Jeg kjøpte ny Krieghoff optima på jakt og friluft i fjor. Jeg valgte krieghoff drilling fordi kvaliteten på disse skal være topp, haglesvermene sitter der de skal på 25 m hold,i forhold til rifleløp innskutt på 100 meter. Og presisjonen i rifleløpa er kjent for å være god, vel og merke om du lar lodda løp avkjøle seg mellom skudda. Så til det viktige.Det første jeg gjorde når jeg fikk drillingen var å testskyte den. Skøyt først rifla inn på 100m for å teste presisjonen på kulene jeg skulle bruke på jakt, norma oryx og norma helmantel til fugl. (7-57R) Oryxen fikk jeg ned i samlinger på 5-6 cm, ikke bra nok for meg men for bra til at jeg ikke syns jeg kunne kreve å få byttet den. Norma helmantelen måtte gå godt for den skulle jeg bruke på bla fugl. (Jakter med laika så da må en ha med hele spekteret :D) Norma helmantelen gikk enda dårligere enn oryxen, 5 skudd-samlinger på 5-15 cm og i tillegg treffpunkt 20 cm over oryxen. I mine øyne står jeg da igjen med ei knalldyr hagle med kikkert på, og kan kun bruke rifleløpet med blyspiss som ikke går så bra som jeg ønsket. Fiasko så langt. Prøvde også annen amunisjon bly og mantel men disse gikk heller ikke bra.

Dette var ikke godt nok syntes jeg så jeg kjørte ned til jakt og friluft for å finne en løsning. Jeg ble med børsemakeren deres på skytebanen for at han også skulle få prøve den, samme konkl, oryxen fikk vi ned i 5-6cm mens helmantelen ikke gikk bra i det hele tatt. Det blei ikke noe bytte av børse denne dagen, men jeg gikk og irriterte meg over at jeg ikke var 100% fornøyd med drillingen. Utpå vinteren ringte jeg Georg på jakt og friluft igjen og spurte om jeg kunne få prøve en nesten ny optima de hadde til salgs, samme kal 20/76 og 7-57R. Men denne hadde tykt og frittliggende løp. Med den nye drillingen skøyt jeg 3 skudd-samlinger på 10-20mm med oryxsen, det samme gjorde jeg med helmantelen. Treffpunktet var også likt på 100 m, noe som ikke alltid er en selvfølge. Jeg fant altså drømmebørsa :D Jeg ringte Georg og sa at denne drillingen fikk han ikke ned til Arendal igjen. Helt i orden sa han, det viktigste var at jeg var fornøyd. Bra service.

Svingmontasjen tar jeg av og på uten å merke noen treffpunktforandringer med.

En kamerat av meg kjøpte nå en ny Krieghoff trumph, han fikk testskyte den før han kjøpte den, klok av historien min. Denne drillingen gikk helt topp.

Mitt råd er at skal du kjøpe en så dyr drilling ny/brukt så ville jeg spurt om å få prøve den først, at den tilfredstiller dine krav og at riflekula og haglesvermen sitter der de skal.

Jeg vil også tro at den drillingen jeg fikk er unntaket, en mandagsdrilling. Andre jeg kjenner som har krieghoff drilling er storfornøyde med de.

Kunne jeg valgt om igjen hadde det blitt krieghof igjen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en Trumph med friliggende pipe i 7x57R, og den liker jeg kjempegodt. Utrolige samlinger. Av og på med kikkerten(hakemontert) uten endringer. Kan snart ikke huske sist jeg hadde av hettene for justering på kikkerten. Fant en ladning jeg liker til de kulene jeg bruker(lader selv) og alle kulene treffer der jeg vil på 100m. Samskytingen med hagla er også bra. Jeg tror du også blir godt fornøyd :) .

Link to comment
Share on other sites

Arieltho:

 

Når børsemakeren selv så at 5-6 cm var det beste man fikk til med denne børsa, hva var konklusjonen da? Fikk nesten inntrykk av at de mente dette var noe du måtte leve med. Det hadde snødd i h**vete før jeg hadde gått med på dette.

Synes også at å bytte en ny optima i en "nesten ny" tilsvarende var en utrolig dårlig deal! Forskjellen på en ny og nesten ny er vel ca 20 000,- kroner...

 

Ellers har jeg hatt 2 krieghoffer, begge gikk under 20 mm med det meste av kuler, men den første hadde dårlig samskyting mellom hagle og rifle. I det tilfellet ordnet jakt og friluft opp på en fin måte..

Link to comment
Share on other sites

Jeg siklet på en Trumph J&F hadde ifjor med rett hagleskjefte. Den lå utrolig fint til skulderen som hagle. Hvis jeg skulle bestilt meg ny Krieghoff ville jeg fått en hagleekspert til å måle ut skjefte som hagle og bestilt skjeftet etter det. At drillingen da også fungerer bedre som jaktrifle blir ren bonus. Frittflytende riflepipe er også en selvfølgelighet for meg.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. Regnet med at riflen samlet men var litt urolig pga hurtigmontasjen. Det at du var uheldig med din, men at det løste seg er jo helt topp. Krieghoff og J&F vil vel ikke ha misfornøyde kunder.

Er det noen av dere lesere som har innstikkpipe? Hvor bra samskyter løpene?

