Jump to content

Godt kameratskap - hvem skal få første skuddsjanse?


marwe

Recommended Posts

Jeg har den siste tiden hatt en diskusjon med min jaktkamerat. En av oss har felt tildels mye storvilt, den andre har fremdeles tilgode å felle dyr. Diskusjonen går på hvorvidt den av oss som står uten dyr skal ha fortinnsrett til å felle på årets jakt, forutsatt at dette er praktisk mulig.

 

Den erfarne jeger sier nei - avgjørende er hvem av oss som først ser/oppdager dyret. Tidligere erfaring/fellinger skal ikke være en ulempe. Dette er også den alminnelige oppfatning blant jegere.

 

Den uerfarne jeger sier ja - avgjørende må være at den erfarne jeger har opplevd dette flere ganger før, og da bør man la den uerfarne få sin sjanse og komme til.

 

Jeg skal ikke røpe hvilken rolle jeg har i dette, men jeg har ihvertfall en klar oppfatning. Det ville imidlertid være interessant å høre deres oppfatning av problemstillingen!

 

Og for å ta det et hakk videre: sett at det var den erfarne jeger som felte fjorårets bukk - burde dette få betydning for årets jakt og problemstillingen med fortrinnsrett?

 

Mvh

Marwe

Link to comment
Share on other sites

Ideelt sett mener jeg at førstemann til mølla feller dyret, dvs den som oppdager det først. Men i en sånn situasjon ville jeg virkelig latt den uerfarne få prøve seg! :wink: Er begge i posisjon for felling og kan kommunisere så hadde jeg jammen latt han få sin første felling.

 

Til det siste spørsmålet ditt; fjorårets jakt var i fjor, det trenger ikke være avgjørende for fortrinnsretten i år.

Link to comment
Share on other sites

God eftan!

 

Jeg kan si hva jeg mener, som relativt fersk jeger. Fellte mitt første og eneste rådyr for 2 år siden.

 

Jeg var på jakt med en jaktkamerat. Han hadde hund. Slapp hunden og vi gikk hvert til vårt på post.

Slik situasjonen er nå, skal selvfølgelig den som sitter best til skyte dyret. Ingen tvil om det.

 

Etter halvannen times jag bestemmer vi for å bryte.

Han kommer til meg. Losen går fortsatt. Det sniker seg ut en bukk bak losen.

Vi hiver oss rundt. Jeg får skyte denne.

 

I ettertid har jeg tenkt mye på dette. Hvorfor tok ikke kompisen min initiativet og la ann med en gang? Han hadde jo rifla der. Jeg hadde nettop løst av sikring og tatt ut patronen. Vi skulle jo snart hjem.

Vi har snakket om dette, og han var klar. For å få erfaring, må man jo skyte. Han har skutt haugevis.

Jeg ble umiddelbart preget av prestasjonsangst, men kompisen min geleidet meg praktfult igjennom prosessen. Holdet var over 100 meter, og siden jeg ikke har erfaring med kulebane, fortalte han at det gjaldt og sikte litt høyere.

Jeg var aldri i tvil om at børsa gikk dritt, eller at holdet skulle ha noe å si for min presisjon som sådan.

 

Som han også sa, det er noe spesielt med å være med på første felling til en ung jeger. Han liker å lære bort. Jeg tror vi trenger flere jeger somlar unggdommen komme til.

 

Det er klart, forholdene må ligge til rette for at en fersk jeger skal få skyte. Ikke omrokker på postene når dyret er observert., med mindre det lar seg gjøre smertefritt.

 

Uansett, lykke til.

Håper du avslører din rolle.

Hva synes du selv? Det kan du si uten å avsløre din rolle. :-)

Link to comment
Share on other sites

Der har du funnet deg en god jaktkamerat.

 

 

Vi jakter fortsatt sammen.

Nå om dagen har han byttet ut rifle med kamera for filmproduksjon. Nevnte rådyrfall ble også festet til film, og er gitt ut på DVD.

