Jump to content

Rådyrbestand sør i Hallingdal


sunnfjording

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er grunneier sør i Hallingdal (Flå) og kan vel si at bestanden av Rådyr i alle fall i mine skoger er dårlig. Var veldig bra fuglejakt og Harejakt for noen år siden i grunneierlaget (Flå Østre grunneierlag) jeg er med i og jakter i. Men det har blitt dårligere og dårligere år for år. Elgbestanden i kommunen går ned, mens Hjortebestanden er det eneste som er på full fart opp. Rådyr skytes stort sett ikke i Flå kommune i det hele tatt fordi bestanden er så liten. Jeg spurte skogrukssjefen i kommunen her i vår hvor mange Rådyr som skytes i kommunen og han sa at det maks skytes 2-3 Rådyr pr. sessong, resten tar biltrafikk, NSB og Gaupa hånd om. Det største problemet er nok Gaupa. Jeg hadde ganske jevnlig en liten flokk på 6-8 Rådyr på jordene mine sist høst og tenkte at dette ser jo bra ut. Men jeg har desverre funnet 4 døde Rådyr som er tatt av Gaupa det siste året og når jeg melder fra til viltnemda får jeg også inntrykk av at det er mange slike tilfeller i kommunen. Jeg kommer heller ikke i år til å skyte Rådyr i Flå kommune og har derfor ordnet meg Rådyrjakt lenger sør i Buskerud. Hvis jaktvaldlederne får organisert noe Gaupejakt i årene som kommer, tror jeg det hadde hatt en positiv virkning på Rådyrbestanden i alle fall... (en del sauebønder som hadde sovet litt bedre om natta om sommeren også...)

 

Jeg tror ikke Rådyrbestanden er så veldig mye bedre i Nes og Gol kommune, men noe bedre kan det jo være. Jeg tror den beste jakta i sørlig del av hallingdal nå begynner å bli Hjortejakt. Noe som jeg ser veldig frem til denne høsten i alle fall!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...