Link to comment
Share on other sites

Prøvde S&B også i den, disse gikk heller ikke godt nok,S&B er heller ikke kuler jeg ville jaktet med, kanskje helmantelen deres om den gikk bra. Snakka også med Jørund Lien om dette og han sa at gode løp gikk som regel bra med det meste, og dårlige løp går selvfølgelig dårligere og er mer kresne. Men han var forundra over at Krieghoffen gikk så dårlig.

Når jeg ikke klarte å skyte bedre med drillingen blir en også litt i tvil på seg selv, om jeg ikke har dagen, dårlige avtrekk som jeg ikke merker, forskjellig rekylopptak osv. Dette gjorde at jeg ikke klagde høyt nok og sto på mitt kan en si. Jeg jakta en del med drillingen før jeg bytta den, bla mye i gaupejakta, den fikk en del hakk og riper for å si det sånn. Drillingen jeg bytta den i var en innbyttedrilling som var ubrukt og strøken, det var en som ombestemte seg og heller ville ha en Trumph. Så byttehandelen kom meg til gode når jeg først var litt ute og kjøre slik jeg ser det.

Har akkurat samme erfaringen på remingtonen 700 KS som jeg har hatt i mange år. Fikk ikke skikkelig presisjon i den før jeg fikk satt i ett Lothar Walter i 280. Nå setter den alt av amunisjon jeg har prøvd i samlinger fra 10-30mm og med samme treffpunkt. Dette viser hvor mye et godt løp betyr.

Skriver dette da det er et veldig aktuellt tema, særlig når det gjeldet kombi-våpen, jeg har hatt 3 forskjellige kombier hvorav kun 1 av dem hadde bra nok presisjon på 100 meter og hvor haglesuppa satt der den skulle på 25 meter. Så mitt råd er at skal du kjøpe et kombinasjonsvåpen så prøv det først eller rett etter du kommer fra butikken, er du ikke fornøyd med presisjonen i børsa, kan du da evnt bruke kjøpsloven.

Link to comment
Share on other sites

OK, da skjønner jeg deg. Du kom vel veldig bra ut av det siden du jaktet med børsa først. Synes bare det var rart at børsemakeren ikke tok med seg drillingen tilbake da han så den gikk så dårlig. Eller kanskje han mente du måtte prøve flere ladninger?

 

Det er vel første gangen jeg har hørt om en krieghoff som går dårlig...

 

Men jeg har som nevnt hatt en med dårlig samskyting mellom hagle og rifleløp. Det tok 2 år før jeg fant ut av dette, men det var jo selvfølgelig reklamasjonssak uansett.

Link to comment
Share on other sites

Børsemakeren skøyt ei samling på ca 5-6 cm med oryxen, men alle skudda satt i innertieren på 100 meter. (noen satt i streken, innertieren er 5 cm på 100 meterskive) De aller fleste jeg kjenner hadde vært kjempe fornøyde med å få til en sånn samling, men for oss som er litt opphengt i mm, og helst skal ha samlingene fra 30mm eller under på en god dag, er ikke dette godt nok. Fikk meg heller ikke til å klage så høyt da, når vi klarte å sette 5 skudd i innertieren under ikke-optimale forhold. Største problemet her var at helmantelen ikke gikk godt, for den skulle brukes på små blinker(fugl). De mente nok også at vi kunne få bedre samlinger ved å lade selv, noe de også tilbydde seg og gjøre for meg. Men historien endte heldigvis bra, gikk fra å være 90% fornøyd til å bli 110% fornøyd.

Kjøpte akkurat en CZ American i 22 mag. Leverte den tilbake noen dager senere pga det jeg vil kalle manglende presisjon. Får snart en ny en på prøve :D .

Vil ikke gå på jakt med børse som går så som så, børsa skal gå dit en peker så den eneste usikkerhetsfaktoren blir jegeren som holder den.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det noen av dere lesere som har innstikkpipe? Hvor bra samskyter løpene?

 

Jeg har et i 22wmr til min trumph. Det er lenge siden jeg har skutt med det, men mener det skjøt rimelig bra, og grei samskyting etter litt justering hos børsemakeren. Mener også på at det er ganske imponerende hastighet fra det lille løpet.

Men det blir aldri brukt på jakt, da det som trenger å bli gjordt med kule gjøres med 7mm rifleløpet som går som en stråle.

Eneste grunn for å ha innstikksløp må være hvis du kjøper et løp som er godkjent for rådyr og bruker børsa som en rifledrilling.

Jeg har aldri følt behov for dette. De få gangene jeg har skutt mer enn ett rådyr med rifleløpet har jeg fint greid å lade om. Nå er kanskje ikke jeg den hissigste til å måtte legge ned mer enn ett dyr av gangen, men kan ikke i farten huske å ha gått glipp av mange sjanser pga bare ett rifleløp.

 

Du nevner en hurtigmontasje. Hvis dette er hakemontasje så funker det utmerket. Jeg har ikke noe erfaring med annet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en rifledrilling før og brukt den til både elg og rådyr. Da det gjelder rådyr så er jeg enig med deg at 1 skudd holder, vi skyter kun et rådyr om gangen pr tillfelle. Når jeg bruker den på elgjakt er det praktisk med 2 skudd. Kjøpte en Krieghoff Optima som vanlig drilling idag på Jakt og Fiskedagene og lurer på et innstiksløp til elgjakten. Kjøpte 7,57R i rifleløpet og tenkte på det samme i innstiksløpet. Men vet ikke hvor bra det løpet går og hvor godt det kan justeres.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...