Jump to content

Godt kameratskap - hvem skal få første skuddsjanse?


marwe

Recommended Posts

Ørlite off topic, men jeg prøver likevel: Vi er fire mann som skal jakte hjort i høst. Jeg er den eneste som har felt hjort, så ingen av oss har noe særlig erfaring. Er det noen som vil dele sitt jaktlags kjøreregler med oss her inne?

 

mvh Kriegh

 

Spørs hvordan dere jakter. Sitter du og en kompis side om side i en "glugge", har god tid og dyret står med bredsiden til på 80 m lar du kompisen som ikke har skutt tidligere få slippe til. Dette er ikke noe dere trenger å avtale på forhånd , gitt at dere er gode kompiser, og egoismen er lagt igjen hjemme.

 

Er du psykopat og har null glede av å se kompisen felle sitt første dyr, og samtidig har veldig lyst til å felle dyret selv, kun har et ønske om at kompisen skal være hjelpegutt/ bæregutt under jakta er situasjonen en annen. Kan ikke uttale meg om sistnevnte, da jeg ikke har "vært der".

 

Selv mener jeg at jeg tilhører førstnevnte kategori. Det kan være greit å skyte sitt første dyr under noe "kontrollerte" omgivelser, eksempelvis ved posteringsjakt på bøen. I utmarka er det bare å skyte den som får sjansen. Hjorten er sky, og Norge vokser over av kratt og einer. Hos oss er det bare noen små åpninger igjen som ikke er gjengrodd. Når man da har et par sekund på seg til å felle dyret er det den som er klar på riktigst sted på riktigst tid som lar skuddet gå. Skal dere holde på med "drivjakt" kan dere bytte på å poste/ "jage"= smyge stille av gårde. Slik jakt er lagarbeid på nivå med fotball. Alle kan ikke ligge fremme på banen samtidig med håp om å skåre mål.

 

Et annet litt O.T. men viktig poeng i denne debatten, er at ingen skal føle seg presset til å skyte i situasjoner de ikke føler de mestrer. En selvsagt "barneregel", som fort kan bli tilsidesatt dersom man på forhånd "avtaler" at den ene eller andre skal skyte her eller der o.s.v.

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet mye sammen med polardego, og vi har vel altid praktisert "annenhver gang" altså vi deler skuddsjansene om vi har god tid, eller vi avtaler at den som ikke har fått skutt enda (denne turen/dette året) feller det første viltet.

 

På plutselig oppdukkende sjanser under forflytning i terrenget skyter den som har best skuddsjanse/står best til...

 

Med andre jaktkompiser gjelder regelen om hvem som trekker raskest...jeg jakter ikke så mye sammen med de kompisene, det blir mye løping og tvilsomme skudd.

Link to comment
Share on other sites

Vil gjerne fortelle en liten historie om samme tema. Jeg var tidligere med på et elgjaktlag på ei øy utafor Namos i Nord-Trøndelag der vi også hadde muligheter for å felle rådyr som det er svært mye av på denne øya. Jeg hadde funnet en fin post med utsikt over et jorde hvor det svært ofte kom både rådyr og elg morgen og kveld. Posterte mye sammen med en litt uerfaren kompis. Forrige sesong lå vi på denne posten en kveld da det kom en fin bukk inn på jordet. Da jeg hadde skutt en bukk tidligere dette året sa jeg til kompisen min at han kunne skyte denne. Han følte seg litt ukomfortabel med avstand/skytelys (usikkerhet) og vile ikke skyte, så jeg felte bukken. Året etter lå vi der igjen og ble enige om at vi skulle slå mynt og krone om hvem som skulle skyte først. Det ble kompisen, hvilket selvsagt var greit. Det kom ikke dyr og jeg foreslo da at vi skulle skyte annenhver gang. Det var han helt uenig i og det ble mynt og krone igjen. Dette gjentok seg 3-4 ganger hvorav han "vant" hver gang- uten at det kom dyr. Dette ble jeg mektig irritert over og fant en annen post og felte et dyr der. Neste morgen var det på`n igjen med mynt og krone som jeg "vant". Dette protesterte kompisen min sterkt på da da dette måtte annuleres da jeg allerde hadde skutt dyr. Han klagde da til jaktlederen over den vanskelige kompisen sin som ikke bifalt hans syn på dette. Jaktlederen ønsket ikke å involvere seg i dette. Jeg fant da ut at dette jaktlaget ikke var noe for meg og reiste hjem midt i jaktuka og har siden ikke jakta med denne gjengen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jakta mye, men skutt lite i forhold til antall jaktdager. Først og fremst skyldes dette at ingenting i mine øyne og ører kan måle seg med harejakt med bikkje, og at det derfor blir mye harejakt hver høst/vinter og ikke så mange skudd.