 

Det jeg vil si er jo at det må være helt normalt å være litt nervøs når øyeblikket endelig kommer. Jeg setter uhorvelig stor pris på den støtten jeg fikk når "mitt" øyeblikk endelig kom.

Kan man ha med nybegynneren på post er jo det ideelt. Men det fordrer at verdensmesteren lar ungsinnet komme til.

Link to comment
Share on other sites

Det høres ut som dette handler om rådyrjakt, i brunsten i August, og at dere kun har ET løyve på deling?

 

Jeg ville i et slikt tilfelle latt den uerfarne få beste postene, slik at han fikk største sjansen for å få bukk på post. Jeg ville nok ikke holdt meg hjemme til han fikk skuddsjansen sin, men tatt en post nr 2. HELT uten en sjanse ville jeg ikke vært i akkurat det dillemmaet.

 

Om dere hadde kun et løyve, og den erfarne skjøt bukk i fjor, ja, da bør han avstå fra å jakte bukk etter mitt syn. Dere burde da se til å få tak i mer jakt! Har dere flere løyver ville jeg nøyd meg med å sette ham på antatt kronpost de gangene vi var ute.

 

Når det er sagt er det en god regel at den som først observerer dyr bestemmer hvem som skal skyte. Man sparer seg krangel og misunnelse om man har klare regler når vilt står der.

Selv ville jeg selvfølgelig latt en jaktkamerat få skyte sitt aller første vilt, om jeg selv så det først og har skutt tilsvarende før. Burde bare mangle, man må få "startet" jaktlysten på alvor hos den uerfarne. Det blir nok mange timer på post for å få dyr nummer to likevel, for da skulle han nok få jobbet litt mer for det selv :lol:

 

Dette koker også ned til om man faktisk unner andre å lykkes (og kanskje gi bort gevinsten av ens eget arbeid)..? Jeg mener at det ikke er livet om å gjøre det å skyte noe selv, alltid.

Jeg er nok veldig individualist på det aller meste, men her må man gravlegge konkurranseinstinktet litt. Det blir som å spille med barn, man skaper ikke gode vinnere om man slår dem HVER gang.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kommer an på situasjonen! Eg er og for førstemann til mølla, men hadde latt kompisen min fått den eren selfølgeli. så lenge det ikkje hadde vert ein storbukk :mrgreen: Eg har hadt med meg ein del folk som har fått skutt seg sitt første dyr, men det har vert på måneskinsjakt! Skal og i år ha med meg fystegongsjæger som selfølgelig eg skal la få skyte seg sitt første dyr om det går :) Og det er utruli morro og sjå reaksjonen som oppkommer når det går opp for di.

 

Eg personli hadde aldrig latt ein kompis få den bukken som eg hadde sitt fyst.

Men hadde da vert smådyr hadde eg selfølgeli latt han skyte de.

 

Hadde gjett han den beste posten såklart, osv.

Link to comment
Share on other sites

Min oppfatning som leder av et jaktlag (hjort):

- Den som får skuddsjanse skyter. Hjortejakt er laginnsats, og hvem som avfyrer skuddet er av mindre betydning.

- Vi fordeler gjerne postene slik at en mindre erfaren jeger får en god post, men ingen holder tilbake på en skuddsjanse for å la den uerfarne skyte først.

- Ved forflytning i gruppe har kun jegeren som går fremst ladd våpen, og vil da også være den som benytter evt. skuddsjanse. Hvem som går foran velges ut ved avmarsj, og gjøres på andre kriterier enn fellingserfaring. Typisk erfaring på sikker våpenbehandling og type sikring på riflen.

- Når skudd er avfyrt skal alle jegere avvente inntil skytteren har meldt på radio hvilket dyr det er skutt på og om dyret er felt.

Link to comment
Share on other sites

Såfremt det ikke innebærer vesentlig ulepme mener jeg de uerfarne bør på slippe til, såfremt det er nomalt matvilt.

Har 20 taggern passert inni tetta forbi en post, så blir det fort første mann til mølla, eller at det hunder inne i bildet som også er ferske, så bør man kanskje prioritere den løsninga som gir størst sjangs for felling. Kommer veldig an på hva en opplever som rett i situasjonen der og da.

