Jump to content

Løpsskifte i Tikka M65


Palinder

Recommended Posts

Hei. Jeg har en Tikka M65 i det noe ukurante kaliberet 280 rem, Jeg har tenkt å bruke dette kaliberet, men har fått et tilbud om å kjøpe et tikkaløp i 308. To spørsmål til den som måtte mene å vite:

 

1: Er det mulig å modifisere magasinet i en M65 slik at det mater problemfritt med 308, eller er det hele dødfødt?

 

2: Vil et nytt tikkaløp passe i gjengene til den gamle m65-kassa uten noe om og men?

 

3: Kan man bare skru løs løpet som står i og skru inn et hvilket som helst løp med rett gjengedim, eller er det andre ting å ta hensyn til eller andre ting man må gjøre?

 

Ser jo at mange skifter løp i gamle sakoer og tikkaer, men er det så enkelt som å bestille et løp fra fabrikk, sette børsa i skrustikka og bare røske løs, skru ut og skru inn?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skiftet løp fra 3006 til 6.5 i en M65. Her er det ikke noe problem med matingen.

3006 pratronene passer riktig nok bedre i magasinet, men som sagt har aldri hatt mateproblemer.

Jeg satte i en rustfri walterpipe som ble/var gjenget likt med orginalpipa, børsemakeren klagde over hvor fast den orginale tikkapipen sto i kassa.

Mumlet noe om locktite....

Rifla ble veldig presis etter løpsbytte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet at Tikka M65 ble levert i 308win,da min onkel har en slik.Mulig magasinet har en vegg innvendig for å holde patronene i bak kant av magasinet.Det er sikkert noen her på forumet som har en slik og kan bekrefte dette.

Jeg kan (nesten) bekrefte dette:)

Magasinet har en vegg i forkant av magasinet. Jeg har en en slik.

Link to comment
Share on other sites

Du tar ikke feil. Det er jo derfor jeg spør om det går an å modde magasinet til å mate med 308win.

 

Tikka m65 kom faktisk i 308, kom det fram i en tidligere tråd her. Uvisst av hvilken grunn..

 

Men i regelen er det M55 med kort kasse som har 308.

 

 

Men fremdeles har ingen svart på om det er bare bare å skru ut og inn piper i Tikka... Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Det er svært få magasiner du ikke klarer å modde til å ta kortere hylser om du er litt fingernem. Inngrepet er som regel ikke reversibelt for mateplata og oppbringerfjær.

 

Selv hadde jeg sett hva denne børsa hadde betydd for meg. 0 affeksjon eller historisk sus, ja da hadde jeg glatt gått for ei 595. Jeg hater korte hylser i lange kasser. Da vet dere hva jeg mener om 223 i T3 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg skjønner hva som må gjøres. Hmm. Tenke.

 

Grunnen til at det er aktuelt er at jeg får et 308-løp billig. Ikke at jeg egentlig har så voldsomt bruk for det... Men det er jo løst magasin på denne børsa, så jeg kunne jo se meg om etter et ekstra et, som så kunne moddes...

 

Børsa har ikke affeksjonsverdi for meg, og det er jo allerede skiftet løp i den fra forrige eier.. Men fin er den. Hmm. Får se hva som skjer. Dere skal slippe å høre/lese meg tenke høyt.

 

Takk for innspill så langt.

Link to comment
Share on other sites

280 er jo et allsidig kaliber da, særlig om du lader selv 8)

Selv hadde jeg kjøpt hylser og kuler for det alle utlegg med ombygg hadde kostet meg og ladet meg opp noen hundre karameller. Jeg ville også brukt samme kulevekt og ladning for trening og jaktammo.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...