Jump to content

Kan en demper øke hastigheten?


Fozzy357

Recommended Posts

Målinger har for lengst bekreftet at man kan få noen M/S ekstra hastighet med demper.

 

Om dette slår ut i så stor grad på pistol, det skal jeg ikke uttale meg om. Men jeg vet at bare det å endre løpssvingningene med en vekt på tuppen av ett løp alene, kan gi betydelig mange cm i forskjell.

Skjev montering likeså.

 

Mener du 3-4cm høyere, er det godt innenfor det man må påregne av endring med demper montert.

Om du går fra senter til 3-4 i blinken på 25m, bør du begynne å sjekke om noe tar i.

Link to comment
Share on other sites

nja.. mer skyv (hastighet) med demper?

 

Neppe..

En demper har økt volum i forhold til pipa + skillevegger for å senke farten på kruttgassene til under lydens hastighet.

Det gir at kruttgassene går for sakte til å gi noe økt "skyv" på prosjektilet.

 

om treffpunktet heves har vel det med endret pipesvingning under avfyring å gjøre, eller endret rekylimpuls, som også kan gi litt endret pipevinkel i det prosjektilet forlater munningen. skjev demper er nevnt, og det flytter gjerne treffpunkt ja...

 

Om kronografering viser at demper gir større hastighet med samme ladning under samme atmosfæriske forhold og temperatur, er det noe som fortjener mer ettertanke, men hele det fysiske prinsippet bak demper taler mot hastighetsøkning. (som følge av demper)

 

Trombone

Link to comment
Share on other sites

Observasjoner er verdt mer enn teori. Man kan alltid sette spørsmål ved enkeltobservasjoner, men dette er et velkjent fenomen man ikke kan avfeie.

 

Demperen har ikke noen øyeblikkelig og umiddelbar effekt på kruttgassene, så i den bakerste delen av demperen kan kruttgassene femdeles ha nok energi til å påvirke kula. Effekten er liten, men absolutt reell og målbar.

Link to comment
Share on other sites

Eg kan bekrefte at dempar kan gje høgare hastigheit, sjølv om dette faktisk var imot mine forventningar. Seinast for nokre dagar sidan var eg avgårde og kronograferte 9.3x62 i ein Sako 85 med Hausken dempar, og resultata tala for seg sjølv. Samtlige skot med dempar hadde høgare utgongshastigheit. Skilnaden var ikkje stor, på det meste 10 m/sek og på det jamne 4-6 m/sek om eg ikkje hugsar heilt feil. Alle hylsene var preparert skikkelig på alle måtar, og alle ladningar var nøye oppvegd. Eg gjekk ikkje så langt som å pusse våpen mellom kvart skot, men det ville neppe vore utslagsgjevande.

 

Men at ein dempar gjer at ein skyt 3-4 (eg reknar med det er snakk om cm?) høgare på 25m pga. auka hastigheit ser eg på som svært lite sannsynleg. Her er det nok, som folk nemner, andre ting som spelar inn.

Link to comment
Share on other sites

Demperen er skrudd på mange ganger, så en skulle tro at hvis det var snakk om feil sentrering, så burde skudda samle seg i alle rettninger. Men de er kun for høye! Kan bli gal av slikt!

Takker for gode teorier og svar.

Tja, her kan gjengene være skjeve slik at noe skjer når demperen blir satt på. Å at dette presser skuda samme retning hver gang.

Hadde en kompis som hadde dette problemet med en 22LR(mye høyere treffpunkt). Han fikk pipa kappa og gjenga på nytt og problemet ble borte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...