 

Har slev ligget med skuddsjans på rein (har pr dags dato ikke skutt rein), og latt en kompis ta førsteskuddet på sitt kort i stedet. Jeg mista min sjanse, men hadde allikevel en kjempefin opplevelse (og slapp å bære kjøtt...).

Link to comment
Share on other sites

Jeg er førstegangs storviltjeger i år og ville selvfølgelig satt pris på å blitt geleidet igjennom ett skudd slik som Wadcutter beskriver over og hadde levd mange år på den. Skal jakte reinsdyr i år, og gleder meg til om mulig å få felt ett dyr.

 

Men førstemann til mølla er ett prinsipp som fungerer gang etter gang, og lever videre på nettopp det.

Men jeg veit at jeg ville vokst like mye som person på å "stå over" ett skudd for å la en god kompis få skyte sitt første vilt, lite eller stort. Opplevelsen er så viktig i mine øyne, at hvem som styrer fingeren på avtrekkeren egentlig ikke er så veldig viktig. Er man gode nok venner blir det uansett bedt inn på mat til den som feller. :)

Link to comment
Share on other sites

hadde nok slept til den som ikke har felt dyr da jeg har felt mange selv og det er noe med og komma seg gjendom ild dåpen og vomme. slik synes jeg at flere burde tenke seg litt om på di lokale elgjaktlaga og,har du felt 2-3 dyr liksom og du får en kongepost og kompanjongen din ikke har sett elg og han har fått en drittpost så er det lov og bytte. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Innimellom kan en kanskje lure på hvor mange dyr en har latt gå for at andre skal få muligheten. Ikke vet jeg og ikke er det interessant heller. Det skaper imidlertid langt hyggeligere miljø om vi fordeler litt. I elgjakta lar jeg da gjerne de andre på jaktlaget få gå innpå losen og skyte. Da lar de heller være å skyte om det kommer en elg slengende på post og vi kan få den for bikkja en annen dag i stedet. Det blir en vinn - vinn situasjon, både for de som sitter mest på post og for meg som hundeeier. Dessuten, jeg sitter så godt som aldri på de beste postene, nei for meg blir det feil. Jeg tror også de andre setter pris på det. Jeg skyter oftest "min del", og mere til, likevel.

 

Jeg gjør mye av det samme i rådyrjakta også. For meg er opplevelsen med hunden av langt større "minneverdi" enn det å ha brukt våpenet. Har gjort mye av det samme på beverjakt og villreinjakt også og har i alle fall minst like hyggelige minner fra de jaktturene som jeg har fra de der jeg selv stod for fellingen. For oss som opplever jakta som bedrives i jaktlag eller som ei lita gruppe som en delvis "sosial happening" i tillegg, så er det i mitt hode ingen tvil om svaret på trådstarters spørsmål.

 

Mulig jeg er litt rar, men da skal jeg leve godt med det de årene som er igjen også.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle som har delt sine meninger. Det virker som de aller fleste er av den samme oppfatning som meg, at den uerfarene skal få sin ilddåp selv om dette innebærer at den erfarene jeger ikke får felle sitt dyr nummer XX. Og da er det vel ingen stor overraskelse at det er jeg som er den uerfarne jegeren.

 

Den konkrete situasjonen utspilte seg på villreinjakten i fjor. Vi hadde ett bukkeløyve. Jeg og kompisen gikk sammen og så en liten flokk på lang avstand. Etter mye sniking kom vi på skuddhold begge to. Vi lå side om side og hadde allverdens tid. Tror tross for at jeg gav uttrykk for at jeg ønsket å felle den ene bukken, som da ville være mitt første dyr og første skuddsjanse noensinne, insisterte min kompis på loddtrekning - som jeg selvfølgelig tapte! For ordens skyld vil jeg presisere at jeg har skutt langt mer enn min kompis de siste årene, bare ikke på vilt. Så ferdighetene mine er det ingenting i veien med.