 

MEN. Jeg har stått ved siden av kona mi og sett ho skyte sin første hare, rev, rådyr, bever, storfugl og elg. Det er UTROLIG moro. Nå kan det godt hende at en unner ei kjær kone mer jakthell en en kompis...... men gleden av å se andre skyte et godt skudd på jakt er veldig stor. Tida flyr, det er ikke så mange år sia jeg sjøl ble plassert på go-posten for å få skutt noe. De som skyter mye skyter mye likevel om de i blant lar en debutant få prøve seg.

Link to comment
Share on other sites

De fleste som har skrevet innlegg i denne tråden er enig i at egoisme ikke hører hjemme i et jaktlag enten det er to eller flere medlemmer.

Jeg har jaktet hjort i over 20 år med mangen forskjellige jegere og jaktlag. Det er også da en får et perspektiv på hvor forskjell det er på effektivitet på jegerene også.

Jeg vet om jegere som har jaktet i 10 år før de skjøt sin første hjort, dette er personer som har jaktet mye og vært aktiv med hver eneste sesong. Andre personer på jaktlaget(nye også) har gjerne skutt 40-50 hjort i samme tidsperiode og i samme terreng.

Hjortejakt kan være veldig enkelt, men i utgangspunktet er det en svært vanskelig jakt. Når prisene på løyver er kommet opp i mangen tusen kroner, er det ingen hemlighet at å fylle kvota er blitt viktig.

Dette kan i praksis være umulig hvis de jegerene som ikke har felt dyr hele tiden skal stå foran i køen når det tildeles poster.

Er terrengene så gode at det ikke betyr noe om det sløses litt med sjangsene er dette veldig bra.

Personlig er jeg svært opptatt av at alle på mitt jaktlag skal få felle dyr, helst noenlunde like mangen i anntall også.

Her får de som ikke har skutt de beste postene, og de som har skutt noen dyr går stort sett som drivere.

Men når det nærmer seg jaktslutt og det mangler løyver, er det og fylle kvota som står i fokus.

Spesielt gjelder dette måneskinsjakt som ikke alle behersker like godt. Her er det viktig at de som takler dette får sitte på gode poster på slutten hvis vi mangler dyr.

Link to comment
Share on other sites

Er heilt einig med dei som seier at den som har skote minst bør få første sjansen. Burde vere unødvendig å lage reglar for sånt.

 

Det å felle eit dyr er ei utfordring og ei stor oppleving. Men både utfordringa og gleden er etter mi meining større om ein kan hjelpe ein "mindre erfaren" eller fersk jeger til å få sitt livs oppleving. I alle fall når det dreia seg om første dyret.

Sånn ser i alle fall eg på det, men kanskje ein typisk "hakk-i-kolben-jeger" ser annleis på det.

 

Dette gjelder då for dei første dyra ein skyt. Ein jeger som feks har ein 10-20 dyr på samvetet treng ikkje lenger å få nokon fortrinnsrett på skotsjansar eller gode postar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...