Jump to content

settedyp på Scenar


243 winchester

Recommended Posts

8,0 123 Silver Jacket Lapua 80,0 3.150 N150

 

 

Her er Col 80 i forhold til Lapua sin ladetabell. Når jeg har målt mitt kammer med scenar kula, får jeg COL 79,5mm..

 

Det er jo lang boattail på denne kula, og det er ikke mye hold på kula når man setter den til COL 80mm. Synes faktisk det var sykt lite av full diameter som var i kontakt med hylsehalsen.

 

Så da er mitt spm!!

 

Jeg kan ikke sette kula ifht hva ladetabellen sier, Noen som setter denne kula dypere?!?!

 

Jeg vil helst ha 2mm friflukt. Da vil COL bli 77,5. Hvor mye vil det ha og si?!?! Jeg kommer til å starte på min ladedata,og stigelade. Så fort den sammler stopper jeg.

 

Noen som har noe godt å si om silver jacket cating på kula?!?!

Link to comment
Share on other sites

I kombinasjon med 160 krutt opplever jeg jevnest hastighet med 76mm totallengde med 139 grain Scenar. Dette var skutt i en Sauer 202 med vanlig jaktløp.

 

Testet dette ved å lade samme kruttmengde (mener å husker det var 44 grain) med totallengde på 74, 75, 76, og 77mm. Presisjonen var ikke til å skille på 100 meter, men på kronografen viste 76mm patronen desidert minst avvik.

 

Uansett må du teste dette selv i din rifle........

Jeg ser det uansett som en fordel å holde meg unna maks patronlenge, med tanke på best mulig funksjonering.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...