 

Å tape loddtrekning er forsåvidt fair, men det var den omstendighet at dette i det hele tatt var et tema som gjorde meg betenkt. Nå kan jeg vanskelig være objektiv siden jeg aldri har felt storvilt, men personlig er jeg overholdet ikke i tvil om at jeg hadde sluppet min kompis til om situasjonen hadde vært omvendt. Hans argumentasjon var, og er, at den som først ser dyret skal ta skuddet og at dette den alminnelig oppfatning blant jegere. I en slik situasjon som vi var i fremstod dette som usannsynlig kynisk og jeg hadde problemer med å akseptere at dette ville være den alminnelige oppfatning blant jegere. Det strider ihverfall kraftig mot min rimelighetsoppfatning, og jeg synes heller ikke det er spesielt kameratslig.

 

Dette må for all del ikke oppfattes som sutring eller bitterhet fra min side. Det er min kompis som har ordnet oss inn på det aktuelle terrenget som er helt fantastisk, og jeg følger meg priviligert som kan være med. Hensikten med mitt innlegg var rett og slett å få bekreftet eller avkreftet om hans oppfatning er den rådende blant jegerere og om jeg bør akseptere at mitt første dyr lar vente på seg. Det synes som om de færreste her inne deler hans oppfatning.

 

Bakgrunnen for mitt spørsmål om fjorårets jakt skal få betydning for årets jakt er at vi skal samme sted i år. Jeg uttalte for litt siden til min kompis at på bakgrunn av fjorårets situasjon ville jeg synes det var rimelig om jeg fikk førsteretten i år hvis vi skulle få tilsvarende sjanse - uavhengig av hvem som spotter reinen. Noe uventet fikk jeg ikke aksept for dette synspunktet. Hvis historien fra i fjor gjentar seg må jeg nok innrømme at bitterheten vil komme snikende...

 

Marwe

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er greit at den beste posten blir tildelt den som ikke har felt dyr før.

Jeg holder ikke tilbake skudd om jeg får sjangsen på en av de andre postene av den grunn. :mrgreen:

Personlig melder jeg meg som driver når jeg har felt noen dyr, slik at de som ikke har felt får sitte på post.

Jeg holder ikke tilbake skudd om jeg får sjangsen der heller :mrgreen:

Noen jaktlag har faste poster som samme slojegerene har hatt i en mannsalder, først når disse dør eller blir så redusert at de ikke orker mer, kan en som har vært drever i 30 år få plass på post og skyte sin første hjort. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Vil si du har funnet deg en elendig jaktkamerat.

I våres jaktlag gjør vi alt for at uerfarne skal få skyte, da vi ikke har noen uerfarne i laget lengre fungerer det slik at hvis en skyter dyr stiller man bakerst i køen på valg av post etterpå (dette gjelder elgjakt) Den som har gått lengst tid uten å få skutt stiller først. Slik sikrer vi at vi får en meget jevn fordeling med fellinger på alle jegere, noe som alle er fornøyd med :)

 

Hjort og rådyrjakt blir mer tilfeldig for vår del da det er mer uforutsigbart, men om vi kommer ut for lignende av ditt tilfelle er det en selvfølge at den som ikke har skutt skal få sjansen.

Link to comment
Share on other sites

marwe: Vil bare ønske deg lykke til i år, og håper det er du som får skutt om sjansen byr seg.

Synd at din jaktkamerat ikke ønsker å dele på situasjonene når dere jakter sammen på denne måten, bare vær ivrig med kikkerten og i det å se etter dyr, så kanskje er det du som ser de først i år. .

 

Selv håper jeg at jeg kanskje får oppleve villreinjakt for første gang iår ,selv om det ser dårlig ut..

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Vi er en kammerat gjeng som har jaktet villrein sammen de 5 siste årene.

Før vi går ut i fjellet 1. jaktdag trekker vi lodd om hvem som skal skyte først dersom vi kommer over en flokk, eller enkle dyr avhengig av hvilken dyr man har kort på.

Etter at den med rangen har skutt sitt dyr er det selvfølgelig de andre sin tur, noe som etter min mening er en selvfølge.

