Jump to content

har kjøpt strihåret dachs...noen som kan mene litt??


Beago

Recommended Posts

Hei

 

jeg har kjøpt meg en strihåret dachs av en kjent oppdretter her i landet. Jaktchampioner i alle ledd i flere generasjoner på begge sider.

Det jeg lurer på er om når jeg kan forvente at han vil begynne å snike seg ut på "langtur". Har han med i skogen ca 2 dager i uken og det har jeg hatt siden jeg fikk han for å gjøre han skogsvant. han er nå 4 mnd. Jeg setter meg ned ett sted og leser og slapper av og lar hunden gjøre som han vil (ja jeg vet det er båndtvang). Han er vel maks 20m fra meg før han kommer byksende tilbake. Så er det å sitte å glo litt å så en liten 20meters rundtur igjen.

 

Så 2 rådyr på jordet her om dagen når jeg gikk tur og tok han da med bort der dyrene hadde stått. I band selvfølgelig bare for å se om det var noen reaksjon. det var det desverre ikke.. Han begynte å grave mye akkurat der de hadde stått men ellers ikke noen stor interesse.

 

Det jeg lurer på er om noen av dere her inne som er litt erfarne med dachs kan fortelle meg om når jeg kan forvente litt interesse, kan jeg rekke å høre en liten los i løpet av høsten, når kan jeg forvente at rundturene han har når jeg sitter i skogen blir større? osv osv..

 

Mener vel selv at det å bare sitte stille i skogen er den beste måten å få bikkja til å lære å søke på egenhånd på.

Link to comment
Share on other sites

Nei ! å sitte å vente på at hunden din skal begynne å vise jaktlig tendenser i en alder av 4 mnd er omtrent like smart som å hoppe til køys med en blond babe når du er 8 år og ligge der å vente til du blir kjønnsmoden :lol:

 

Når hunden din er moden for de jaktlig gleder, så ser du fort det.

 

Det du driver med nå kan i mange tilfeller redusere den utviklingen du ønsker fordi;

 

1. hunden din er alt for ung til å dra langt fra deg, dette er helt naturlig for en valp

 

2. De ting du gjør med en hund i "rett" alder sitter i hundehodet for all framtid

 

3. Med å tilbring utalige timer i skogen med en valp tilvenner hunden denne adferden; rundt beina dine.

 

4. når hunden er moden nok i hodet, så ser du med en gang at søket er større med en gang

 

5. gjør hunden moden i andre miljøer enn i skogen, la den treffe fremmede, la den stå alene i fremmede miljøer i kortere tidsrom slik at den tilvennes separasjon på et tidlig stadium.

 

6 mye lek og morro de første 9 mnd, så gradvis drei trening inn mot jakt og gjerne en liten teaser i harehegn gjør ofte underverker

 

7. arven i hunden gjør den jaktlige delen av treningen for deg, din utolmodighet og febrilske forsøk for å få en prematur los kan mange ganger ødelegge mer enn det gangner.

 

8. ikke begynn å "finne" rådyr til hunden, dette vil du angre resten av hundelivet. dette lærer de meget fort og du blir oppnevnt til viltfinner av stribarten og han tar seg av eventuell jaging.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke hunden din tar skade av å være mye i skogen. Ta dem med ut med en gang, men det er litt som Flyfisher sier. Du ser når hunden er moden til nok til å ta saken i egene hender. Men denne modenheten kommer fortere om den gjøres kjent med skogens omgivelser. I dag slår den 20 meter ut. I morgen 25 og i slutten av oktober kanskje flere hundre meter ut. Og da kan den første spede losen fort komme.

 

Jeg tror det kan være lurt å oppsøke områder hvor du vet det er rådyr slik at hunden selv kan "oppdage" sporene og da kommer det av seg selv etter hvert!

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et tips og det er og ikke begynne for tidlig med hunden tenk på at den ikke er utviklet i kroppen enda. Se på di proff hundekjørerne og fuglehund folket veldig forsiktige før di er fyldt 15 mån.

En annen ting med det er at det en hund som er 7 til 8 mån gammel bruker 10 turer på og lære bruker en på 15 mån kanskje 1 til 2 turer på.

Greit å gjøre hunden skogsvant,men lurt og bremse litt med jaging til den er godt utviklet. Jeg har sett mange hunder som jager som bare f som veldig unge,men også sett at mange av disse har fått senskader av dette kropslig.

Link to comment
Share on other sites

Husk at det er forskjell på skogstilvenning og innjaging/jakt. Min mening er at skogstilvenning bør begynne så tidlig som mulig, men i valpens eget tempo. Dette er ren sosialisering i skogen. Når hunden begynner å vise tegn til å jage, er det viktig å se an alderen i forhold til hvor mye den får jage. En ung hund er ikke ferdig utviklet, verken i hodet eller i kroppen. En lang los kan overbelaste kroppen, og i tillegg kan en lang retur etter en los være en tøff psykisk belastning for en ung hund. I verste fall kan den bli redd for å ta ut i los. Derfor bør en være forsiktig med å la hunden jage for mye tidlig, og heller roe litt ned når en ser at hunden har begynt å jage.

Link to comment
Share on other sites

Har absolutt ingen erfaring med losende hunder, kun fuglehund.

Men i fuglehundmiljøet er det kun de mest innbitte, mest erfarne eller de dummeste ( :| ) som lar hunden gjøre noe særlig til jobb før den nærmer seg to år. Det er en fordel for hunden å være moden nok i huet til å takle litt diverse utfordringer som den møter i skog og fjell.

 

Men det er aldri noen fasit på hvordan du lærer opp en hund, da de alle er individer med egne grenser, egne måter å modnes på.. Individer til det aller ytterste av ordets betydning. :) Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Fortsett med det du driver med så får du et godt søk i hunden. Ta med godt lesestoff og sitt i ro. For all del ikke bli utålmodig å begynn å gå for mye med hunden løs før den har utviklet et godt søk. Husk du skal jakte med denne hunden iallefall ti år til. Det er lang tid på å angre på at du ikke hadde tålmodighet med valpen.

Jeg har hatt endel strihårshanner opp gjennom tiden. Disse våknet litt forskjellig fra ca en 6-7 mnd alder til i underkant av ett år gamle. Hvis valpen våkner tidlig må du holde igjen slik at den ikke loser lenge. Disse krabatene har av og til veldig god jaktlyst, men de bør bremses til de er ferdig utvokst. Dette er ikke lett når en er litt ruset på jaktlyst etter de første losene, men jeg har sett min del av hunder som sannsynligvis har fått plager av å ha blitt drevet for hardt mens de var valper.

Bruk da heller mer tid hjemme på å få innkallingen til å sitte skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...