 

Dersom dere betaler for dette dyret å deler på kostnadene er det selvfølgelig du som har rangen i år, ellers skulle jeg gjerne ha hørt din "kompis" sine argumenter for hvorfor ikke.

 

Forøvrig er jeg enig med de andre her som skriver at det er like spennende å ligge side ved side med en kompis i jaktsituasjon, og kanskje ennå mere spennende dersom dette hadde vært vedkommende sitt første storvilt

 

mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Til det siste spørsmålet ditt; fjorårets jakt var i fjor, det trenger ikke være avgjørende for fortrinnsretten i år.

Jeg revurderer denne oppfatningen i dette tilfellet pga dette:

 

Bakgrunnen for mitt spørsmål om fjorårets jakt skal få betydning for årets jakt er at vi skal samme sted i år. Jeg uttalte for litt siden til min kompis at på bakgrunn av fjorårets situasjon ville jeg synes det var rimelig om jeg fikk førsteretten i år hvis vi skulle få tilsvarende sjanse - uavhengig av hvem som spotter reinen. Noe uventet fikk jeg ikke aksept for dette synspunktet. Hvis historien fra i fjor gjentar seg må jeg nok innrømme at bitterheten vil komme snikende...

- Og mener du helt klart skal få muligheten i år, uavhengig av hvem som ser hva først. Jeg synes ikke det er noen grei jaktkamerat du har, iallfall er han ikke helt moden i knotten og mangler kanskje litt sosial innsikt.

 

Lykke til i høst, håper du får sjansen din.

Link to comment
Share on other sites

For mitt vedkommende så handler jakten om kameratskap og det å ha det hyggelig sammen, dele erfaringer på godt og vondt. Jeg ville vært meget betenkt å jakte med en slik kar som har slike holdninger basert på den situasjonen du beskriver og at vedkommende mener at om en lik situasjon oppstår i år (at dere ligger side om side) så skal ikke den uerfarne få sin "dåp". Som andre har nevnt så er det mye glede i å se at kompiser lykkes med jakta, det er vel derfor vi ønsker å jakte sammen med dem?

 

Første gangen jeg var på skogsfugljakt så var det sammen med en kompis som hadde lånt med seg en fuglehund. Han skjøt tre-fire orrfugler, mens jeg ikke så fjøra av noen fugler der jeg gikk og trasket. Helt på tampen av dagen tok hunden nok en stand og kompisen min ropte meg bort og sa at det var på tide at jeg fikk min sjanse. Det er et av de beste minnene jeg har noensinne fra jakt, da hunden reiste orrfuglen super elegant og jeg naglet min første orrfugl og ikke minst at kompisen gav meg den flotte sjansen! Den dagen mine jaktkompiser blir "smålige" og ego-tripper da får enten jeg eller de finne andre å jakte sammen med :lol:. Lykke til med årets jakt, Marwe!

Link to comment
Share on other sites

Folk må selvsagt følge de standardene som de selv mener er rett, men dette høres ikke ut som en fyr jeg ville kommet til å dra på jakt med mange ganger.

 

Når jeg jakter sammen med andre, er det "vi" som jakter, ikke "jeg". For meg er det naturlig å slippe til jaktkompisen dersom jeg har hatt mest flaks. Typiske situasjoner er at når to mann går opp i en stand, får den med færrest fugl i sekken den beste posisjonen mens den andre dekker på siden. På samme måte, hvis man smyger sammen skyter den først som har skutt minst tidligere. På postjakt får h*n den antatt beste posten, eller får ihvertfall velge post først. Slik fordeler man skuddsjansene når vi er på jakt sammen. Vi pleier som regel også - ihvertfall til en viss grad - å dele utbyttet når jakta er over.

 

Jeg tipper at denne jaktkameraten din kanskje ennå er ung og "heit", det kan forklare holdningene han viser. Hvis ikke... skal jeg la spekulasjonene ligge.

Link to comment
Share on other sites

På elgjaktlaget hos oss får de nye jegerne de "beste" postene eller eventuelt velge post først. Jeg har ikke skutt så mange dyr, men bryr meg ikke noe om noen skyter mer enn meg, men det var utrolig flott gjort av de andre å gi meg de "beste" postene til jeg fikk skutt min første elg.

Nå har vi en på jaktlaget som ikke har skutt elg enda, men vi har iallefall lagt til rette for at sjansen skal være så stor som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ikke tilbragt et sekund til med en slik jakt"kamerat".

 

Det finnes plenty av jaktmarker, flotte terreng, skuddsjangser og nye, gode jaktkamerater der ute som venter på deg.

Ikke sløs verdifull tid jaktdager på å jakte med folk som ødelegger hele opplevelsen, og etterlater en bitter smak i munnen.

 

PS!

 

Hvis du fyller inn profilen med hvor i landet du hører til, er det kanskje noen her inne som vil ta deg med på jakt og la deg få din første skuddsjangse..

Link to comment
Share on other sites

Jeg "liker ikke" den såkalte "jaktkameraten" din, i alle fall ikke holdningen til vedkommende, jf. de situasjonene trådstarter har beskrevet.

 

Selv praktiserer jeg og mine kompiser det annerledes. Jakt er et kameratslig lagarbeid. Gleden over å la andre slippe skuddet er også stor.

Link to comment
Share on other sites

Er ganske einig med dei fleste her, hvis ein ikkje kan unne ein førstereis jeger, eller ein som ikkje har skutt dyr før, ein god muligheit, eller fortrinnsrett til å få skutt sitt første dyr, så synst eg det blir litt smålig og feil.

Skal ein få lært opp kommende generasjon jegere, så bør dei få gleden av å skyte sitt første dyr, sånn at dei får ilddåpen sin og den nødvendige inspirasjonen til å jakte.

 

Eg jakter stort sett sammen med ein nabo, som har skutt titalls hjort, er flink og erfaren. Me har skutt så å sei likt antall dyr, etter at eg begynte å jakte sammen. Eg har skutt forholdsvis få dyr, ingen bukker enno, og har jakta hjort i 15 år, dei første åra uten å sjå anna enn bakparten av dyret i full marsj i frå meg.. Smygjakt åleine, uten erfaring, og i ukjent terreng, er ikkje akkurat det letteste på hjorten..

Om eg skyter dyret, eller naboen gjer det, er i grunn akkurat det samme, gleden med å jakte, være sammen om det, og høste godene av jakta er alt for meg. Eg er like glad om han skyter som meg, selfølgelig, får eg ikkje den siste innsprøytinga med adrenalin, i det skuddet går, og påfølgende gledesrus etterpå, men dog, det er gjensidig glede..

 

Marwe, håper du finn deg ein ekte jaktkamerat som kan dele sine erfaringer og gje deg ein fellings sjanse. Eg forstår at det er han som har ordna jakttilgangen for deg, og det er fint gjort, men når du får et par år sammen med han, og sett på korleis jakta fungerer, at du går vidare og tar med deg erfaringene. Lykke til i reinsjakta, måtte du få din første felling. :)

Link to comment
Share on other sites

Tja. Kameraten din har rett til sitt syn på saken, akkurat som deg. Ingen grunn til å klynge ham opp her inne for det, du må bare innse at dere er uenige om dette og at du kanskje burde finne en annen å jakte reinsdyr med. Nå vet du i det minste at du ikke er alene om meningene dine.

Link to comment
Share on other sites

I "mitt" jaktlag der eg er den ubeestritte leder, da eg er grunneier, og styrer/valdleier for nabogårdene, kjører eg en helt klar "Stalinistisk" linjen om at vi skal fordele godene.

Nye jegere får tilrettelagt de postene som de har størst sjangse til å felle dyr, resten går på loddtrekning.

Når vi kjører driv, putter jeg mer erfarne jegere med gode skyteferdigheter, og eventuelt grovere kaliber på noen av postene, der det trengs.

De nye jegerene må ofte gå driv for å lære terrenget, samt se hvor hjorten går. Synes dette er en god måte å lære opp nye jegere, da de for erfaring og lærer fort hvor en skal gå, sette seg på ulike poster, se hvordan hjorten beveger seg i terrenget. Praktisk opplæring der en skal jakte.

 

Nye jegere som ikke har fått felt dyr bør få muligheten for denne "gode" jaktopplevelsen.

For meg er det ikke det viktigste lengre å felle dyr, men den totale jaktopplevelsen, stemningen og de sosiale relasjonene man har mellom jaktkameraten som er det "gøye". Eg synes at det er veldig kjekt å se en kamerat, spesielt den som har felt sitt første dyr, sin glede over dette.

Hvis en er så egosentris at man ikke klare å unne andre denne gleden, bør en jakte alene.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Jeg respekterer min kompis på mange måter, også at han har et annet syn enn meg hva angår felling av førstedyr, selv om denne tankegangen er fremmed for meg. Det er mulig det er slik han har vært "oppdratt" i sitt jaktmiljø og at han måtte vente lenge på sitt førstedyr. Ikke vet jeg, men isåfall vil jeg ikke holde dette mot ham, men heller prøve på en holdningsendring.

 

Vi får satse på at dette ikke er et tema etter årets jakt, selv om det unektelig hadde vært litt mer motiverende om han hadde "lovet" meg første skuddsjanse i år. Men dyr eller ikke, dette må jo komme på et eller annet tidspunkt. Så får jeg bare bruke kikkerten aktivt og håpe på at ryggen ryker til fordel for et selvskytt dyr :lol: Uansett er det verdifullt for meg å være med såpass erfaren og dyktig jeger. Forhåpentligvis leser han ikke på dette forumet slik at vi kan jakte i årene fremover :wink:

 

Til alle andre ferske jegerer - jeg ønsker dere lykke til med felling av førstedyret!

 

Marwe

Link to comment
Share on other sites

Her kan jeg forstå kompisen din! Reinsjakt er helt spesielt, særlig om man jakter sammen. Da må EN skyte, har man flere kort kan man få en mulighet til, men det er skjeldent man har to bukkeløyver.

På reinsjakt er det vanligste at den som ser dyrene, får første skuddet! Det gjør at folk kikker litt mer i kikkerten og slumrer litt mindre i fjellduken :D

 

Om det hadde vert omvendt, ville du ha gledet deg til årets jakt ( som koster en uke av den dyrebare ferien, pluss en haug med tusenlapper) om du visste at du ikke kom til å få løsne skudd, ihvertfall ikke på bukk, uansett fa**n, siden du som "førstereisgutt" skulle ha skuddmuligheten. Jeg hadde ikke giddet å dra på børse engang i dette tilfellet, og jeg hadde kanskje heller brukt ferien og tusenlappene på noe annet...

 

Jeg kjører 200 mil, for å jakte rein, og det er en svinedyr affære både tisdsmessig og rent økonomisk. Jeg har returnert flere ganger uten å felle rein, og det gjør meg ingen verdens ting. Men det hadde nok vert en tung tur om jeg på forhånd visste at jeg ikke skulle felle dyr, kun "guide" en kompis.

 

Med en avtale om at den som ser dyrene får første skuddet, har du 50 % sjangs til å felle dyr. Enda mer om du tilbyr deg å bære en ekstra flaske brennevin til kompisen din til hyttekosen :lol:

Link to comment
Share on other sites

 

Om det hadde vert omvendt, ville du ha gledet deg til årets jakt ( som koster en uke av den dyrebare ferien, pluss en haug med tusenlapper) om du visste at du ikke kom til å få løsne skudd, ihvertfall ikke på bukk, uansett fa**n, siden du som "førstereisgutt" skulle ha skuddmuligheten. Jeg hadde ikke giddet å dra på børse engang i dette tilfellet, og jeg hadde kanskje heller brukt ferien og tusenlappene på noe annet...

 

Da virker det som om du utelukkende er interessert i selve fellingen (hvilket er ærlig nok). For min del er det helheten. Kunne vandre i fjellheimen med en kompis, fortelle skrøner, ta en liten dram i utenfor teltet når mørket faller på. Jeg har en svært krevende og stressfull jobb, og det å kunne komme seg i fjellet og ta en time-out er herlig for meg dyr eller ikke. Det er jo en grunn til at jeg også vandrer i fjellet utenom jakten! Men jeg mangler opplevelsen med å felle dyr, en opplevelse min kompis har hatt mange ganger før.

 

Det er en del innlegg i denne tråden som går på solidaritet, herunder godt kameratskap og å kunne glede seg over en kompis sin lykke og opplevelser. Disse uttalelsene er jeg veldig enig i. Og jeg er sikker på at når jeg har førstedyret på bak meg vil jeg ta det mer easy. Men ha i mente at det her er snakk om førstedyr!

 

Så ja, selv om jeg viste at jeg ikke ville få dyr på årets jakt hadde jeg uten tvil vært med. Mulig kompisen skulle få bært noe tyngre, men det er en annen sak :lol:

Link to comment
Share on other sites

hehe, hvis det er "så" viktig, så kan dere avtale dere imellom enten på forhånd om tidsintervaller. eks. hver hele og halve time rotering på hvem som har våpenet. Også mulighet til at den som får "skuddet" i år, ikke har "første" pri på neste år. (men da risikerer du å miste jakt kompisen til neste år, av grunner som du selv har nevnt =P)

turen er viktigst, men hadde nok avtalt med kompisen på forhånd hvordan vi håndterer skuddsituasjoner på forhånd. Bare for å unngå at "komplikasjoner" med vennskapet. =/

Link to comment
Share on other sites

Da virker det som om du utelukkende er interessert i selve fellingen (hvilket er ærlig nok).

 

Ikke for å kverrulere mer på dette, men det er forskjell på å ha muligheten og ikke ha muligheten. Jeg reiser ikke 200 mil og brenner en ukes ferie for å plukke multer. Jeg reiser heller ikke 200 mil for å hjelpe kompisen med å bære ut reiskjøttet sitt. Om resultatet TILFELDIGVIS blir nettopp det, fordi kompisen så dyrene først er noe helt annet.

 

Helhet er viktig for min del også, og å ha muligheten til selv å felle ett dyr inngår i min helhet.

 

For kameratskapets skyld håper jeg du ser denne forskjellen...

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er to kompiser som er enige om å jakte sammen etter ett dyr, så er de jo allerede enige om at den ene av dem blir med på turen uten å felle da. I og med at den ene av dem felte i fjor, er det rimelig at den andre får førsteretten i år.

Link to comment
Share on other sites

Huff, jeg skjønner ikke problemstillingen.

Om man jakter i lag, så feller man jo dyret i lag. Den som har den beste og mest opplagte skuddsjansen skyter.

Om man da ligger side ved side kan man vel bli enig om hvem som skyter og hvem som ikke skyter først?

Om man ikke klarer å bli enige om det relativt enkelt er det vel ikke noe godt kameratskap alikevel?

 

(kan være jeg har en for enkel tankegang her men når vi jakter elg hjemme så er det laget som får elg. En skyter elgen men det er fortsatt glede fordi laget har fått elg....)

Link to comment
Share on other sites

Enig.

I dette tilfellet dreier det seg om en kar som ennå ikke har felt. Og da blir selve fellingen ganske viktig. Hvis kompisen, som skal være en erfaren og dyktig jeger, ikke skjønner det, kan det tyde på at han enten er en smule sosialt uintelligent eller en smule egoistisk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes nå at de som ikke har nedlagt et bytte før skal få de beste muligheter til å gjøre det.

Hva er vel mer fornøyelig å se en jeger som skyter sitt første vilt?Toppen på en jaktglede som er verdt hele jaktturen spør du meg.

Slipp de nye til,spesielt dersom de er ungdommer og ta del i gleden.

Link to comment
Share on other sites

Ørlite off topic, men jeg prøver likevel: Vi er fire mann som skal jakte hjort i høst. Jeg er den eneste som har felt hjort, så ingen av oss har noe særlig erfaring. Er det noen som vil dele sitt jaktlags kjøreregler med oss her inne?

 

mvh Kriegh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...